Gå til innhold

Arduino som sender SMS


Anbefalte innlegg

Hei

Siden man nå kun får post levert annen hver dag, og ofte ikke får post i det hele tatt, leker jeg med idéen om en arduino som sender meg en SMS når brevluken på postkassen har blitt åpnet.

Er det noen som har forsøkt noe slikt? Tenker den må være batteridrevet, og sende automatisk SMS til meg når postkassen åpnes, samt når batteriet er i ferd med å gå tomt. 

Noe spesielt jeg trenger å tenke på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom hele "dingsen" er inni postkassa, så må du sjekke at den faktisk får kontakt med mobilnettet inni der. Dersom postkassa er i rimelig nærhet til bolig, så er en sender som sender via feks. 433 MHz til en maskin som står i boligen (som så sender sms, epost eller hva du vil) et alternativ. Kompliserer løsningen litt, men til gjengjeld er det færre dyre deler i postkassa (Arduino + 433 MHz sender + batteri + bryter eller annen sensor),

Lenke til kommentar

Som ovenfor, dersom postkassen er i nærheten av huset blir det enklere og billigere med wifi eller 433.

Dersom du vil bruke GSM, så må du ha et GSM-shield og et simkort.
Du må lage til en slags bryter på lokket, eventuelt dobbel bunn som registrerer vekt.
Det er vanntette bokser å få kjøpt ferdig, som Otterbox, Bentobox osv.

Du vil nok få litt problemer med at batteriet må lades nå og da, men en Arduino kan gå i "sleep-mode" for å spare strøm, så det bør være mulig å få et passe stort batteri til å holde ganske lenge.

Programmeringen er enkel, en sketch som sender en SMS når bryteren aktiviseres. 

Lenke til kommentar

Dessverre så er huset mitt det huset i borettslaget som er lengst unna postkasse-stativet. Så Wifi er nok en no-go. Postkassen er forøvrig av plast, så det skal vel gå greit med mobildekningen. Tenkte at hele løsningen skulle stå oppi postkassen, men en slags bryter som kommer opp av brevsprekken, og slår seg av eller på når luken åpnes.

Når det gjelder batteri tenkte jeg først et slikt 12v fritidsbatteri, som kan "bo" i postkassen. Men om arduinoen støtter en slags sleepmode, så er det kanskje ikke nødvendig med så stort batteri? Den skal jo ikke motta noe, bare sende en SMS når en bryter blir aktivert.

Lenke til kommentar
abrj skrev (13 minutter siden):

Bare så du er klar over det så har både Telenor og Telia planer om å slå av GSM nettet. Telenor planlegger å slå av 2g i 2025. Det står litt mer om det midt nede på denne siden: https://www.online.no/dekning/3g-fases-ut-4g-overtar/

Interessant. Men det vil vel kanskje være mulig å oppgradere GSM-modul innen den til? Finnes det 4g eller 5g-moduler til arduino?

Lenke til kommentar

Hvordan skal du detektere at postkassa åpnes? Kanskje en ir-bevegelsesdetektor, de kan være veldig strømgjerrige? Kjøpte en liten bevegelsesstyrt LED-lampe på IKEA, 3*aaa batterier gir flere års levetid. (står i våpenskapet, som åpnes en gang i måneden..)

 

Edit: PIR motion sensor kalles gjerne de sensorene jeg mener.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...