Gå til innhold

Budskapet har vært det samme i 30 år. Skal vi endelig ta konsekvensen av hva klimapanelet forteller oss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Del skrev (7 timer siden):

Nå har jeg allerede sagt at du tar feil, og at IPCC rapporten ekslipsitt tar med avskoging som en av rotårsakene. Her har du dokumentasjonen:

https://www.un.org/sg/en/content/secretary-generals-statement-the-ipcc-working-group-1-report-the-physical-science-basis-of-the-sixth-assessment

I andre setning står det:

Jeg blir helt matt av denne måten å diskutere på. Kull er også naturligvis en betydelig del av "fossil fuel". Hvis du insisterer på å ignorere avskoging som en del av problemet, så får du herved avstå fra å henvise til IPCC. Hvis ikke ser jeg ikke annen mulighet enn å rapportere deg for bevisst å spre usann informasjon. Jeg skulle også ønske artikkelen vi diskuterer kunne heve kompetansenivået sitt her.

Nå bestrider ikke jeg at avskoging reduserer mengden CO2 som bindes, men det er synlig, åpenbart feil, men dog rebersibelt i et hundreårsperspektiv. Det fossile tilskuddet har jo hopet seg opp i 150 år, og kan ikke reverseres innen overskuelig tid (300-1000år?) Naturen har ikke lenger kapasitet til det, og kurven for CO2-konsentrasjonen er nærmest eksponentiel.

Lenke til kommentar

Et flertall på 56 % av Norges befolkning er lite bekymret for klimaendringene.

Ikke uventet så er det flest bekymrede i aldersgruppen under 30 år:
"I gruppen født etter 1990 er andelen bekymrede 62,2 prosent, mens blant folk født før 1959 er andelen bare 37,4 prosent."
Det er betryggende å se at når folk blir voksne så innser de realiteten og andelen bekymrede synker jo eldre folk blir og jo mer kunnskap man tar til seg.
Andelen som er bekymret har falt med 5 % siden 2019.

 

 Flertall lite bekymret over klimaendringer | ABC Nyheter

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg litt er at de unge virker veldig apatiske i dette. Litt type "fix it for me" mentalitet.

Det forlanger at alle andre skal løse dette for dem mens de heller burde forstå at de vil være ganske sentrale i dette selv.

Det hjelper ikke å være veldig flink til å kritisere hvis man er en del av problemet fremfor å være en del av løsningen. 

I dag fremstår de fleste unge som en del av problemet som ikke virker å være engasjert i å være en del av løsningen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Det som forundrer meg litt er at de unge virker veldig apatiske i dette. Litt type "fix it for me" mentalitet.

Det forlanger at alle andre skal løse dette for dem mens de heller burde forstå at de vil være ganske sentrale i dette selv.

Det hjelper ikke å være veldig flink til å kritisere hvis man er en del av problemet fremfor å være en del av løsningen. 

I dag fremstår de fleste unge som en del av problemet som ikke virker å være engasjert i å være en del av løsningen.

Hmm, jeg deler ikke din oppfatning av ungdommen. Da jeg var ung var det kanskje en håndfull mennesker på skolen som var engasjert i Natur og Ungdom, og da gjerne på grunn av det sosiale som trakk dem inn. Ellers var det få som fikk med seg noe utenfor egen krets. Politikk, det var det jo i utgangspunktet ingen ungdom som er interessert i, jeg har nær sagt med mindre de har arvelig belastning i familien.

Nå, til dels på grunn av klimaopprøret og til dels på grunn av en delt oppfatning om at forventningene til ungdommen er sterkere enn noen sinne, har jeg den oppfatningen at vi har den flinkeste ungdomsgenerasjonen noen sinne. De er også informerte, selv om kildene deres på nett kanskje ikke er de mest balanserte og objektive. Mens klimaopprøret definitivt er et bevis på at de ikke er blant de mer apatiske ungdommene. Tror ikke vi har hatt en så engasjert ungdom siden 68-erne.

