Gå til innhold

Tenkte å starte med salg & import. Men innen hvilket segment?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har aaaaalt for mye tid til overs. Tenkte derfor å begynne med en smått inntektsbringende hobby. Grunnet helseproblemer, er det begrenset hva jeg klarer av fysisk aktivitet. Mobiliteten min er også noe redusert. Derfor tenkte jeg å begynne med litt salg av importerte varer. 

Kriterier
- Det må være stuerent..! Jeg lar meg irritere av "import-folk" som tar inn billige Kina-produkter sannsynligvis fulle av diverse kjemikalier, som gjerne også blir produsert på svært tvilsomme metoder. Ja - jeg er klar over at dette gjelder også iPhone, Apple produkter og lignende. Så tja... usikker.

- Ærlig handel! Jeg ønsker ikke å "loppe" folk.... så mangedobbel avanse trenger jeg ikke. Et typisk eksempel: Koster et produkt 500 kr,- for meg, så føler jeg 800 kr,- er en fin utsalgspris. 

Jeg har tenkt på
Vintage/brukte klær. Jeg kan importere "forundringssekker" i et klessegment til kilopris. Deretter kunne jeg sorter og solgt enkeltvis. Men er det virkelig et marked for det? Dette er så langt utenfor mitt felt jeg kommer... da jeg ikke har peiling på alle disse fancy begrepene innen klesveien. 

Nisjemat. Da jeg har bakgrunn som kokk; er det mye gøyalt og ettertraktede produkter man ikke får kjøpt i Norge - i et marked som er stigende. Masseprodusert mat uten identitet man får på Kiwi er "kjedelige greier". Så det å selge produkter med mer personlighet tror jeg er tingen. Jeg har vurdert å kjøpe utstyr til å produsere mine egne sauer og marinader. Type chili og lignende med litt alternative ingredienser som ikke er vanlig for folk flest. For eksempel: Chilisaus med: Golden reaper peppers, sherryeddik, bjørkesirup, blæretang og eikeblader. (Her må det forskes litt :p) 

Reiseprodukter. Det norske utvalget av reise-effekter er utrolig svakt og utvalget generelt dårlig. Butikkene som føres her i Norge har ofte de samme merkene, det samme produktsegmentet og de samme høye prisene. Jeg har reist myyyyyyyye rundt i verden - og det er mye jeg sliter med å få tak i her hjemme. Men er markedet stort nok? Hmm....

Fair trade -segmentet. Joda, jeg vet at fair trade er et varemarkedet som er beskyttet. Men vet å oppsøke små tekstilprodusenter eller ymse - der jeg kan spore det jeg selger tilbake til produsenten. Jeg vet ikke.... 

.... nei, jeg vet ikke - er vel å oppsummere ganske greit. 
Jeg tenkte i første omgang å benytte Finn.no. Kanskje lokale salgsgrupper på Facebook. Jeg bruker ikke Instagram eller andre apper. 

Innspill? Forslag? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sexdukker. Gjør innkjøp fra produsenten, og tilby det lille ekstra til dine kunder. Du kan også utvide til å bli en fullverdig butikk for sexleketøy, med gode typer glidemidler slik at du får mersalg. 

Penger, penger, penger🤑

 

Spøk til side. Kjøp brukt, fiks eller rengjør, ta bilder som er av bedre kvalitet, så selg. 

 

Jeg kjenner flere som lager og selger nisjemat. Det er litt vanskelig å ordne gode fortjenester der. For å konkurrere må man gjerne promotere seg selv med å stå med utsalg på Bondens Marked o.l., og det koster ofte like mye om ikke mer enn hva mange selger. Enkelte ganger går man i pluss. Marginene totalt er sjeldent gode. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (2 minutter siden):

Kjøp brukt, fiks eller rengjør, ta bilder som er av bedre kvalitet, så selg. 

Det har jeg gjort mange ganger. :) Det er vel der jeg fikk interessen for dette med kjøp & salg. 
Har for eksempel kjøpt delvis defekt elektronikk, reparert og solgt. Tjent gode penger på slike ting. 

Har vurdert å gjøre dette med biler. Ser mange selger biler med mangler etter underkjent eu-sjekk. Ofte er det ikke store greiene som må fikses på. 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (9 minutter siden):

Har vurdert å gjøre dette med biler. Ser mange selger biler med mangler etter underkjent eu-sjekk. Ofte er det ikke store greiene som må fikses på. 

Jeg 'kjenner' flere som gjør dette med biler. De som er blitt skikkelig flinke har gjerne en fortjeneste på 10.000 - 50.000 per bil. Det gjelder å finne de rette bilmerkene å satse på. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...