Gå til innhold

Slik kan vi bruke sykkelveiene året rundt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykkelveier skal kun brøytes, IKKE saltes.

Det er ikke noe problem å trille noe på brøytet vei, men det er et stort problem å trille noe på saltet vei som ikke blir brøytet rett etterpå.
Salt = Sørpe = Livsfarlig å sykle på, og noe herk å gå i.

Jeg bruker sykkelen kun på vinteren, da det går fortere enn å måke snø av bilen, men jeg bruker alltid veien, da fortauet blir dårlig, eller ikke brøytet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sykler hele året, men ikke på salt lakan som dem spyr ut. Så da blir det mere bilkjøring, og sykling på stier med snø og is, på fritiden. Skjønner ikke hvordan noen har kommet frem til at det er lurt å salte sykkelveier, mange som ikke sykler om vinteren pga. av det.

Og når dem salter når det snør, må en bare spørre, hva forsker dem på .

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen steder er også egnet for å å ha tak for å redusere snø og is, eller full overbygning for å unngå sidevind, sprut fra veibanen osv. Kan nevne at spesielt bruer med parallell veibane bør få full overbygning for å skjerme mot sidevind, veistøv, eksos, sprut fra trafikken / brøytebiler og samtidig unngå de negative effektene av salting. På høye bruer vil full overbygning også fungere som selvmordssikring.

Lenke til kommentar

Vintersykling er for spesielt interesserte, med unntak av de mildeste delene av landet.
Det er supert at mange sykler i de varmere årstiden, men man kan ikke bygge infrastruktur som tar utgangspunkt i hvor mange som sykler i mai.
Vi trenger veier og kollektivtrafikk som kan ta unna for de som vil reise en våt og kald novemberdag.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...