Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

45 minutes ago, bojangles said:

Men man trenger jo ikke lavere gearing. Alt man oppnår da er jo bare å redusere toppfarten. For dreiemomentet er på max straks motoren spinner opp. På model x som kan trekke henger så er null stress med tung tilhenger/campingvogn i bratte stigninger. Plenty med skyv hele veien. Tror du tenker utifra referansene fra ICE biler. 

Poenget er å optimere virkningsgraden, ikke at du ikke klarer å komme deg frem. Hvis du ser på virkningsgradkartet til en elmotor, som f.eks ser slik ut: Efficiency map of the SynRM
Da ser du at optimal virkningskrad skjer omkring et turtalls og momentbånd. Dette vil da gjerne være tunet til hva designeren av bilen mener er normal eller viktigste bruksscenarie for bilen, da gjerne langturfart uten henger eller annen høy last. 

Har man henger beveger man seg oppover i dette kartet (som kun er et eksempel), og kjører man sakte går man til venstre. Med lavere giring flytter du operasjonspunktet ned og til høyre. Så om du vil optimere for høyere belastning og lavere fart er det ikke urealistisk at du kan hente ut 3-10 prosentpoeng med lavere giring, noe som omsetter seg til kanskje 10-50km rekkevidde. Ikke verdens ende om du ikke får det naturligvis, men du tar den om dette er det du anser som det praktiske operasjonspunktet for bilen. Velger man å ta med flere utvekslinger kan man også ha flere optimale operasjonspunkter. 

TL:DR, valg av utveklsling på en elbil har mer med optimering av virkningsgrad for et valgt operasjonspunkt enn å muliggjøre ting som å trekke henger o.l.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Det er noen dager siden Tesla kansellerte «Plaid+»-modellen, via Elon Musks Twitter-feed. Han hevdet at ingen trenger så mye rekkevidde som denne modellen skulle ha uansett. Hva den egentlige grunnen til at modellen ble droppet kan vi bare spekulere om. Den utgaven skulle ha 840 kilometer rekkevidde.

Det er et par refleksjoner man gjør seg her. For det første er hvordan  Musk behandler sine egne kunder. Jeg regner med at de som bestilte Plaid+ er svorne fans av Tesla og Musk og da burde man kanskje kansellert med litt respekt for dem. En beklagelse og en god forklaring ville vært noe, som for eksempel at det er økonomisk galskap å utvikle og konstruere en spesialmodell med helt ny batteripakke som kun vil selges til en håndfull kunder og at det er bedre å bruke de midlene på å videreutvikle de ordinære Model S. Tror de fleste ville akseptert det.  Men i stedet bare en kort, nonchalant melding på Twitter og en total BS-begrunnelse for kanselleringen, nesten som han har det moro med å finne ut hvor mye som skal til før den hengivne fansen våkner opp.

Og er han seriøs når Musk melder at en Model S med de eldgamle 18650-cellene vil være "just as good" som en med de nye 46800-cellene? Hviiket skussmål er det til den nye batteriteknologien?

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Og er han seriøs når Musk melder at en Model S med de eldgamle 18650-cellene vil være "just as good" som en med de nye 46800-cellene? Hviiket skussmål er det til den nye batteriteknologien?

Den aller største forskjellen med battericellene er pris. 4680-cellene vil være mye billigere å produsere, spesielt i forhold til kapasitet.

Altså konsekvensene for kundene er nesten utelukkende at de får en bil med et par hundre km mindre rekkevidde, og de slipper å betale $20.000 ekstra for den ekstra rekkevidden de nå ikke får.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Den aller største forskjellen med battericellene er pris. 4680-cellene vil være mye billigere å produsere, spesielt i forhold til kapasitet.

Altså konsekvensene for kundene er nesten utelukkende at de får en bil med et par hundre km mindre rekkevidde, og de slipper å betale $20.000 ekstra for den ekstra rekkevidden de nå ikke får.

Jeg får ikke de to setningene til å henge sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Jeg får ikke de to setningene til å henge sammen.

Er det det at Tesla tar mer betalt for de rimeligere batteriene som forvirrer deg?

