Gå til innhold

Før var Tesla essensiell for den norske elbilparken. Nå er de krydder i statistikken


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 time siden):

En uselgelig bil kan per definisjon ikke ligne på Tesla siden Tesla selger som hakka møkk og vokser med over 100% i året.

Løgn. De økte med 40% fra 2019 til 2020

(Jeg vet at du ønsker å sammenlikne noen uker i januar fra rett før fabrikken i Kina kom på lufta, men sånne sammenligninger er bare for ekkokamre, ingen andre kirsebærplukkker sånne tall.)

VAG økte med 200% i samme periode. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Ja du må vel slå sammen alle modellene til VW AG konsernet på MEB-plattformen for å slå den ene modellen til Tesla i salgsstatistikkene.

For meg høres det helt tragisk ut for VW AG konsernet, og sykt bra for Tesla.

Er omvendt. Produksjonslinjene til Tesla blir kun til èn bil, mens MEB blir til en haug ulike varianter. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Ja, det stemmer nok at inngrodde Boomers sverger til giftige, støyende utdaterte biler. Vi husker godt hvordan Nokia var så mye bedre for de hadde jo fysiske taster, i motsetning til den nymotens iPhone-greia!

Tror ikke du bør strø om deg med begrep som du ikke vet hva betyr. Da virker du bare enda mer umoden. Nokia kom forøvrig med smarttelefon 2 mnd etter Apple. Dessuten er det nesten ingen "unge" som kjøper Tesla.Den typiske Teslakunden er en mann på 45 år. Elon Musk er forøvrig 50, og dermed sannsynligvis eldre enn samtlige på dette forumet....

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Nokia kom forøvrig med smarttelefon 2 mnd etter Apple.

Hvilken betydning fikk det?

Det fantes smarttelefoner før iphone, musikkspillere før ipod, nettbrett før ipad, digitale musikkbutikker før itunes. Og det meste var ganske ræva. Så revolusjonerte Apple alt sammen og konkurrentene ble stående igjen å lure på hva *f* som hendte. Før de kastet seg rundt for å løpe etter. De har selvfølgelig tatt igjen Apple for lenge siden men ikke gått *forbi* dem i noen vesentlig betydning. Apple har tatt svært godt vare på ledelsen de skaffet seg og selv om den tekniske ledelsen er borte har de beholdt en grei ledelse på marginer. ;)

Vi ser noe av det samme med Tesla, de har revolusjonert bilbransjen og nå løper mange av konkurentene beina av seg for å ta dem igjen. På noen parametre har de klart det, for eksempel er for første gang den bilen du kan kjøpe med lengst rekkevidde *ikke* en Tesla men en Mercedes. Undrer på om Elon Musk ikke angrer på at de kansellerte TMS Plaid+ nå? Tesla leverer fortsatt med god margin den beste totaltpakka. Uten at det er en garanti for at de kommer til å forvalte forspranget sitt like godt som Apple har gjort men med den absurd høye børsverdien og de sinnsyke vekstratene ser det i det minste ut som de er på god vei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Hvilken betydning fikk det?

Det fantes smarttelefoner før iphone, musikkspillere før ipod, nettbrett før ipad, digitale musikkbutikker før itunes. Og det meste var ganske ræva. Så revolusjonerte Apple alt sammen og konkurrentene ble stående igjen å lure på hva *f* som hendte. Før de kastet seg rundt for å løpe etter. De har selvfølgelig tatt igjen Apple for lenge siden men ikke gått *forbi* dem i noen vesentlig betydning. Apple har tatt svært godt vare på ledelsen de skaffet seg og selv om den tekniske ledelsen er borte har de beholdt en grei ledelse på marginer. ;)

Vi ser noe av det samme med Tesla, de har revolusjonert bilbransjen og nå løper mange av konkurentene beina av seg for å ta dem igjen. På noen parametre har de klart det, for eksempel er for første gang den bilen du kan kjøpe med lengst rekkevidde *ikke* en Tesla men en Mercedes. Undrer på om Elon Musk ikke angrer på at de kansellerte TMS Plaid+ nå? Tesla leverer fortsatt med god margin den beste totaltpakka. Uten at det er en garanti for at de kommer til å forvalte forspranget sitt like godt som Apple har gjort men med den absurd høye børsverdien og de sinnsyke vekstratene ser det i det minste ut som de er på god vei.

