Gå til innhold

Tesla Model Y kommer seint, men viser konkurrentene hvordan man får folk til å velge elbil


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (5 timer siden):

Hva kan grunnen være for denne strenge begrensningen i nyttelast? Bilen er akkurat 2 tonn, så det er ikke noe problem med 3.5t grensen. Gjøres WLTP-målinger med full nyttelast, slik at de får lengre oppgitt rekkevidde ved å skru maksvekt ned? Er det for å komme unna med enklere bremser/kollisjons-beskyttelse?

-k

Det har med vekt å gjøre. Skulle bilen lastes 200kg mere må bremser og hjuloppheng forsterkes. Dette gir høyere tomvekt og lavere rekkevidde.

Godt mulig at hele karroseriet måtte forsterkes også. 200kg er ca 10% mere energi som må arbsorberes

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/26/2021 at 7:15 AM, magb said:

Helt uenig, i3 bremser kun når sola står lavt rett imot, eller ved veldig mye regn osv. Veldig forutsigbart. Og når den bremser er det full regen og ikke noe mer. 

 

Model 3 kan bremse når du minst aner det, spesielt på nye veistrekninger. Og da hogger den til så kraftig at man får nakkesleng. 

Jeg har kjørt i3 i noen år og hadde mye problemer med plutselig bråbrems. Du har rett i at den kutter i motlys. Det gjelder også når det regner, når det er tåke og når man får kondens i kameraet, noe som var ca. halve året for min del. 

Det jeg refererte til var derimot ikke at den kutter ut, men at den gir deg full alarm og bremser. Dette skjedde ofte ved møte av en stor bil når man kjørte inn i en tunnel eller ved refleksjon av lys i for eksempel store veiskilt. Den hadde også en tendens til å ikke regulere farten når man lå bak en motorsykkel eller bil med henger, noe som var svært ubehagelig.

Og nei, man får ikke nakkesleng når Model 3 fantombremser, så brått er det ikke. Regner uansett med at det blir mer eller mindre slutt på fantombremsing når Tesla nå dropper radaren, da mye av fantombremsingen kommer av konflikt mellom radar og kamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chriselv skrev (3 minutter siden):

Jeg har kjørt i3 i noen år og hadde mye problemer med plutselig bråbrems. Du har rett i at den kutter i motlys. Det gjelder også når det regner, når det er tåke og når man får kondens i kameraet, noe som var ca. halve året for min del. 

Det jeg refererte til var derimot ikke at den kutter ut, men at den gir deg full alarm og bremser. Dette skjedde ofte ved møte av en stor bil når man kjørte inn i en tunnel eller ved refleksjon av lys i for eksempel store veiskilt. Den hadde også en tendens til å ikke regulere farten når man lå bak en motorsykkel eller bil med henger, noe som var svært ubehagelig.

Og nei, man får ikke nakkesleng når Model 3 fantombremser, så brått er det ikke. Regner uansett med at det blir mer eller mindre slutt på fantombremsing når Tesla nå dropper radaren, da mye av fantombremsingen kommer av konflikt mellom radar og kamera.

Hadde 225XE (samme systemet) med eksakt samme problemer. Utrolig irriterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (14 timer siden):

Autogefühl gikk gjennom byggekvaliteten og panel gaps i en review. Han sa Model Y fra Kina var bedre skrudd sammen enn den Model 3 han prøvde tidligere og viste samtidig nærbilder av de områdene på Model Y.

Samme Tesla Bjørn nevnte når han sammenlignet Model 3 fra USA og Model 3 fra Kina side om side for en stund siden også. Det var vel kun ett par måneder mellom produksjonsdato på de 2 bilene også. Så det store problemet virker å være med den amerikanske fabrikken/e som de fleste har kommet ifra til nå.

Så også videoen hvor han var med å hentet Model Y for Marcus Bil, og kikket etter panelgap osv. når jeg så den, og la ikke spesielt merke til noe som virket galt på den.

Det som DrAlban viste til er ikke noe verre enn jeg så på min brors nye VW ID4. Den måtte faktisk også inn på en liten om lakkering ved bakluken etter feil i produksjonen som ikke var oppdaget i kvalitetskontrollen til tyskerne.

Men man kan jo også kikke på Doug Demuros Tesla Model S Plaid gjennomgang, var ett skrekkelig eksempel på dårlig lakk. De har teknikken og teknologien, men mangler det siste på bygg kvaliteten jevnt over, det er skuffende når de har fått mange år til å utbedre slikt nå. Men bryr seg vel ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (18 minutter siden):

Samme Tesla Bjørn nevnte når han sammenlignet Model 3 fra USA og Model 3 fra Kina side om side for en stund siden også. Det var vel kun ett par måneder mellom produksjonsdato på de 2 bilene også. Så det store problemet virker å være med den amerikanske fabrikken/e som de fleste har kommet ifra til nå.

Så også videoen hvor han var med å hentet Model Y for Marcus Bil, og kikket etter panelgap osv. når jeg så den, og la ikke spesielt merke til noe som virket galt på den.

Det som DrAlban viste til er ikke noe verre enn jeg så på min brors nye VW ID4. Den måtte faktisk også inn på en liten om lakkering ved bakluken etter feil i produksjonen som ikke var oppdaget i kvalitetskontrollen til tyskerne.

Men man kan jo også kikke på Doug Demuros Tesla Model S Plaid gjennomgang, var ett skrekkelig eksempel på dårlig lakk. De har teknikken og teknologien, men mangler det siste på bygg kvaliteten jevnt over, det er skuffende når de har fått mange år til å utbedre slikt nå. Men bryr seg vel ikke.

Det er nok et steg opp i kvalitet.

Det er også langt flere som ser problemer på en tesla kontra en annen bil siden dette med kosmetiske feil er kjent. De har på en måte dobbel jobb med dette. Ingen leter etter slikt på en BMW eller Vw, selvom det sikkert forekommer der også.

Doug DeMuros test var skremmende, det er heldigvis ikke slike biler som leveres her (ser det ut som)

Jeg har selv hatt en norsk Model 3 på prøvekjøring. Denne hadde skjevt tak, panel gaps og løse belter i bilen. Lakken var veldig ujevn (driver med detailing) og det virket som panelet under hadde for grov overflate. Den var også hysterisk morsom å kjøre, hadde greie seter og jeg liker den kule og minimalistiske stilen. Det er mange av de nå, men de er skikkelig fine.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...