Gå til innhold

Før var Tesla essensiell for den norske elbilparken. Nå er de krydder i statistikken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

de færreste duger til å trekke tilhenger eller campingvogn. 

Det er da ikke riktig. Det er blitt ganske vanlig å se elbiler med til dels ganske store campingvogner. Men campingvognturister kjører ofte ikke så langt. Når en kjører langs hovedveiene på sommerstid så ser en langt flere bobiler enn campingvogner på veien. Og her ligger en mye større utfordring, å få bobilturistene over på nullutslippløsninger.  Man kan jo lure på hvorfor bobilene får kjøre på diesel i rekke og rad langs verdensarvfjordene, mens cruiseskipene blir utestengt. 

Elektriske bobiler kommer etterhvert, men de trenger å stimuleres med gode ladeløsninger på overnattingsstedene.  Et annet skritt kan være å tillate og legge til rette for elbiler med campingvogner på de bynære bobilparkeringene.  Å gjøre det enkelt å  oppgradere campingvogner til 100 km/t. vil også hjelpe.

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla var kanskje det beste, i alle fall mest innovative, som har skjedd bilindustrien på flere årtier?

Finner det urkomisk at TU ser på dette produktet og selskapet, som altså fullstendig snudde opp ned på bilindustrien med sin innovasjon, som en 'kjedelig' greie. Kommentarfeltet har også opp gjennom årene vært preget av mye lunkenhet.

Kanskje er religion mer prevalent enn det vi tror?

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kanskje redaktøren skulle sette seg litt inn i teknologien? Og kanskje lurt på hvorfor Tesla er den eneste bilen på norske veier som ikke har en eneste 12V sikring? Hvorfor Tesla har 23 chiper mens ID4 og Mach E har 53 chiper, i disse chip mangel tider? Eller er dette ikke Teknisk ukeblad, men interiør tidene 😂😂😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, JKUKL85W said:

Finner det urkomisk at TU ser på dette produktet og selskapet, som altså fullstendig snudde opp ned på bilindustrien med sin innovasjon, som en 'kjedelig' greie.

En ting er kanskje at kvalifikasjon av skribentene til å skrive i en publikasjon for teknisk fagfolk ikke er nok tilstede hos enkelte. Husker jo at de hadde artikler både om ansettelse av finansdirektører i en ikke særlig teknisk bedrift, og om åpningstider/ventekø på passkontoret var det vel også noe.

En annen ting her er at de antageligvis har moro med å fremprovosere hetebølger i kommentarfeltet.😁

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg leser artikkelen som en kommentar til salgsstatistikken, og Teslas dominans som muligens ser en ende da andre aktører kommer med produkter som passerer Tesla både på design og kvalitet. Tesla var jo kjempeinnovative da de kom, men Gud så kjedelige biler det er nå. Husker jeg bestilte min S tidlig i 2013 og ventetiden var laaaang... Har bytta ut en gang, men nå opplever jeg det som et kjedelig merke. Det har også med at de ikke fiksa div avvik på andrebilen min som kom med en bøtte feil og masse el-gremlins. Så jeg kjørte rundt i en Golf på Teslas regning noen måneder. Audi/BMW kunne jeg bare glemme å få.. etter det fikk jeg egentlig nok av Tesla.

Model 3 og Y er forøvrig triste saker. Billige og spreke biler, men med nyttelast under 400kg er det bare å glemme det for min del i dagens behov uavhengig av om de har 23 eller 50 chipper og kan gjøre 0-100 på fire sek.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
49 minutes ago, frovles said:

Tesla har 23 chiper mens ID4 og Mach E har 53 chiper, i disse chip mangel tider?

Kanskje du ikke bør tro alt du hører. Det er garantert mye mye mer enn 23 halvlederkomponenter i absolutt alle biler. Bare hovedkortet til prosessordelen har nok mye mer enn 23 halvlederkomponenter.

Vær oppmerksom på at mangelen er ikke bare, eller en gang i hovedsak, leading-edge komponenter som går I CPUer o.l. Det er stor mangel på PMU og analogkomponenter.

Hvis du egentlig sikter til antallet moduler eller ECUer så sier ikke det noe om BOM innholdet på disse ECUene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (23 minutter siden):

Jeg leser artikkelen som en kommentar til salgsstatistikken, og Teslas dominans som muligens ser en ende da andre aktører kommer med produkter som passerer Tesla både på design og kvalitet. Tesla var jo kjempeinnovative da de kom, men Gud så kjedelige biler det er nå. Husker jeg bestilte min S tidlig i 2013 og ventetiden var laaaang... Har bytta ut en gang, men nå opplever jeg det som et kjedelig merke. Det har også med at de ikke fiksa div avvik på andrebilen min som kom med en bøtte feil og masse el-gremlins. Så jeg kjørte rundt i en Golf på Teslas regning noen måneder. Audi/BMW kunne jeg bare glemme å få.. etter det fikk jeg egentlig nok av Tesla.