Så nettopp gjennom teslabjørns regneark. Model y kommer ut midt i flokken både på rekkevidde og ladehastighet. Støy og komfort er visst ikke helt på nivå med konkurrentene men ikke lagt ut ennå-

Han byttet til smalere dekk og 18 tommers felger på rekkevidde testen han streamet. 

Han påstår at han skal klare bedre forbruk med orginalhjula men det vil være første gang i historien bredere dekk gir lengre rekkevidde, så om han streamer den tviler jeg på.

Som sagt så hadde jeg tippet at resultat ville bli slik. Tesla er en elbilprodusent på lik linje med alle andre. De  må nok kjempe om fallende markedsandeler akkurat som alle andre. At de lanserte en bil med så svakt batteri er litt overraskende. De burde valgt det beste batteriet for denne bilen. Også dekkvalg var uheldig når teslabjørn ikke orket å gjennomføre testen pga fjæringskomfort.

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 minutter siden):

Vi ser noe av det samme med Tesla, de har revolusjonert bilbransjen og nå løper mange av konkurentene beina av seg for å ta dem igjen. På noen parametre har de klart det, for eksempel er for første gang den bilen du kan kjøpe med lengst rekkevidde *ikke* en Tesla men en Mercedes. Undrer på om Elon Musk ikke angrer på at de kansellerte TMS Plaid+ nå? Tesla leverer fortsatt med god margin den beste totaltpakka.

Man kommer til et punkt der rekkevidden er tilstrekkelig for de aller fleste, og da opphører det å være et fortrinn for Tesla. Vi er sånn omtrent i nærheten av det nå. De som er opptatt av akselerasjon, kjøreegenskaper og/eller komfort har fått andre alternativer som har drahjelp av alternativenes rennome. De som foretrekker Mercedes, Porsche, Audi, VW har fått alternativer om de ønsker ladekabler i bilen. De kan fortsatt være lojale mot sine preferanser og "være klimavennlige" slik dagens mote krever.

Da begynner andre faktorer å veie langt mer når folk velger bil. PT er det ikke voldsomt mye som tyder på at Tesla vil ha så fryktelig mange fortrinn i forhold til konkurrentene i det europeiske markedet.

Nå venter jeg på at hybrider og elbiler får en anstendig årsavgift som reflekterer økt veistøv som følge av tunge biler og stor dekkslitasje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Hvilken betydning fikk det?

Det fantes smarttelefoner før iphone, musikkspillere før ipod, nettbrett før ipad, digitale musikkbutikker før itunes. Og det meste var ganske ræva. Så revolusjonerte Apple alt sammen og konkurrentene ble stående igjen å lure på hva *f* som hendte. Før de kastet seg rundt for å løpe etter. De har selvfølgelig tatt igjen Apple for lenge siden men ikke gått *forbi* dem i noen vesentlig betydning. Apple har tatt svært godt vare på ledelsen de skaffet seg og selv om den tekniske ledelsen er borte har de beholdt en grei ledelse på marginer. ;)

Vi ser noe av det samme med Tesla, de har revolusjonert bilbransjen og nå løper mange av konkurentene beina av seg for å ta dem igjen. På noen parametre har de klart det, for eksempel er for første gang den bilen du kan kjøpe med lengst rekkevidde *ikke* en Tesla men en Mercedes. Undrer på om Elon Musk ikke angrer på at de kansellerte TMS Plaid+ nå? Tesla leverer fortsatt med god margin den beste totaltpakka. Uten at det er en garanti for at de kommer til å forvalte forspranget sitt like godt som Apple har gjort men med den absurd høye børsverdien og de sinnsyke vekstratene ser det i det minste ut som de er på god vei.