Da må man huske på at produksjonskostnad og kundepris er to forskjellige ting. Kundeprisen settes utifra det folk er villige til å betale, ikke utifra produksjonskostnad.

Det at Tesla ikke kan tilby 4680-cellene betyr derimot at Tesla tjener mindre penger per bil. Men det er ikke noe som påvirker kundene direkte. (Inntil prisen settes opp, noe som nå allerede har blitt gjort på Plaid.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Er det det at Tesla tar mer betalt for de rimeligere batteriene som forvirrer deg?

Nei, det er nok mer din forklaring på hvorfor 18650-batteriene er like bra samtidig som at de nye 46800-cellene er mye bedre. 

16% økt rekkevidde sa de på Battery Day, men 18650 er nå "just as good".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

Nei, det er nok mer din forklaring på hvorfor 18650-batteriene er like bra samtidig som at de nye 46800-cellene er mye bedre.

Jeg forklarte jo at 18650-cellene er ikke like gode som 4680-cellene, når det gjelder pris og da spesielt i forhold til kapasitet. På andre egenskaper er det ikke stor forskjell.

3 minutes ago, uname -i said:

16% økt rekkevidde sa de på Battery Day, men 18650 er nå "just as good".

Nå sa han ikke "just as good", han sa "just so good", og han snakket ikke om 18650 i forhold til 4680 celler, men om at Plaid er veldig bra. Slik jeg skjønner utsagnet hans mener han at Plaid er så bra at folk ikke vil bry seg om at Plaid+ ikke ble noe av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Jeg forklarte jo at 18650-cellene er ikke like gode som 4680-cellene, når det gjelder pris og da spesielt i forhold til kapasitet. På andre egenskaper er det ikke stor forskjell.

Den største fordelen med 18650-cellene er at de faktisk eksisterer, mens 46800-cellene ser ut til å være veldig langt fra masseproduksjon. Som nok var en del av grunnen til at Plaid+ ble kansellert. Og at alt annet avhengig av disse nye cellene er helt i det blå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus said:

Da dytter du bilen kjapt opp i C1 førerklasse. Ekstra motor og lignende fjerner ~100 kg av nåværende nyttelast. Kaster man så inn mer batterier, så må du fjerne vekten i passasjerer rimelig kjapt. 

Det er et halvt tonn å gå på så det er mulig. Merk også at jeg sa at jeg ønsket batterikapasitet fra Plaid + på x plaid +. Ikke den ekstra motoren, selv om den vel er standard i plaid også?. Så nei model x vil ikke havne i C1 kategori med xxl batteri. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, sverreb said:

Poenget er å optimere virkningsgraden, ikke at du ikke klarer å komme deg frem. Hvis du ser på virkningsgradkartet til en elmotor, som f.eks ser slik ut: Efficiency map of the SynRM
Da ser du at optimal virkningskrad skjer omkring et turtalls og momentbånd. Dette vil da gjerne være tunet til hva designeren av bilen mener er normal eller viktigste bruksscenarie for bilen, da gjerne langturfart uten henger eller annen høy last. 

Har man henger beveger man seg oppover i dette kartet (som kun er et eksempel), og kjører man sakte går man til venstre. Med lavere giring flytter du operasjonspunktet ned og til høyre. Så om du vil optimere for høyere belastning og lavere fart er det ikke urealistisk at du kan hente ut 3-10 prosentpoeng med lavere giring, noe som omsetter seg til kanskje 10-50km rekkevidde. Ikke verdens ende om du ikke får det naturligvis, men du tar den om dette er det du anser som det praktiske operasjonspunktet for bilen. Velger man å ta med flere utvekslinger kan man også ha flere optimale operasjonspunkter. 

TL:DR, valg av utveklsling på en elbil har mer med optimering av virkningsgrad for et valgt operasjonspunkt enn å muliggjøre ting som å trekke henger o.l.

Ja du har naturligvis rett, optimalisering av gearing har mange fordeler. Men bilprodusentene skal jo forsøke å finne felles multiplum, det utvekslingen som best passer til de fleste kundene og de fleste bruksområder. Entusiaster er ikke fremmed for å endre utveksling i diffen for å bedre nå sine mål. For folk flest blir det for komplisert eller for dyrt. 

