Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat vaskemaskin i blokk blir brukt uten lov fra eier


Fhreed91

Anbefalte innlegg

Jeg bor i blokk hvor vi har vaskemaskiner satt opp i vaskekjelleren. 
Jeg har min egen vaskemaskin som jeg har kjøpt med mine egne penger og satt opp for privat bruk. På stikkontakten har jeg satt opp hengelås så ingen andre skal bruke vaskemaskinen min, og jeg har klistret opp lapp hvor det står leilighetnummer og "privat".

Noen har brukt vaskemaskinen min uten min kunnskap ved å dirke opp hengelåsen. Hva gjør jeg? Dette er uakseptabelt. 

Endret av Fhreed91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (12 minutter siden):

Ville ha sørget for at ikke noen andre en deg kan bruke den

Det å ta ut såpeskuffen fungerer☺️

Tja problemet er å sette opp ting på offentlig området i borettslag er ofte at den delen ofte er fellesområdet, godt mulig eldre boliger har slik, men nye må man vel ha slikt på eget rom privat. Egentlig er opp til styret å lage regler og løsninger på slike ting, kan være man har lov å ha egne vaskemaskiner, men spørs man har lov å nekte andre å bruke ting på offentlig området? ganske idiotisk men slik er det å bo med andre om de lager reglene. Desverre skal mye til for fellesregler og slike ting havner i retten, da usikkert om forsikring og ligdene gjelder ved hærverk da det ikke er del av innboforsikringen som antaklig krever det er på eget området med lås ikke fellesområdet. Så er mere man bør sette seg inn i før man vurder fellesområdet i borettslag og ligdene.

Kan si i mitt tilfelle riskerer man å få sykler og slikt solgt eller gitt bort hvis de blir plassert på felles området og borettslaget tar ingen ansvar for tap selv om det er overvåking. Da kamera er kun for å ungå hærverk. Så kan jo vurdere om slike betingseler er lovlig men noen prøver seg. Glad jeg slipper det problemet. Da borettslaget neppe vil bruke tiden sin på beboere de får stå for risikoen selv. Glad man ikke får innbrudd. Desverre hjelper det lite om tyver er beskyttet på grunn av personvern.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fhreed91 skrev (2 timer siden):

[..] På stikkontakten har jeg satt opp hengelås så ingen andre skal bruke vaskemaskinen min, og jeg har klistret opp lapp hvor det står leilighetnummer og "privat".

Noen har brukt vaskemaskinen min uten min kunnskap ved å dirke opp hengelåsen. Hva gjør jeg? Dette er uakseptabelt. 

Er det et veldig lite og simpelt hengelås? Å dirke opp selv et halvbillig lås krever vanligvis litt skillz samt et dirkesett. Er vel heller mer sannsynlig at synderen har brukt et annet stikk i nærheten (med hjelp av skjøteledning?) ..

Lenke til kommentar

Det er superenkelt å dirke opp en vanlig billig hengelås, mye enklere enn hva folk tror. Husker jeg måtte lære meg det når jeg hadde mista nøkkelen til hengelåsen på treningsskapet mitt. Litt tvinning og flatgjøring av en binders så er man halvveis der.

Invester i en skikkelig hengelås med nøkkel, de er ikke like enkle. De vanlige billige kan alle lære seg å åpne på 5min.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ali q skrev (På 2021-9-6 den 6.48):

De fleste hengelåser trenger man ikke dirke en gang, bare en shim imellom bøylen og låsen. Personlig hadde jeg nok gått for videoovervåking (enten med eller uten lov fra huseier).

Videoovervåkning uten lov fra styret på fellesområde høres ut som en større sak enn at noen tjuvlåner en vaskemaskin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å montere en nøkkelbryter på selve vaskemaskinen? Som kutter strømmen enten stikkontakten står koblet til eller ikke? Det krever riktig nok litt elektrokunnskaper og demontering av vaskemaskinen, men vil nok løse problemet så lenge du bruker en god lås. Som andre har nevnt her, så er hengelåser (selv vanlige merkevarer som Abus, Habo, etc) ganske lette å åpne. Ta en titt på LockPickingLawyer på youtube så ser du hva jeg mener. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...