Hvilken betydning det fikk? Hvilken betydning har det her? Jeg bare påpeker de åpenbare feilene i innlegget jeg kommenterer. Forøvrig holder ikke sammenligningen din mål. Apple har aldri laget telefoner som ser gammeldagse ut og som har elendig finish. Leverer Tesla den beste totalpakken? er det derfor Model X og Model S selger så sinnsykt bra i Norge? Har de solgt ca 50stk av hver til nå i år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
23 minutes ago, Trestein said:

Så nettopp gjennom teslabjørns regneark. Model y kommer ut midt i flokken både på rekkevidde og ladehastighet. Støy og komfort er visst ikke helt på nivå med konkurrentene men ikke lagt ut ennå-

<snip>

 

Du leser som Fanden leser bibelen. 🤪

Jeg følger med på alt Nyland tester uansett modell (det var hans test som vippet meg i retning EQA), og han er helt klar på at MY er best på energi-effekt i det (elbil)segmentet den konkurrer i. Foreløpig.
Rekkvidden er blant de beste, selv mtp relativt lite batteri.
Resten av det du skriver er jo bare sedvanlig dårlig skjult tesla-bashing. 🤣

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (3 minutter siden):

Du leser som Fanden leser bibelen. 🤪

Jeg følger med på alt Nyland tester uansett modell (det var hans test som vippet meg i retning EQA), og han er helt klar på at MY er best på energi-effekt i det (elbil)segmentet den konkurrer i. Foreløpig.
Rekkvidden er blant de beste, selv mtp relativt lite batteri.
Resten av det du skriver er jo bare sedvanlig dårlig skjult tesla-bashing. 🤣

Husk at han bruker kjørekomputeren som om den var kalibrert av justervesnet. Når han stopper for å kjøpe boller eller veier bilen teller ikke måleren. Det kan slå ut på de andre bilene. Uansett har jeg sagt at tesla model y kommer til å slå MEB plattformen på energiforbruk. Den er mye lettere og har mindre nyttelast. Dessuten har den lavere luftmotstands koeffisient. Han testet dessuten bilen under helt optimale betingelser 22grader tørt og ingen vind. Hadde man justert MEB plattform målinger for temperatur hadde de fått lenger rekkevidde.

Så en gal finne som fikk 20% økt rekkevidde på ID3 ved å montere smalere dekk og senke den noen cm. Så om tb hadde montert på smalere hjul på MEB plattformen hadde nok forbruk gått ned.

Så lifestream fra rekkevidde testen og at fjæringskomfort ikke er bra på 19 tommere var overraskende. 

Uansett syntes jeg det er bra at vi har flere biler velge i. Noen ønsker det ene andre misliker biler som ikke har rammer rundt vindu eller mulighet for å skule kostbar bagasje på langtur. Nå vet vi at disse valgene ikke gir oss ulemper mhp typiske ting som ladehastighet eller rekkevidde. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (7 timer siden):

Du leser som Fanden leser bibelen. 🤪

Selvfølgelig. Det er jo Trollstein.

Sitat

Jeg følger med på alt Nyland tester uansett modell (det var hans test som vippet meg i retning EQA), og han er helt klar på at MY er best på energi-effekt i det (elbil)segmentet den konkurrer i. Foreløpig.

Samme her. Følger TB og ser alt han legger ut. Mildt sagt lærerikt.

Sitat

Resten av det du skriver er jo bare sedvanlig dårlig skjult tesla-bashing. 🤣

So, what else is new...? 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, uname -i said:

Tesla er priset til 5 gangern VW AG som kanskje allerede til neste år kommer til å selge flere elbiler enn Tesla. Og det er bare elbiler, ikke glem de 8-9 millioner andre kjøretøyene VAG selger med høy fortjeneste.