Mange land har også langt høyere max fart enn vi har i Norge. Så det blir ikke helt enkelt å velge for produsentene. Jeg lånte svigerfars gamle Vectra en gang. Den var gearet sånn at på høyeste gir på motorveien så lå turtallet på 1800 omdr. Såpass lavt at motoren ikke hadde pust til å kjøre forbi på femtegiret. Men det passet sikkert kjempefint for Tyske forhold. 

Nå kan man vel si at kanskje kunne produsentene latt kundene velge utveksling etter primærbehov, eller om de skal trekke tung henger osv. Man all slikt koster tid og penger for produsentene så jeg blir overrasket om en kan bestille custom utveksling som tilvalg. Men det hadde vært fint for noen kunder. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Det er et par refleksjoner man gjør seg her. For det første er hvordan  Musk behandler sine egne kunder. Jeg regner med at de som bestilte Plaid+ er svorne fans av Tesla og Musk og da burde man kanskje kansellert med litt respekt for dem. En beklagelse og en god forklaring ville vært noe, som for eksempel at det er økonomisk galskap å utvikle og konstruere en spesialmodell med helt ny batteripakke som kun vil selges til en håndfull kunder og at det er bedre å bruke de midlene på å videreutvikle de ordinære Model S. Tror de fleste ville akseptert det.  Men i stedet bare en kort, nonchalant melding på Twitter og en total BS-begrunnelse for kanselleringen, nesten som han har det moro med å finne ut hvor mye som skal til før den hengivne fansen våkner opp.

Og er han seriøs når Musk melder at en Model S med de eldgamle 18650-cellene vil være "just as good" som en med de nye 46800-cellene? Hviiket skussmål er det til den nye batteriteknologien?

 

 

En model s med 18650-celler vil naturligvis ikke være like bra som nyvinningen. Både vil forrige generasjons celler være dårligere på alle data, kapasitet, kjøling, og lade/utladings hastighet, men da mangler jo også det at at batteripakken blir en integrert/bærende del av chassi. Så alle de fordelene mister man jo. Ser man feks på Ducati og den berømte trellis rammen så forsvant jo den til fordel for lettere og enklere ramme der motoren blir en bærende del av rammen. Og slikt gir fordeler. Både økt stivhet, enklere produksjon, lavere vekt osv. 

Jeg kan ikke annet enn å tro at noe har gått skeis hos Tesla. For de stoppet jo produksjonen av s og x. Og da sa ryktene at både s og x ville komme med de nye cellene og kanskje også giga casting. Så ble leveransen av s og x forskjøvet flere ganger og det ble gradvis gitt info om at batteriene ville forsatt være 18650-celler og ikke giga casting. 

Men greit nok, Tesla må sikkert få igang produksjonen av model Y i Tyskland først. Slik at de får erfaring med giga casting og de nye cellene. Så kommer det helt sikkert til både s og x etterhvert. For det vil jo gjøre produksjonen av z og x både billigere og enklere for Tesla. Slik at bunnlinjen blir større. 

Men taktisk lurt var det neppe alt det som har skjedd dette året. Mange har nok ventet på å kunne skaffe seg plaid +. Fordi der trodde de aller fleste at den skulle ha alt av det nye. Og nå er plaid + kansellert. Hva gjør de som vurderte plaid +? Venter på at Musk oppgraderer z og x skikkelig? Og hvor lang tid tar det? 1 år? 3 år eller mer kanskje? Da blir det kanskje enkelt for de plaid + kundene å heller velge seg feks Audi eller Porsche? Eller S klasse fra Mercedes? 

Men dette vil jo først og fremst kun berøre de som hadde bestemt seg for å kjøpe plaid + og på plaid + var det jo også forventet giga casting. For de andre versjonene av s og x skulle jo ha det gamle batteriet og det gode gamle skateboardet. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Den aller største forskjellen med battericellene er pris. 4680-cellene vil være mye billigere å produsere, spesielt i forhold til kapasitet.

