Gå til innhold

Vokser raskt: Elon Musks satellittbaserte internett har nådd gigantisk milepæl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Haiku said:

Kun et rykte, og jeg har ingen formening om faktum, men dog interessant:

https://9to5mac.com/2021/08/29/kuo-iphone-13-to-support-leo-satellite-communication-allowing-users-to-make-phone-calls-and-send-texts-without-cell-signal/

Det er såvidt jeg kan se kun snakk om støtte for samtale/melding.

Starlink slik det fungrerer kan neppe benyttes til å støttes mobiltelefoner. Men det kan jo være relatert til Swarm. https://www.cnbc.com/2021/08/09/spacex-acquiring-satellite-data-start-up-swarm-technologies.html

Men Swarm tror jeg også ville være vanskelig å kombinere med samtaler. Tekstmeldinger er mer sannynlig mulig.

Jeg tenker vel kanskje at det neppe er SpaceX relatert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Neppe SpaceX p.t, men interessant med tanke på relativt nær fremtid. Det er jo gjerne slik at teknologi først blir tilgjengelig i ett segment og at andre deretter finner ut om de kan tilpasse sin teknologi slik at de kan utvide inntektsgrunnlaget sitt.

iPhone 12 passerte vel 100 mill solgte enheter på 7 mndr, og i løpet av et år vil det kanskje bli 10-15 mill iPhonebrukere som kan se nytte av en slik mulighet. Jeg tror ikke SpaceX eller de andre kimser av dette. 

Når det er sagt, er de nok forlengst i gang med det der.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg vil vite om denne nettforbindelsen følger norsk lov.

Dersom ein finles artikkelen, så står der: "SpaceX-sjefen opplyste også at de har lisenssøknader under behandling i mange flere land, og Norge kan være  blant disse." Det er vel rimelig å anta at lisens ikkje blir gitt om systemet ikkje tilfredstiller norsk lov?

Lenke til kommentar
39 minutes ago, 3FKY9EYR said:

Diktaturstater vil nok skyte ned Starlink satellitter som sender ned i deres landområde så det vil nok SpaceX av kostnadsmessige grunner forsøke å unngå.

Satelitt telefoner og satelitt Internet har så vidt vites eksitert i mange år. Forstår det slik at journalister og andre som ønsker uforstyrret kommunikasjon benytter seg av slike tjenester når de besøker "diktaturstater".

https://www.bytt.no/bredband/satellitt-bredband/sammenlign

Det finens et spesielt opplegg for Internett og telefoni for båter som jeg tror har eksistert i mange år og som jeg tror dekker omtrent hele verden. Husker i farten ikke navnet. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Irridium var vel navnet. Tror de dekker det meste av verden og at de har eksistert i mer enn 10 år. Tviler på at de har søkt godkjenning i alle verdens stater.

https://www.iridium.com/

https://www.iridium.com/broadband-terminals/

Endringen til hr Musk må vel eventuelt dreie seg om lavere pris og enklere teknisk utstyr i forhold til de eksisterende løsningene.

Edit:

Det kan vel se ut som at denne løsningen ble lansert for ca 20 år siden, men først bare for telefoni.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iridium_Communications

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 3FKY9EYR said:

Diktaturstater vil nok skyte ned Starlink satellitter som sender ned i deres landområde så det vil nok SpaceX av kostnadsmessige grunner forsøke å unngå.

Det skjer garantert ikke. Det er ikke som om de skyter ned spionsatellitter som konstant filmer alle deres militæranlegg, heller.

En mer realistisk reaksjon er at diktaturstaten gjør det strengt ulovlig å være i besittelse av en Starlink-antenne, og gjør hva enn de kan for å legge press på SpaceX til å ikke tillate tilkoblinger fra sitt land.

Av denne grunn kan man forvente at Starlink ikke blir tilbudt i Kina med det første. Det ville f.eks kunne medføre reaksjoner mot Teslas fabrikk i Shanghai.

Lenke til kommentar
digimator skrev (9 timer siden):

Dersom ein finles artikkelen, så står der: "SpaceX-sjefen opplyste også at de har lisenssøknader under behandling i mange flere land, og Norge kan være  blant disse." Det er vel rimelig å anta at lisens ikkje blir gitt om systemet ikkje tilfredstiller norsk lov?

