Gå til innhold

Starter eget AS. Hvordan håndtere utgifter til Office 365, Fiken osv.


Anbefalte innlegg

Jeg starter eget AS og ønsker at bedriften skal betale for abonnement som Office 365 og Fiken (regnskaps program).

Hvordan bør jeg gjøre dette for at det ikke kommer på meg som person (siden jeg ønsker å unngå skatt og eventuelt mva).

Om jeg går inn på på Office 365 og og kjøper tilgang med min private Microsoft konto, så kommer vel regningen til meg personlig. Kan dette legges inn som privat utlegg fra en ansatt? Her lest noen steder at slikt gjøres, men lurer på om det var i forbindelse med telefon og det er vel spesielle regler der. Videre så tenker jeg å kjøpe Microsoft 365 "Personal" og ikke "Bedrift", da det bare er meg i selskapet. Vil det ha noe å si?

Eller bør jeg opprette en ny konto hos Microsoft med jobb mailen min, for så å kjøpe tilgang gjennom den? Da vil iallefall kvitteringen ha selskapets navn på seg.

Noen som har erfaring med dette?

Det samme spørsmålet gjelder også for Fiken. Har ikke opprettet bruker der enda. Så har lyst til å gjøre det riktig første gang.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper Microsoft 365 family så får du tilgang til 6 brukere. Da kan du ha en for privat og en for jobb evt. Du får kjøpt kort på Elkjøp feks, må ikke betale rett i Microsoft butikken. 

Det er vel fortsatt sånn at hvis du kjøper ting som har 5 års reklamasjonsrett som privatperson (feks bærbar pc) og får igjen for utlegg av firmaet - så beholder du nevnte reklamasjonsrett vs kun 1-2år garanti om man kjøper det på firma? 

Lenke til kommentar
8ball skrev (2 timer siden):

Hvordan bør jeg gjøre dette for at det ikke kommer på meg som person

Det ryddige er å opprette avtaler i bedriftens navn. Dette er standard hos fiken, hvordan du best gjør dette hos office365 vet jeg ikke. Du kan betale det privat og så kreve refusjon fra bedriften din, men det er kjekt å unngå så langt det lar seg gjøre.

8ball skrev (2 timer siden):

(siden jeg ønsker å unngå skatt og eventuelt mva).

Det blir ingen forskjell på skatt og mva (utenom i spesielle tilfeller). Fiken legger på mva ved salg til deg. Dersom du kjøper office365 fra utlandet må firmaet ditt legge på mva, hvis office365 er fra Norge så er det inkl mva.

8ball skrev (2 timer siden):

Om jeg går inn på på Office 365 og og kjøper tilgang med min private Microsoft konto, så kommer vel regningen til meg personlig. Kan dette legges inn som privat utlegg fra en ansatt?

Ja, men det er unødvendig tungvindt når det er et abn du skal betale jevnlig.

8ball skrev (2 timer siden):

Videre så tenker jeg å kjøpe Microsoft 365 "Personal" og ikke "Bedrift", da det bare er meg i selskapet. Vil det ha noe å si?

Ikke for bokføringen. Det kan hende det strider mot MS sine regler, men det er ikke noe skatteetaten håndhever.

8ball skrev (2 timer siden):

Eller bør jeg opprette en ny konto hos Microsoft med jobb mailen min, for så å kjøpe tilgang gjennom den? Da vil iallefall kvitteringen ha selskapets navn på seg.

Jeg vil anbefale det ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (1 time siden):

Det er vel fortsatt sånn at hvis du kjøper ting som har 5 års reklamasjonsrett som privatperson (feks bærbar pc) og får igjen for utlegg av firmaet - så beholder du nevnte reklamasjonsrett vs kun 1-2år garanti om man kjøper det på firma? 

Du mener at du både kan kreve mva-fradrag som bedrift og rettigheter fra forbrukerkjøpsloven som privatperson på samme kjøp? Det høres ikke lovlig ut for meg. Jeg tror du må bestemme deg for om det er et bedriftskjøp eller forbrukerkjøp og så forholde deg til de gjeldende reglene.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Tenkte kanskje jeg kunne starte å handle nødvendig utstyr og programvare slik at jeg var klar "første arbeidsdag".

Dette kommer jeg nå ikke til å gjøre.

Jeg venter til AS'et er ferdig registrert (venter på svar hos Brønnøysundregisteret på "Samordnet registermelding") og ordentlig bedrifts bankkonto er på plass. Da blir alt kjøp gjort direkte gjennom bedriftskontoen, og med firma navnet på kvitteringen.

 

Dette med eget selskap er nytt for meg, så har ikke lyst å komme skjevt ut før jeg har startet :)

 

Sitat

Det er vel fortsatt sånn at hvis du kjøper ting som har 5 års reklamasjonsrett som privatperson (feks bærbar pc) og får igjen for utlegg av firmaet - så beholder du nevnte reklamasjonsrett vs kun 1-2år garanti om man kjøper det på firma? 

