Gå til innhold

Betyr jobben mye for din identitet?


Anbefalte innlegg

Jeg tror at mange har knyttet en slags identitet til jobben/karrieren sin.  Dette trenger ikke nødvendigvis være en vanlig jobb. Jeg har f.eks. hørt at flere topp-idrettsutøvere har sagt at de har deltagelsen i sin idrett som en slags identitet.

Så da lurer jeg på om hvor stor andel av befolkningen legger sin sjel og identitet inn i jobben sin - og motsatt: hvor mange ser på jobben sin som bare noe en må holde ut for å tjene nok penger.

50-50? 

Jeg har også forstått det slik at de som bare må holde ut jobben sin, lever flere færre år enn de andre.

Jeg har selv aldri opplevd jobb som noe en er nødt til å utføre for å tjene penger - så her er man på tynn is 🙂   Det har dog hendt at jeg har gjort kjedelige ting for å hjelpe noen - uten betaling. 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger min sjel og hjerte i den jobben jeg er utdannet til, og jepp, knytter min identitet til dette. Derfor opplever jeg sorg over å være borte fra jobben jeg elsker, og kjenner savn etter å jobbe, er for tiden sykemeldt, men har et håp om å komme tilbake til jobb ila året. Kjenner ikke på det er noe jeg må holde ut, lønnen ser jeg mer på som en bonus/økonomisk trygghet. 

Lenke til kommentar

Trur nok at dette er veldig avhengig av yrke, og at det nok er delvis knytt til kor mykje arbeid ein har lagt i yrkesvalget sitt enten det er utdanning eller trening. 

Ei viss tilknyting til psykisk helse vil det nok også være ettersom jo meir ein misliker jobben sin jo vanskelegare er det å være fornøgd med livet. Samtidig gir det motivasjon å være dyktig i ein jobb, særleg når ein også ser verdien av arbeider ein utfører. Det er sjølvsagt andre ting som betyr noko også, men jobben er tross alt omtrent 25% av livet ditt så lenge du er yrkesaktiv. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, GiaMahan said:

Legger min sjel og hjerte i den jobben jeg er utdannet til, og jepp, knytter min identitet til dette. Derfor opplever jeg sorg over å være borte fra jobben jeg elsker, og kjenner savn etter å jobbe, er for tiden sykemeldt, men har et håp om å komme tilbake til jobb ila året. Kjenner ikke på det er noe jeg må holde ut, lønnen ser jeg mer på som en bonus/økonomisk trygghet. 

Hm, det der er jo egentlig et perfekt sitat å ta med seg til et jobbintervju - kanskje bortsett fra det med sykemeldingen og at man potensielt kan tape litt på det med lønn (kanskje greit å utelukke akkurat den delen óg).

Lenke til kommentar
6 hours ago, The Avatar said:

Trur nok at dette er veldig avhengig av yrke, og at det nok er delvis knytt til kor mykje arbeid ein har lagt i yrkesvalget sitt enten det er utdanning eller trening. 

Ei viss tilknyting til psykisk helse vil det nok også være ettersom jo meir ein misliker jobben sin jo vanskelegare er det å være fornøgd med livet. Samtidig gir det motivasjon å være dyktig i ein jobb, særleg når ein også ser verdien av arbeider ein utfører. Det er sjølvsagt andre ting som betyr noko også, men jobben er tross alt omtrent 25% av livet ditt så lenge du er yrkesaktiv. 

Noen formening om hvor stor andel av befolkningen som føler at de bare må holde ut jobben? Livet på vent mens en er på jobb, liksom?

Har forstått det slik at det er sammenheng mellom visse hormon-nivåer og hirarki på jobb. Dette kan være kulturavhengig. For eksempel enkelte "bosser"  i amerikanske land ser ut til å være full av visse hormoner. Dette kan kanskje ha sammenheng med at arbeidstakerne vanligvis er så avhengige av dem.