Altså konsekvensene for kundene er nesten utelukkende at de får en bil med et par hundre km mindre rekkevidde, og de slipper å betale $20.000 ekstra for den ekstra rekkevidden de nå ikke får.

Nei det er i beste fall bare en forenkling. Fordelene med 4680-cellene er udiskutable slik jeg ser det. Både lading/utlading går raskere, bedre kjøling og antakelig en ennå bedre bil fordi 4680-cellene skulle erstatte skateboard designet. Tabless cells har sin verdi og må ikke undervurderes. 

Når 4680-cellene blir en bærende del av konstruksjonen så er det ikke utenkelig at bilene blir ennå stivere, og vil bli ennå mer sikre i en kollisjon. Og det er heller ikke utenkelig at kjøreegenskapene ville blitt ennå hvassere. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (38 minutter siden):

Det er et halvt tonn å gå på så det er mulig. Merk også at jeg sa at jeg ønsket batterikapasitet fra Plaid + på x plaid +. Ikke den ekstra motoren. Så nei model x vil ikke havne i C1 kategori med xxl batteri. 

Den skal støtte 7 seter. Da setter man allerede litt restriksjoner i hvor mye nyttelast man må sitte igjen med. 75 kg per sete burde være minimumskravet, og da står man ved 450 kg i kun kjøttvekt. Så må en ha litt til overs for baggasje. Det blir straks trangt hvis man skal inkludere mere batterier for å få "dum rekkevidde". Så man må nok vente på "smart rekkevidde" som altså omtaler forskjellen mellom å kaste inn mer batterier for å få lengre rekkevidde, mot det å vente på at batteriene blir bedre og lettere per kWh for å få lengre rekkevidde. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus said:

Den skal støtte 7 seter. Da setter man allerede litt restriksjoner i hvor mye nyttelast man må sitte igjen med. 75 kg per sete burde være minimumskravet, og da står man ved 450 kg i kun kjøttvekt. Så må en ha litt til overs for baggasje. Det blir straks trangt hvis man skal inkludere mere batterier for å få "dum rekkevidde". Så man må nok vente på "smart rekkevidde" som altså omtaler forskjellen mellom å kaste inn mer batterier for å få lengre rekkevidde, mot det å vente på at batteriene blir bedre og lettere per kWh for å få lengre rekkevidde. 

Mm nå tror jeg at overgangen til de nye cellene også skulle redusere vekten noe? Kan vagt erindre 80 kilo eller noe sånt? 

Vektgrense er vektgrense. Fyller man vogna til randen med passasjerer så blir det nødvendigvis mindre bagasje, evt. å hekte på tilhenger. Slik er det. Det er jo ikke Tesla som setter grensene for C1. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

Mm nå tror jeg at overgangen til de nye cellene også skulle redusere vekten noe? Kan vagt erindre 80 kilo eller noe sånt? 

Vektgrense er vektgrense. Fyller man vogna til randen med passasjerer så blir det nødvendigvis mindre bagasje, evt. å hekte på tilhenger. Slik er det. Det er jo ikke Tesla som setter grensene for C1. 

Det er jo problematikk som følger alle elbiler. Nye celler som gir deg mer kWh per volum og vekt vil jo være det man må vente på ja. Så du får jo det du ønsker, men til sin tid før eller siden. Model 3 har vel 313 kg nyttelast mener jeg, så der er man jo allerede ganske på grensen. Fyller man den bilen med voksne mennesker, så har man plass til 13 kg i bagasjen. 

Må jo være enkleste måten i verden for politiet å få inn månedlig kvote for bøter. Stopp elbilene og vei dem når de kommer fra Sverige. :p 

Lenke til kommentar

Jeg husket vist helt feil mtp på vekta på model x. Den topper ut på 2 500 kilo. Så da er det jo plass til et halvt tonn bagasje med dagens største batteri og bilen full av folk før en havner i c1 kategorien. Så om den nye batteripakken ville spart 80 kilo, med samme rekkevidde. Så kunne en kanskje fått 800 km rekkevidde og likevel hatt akseptabel nyttelast uten å måtte klasses som C1. 