Det som blir tragisk er når aksjemarkedet våkner opp til denne realiteten.

Det er en stor misforståelse at man må selge flest enheter for å stikke av med den største andelen av overskuddet. Her er tall fra mobiltelefonbransjen. En av aktørene som selger færrest enheter stikker av med opp mot 80% av overskuddet i bransjen. Nest best er Samsung med 17% andel av overskuddet. Samsung selger 30% av mobiltelefonene i verden, men sitter igjen med kun 17% andel av overskuddet…..   Dette er grunnen til at Tesla er verdisatt som det er, de har potensialet til å gjøre det samme med bilbransjen.

88E07CE5-FD7E-4A63-89EB-E0864CA83CDC.jpeg.2a7e78f35cb544f0007272cfe7a40e36.jpeg

10 hours ago, AL123 said:

Tror ikke du bør strø om deg med begrep som du ikke vet hva betyr. Da virker du bare enda mer umoden. Nokia kom forøvrig med smarttelefon 2 mnd etter Apple. Dessuten er det nesten ingen "unge" som kjøper Tesla.Den typiske Teslakunden er en mann på 45 år. Elon Musk er forøvrig 50, og dermed sannsynligvis eldre enn samtlige på dette forumet....

Jeg ser du har fått med deg at den typiske Teslakunden er mann 45. 
Opelkjøpere er i snitt 62år
Audi e-tron kjøpere er over 50 i snitt

Du har ikke fått med deg alderen på den typiske nybilkjøperen i Norge?
Tesla har de absolutt yngste kundene. De tiltrekker seg unge mennesker som før ikke kjøpte fabrikkny bil. 
 

På en aldersoversikt blant de 20 mest solgte modellene har Tesla Model 3 i særklasse de yngste kjøperne med en snittalder på 43 år. Også de sju neste modellene på lista er i hovedsak elektriske.

https://motor.no/bilkjop-mg-seat/her-er-bilmerkene-med-de-yngste--og-eldste--kjoperne/181903

9 hours ago, Trestein said:

Så nettopp gjennom teslabjørns regneark. Model y kommer ut midt i flokken både på rekkevidde og ladehastighet. Støy og komfort er visst ikke helt på nivå med konkurrentene men ikke lagt ut ennå-

Han byttet til smalere dekk og 18 tommers felger på rekkevidde testen han streamet. 

Han påstår at han skal klare bedre forbruk med orginalhjula men det vil være første gang i historien bredere dekk gir lengre rekkevidde, så om han streamer den tviler jeg på.

Som sagt så hadde jeg tippet at resultat ville bli slik. Tesla er en elbilprodusent på lik linje med alle andre. De  må nok kjempe om fallende markedsandeler akkurat som alle andre. At de lanserte en bil med så svakt batteri er litt overraskende. De burde valgt det beste batteriet for denne bilen. Også dekkvalg var uheldig når teslabjørn ikke orket å gjennomføre testen pga fjæringskomfort.

 

Er det noen som er etterrettelige så er det Tesla Bjørn. Men samma det, det er jo lett å etterprøve testene hans, så synsingen/svertingen din er ikke så mye verdt.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

 

Jeg ser du har fått med deg at den typiske Teslakunden er mann 45. 

Opelkjøpere er i snitt 62år
Audi e-tron kjøpere er over 50 i snitt

Du har ikke fått med deg alderen på den typiske nybilkjøperen i Norge?
Tesla har de absolutt yngste kundene. De tiltrekker seg unge mennesker som før ikke kjøpte fabrikkny bil. 
 