Nå begynner de første av Greta-generasjonen å få stemmerett. Og jeg hørte på radioen i dag at en tredjedel i Oslo hadde klima som den viktigste saken i valget. Det er vel heller oss menn og kvinner i vår "beste alder" som er blitt apatiske - og det blir man jo når man har sett i år etter år at ting bare skurer og går uten at reelle grep tas. 

Ta meg, for eksempel. Det jeg lærte på skolen i min ungdom sier at den utviklingen vi har hatt siden da, ikke er bra for planeten eller for menneskeheten. Og jeg mener at politikerne våre fokuserer for mye på politisk konkurrering og for lite på å planlegge for framtiden. Som mange andre i denne tråden her, kanskje? Men melder jeg meg inn i et parti for å påvirke dette? Ikke snakk om. Hvem er det som melder seg inn i politiske partier? Sånn jeg ser det har det vel tradisjonelt vært to grupper: frustrerte næringslivstopper og engasjert ungdom.

Det ville ikke vært rart om engasjert ungdom ble apatiske heller. Vi ser alle at politikk handler mer om å flytte grenser på valgdistrikt, i USA er det noe sånn som 27 valglover som nå holder på å skrives om for politisk gevinst, og i Norge er det viktigere å si at de andre tar feil enn å enes om de gode argumentene og heller være uenig der det faktisk er forskjellige meninger. Hadde jeg hatt et sånt verdensbilde som attenåring, hadde jeg definitivt gravd meg ned og forsøkt glemme verden. Det var enklere da jeg var ung. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

I dag fremstår de fleste unge som en del av problemet som ikke virker å være engasjert i å være en del av løsningen.

Ganske langt ifra det jeg opplever dem som. Akkurat nå er jo de som er pådriverne sammen med en andel av bestefar generasjonen. 68-erne som derimot skulle redde verden, har helt meldt seg ut og aktiv motarbeider endring sånn at de kan leve behagelig ut sine år.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (19 timer siden):

Har IPCC undervurdert? Hvem sier det og hvorfor skulle ville stole på dem i såfall? Vi må nesten ta utgangspunkt i at IPCC har de beste tallene, ellers får vi en helt umulig diskusjon. Saken er at IPCCs *tall* ikke er så dramatiske som overskrifter, pressemeldinger og FNs generalsekretær. Det er selvsagt kjedelig at verden fortsetter å bestå i gjenkjennelig form, selv etter 2100 og UANSETT om vi fikser klimaet eller ikke. Vi får selvsagt ganske mange problemer i 2100, men ikke noe som er uhåndterlig sammenlignet med alle andre problemer menneskeheten har stått overfor gjennom sin historie.

Ja, IPCC har vært svært konservative:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190320102010.htm

Synsingen din er irrelevant for dette.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, tommyb said:

Hmm, jeg deler ikke din oppfatning av ungdommen. Da jeg var ung var det kanskje en håndfull mennesker på skolen som var engasjert i Natur og Ungdom, og da gjerne på grunn av det sosiale som trakk dem inn. Ellers var det få som fikk med seg noe utenfor egen krets. Politikk, det var det jo i utgangspunktet ingen ungdom som er interessert i, jeg har nær sagt med mindre de har arvelig belastning i familien.

Jeg kan være enig i at jeg burde vært mer nyansert i  uttalelsen. Jeg mente ikke å ta alle under én kam der. Ser at det lett fremstår slik.

Mente at mye av det jeg hører av protester, som også er velformulerte, ligner noe på at man ikke forstår at dette er alles ansvar og ikke noe man nødvendigvis kan be andre fikse for seg.

Det virker som man tror "de voksne - de unge er jo også voksne" ikke forstår alvoret og legger kanskje litt mye fokus på å presisere noe vi allerede vet fremfor å heller gå mer løsningsorientert enn anklagende til verks. 

