Gå til innhold

Her er det nye kystvaktskipet på vei fra Romania til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i storkonkurransen som ble avgjort i juni 2018. I finalerunden deltok også Westcon og Kleven, i tillegg til Vard som er eid av italienske Fincantieri.

Så ikke bare er ikke Vard norsk, men skipet ble bygget i Romania. Hvilken kompetansebygging og forsyningssikkerhet er det snakk om, helt eksakt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper de er bygget med en hvis fleksibilitet slik at de kan forsterkes med flere våpensystemer på relativt kort tid og bli til en fregatt "lite" når vi først koster på milliarder på så store skip. Få rene kampfartøyer i den norske marinen, men ganske så mange kystvaktskip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Jim Hansen said:

Les artikelen. Båtene bygges i norge, de norske verftene outsourcer skrogbygging.

Implisitt at et ferdig skipsskrog er en liten, nærmest ubetydelig detalj i prosessen å bygge et skip? Det er mulig jeg misforstår noe her, men i mine øyne er skipet ikke "bygget i norge", det er bygget i Romania, og ustyrt/ferdigstilt i Norge.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...