 

Jeg har garantert glemt mer om bil, bilbransjen og bilindustrien enn du noengang kommer til å lære deg, så jo, jeg har fått med meg de tallene. Ellers hadde jeg kanskje ikke vist gjennomsnittsalderen på Teslakunden heller? Det jeg imidlertid ikke har fått med meg er relevansen i innlegget dit. Mitt innlegg var et svar til den overivrige guttungen på forumet som mente at "Boomere" ikke kunne forså seg på Tesla, fordi det var et produkt for ungdommen, ingenting annet. Vel, nesten ingen ungdommer kjøper ny bil, ei hellet Tesla. Og hvis en ser på gjennomsnittsalder for bileiere, så har Tesla de eldste eierene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er en stor misforståelse at man må selge flest enheter for å stikke av med den største andelen av overskuddet. Her er tall fra mobiltelefonbransjen. En av aktørene som selger færrest enheter stikker av med opp mot 80% av overskuddet i bransjen. Nest best er Samsung med 17% andel av overskuddet. Samsung selger 30% av mobiltelefonene i verden, men sitter igjen med kun 17% andel av overskuddet…..   Dette er grunnen til at Tesla er verdisatt som det er, de har potensialet til å gjøre det samme med bilbransjen.

 

Poenget er vel at Tesla fansen tror at om få år selger Tesla dobber så mange biler som den største bilprodusenten som noengang har eksistert 🙂 . Uansett er det ingenting som tyder på at Tesla har potensiale for større inntjening enn andre bilprodusenter. Men selv om Tesla av en eller annen grunn skulle bil verdens største bilprodusent, og ha verdens høyeste fortjeneste, så er det fremdeles ikke nok til å forsvare noe i nærheten av den aksjekursen Tesla har. Men alle som noengang har puslet litt med aksjehandel vet jo at det ikke nøvedigvis er økonomiske og industrielle faktorer som driver aksjekursene. Teslas aksjepris er skapt ut fra forventningen om å tjene penger på aksjesalg (eva short), ikke forventningene om aksjeutbytte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 2.9.2021 den 9.47):

Ja, det stemmer sikkert at VW trenger utallige ulike biler i ulike segmenter for å konkurrere mot en av Teslas biler. Høres sånn ca. riktig ut.

Ja, skikkelig dumme de bilprodusentene som tenker langsiktig, investerer i modulære plattformer og klarer å lansere attraktive modeller i alle segmenter.

Så har vi Tesla.

"Lanserte" Roadster i 2017, utsatt til 2023(foreløpig)
"Lanserte" semi i 2017, helt i det blå.
Cybertruck "lansert" i 2019, utsatt til 2022/2023(foreløpig)

De har ikke en gang klart å fornye den eldgamle Model S på en ordentlig måte. En misfoster av et ratt og de få som de har klart å lage sliter med batteriet(inkludert brann) og enorme kvalitetsproblemer.

Det Tesla har er en liten sedan og hatcback-utgaven av denne og grunnen til at de ikke har flere modeller er rett og slett at de mangler den kompetansen som innehas av de ordentlige bilprodusentene. Pluss at de har et utviklingsbudsjett som er 10% av VAG samtidig som Tesla lover revolusjonerende nyvinninger på omtrent ethvert tenkelig område.

Kanskje Elon Musk en dag klarer å skjønne at det er en vei å gå fra en strektegning laget av en 5-åring(Cybertruck) til et ferdig salgbart produkt? Skjønt de hadde jo en liten jente danse i en slags robot-pysjamas for et par uker siden med løfte om at en ordentlig robot skal komme til neste år, så det kan virke som om læringskurven er ganske så flat.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 timer siden):

Det er nok heller du som bør lære deg å lese.

Haiku skrev (12 timer siden):

Nå venter jeg på at hybrider og elbiler får en anstendig årsavgift som reflekterer økt veistøv som følge av tunge biler og stor dekkslitasje...

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Morsom påstand. Har du noe dokumentasjon på den?

Les litt om bil så finner du nok noen klager fra eiere av både Tesla, X5 og XC90 som må skifte dekk unormalt hyppig. Aksellerasjon river dekk. Det er også klager på økt veistøv analysert til å være dekkrester fra Oslo. Masse fint lesestoff du kan finne selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...