Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strengere Eu kontroll i 2022 angående modifisert egr, dpf


Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er noe i dette med krav om å kontrollere om bilens EGR-ventil og dieselpartikkelfilter (DPF) har blitt modifisert eller fjernet.

Har en golf 2012 2.0 diesel med egr problem for 2 gang, det koster ca 20-30k å bytte den, har tenkt på å få den programmert bort for å slippe mer problemer

https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (1 time siden):

Jeez. Hva er det EU ikke skal legge seg opp i? Det neste blir vel at man ikke får lov å ha biler eldre enn fire år...

EU skal forby fossilbiler

Vi er nå på Euro 6, som er ganske strenge krav, men de skal snart komme med krav om Euro 7, som vil ta knekken på de fleste biler.

Bensin koster så mye at det ikke er lønnsomt å kjøre, så det er diesel eller elektrisk

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

EU skal forby fossilbiler

Vi er nå på Euro 6, som er ganske strenge krav, men de skal snart komme med krav om Euro 7, som vil ta knekken på de fleste biler.

Bensin koster så mye at det ikke er lønnsomt å kjøre, så det er diesel eller elektrisk

Har EU sagt noe om å forby fossilbiler? Finner ikke noe annet enn at en del lan har ytret ønske om det samme som Norge, bare med litt lenger frist enn 2025. Og forbudet er uansett salg av nye biler. VI vil ha fossilbiler i bruk i mange, mange tiår til, før fossilbilbestanden kun består av veteranbiler o.l.

Ingen bil er forresten lønnsom å bruke, uansett drivstoff. Og jeg vil nå påstå at en bensin-hybrid er mer lønnsom enn en vanlig diesel.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 timer siden):

Burde ikke koste så mye som 20000 å bytte eller rense ERG-ventil. Prøv å høre med flere verksteder.

Har du en Caddy med 2 liters tdi motor hvor hele egr og egr-kjøler systemet sitter bak på motoren så blir det fort det. 

Må ned med hele hjulopphenget for å komme til. Har du 4x4 så er det enda verre. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 timer siden):

Har EU sagt noe om å forby fossilbiler? Finner ikke noe annet enn at en del lan har ytret ønske om det samme som Norge, bare med litt lenger frist enn 2025. Og forbudet er uansett salg av nye biler. VI vil ha fossilbiler i bruk i mange, mange tiår til, før fossilbilbestanden kun består av veteranbiler o.l.

Ingen bil er forresten lønnsom å bruke, uansett drivstoff. Og jeg vil nå påstå at en bensin-hybrid er mer lønnsom enn en vanlig diesel.

Det er riktig det, kun nye biler, ikke gamle, og det gjelder vel også kun rene fossilbiler, så hybrider går inn under de nye salgsreglene. De fleste landene har vel nevnt 2030, men Norge skal prøve å være ett foregangsland for å få skrytet politikerne liker å få, uten å tenkte på de som bor her.

Spørsmålet med EU og eventuelt forbud mot salg av fossibiler vil jo være om det er miljøet eller salg av nye biler som er hovedfokuset.

Er det miljøet, så er det jo langt mer miljøvennlig å ha allerede solgte fossiblier i drift så lenge som mulig, enn å bytte ut 5-10 år gamle biler med nye Elbiler. Så kravene til utslipp burte nok være tilpasset alderen på bilen ved EU kontroll, og kravene som var når de var nye.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er vedtatt av EU at det skal bli strengere PKK enda, men det er kjent at EGR ventil og dieselpartikkelfilter går tett etter ca. 100 000 km (enda raskere om man driver med mye småkjøring), noe som kan koste flesk å få reparert, spesielt om det ikke lar seg rense og det må bestilles nye deler. Dermed kan man ta bilen på verksted og få modifisert eller fjernet deler av rensesystemene slik at de ikke går tett. Et lokalt verksted gjorde det på min dieselbil der de optimaliserte ECUen slik at jeg fikk mer kraft og dreiemoment, samtidig som drivstofforbruket gikk ned. De borret også hull i EGR ventilen og fjernet innmaten i dieselpartikkelfilteret slik at dette ikke skal gå tett. Dette vil gi økte lokale utslipp av avgasser som NOx, sot og partikler, men sparer bileier for potensielle problemer langs veien og dyre verkstedsbesøk. Nyere dieselbiler har SCR med Ad Blue, noe som kan rense bedre og gjøre det mindre aktuelt med EGR ventil, men dette kan variere. EU kontrollen tester avgasser, men det er bare CO. Nye bensinbiler kommer også med direkte innsprøytning, noe som gjør at de må ha bensinpartikkelfilter. Jeg er mitt usikker på om disse kan gå tett like lett som på dieselbilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...