Jump to content

Jim Hansen

Medlemmer
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 :)
  1. Opp til 10% ifølge abb. https://new.abb.com/marine/generations/technology/azipod-c-gearless-propulsor-improves-operational-profitability Nå er dette riktig nok store propeller og virkningen trenger ikke å så stor betydning i dette tilfellet. Regner med de har kjørt simuleringer som viser at forskjellen er neglisjerbar.
  2. Mulig jeg tar feil, men ser ut til at propellene er plassert bak på POD'en. Noe merkelig om effektivitet er hovedfokus ettersom en slik plassering er mye mer utsatt for wake field fra forranliggende POD/foiler.
  3. Les artikelen. Båtene bygges i norge, de norske verftene outsourcer skrogbygging.
  4. Nå var denne artikkelen opprinnelig fra ing.dk. Så det er kanskje de som fortjener skryt?
  5. 130GWh til pumper og vifter ja. 2000GWh totalt. 60% av strømforbruket i vestfold. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.exxonmobil.no/-/media/Norway/Files/Newsroom/Publications/Norwegian/Essoraffineriet-utnyttelse-av-energi.pdf&ved=2ahUKEwjGhoWWh6TwAhUpiIsKHYKLA3kQFjAAegQIBRAC&sqi=2&usg=AOvVaw03KM-HRF4i2w-0fZqRFejk
  6. Det vil da bli ca. 2Twh redusert årlig strømforbruk. Noe som er 4ggr mer enn det norske elbiler brukte i 2020.
×
×
  • Create New...