Det er ikke åpenbart. Mange nett-tjenester tilbyr sine tjenester i Norge uten å bryte norsk lov, selv om brukerne må forholde seg til lovene i et annet land lover når de bruker tjenesten. Nett-tjenester har jo en sterk tendens til å følge lovreguleringen i det landet der serveren står. Men hvilket land sitt lovverk skal en satteliitt som befinner seg i internasjonalt "farvann" forholde seg til?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Simen1 said:

Det er ikke åpenbart. Mange nett-tjenester tilbyr sine tjenester i Norge uten å bryte norsk lov, selv om brukerne må forholde seg til lovene i et annet land lover når de bruker tjenesten. Nett-tjenester har jo en sterk tendens til å følge lovreguleringen i det landet der serveren står. Men hvilket land sitt lovverk skal en satteliitt som befinner seg i internasjonalt "farvann" forholde seg til?

Nå driver ikke jeg med de juridiske aspektene ved satellitter, men ut fra det jeg veit fra jobb og konferanser så er det tilnærmet fraværende regler i rommet. Man lander på veldig generelle regler her, deriblant at man er generelt ansvarlig for skade man påfører andre, og at oppskytningslandet er (med)ansvarlig for eventuelle skader. For å være ærlig, så blir jeg overrasket hvis SpaceX må følge norsk lov her. De har ingen behov for operatørlisens i Norge, og min forståelse er at frekvensallokering handler utelukkende om hvem som har lov til å sende hva og når, ikke hvorvidt det som blir sendt følger lokal lovgivning.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Ernie said:

Nå driver ikke jeg med de juridiske aspektene ved satellitter, men ut fra det jeg veit fra jobb og konferanser så er det tilnærmet fraværende regler i rommet. Man lander på veldig generelle regler her, deriblant at man er generelt ansvarlig for skade man påfører andre, og at oppskytningslandet er (med)ansvarlig for eventuelle skader. For å være ærlig, så blir jeg overrasket hvis SpaceX må følge norsk lov her. De har ingen behov for operatørlisens i Norge, og min forståelse er at frekvensallokering handler utelukkende om hvem som har lov til å sende hva og når, ikke hvorvidt det som blir sendt følger lokal lovgivning.

Man kan si det slik at Starlink må følge norsk lov i forhold til frekvenser og slikt. Og antennen må f.eks være CE-godkjent for at det er lov til å selge den her. De trenger også tillatelser for å operere bakkestasjoner i Norge, vil jeg tro. (Om Starlink/SpaceX ikke følger norsk regelverk på disse områdene vil de fort bli nektet å ha virksomhet i Norge.)

Men sånn utover dette er det FCC og amerikanske myndigheter Starlink/SpaceX må forholde seg til.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hovedfordelene til Starlink er båndbredde og latency. Annet satellittbredbånd gir ikke 200 Mbps og omkring 10 ms ping. Starlink har heller ikke begrensninger på antall GB data.

Det blir jo noen helt andre tekniske data. Da må vel satelittene henge lavt og tett, skulle man tro.

4 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man kan si det slik at Starlink må følge norsk lov i forhold til frekvenser og slikt. Og antennen må f.eks være CE-godkjent for at det er lov til å selge den her. De trenger også tillatelser for å operere bakkestasjoner i Norge, vil jeg tro. (Om Starlink/SpaceX ikke følger norsk regelverk på disse områdene vil de fort bli nektet å ha virksomhet i Norge.)

Når det gjelder CE merking så kan jo enhver produssent rundt om i verden og alle norske importører CE merke, uten at det stilles krav om forutgående godkjenning. CE merkingen angir jo ellers bare at produsenten eller importøren garanterer at EU sitt regelverk rundt personsikkerhet, brannsikkehet, osv er oppfylt.

Systemet er vel ellers laget slik at man ikke behøver bakkestasjoner eller forretningsvirksomhet i Norge!?

Dette må vel sannsynligvis bli rimelig likt som for forskjellige internettbaserte virksomheter som tilbyr varer og tjenester til norske kunder. For Internett så kan man jo stenge ute ved hjelp av brannmurer av ymse slag, men for satelitt baserte tjenester, så blir det vel kanskje litt mer krevende.

Normalt så følger jo Norge bare EU sitt regelverk, slik at det som er tillatt i EU det vil også være tillatt i Norge. Her er det nok heller Norge som må tilpasse seg det internasjonale regelverket i stedet for omvendt.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
4 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man kan si det slik at Starlink må følge norsk lov i forhold til frekvenser og slikt. Og antennen må f.eks være CE-godkjent for at det er lov til å selge den her. De trenger også tillatelser for å operere bakkestasjoner i Norge, vil jeg tro. (Om Starlink/SpaceX ikke følger norsk regelverk på disse områdene vil de fort bli nektet å ha virksomhet i Norge.)