Model 3 og Y er forøvrig triste saker. Billige og spreke biler, men med nyttelast under 400kg er det bare å glemme det for min del i dagens behov uavhengig av om de har 23 eller 50 chipper og kan gjøre 0-100 på fire sek.

Tja, synes nå ikke at noen av de andre merkene har noe som jeg anser som bedre. Hvis man vil skille seg ut, så er kanskje iPhone kjedelig. Men så er den også veldig gjennomført med smarte løsninger som bare funker. Samme greia med Tesla. Ja, den har blitt vanlig, men jeg ser ingen som gjør "Tesla", bedre enn Tesla selv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Jeg leser artikkelen som en kommentar til salgsstatistikken, og Teslas dominans som muligens ser en ende da andre aktører kommer med produkter som passerer Tesla både på design og kvalitet. Tesla var jo kjempeinnovative da de kom, men Gud så kjedelige biler det er nå. Husker jeg bestilte min S tidlig i 2013 og ventetiden var laaaang... Har bytta ut en gang, men nå opplever jeg det som et kjedelig merke

Model 3 og Y er forøvrig triste saker. Billige og spreke biler, men med nyttelast under 400kg er det bare å glemme det for min del i dagens behov uavhengig av om de har 23 eller 50 chipper og kan gjøre 0-100 på fire sek.

Spot on, og det er nok det redaktøren her også vil frem til. At Tesla var bilverdenen Apple for ti år siden, men at de allerede i dag fremstår som konservative, med sin, etter europeisk standard, lave kvalitetsfølelse og sitt typiske amerikanske anti-design. Minner litt om enkelte japanske og amerikanske biler fra 90 tallet som var umulige å selge i Europa . Ting skjer raskt på elbilfronten, men desverre har nok fosilentusiastene foreløpig rett når de er skeptiske til hvor mye "sjel" en kan bake inn i en elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Kanskje du ikke bør tro alt du hører. Det er garantert mye mye mer enn 23 halvlederkomponenter i absolutt alle biler. Bare hovedkortet til prosessordelen har nok mye mer enn 23 halvlederkomponenter.

Vær oppmerksom på at mangelen er ikke bare, eller en gang i hovedsak, leading-edge komponenter som går I CPUer o.l. Det er stor mangel på PMU og analogkomponenter.

Hvis du egentlig sikter til antallet moduler eller ECUer så sier ikke det noe om BOM innholdet på disse ECUene.

Her noe å lære:

https://youtu.be/ZRkm6-bBk4U

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frovles skrev (2 timer siden):

Kanskje redaktøren skulle sette seg litt inn i teknologien? Og kanskje lurt på hvorfor Tesla er den eneste bilen på norske veier som ikke har en eneste 12V sikring? Hvorfor Tesla har 23 chiper mens ID4 og Mach E har 53 chiper, i disse chip mangel tider? Eller er dette ikke Teknisk ukeblad, men interiør tidene 😂😂😂

Tror ikke du skal se for mye på Munrovideoer, gir ikke mye teknologisk innblikk det heller, hvis du ikke har basiskunnskaper nok. Forøvrig finnes det mange mopedbilen på veiene uten sikringer, som bruker samme teknologi som Tesla, så det er absolutt ikke noe eksempel påmteknologisk forsprang. Og som innlegget lengre oppe viser, så blander du begrep når det kommer til chiptellingen ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 timer siden):

Tja, synes nå ikke at noen av de andre merkene har noe som jeg anser som bedre. Hvis man vil skille seg ut, så er kanskje iPhone kjedelig. Men så er den også veldig gjennomført med smarte løsninger som bare funker. Samme greia med Tesla. Ja, den har blitt vanlig, men jeg ser ingen som gjør "Tesla", bedre enn Tesla selv. 

Ja heldigvis - det kan nok ikke gjøres verre i bilverdenen enn de verste eksemplene til Tesla, så der har du nok helt rett.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Tesla har spilt den største rollen og vært viktigst i å få igang elbilmarkedet. De skal de absolutt ha stor kred for.

Likte Model S og syntes den så bra ut de første 5 årene uten noen gang ha ønsket å eie en selv, og nå etter at tyskerne har kommet godt igang med satsingen har Tesla mistet det meste av sin betydning utover å være en referanse for pris og rekkevidde. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5ZHK7SO3 skrev (8 timer siden):

Synes tu har tapt seg litt. Skriver mye om blanke skinnende nyheter enn teknisk innsikt.

Blitt litt millenniums stuk på bladet.

Alle ingeniører har veldig godt av å få seg en dose med design. Uansett hvilket produkt en ingeniør jobber med, så vil en elegant eller vakker konstruksjon være mer tiltrekkende for kunden og publikum enn et produkt som er frastøtende. Det er gode grunner til at det er arkitekter som designer hus, og det er gode grunner til at de ikke bør gjøre det uten å ha en dyktig ingeniør i baklomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...