Dette høres ut som om man får i pose og sekk, så det er helt sikkert regler for at det ikke er lov. Dvs at du må skatte av det og selskapet ikke kan trekke fra mva.

Videre så ser jeg ikke noe behov for noen "forbruker rettigheter" på tjenester som inngår i noen form for abonnement (som jo også var det jeg spurte om). Det er jo ikke slik at noen klager på "Spotify" tjenesten de betalte for, for 5 år siden?

Endret av 8ball
Lenke til kommentar
nirolo skrev (55 minutter siden):

Du mener at du både kan kreve mva-fradrag som bedrift og rettigheter fra forbrukerkjøpsloven som privatperson på samme kjøp? Det høres ikke lovlig ut for meg. Jeg tror du må bestemme deg for om det er et bedriftskjøp eller forbrukerkjøp og så forholde deg til de gjeldende reglene.

Det var det selgeren på Elkjøp foreslo for meg for noen år siden ihvertfall.

Skatteetaten har vel ingenting med forbrukerretrigheter å gjøre, akkurat som butikkene ikke har noe med mva fradrag å gjøre?

 

8ball skrev (26 minutter siden):

Videre så ser jeg ikke noe behov for noen "forbruker rettigheter" på tjenester som inngår i noen form for abonnement (som jo også var det jeg spurte om). Det er jo ikke slik at noen klager på "Spotify" tjenesten de betalte for, for 5 år siden?

 Neida, ikke på abonnementstjenester, men kan jo være aktuelt på enkelte andre ting evt

Lenke til kommentar
daruu skrev (20 minutter siden):

Skatteetaten har vel ingenting med forbrukerretrigheter å gjøre, akkurat som butikkene ikke har noe med mva fradrag å gjøre?

Det er forsåvidt riktig, men Elkjøp er nok i sin fulle rett til å nekte deg forbrukerrettigheter på bedriftskjøp uavhengig av om de har noe med mva fradrag å gjøre eller ei. Mva-fradraget var kun ment å eksemplifisere at du ser på det og behandler det som et bedriftskjøp også. Om en slik handling går under bedrageri skal jeg ikke mene alt for mye om, men for meg høres det ut til å kunne stemme.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (36 minutter siden):

Det er forsåvidt riktig, men Elkjøp er nok i sin fulle rett til å nekte deg forbrukerrettigheter på bedriftskjøp uavhengig av om de har noe med mva fradrag å gjøre eller ei. Mva-fradraget var kun ment å eksemplifisere at du ser på det og behandler det som et bedriftskjøp også. Om en slik handling går under bedrageri skal jeg ikke mene alt for mye om, men for meg høres det ut til å kunne stemme.

At Elkjøp(eller hvilken som helst annen) rent teoretisk kan nekte reklamasjon er nå greit. 

Men at det skal gå som bedrageri er noe helt annet. Det fordrer jo at man har gjort dette for å tjene på det, og gjerne i stor skala.

Hvilken konkret lov bryter man om man leverer et 3 års gammel ødelagt produkt til reklamasjon, til feks Elkjøp, som har reklamasjonsrett i henhold til kvitteringen? 

Det burde vært 5 års reklamasjonsrett også på bedriftskjøp, men det er forsåvidt en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar
daruu skrev (9 timer siden):

Men at det skal gå som bedrageri er noe helt annet. Det fordrer jo at man har gjort dette for å tjene på det, og gjerne i stor skala.

Hvilken konkret lov bryter man om man leverer et 3 års gammel ødelagt produkt til reklamasjon, til feks Elkjøp, som har reklamasjonsrett i henhold til kvitteringen? 

Nå har jeg ingen jussutdannelse, så lovtolkningene mine kan være helt feil, men siden du spør:

Sitat

§ 371.Bedrageri

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

Å bruke en rekkamasjonsrett du vet du ikke har medfører tap for den eller de parter som må rette mangelen gratis hvor de ellers kunne tatt betalt og du skaffer deg dermed også en uberettiget vinning. Så vidt jeg kan se så tilfredsstilles alle kravene i straffebudet. Se forøvrig https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§371

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Nå har jeg ingen jussutdannelse, så lovtolkningene mine kan være helt feil, men siden du spør:

Å bruke en rekkamasjonsrett du vet du ikke har medfører tap for den eller de parter som må rette mangelen gratis hvor de ellers kunne tatt betalt og du skaffer deg dermed også en uberettiget vinning. Så vidt jeg kan se så tilfredsstilles alle kravene i straffebudet. Se forøvrig https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§371

Jeg tolker det ikke sånn i det hele tatt. Varen er kjøpt av privatperson = du har 5 års reklamasjonsrett, uavhengig av hva som skjer med den videre. Det er da heller ingen "uberettiget vinning" og man "rettstridig forleder" ingen - slik jeg ser det. Når butikkene også anbefaler å gjøre det sånn så er det vanskelig å se at det er lovstridig, men det er klart det er forskjell på å kjøpe en eller tjue bærbare pc'r (for eksempel). I sistnevnte tilfelle er det klart at det ikke er til privat bruk, og en reklamasjon kan avslås på det grunnlaget.