Men sånn utover dette er det FCC og amerikanske myndigheter Starlink/SpaceX må forholde seg til.

Vel, som sagt, jeg tviler på at SpaceX trenger operatørlisens i Norge. Det eneste måtte være hvis de vil operere fra Svalbard, men selv da så er jeg faktisk ikke sikker om de faktisk trenger norsk lisens. Uansett, det er uavhengig av sluttbrukerterminalene. Forutsatt at man får allokert frekvenser i de riktige båndene er det ingen krav til lisens. Hvorvidt de faktisk må registrere seg hos NKOM under ekomforskriften er jeg neimen ikke sikker på. Iridium er eksempelvis ikke blant de registrerte tilbyderne, men formidles helt klart i Norge. Hittil så ser det ut til at SpaceX eller StarLink tilsynelatende heller ikke er registert i Norge. NKOM lister de iallfall ikke opp.

PS: Det er ikke noe som heter «CE-godkjent». CE er en merkeordning hvor man har selverklært at man følger gitte lover og forskrifter. Såvidt jeg veit har det derimot fint lite relevanse her. CE handler mer om at det er trygt å bruke, så eksempelvis at man ikke blir forgiftet eller får støt av å ta på produktet.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 timer siden):

Men sånn utover dette er det FCC og amerikanske myndigheter Starlink/SpaceX må forholde seg til.

Jeg er spesielt spent på om brukeravtalen om nettforbindelse/datatrafikk som norske brukere får servert følger norsk lov eller noe annet og dermed om personvern følger norske lover og EU-direktiver, om nettnøytraliteten ivaretas osv.

 

Lenke til kommentar

Jeg håper disse satellittbaserte løsningene får fiberleverandørene i Norge, da spesielt Altibox og Telenor, til å redusere prisene sine for å kunne beholde kundene sine. Jeg vil nok foretrekke min fiberlinje uansett pga opptid, stabilitet, hastighet og responstid. Jeg vil også påstå at fiber er mer fremtidsrettet da det er lettere å øke hastighetene i fremtiden.

Lenke til kommentar
9 hours ago, arne22 said:

Det blir jo noen helt andre tekniske data. Da må vel satelittene henge lavt og tett, skulle man tro.

Jepp, det stemmer.

9 hours ago, arne22 said:

Systemet er vel ellers laget slik at man ikke behøver bakkestasjoner eller forretningsvirksomhet i Norge!?

Det er ikke absolutt nødvendig med bakkestasjoner i Norge, når laserlinkene er i drift, men det er fortsatt ønskelig med basestasjoner ved hvert datasenter, mer eller mindre. Da vil trafikken kunne rutes mest mulig direkte mellom datasenterene og kundene.

Og det vil jo være virksomhet i Norge. Salg/distribusjon av antenner, support, reklame, fakturering, osv.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Ernie said:

Vel, som sagt, jeg tviler på at SpaceX trenger operatørlisens i Norge. Det eneste måtte være hvis de vil operere fra Svalbard, men selv da så er jeg faktisk ikke sikker om de faktisk trenger norsk lisens. Uansett, det er uavhengig av sluttbrukerterminalene. Forutsatt at man får allokert frekvenser i de riktige båndene er det ingen krav til lisens. Hvorvidt de faktisk må registrere seg hos NKOM under ekomforskriften er jeg neimen ikke sikker på. Iridium er eksempelvis ikke blant de registrerte tilbyderne, men formidles helt klart i Norge. Hittil så ser det ut til at SpaceX eller StarLink tilsynelatende heller ikke er registert i Norge. NKOM lister de iallfall ikke opp.

Ja, vet ikke om de akkurat må ha operatørlisens, akkurat. Men de må ha spektrumrettigheter. Og de må ha ting på stell for sin norske virksomhet, uten at jeg vet spesifikt akkurat hva de trenger av godkjenninger. De må vel kanskje som et minimum registrere seg i brønnøysundregisteret og merverdiavgiftsregisteret.

9 hours ago, Ernie said:

PS: Det er ikke noe som heter «CE-godkjent». CE er en merkeordning hvor man har selverklært at man følger gitte lover og forskrifter. Såvidt jeg veit har det derimot fint lite relevanse her. CE handler mer om at det er trygt å bruke, så eksempelvis at man ikke blir forgiftet eller får støt av å ta på produktet.

Skulle så klart sagt CE merking, ikke godkjenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...