Men det hjelper vel egentlig ikke å spekulere på dette. Man vet jo faktisk ingenting annet sikkert en diameter og lengde på de nye cellene. Tesla lovte mye på battery day i fjor høst. Så får vi se åssen det blir i model y når de produksjonen i Tyskland. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

 

Men det hjelper vel egentlig ikke å spekulere på dette. Man vet jo faktisk ingenting annet sikkert en diameter og lengde på de nye cellene. Tesla lovte mye på battery day i fjor høst. Så får vi se åssen det blir i model y når de produksjonen i Tyskland. 

Nå blir de første model y i europa sannsynligvis laget i Kina. Hvilke batterier de får aner jeg ikke. Kanskje de lager større celler der? 

 

https://www.explica.co/the-tesla-model-y-would-arrive-in-europe-in-autumn-manufactured-in-china.html

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Nå blir de første model y i europa sannsynligvis laget i Kina. Hvilke batterier de får aner jeg ikke. Kanskje de lager større celler der? 

 

https://www.explica.co/the-tesla-model-y-would-arrive-in-europe-in-autumn-manufactured-in-china.html

Hm ja jeg så akkurat det. Dette er vel egentlig temmelig dårlig nytt og ingen gladnyhet akkurat? Ifølge planene til Tesla skulle jo fabrikken i Tyskland starte produksjonen av model Y i Q3. Det som nå skjer er altså at i Q3 får vi kina modellen. Såvidt jeg vet har ikke Tesla i Kina blitt oppgradert til å produsere de nye tabless cellene. Så de første model y som kommer til landet vil altså være et dårligere produkt enn den bilen veldig mange nordmenn har ventet lenge på nå. 

Hva kan være årsaken? Forhåpentligvis er det kun det at fabrikken i Tyskland ikke blir klar til produksjon i henhold til planlagt oppstart. Alvorlig nok i for seg. Men om det ikke er årsaken, så må det vel da skyldes problemer med 4680-cellene? Det er jo ikke bare formfaktoren som er ny. Tesla skulle jo introdusere noe av det de fikk på lasset etter oppkjøpet av Canadiske Maxwell. Tenker på den dry cell patenten. Musk nevnte vel alt på battery day ifjor at dette ville redusere størrelsen på produksjonslinjen pga av de ikke trengte tørkeovner på de nye 4680-cellene. 

Nå er altså plaid + kansellert. Etter først å ha blitt skjøvet frem i tid. Også blir det nå import av kina tesla til europa? Dette høres ut som produksjonshelvete for de 4680-cellene. Noe har kanskje blitt problematisk når de skulle skalere opp produksjonen av celler? Eller kanskje har Tesla funnet svakheter i 4680-cellene? For de har jo hatt test produksjon av 4680-cellene i nesten 10 måneder nå. Husker ikke helt kapasiteten på testfabrikken, men det burde jo alt ha blitt bygd opp et ganske stort lager av 4680-celler nå? Nok til at de kunne startet produksjonen av model y med 4680-cellene som lovet? De nye cellene kunne jo Tesla bare sendt sjøveien til Tyskland. 

Tesla klarer nok å løse problemene. Håper bare at de klarer å løse de raskt nok slik at det blir produsert noen modeller med 4680-celler i løpet dette året. 

 

Åssen er det med byggingen av giga Texas? Er de i rute der? For det blir vel 4680-celler også i biler fra Texas?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 timer siden):

Så de første model y som kommer til landet vil altså være et dårligere produkt enn den bilen veldig mange nordmenn har ventet lenge på nå. 

Nordmenn får vel valget mellom å bruke reservasjonen sin på Kina-Y i høst eller vente på Tysk Y til vinteren en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten anta at MIG TMY ikke kommer med særlig forbedringer og ta imot MIC TMY, eller bli lurt. 

Er det noe mangelfull kommunikasjon her? Jeg håper inderlig at de som står i kø faktisk får klar beskjed om bilen de får, om de nå får meldingen om at den er på vei slik at de kan ta et godt valg. Utifra det Tesla selv har meldt, så høres det ut som en dårlig idé å i det hele tatt ta imot MIC mot MIG TMY. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...