Litt "ansvarliggjøre andre men ikke meg selv" opplegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Flin skrev (14 timer siden):

Takk! Jeg regner med at det fortsatt er legitimt å spørre om kilder! Jeee.

Ref Musk,

 

Og hva er det du prøver å si med denne halvtimeslange videoen?

Hva er "fake futurism"?

Det er jo ganske spesielt å beskylde mannen bak blant annet PayPay, SpaceX og Tesla for "fake futurism", med tanke på alle bransjene han har snudd opp-ned på.

Edit: Godt eksempel på Fake Futurism?

 

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Theo343 said:


Det virker som man tror "de voksne - de unge er jo også voksne" ikke forstår alvoret og legger kanskje litt mye fokus på å presisere noe vi allerede vet fremfor å heller gå mer løsningsorientert enn anklagende til verks. 

Litt "ansvarliggjøre andre men ikke meg selv" opplegg.

Hva mener du de kan gjøre annet enn å påvirke? Ikke har de makt, ikke har de midler og ikke har de utdanning og påvirkning gjennom sitt virke. I motsetning til menn i dress, alder 50-65, i toppen av næringslivet, som kan gjøre mye, mye mer. De unge som forsøker gjøre noe gjennom å gå inn i politikken får jo egne tråder her om hvor grov hets det skal være lov å utsette dem for. Dessuten blir de utsatt for politikk, som igjen flytter fokusen deres over på den politiske leken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, tommyb said:

Hva mener du de kan gjøre annet enn å påvirke? Ikke har de makt, ikke har de midler og ikke har de utdanning og påvirkning gjennom sitt virke. I motsetning til menn i dress, alder 50-65, i toppen av næringslivet, som kan gjøre mye, mye mer. De unge som forsøker gjøre noe gjennom å gå inn i politikken får jo egne tråder her om hvor grov hets det skal være lov å utsette dem for. Dessuten blir de utsatt for politikk, som igjen flytter fokusen deres over på den politiske leken.

Jeg er tilhenger av at om man ønsker endring kan man begynne med seg selv, sin egen livsstil og forbruk.
Gå foran med.

- Ikke kjøp ny telefon hvert 3 år
- Reis miljøvennlig på ferie i eget land fremfor å fly over hele verden
- Gå foran med gjenbruk fremfor å kjøpe nytt av alt
- Nyeste macbook air/pro uten "right to repair" er ikke spesielt miljøvennlig. Se på mer miljøvennlige alternativer.
- Fremfor å være mote og merke bevisst når man handler klær vær miljøbevisst.
- Ikke gå unødvendig mye til frisør, "kroppspleie" ol. samt ikke vær storforbruker av kosmetiske produkter som er en storforurenser.
- Gå foran for mest mulig gjenbruk av hvitvarer, møbler, biler og annet som vi vet forårsaker mye forurensing. Alt trenger ikke være nytt og fancy.
- Man må ikke dusje 3 ganger om dagen eller vaske klær hver dag.
- Man trenger ikke ørten klessplagg og sko for alle mulige scenarioer. Man kan bruke klesplagg til flere ting.
- Shoppingtur til London, Paris, New York eller Dubai bør sees på som en uting.
- Og generelt, skap en bevegelse for å kjøpe mer brukt fremfor å automatisk gå i butikken når man vil ha noe.

Og en masse andre ting. Jeg synes ikke det vi ser av livstil, krav og ønsker er i tråd med bekymringene man fronter.

Noe grov hets har jeg ikke sett så mye til, kanskje fordi jeg alltid holder meg utenfor slikt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Jeg er tilhenger av at om man ønsker endring kan man begynne med seg selv, sin egen livsstil og forbruk.
Gå foran med.