Dess mindre man forstår slike sammenhenger - dess mer dritt går under radaren 🙂

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verken jobb eller yrke betyr stort for min identitet. Begge er nødvendige for å ha pengar til livets opphald. Hadde eg ikkje hatt bruk for pengane så hadde eg slutta i jobb.

Har ein jobb som er både fagleg og kollegialt god, men det er så mykje anna eg heller kunne tenke meg å bruke tida til. Det er ikkje eit slit å halde ut og at eg ser fram til å bli pensjonist, men noko eg ville valgt vekk om eg kunne.

Når eg er ferdig på jobb så tenker eg ikkje meir på den før eg går på jobb neste gang og eg pratar sjeldan om den utanfor jobb.

Eg har ei interesse for faget generelt, men lite borti det på fritida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt jobber jeg må utføre bare for å få inn penger. Kunne ikke funnet på å gjort de uten at penger var involvert. 

Men jobben jeg har nå etter utdanning er innenfor mitt interesse område og jeg jobber gjerne hele døgnet uten at det er noe problem, da det er gøy og jeg gjerne gjør 'det samme' eller tilsvarende oppgaver på fritiden for morro. 

Tror det er viktig å ha noen dritt jobber slik at en kan virkelig sette pris på den gode jobben den dagen den kommer.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (14 timer siden):

Hm, det der er jo egentlig et perfekt sitat å ta med seg til et jobbintervju - kanskje bortsett fra det med sykemeldingen og at man potensielt kan tape litt på det med lønn (kanskje greit å utelukke akkurat den delen óg).

Hehe, ja. Akkurat at jeg er så glad i jobben jeg gjør og trives er absolutt noe jeg har brukt på intervjuer tidligere. Men,  jeg aner faktisk ikke ikke hvordan jeg skal løse det når jeg skal begynne å søke jobb etter sykemelding.  Hvordan jeg skal formulere meg i søknader mtp sykemeldingen og hvordan jeg skal svare på spørsmål, og hvordan jeg kan overbevise om at jeg er verdt å satse på tross at jeg har vært langtidssykemeldt..det å være langtidssykemeldt er ikke akkurat oppløftende for identiteten og selvtilliten, også så skal man prøve å selge seg selv, med referanser som bare blir mindre og mindre ferske for hver dag som går. Sigh..

Lenke til kommentar
On 6/15/2021 at 3:07 PM, GiaMahan said:

Hehe, ja. Akkurat at jeg er så glad i jobben jeg gjør og trives er absolutt noe jeg har brukt på intervjuer tidligere. Men,  jeg aner faktisk ikke ikke hvordan jeg skal løse det når jeg skal begynne å søke jobb etter sykemelding.  Hvordan jeg skal formulere meg i søknader mtp sykemeldingen og hvordan jeg skal svare på spørsmål, og hvordan jeg kan overbevise om at jeg er verdt å satse på tross at jeg har vært langtidssykemeldt..det å være langtidssykemeldt er ikke akkurat oppløftende for identiteten og selvtilliten, også så skal man prøve å selge seg selv, med referanser som bare blir mindre og mindre ferske for hver dag som går. Sigh..

Tenkt på å flytte? Kanskje bedre muligheter andre steder enn der du i første omgang tenker deg?

Lenke til kommentar

Blir kanskje litt spesielt å flytte før i det hele tatt har prøvd å få jobb. Er nok også flere muligheter/arbeidsplasser i hovedstaden.  Har ikke begynt å søke enda da jeg er i behandling for fullt nå, aner ikke hvor enkelt/vanskelig det blir til høsten når jeg så smått begynner å prøve å søke. 

Lenke til kommentar
20 hours ago, GiaMahan said:

Blir kanskje litt spesielt å flytte før i det hele tatt har prøvd å få jobb. Er nok også flere muligheter/arbeidsplasser i hovedstaden.  Har ikke begynt å søke enda da jeg er i behandling for fullt nå, aner ikke hvor enkelt/vanskelig det blir til høsten når jeg så smått begynner å prøve å søke. 

Forstått 🙂

Forresten, kan NAV dekke deler av flytte-kostnader?   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...