"Vinning" er det nå ikke uansett, holder tingen så lenge den "burde" så er det greit - det å bevist lage ting som ryker etter x antall år er nærmere bedrageri, etter min mening...

Men jeg driver ikke firma, eller med juss, så kan godt være jeg tar feil også.

 

 

Lenke til kommentar

I forhold til Office365 så er personal, family og student naturligvis for personlig bruk og ikke til bruk i bedriften. Dette legger naturligvis ikke regnskapsfører eller Skatteetaten seg opp i men det er absolutt noe Microsoft legger seg opp i. Risikoen for å bli oppdaget er lav, men blir du oppdaget kan du risikere faktura på det du skulle ha betalt tilbake i tid. For en enkeltbruker er ikke dette nødvendigvis et problem men blir selskapet ditt større kan regningen fort vokse. Spesielt når du senere skal ha flere tjenester fra Microsoft som Teams, Power BI, Visio etc.

Samtidig kan det være verdt å tenke over omdømmet ditt dersom Microsoft oppdager dette og sperrer kontoen din pga misbruk, og du må forholde deg til kunder, leverandører og samarbeidspartnere samtidig.

Og så vidt jet vet er ikke Teams inkludert i personlig abonnement og det er i dag ofte noe du vil ha behov for :)

For å kjøpe dette enklest oppretter du en bedriftsavtale med for eks Komplettbedrift og bestiller utstyr og lisenser derifra. Da får du dette registrert på firmaet med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (4 timer siden):

Varen er kjøpt av privatperson = du har 5 års reklamasjonsrett, uavhengig av hva som skjer med den videre.

Nei, varen er ikke kjøpt av en privatperson. Du har lagt ut for bedriften. Når du får beløpet refundert er det ganske tydelig. Hadde du kjøpt den som privatperson hadde du verken overlatt den til bedriften eller krevd kjøpet refundert av bedriften.

daruu skrev (4 timer siden):

Det er da heller ingen "uberettiget vinning" og man "rettstridig forleder" ingen - slik jeg ser det.

Du får en reklamasjonsrett du ikke har krav på, det er en uberettiget vinning, da det kun er forbrukerkjøp som er omfattet av denne loven. Det får man ved å forlede elkjøp (eller andre) til å tro at du er der som privatperson og ikke kjøper for bedriften. Du velger aktivt å sette kjøpet på deg som privatperson og ikke oppgi bedriftens orgnr, etc.

daruu skrev (4 timer siden):

Når butikkene også anbefaler å gjøre det sånn så er det vanskelig å se at det er lovstridig

At "selgeren på Elkjøp foreslo" er ikke synonymt med "butikken anbefaler". Hva en selger må ha foreslått for deg medfører ikke at dette er lovlig, og ansvaret for om det er lovlig ligger på den enkelte person som utfører handlingene.

daruu skrev (4 timer siden):

"Vinning" er det nå ikke uansett, holder tingen så lenge den "burde" så er det greit - det å bevist lage ting som ryker etter x antall år er nærmere bedrageri, etter min mening...

Det er en vinning å urettmessig få en rettighet du egentlig ikke har som bedrift, i hvert fall om man benytter seg av den. Hvor lenge du føler tingen burde vare er ikke relevant, det er om du får en fordel du egentlig skulle betalt ekstra for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (11 timer siden):

I forhold til Office365 så er personal, family og student naturligvis for personlig bruk og ikke til bruk i bedriften. Dette legger naturligvis ikke regnskapsfører eller Skatteetaten seg opp i men det er absolutt noe Microsoft legger seg opp i.

Det er et godt poeng det. Trodde kanskje at så lenge jeg kjøpte programmet, så ville det ikke spille noen rolle. Bare at jeg gikk glipp av noen funksjoner som kun var i Bedrifts pakken. 

Men jeg ser jo det nå at det står skrevet om bruken i vilkårene. Så da blir det en av bedrifts pakkene på meg.

Lenke til kommentar

Varer kjøpt av en privatperson (forbruker) omfattes av forbrukerkjøpsloven med fem års reklamasjonsrett selv om forbrukeren får refundert sitt utlegg av arbeidsgiver. Det er bare når kjøperen "hovedsakelig opptrer i næringsvirksomhet" at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder, og lønnsmottakeres kjøp av yrkesgjenstander er ikke lønnsmottakerens næringsvirksomhet. 

Om når arbeidsgiver kan kreve fradrag for mva på refunderte utlegg foretatt av ansatte, se denne artikkelen fra Sticos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...