- Ikke kjøp ny telefon hvert 3 år
- Reis miljøvennlig på ferie i eget land fremfor å fly over hele verden
- Gå foran med gjenbruk fremfor å kjøpe nytt av alt
- Nyeste macbook air/pro uten "right to repair" er ikke spesielt miljøvennlig. Se på mer miljøvennlige alternativer.
- Fremfor å være mote og merke bevisst når man handler klær vær miljøbevisst.
- Ikke gå unødvendig mye til frisør og ikke vær storforbruker av kosmetiske produkter som er en storforurenser.
- Gå foran for mest mulig gjenbruk av hvitvarer, møbler, biler og annet som vi vet forårsaker mye forurensing. Alt trenger ikke være nytt og fancy.
- Man må ikke dusje 3 ganger om dagen eller vaske klær hver dag.
- Shoppingtur til London, Paris, New York eller Dubai bør sees på som en uting.

Og en masse andre ting. Jeg synes ikke det vi ser av livstil, krav og ønsker er i tråd med bekymringene man fronter.

Noe grov hets har jeg ikke sett så mye til, kanskje fordi jeg alltid holder meg utenfor slikt.

 

Altså; Hvis ungdommen din ikke er klimabevisst, så vil de gi like mye faen, som en middelaldrende person som ikke er interessert,
hvis de bare påstår de er bevisste uten å ta noen grep, er de jo bare posører.

Idéen om viktigheten av personlig forbruk og inviduelle valg i beste fall er vill-ledende, samtidig som jeg er enig í at man også bør vise egen vilje til endring, bør man huske på at den i stor grad er symbolsk sammenlignet med påvirkningskraften til store multinasjonale selskaper o.l.
Uten at man dermed bør fritas  fra personlig ansvar heller, da det er det eneste feltet man egentlig har direkte kontroll til å gjøre noe.

Hvis ungdommen faktisk er opptatt av global oppvarming tror jeg nok du ville funnet at listen din ble fulgt ganske tett, hvor har du det fra at disse tiltakene er ukjent for dem?

Den klimabevisste ungdommen ville nok også spurt deg hvorfor du ikke har inkludert kjøtt på listen der.
(Kjøttforbruket er den enkeltendringen i folks matvaner som vil ha størst innvirkning på klimaet.
FN mener det globale kjøttforbruket må ned med så mye som 60 prosent.
)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

6 minutes ago, Atib Azzad said:

Idéen om viktigheten av personlig forbruk og inviduelle valg i beste fall er vill-ledende, 

Ikke enig i dette, det er her starten på endringen skjer.

Så lenge folk ikke løper til butikken for å kjøpe den nyeste dingsen, joggeskoa eller veska og har disse elementene som en del av sitt image og identitet så vil heller ikke forbrukermonster-apparatet fortsette i samme stil.

Quote

Den klimabevisste ungdommen ville nok også spurt deg hvorfor du ikke har inkludert kjøtt på listen der.
(Kjøttforbruket er den enkeltendringen i folks matvaner som vil ha størst innvirkning på klimaet.
FN mener det globale kjøttforbruket må ned med så mye som 60 prosent.
)

Jeg inkluderte ikke kjøtt fordi jeg synes mange både unge og voksne er flinke til å minimere kjøtt og alle virker mer bevisste der. Hvorfor påpeke/kritisere et område folk er mer bevisst? Dette har stått på dagsorden lenge og folk jobber mot det. Vi har flere vegetar og veganer restauranter enn noen gang og samfunnet utvikler seg stadig mer i den retningen.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Ikke enig i dette, det er her starten på endringen skjer.

Så lenge folk ikke løper til butikken for å kjøpe den nyeste dingsen, joggeskoa eller veska og har disse elementene som en del av sitt image og identitet så vil heller ikke forbrukermonster-apparatet fortsette i samme stil.

Jeg pleide å være helt enig, endring begynner innenfra, og man kan ikke endre noe, før man endrer seg selv.
Det er bare viktig å peke på at de største aktørene har stort ansvar, og makt, og at det er nyttig for dem at fokuset ligger på den inviduelle forbrukeren, da det i effekt, fritar dem fra ansvar.
Altså, jeg mener ikke å si det er effektløst, det er bare en taktikk som mer eller mindre bevisst er brukt for å forlede enkeltmenneskene til å ta en masse distraherende enkeltgrep, og ikke legge press på de større aktørene, med langt mer effektive virkemidler i verktøykassen.
Jeg mener heller ikke å undervurdere potensialet til en samlet gruppe som handler kollektivt, jeg bare peker på at denne strategien sålangt har vist seg mest nyttig for de som vil dure på og fortsette å samle rikdom på fellesskapets bekostning.

Tenk om butikken selv bestemte at all sin kaffe skulle være etisk, fremfor å la alle kunder velge med sin såkalte lommebok.
Tror du ikke det ville vært mer effektivt for en evt. endring i kaffebransjen?

Quote

Jeg inkluderte ikke kjøtt fordi jeg synes mange både unge og voksne er flinke til å minimere kjøtt og alle virker mer bevisste der. Hvorfor påpeke/kritisere et område folk er mer bevisst?

Så du synes ungdommen er flinke til å redusere kjøttforbruket, men dårlig til å ikke kjøpe brukte biler og hvitevarer?

Igjen, hvor har du det fra at ungdom som er klimabevisste ikke er bevisste denne listen din?

En person som ikke har tenkt på en slik liste, gir desverre ganske faen i hele problemstillingen, men er påstanden din at dette i særlig grad gjelder ungdommen, og tilogmed den klima-bevisste ungdommen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Jeg pleide å være helt enig, endring begynner innenfra, og man kan ikke endre noe, før man endrer seg selv

Man kan selvsagt endre noe selv om man ikke endrer seg selv. Det er ingen automatikk i at den biten følger med den logikken.

Men i forhold til hva man selv kan gjøre med saken når man ikke har makt som du nevnte så kan man bidra mest ved å endre seg selv og påvirke de i sin sfære til samme endring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Man kan selvsagt endre noe selv om man ikke endrer seg selv. Det er ingen automatikk i at den biten følger med den logikken.

Men i forhold til hva man selv kan gjøre med saken når man ikke har makt som du nevnte så kan man bidra mest ved å endre seg selv og påvirke de i sin sfære til samme endring.

Ja, hvis man skal bli pedantisk på det kan man selvsagt endre ting uten å endre seg selv, det gjør man vel hele tiden.
Jeg bare mente å illustrere kjapt at jeg antagelig tenker ganske likt som deg, når det kommer til personlige grep i et klimaperspektiv,
selv om jeg pekte på at ansvaret og de store endringene antagelig ligger utenfor den inviduellle konsumers makt.

Det jeg lurte mest på var hvor du har det fra at klimabevisst ungdom brøt med denne listen du listet opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

Ja, hvis man skal bli pedantisk på det kan man selvsagt endre ting uten å endre seg selv, det gjør man vel hele tiden.
Jeg bare mente å illustrere kjapt at jeg antagelig tenker ganske likt som deg, når det kommer til personlige grep i et klimaperspektiv,
selv om jeg pekte på at ansvaret og de store endringene antagelig ligger utenfor den inviduellle konsumers makt.

Det jeg lurte mest på var hvor du har det fra at klimabevisst ungdom brøt med denne listen du listet opp.

Jeg har ingen statistikk å vise til annet enn det man selv observerer når man jobber i miljøer med flere hundre mennesker under 30 år.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Jeg har ingen statistikk å vise til annet enn det man selv observerer når man jobber i miljøer med flere hundre mennesker under 30 år.

Jeg skjønner, men dersom dette skulle vært ukjent for dem, ville jeg kanskje ikke gitt dem tittelen miljø/klima-bevisst.
At folk som gir faen
, gir faen, er da en kjent men trist sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...