Gå til innhold

DEBATT: Permanent gjemmekontor? Takk, jeg tror ikke det


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
20 minutes ago, Camlon said:

Så regnskapsførere mangler kompetanse? De kan ikke ta ferie når de vil.

Når sa jeg at det var et tilstrekkelig kriteriet med nok kompetanse? Det er et nødvendig kriterium.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener at i det norske arbeidsliv - så er arbeidsgiver/HR og arbeidstaker omforente om hvilke regler som gjelder for de fleste - og for den enkelte! Dette er en god ting! Om det gjelder å gå en tur i lunsjen, hjemmekontor, eller få kompensert for vaktordninger mm. er stort sett i orden for de fleste. For oss fagorganiserte er leder i "klubben" dessuten et naturlig kommunikasjons-/forhandlingspunkt

Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Når sa jeg at det var et tilstrekkelig kriteriet med nok kompetanse? Det er et nødvendig kriterium.

Du svarer ikke på spørsmålet. Mangler regnskapsførere kompetanse, fordi de kan ikke fint få seg en jobb hvor de kan ha hjemmekontor og ferie når de vil?

Regnskapsførere er bare et eksempel, å ikke ha full frihet til å bestemme når og hvor man jobber er normalt i arbeidslivet, og bare en arrogant gjøk vil gå rundt og si at man lett kan få seg jobb hvor alt er perfekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, Camlon said:

Du svarer ikke på spørsmålet. Mangler regnskapsførere kompetanse, fordi de kan ikke fint få seg en jobb hvor de kan ha hjemmekontor og ferie når de vil?

 

Jo jeg svarte på spørsmålet. Forstår du forskjellen på nødvendig og tilstrekkelig betingelse?

Lenke til kommentar
7 hours ago, PingEnt said:

Jo jeg svarte på spørsmålet. Forstår du forskjellen på nødvendig og tilstrekkelig betingelse?

Man svarer på spørsmål med ja eller nei, og så en forklaring. Men ingenting er tydelig lett med deg.

Jeg trenger ikke noe indirekte svar fra deg, du har allerede gitt meg et indirekte svar. Du skrev  
"En kan fint få betalt for alle timer en arbeider, ha mulighet for hjemmekontor OG ta ferie når en vil -- gitt at en har god nok kompetanse til å få en slik jobb."

Logisk sett så mener du at de som ikke kan få en slik jobb, mangler kompetanse. Det var egentlig ment som selvskryt, men det du glemte er at du angriper også hele arbeidsgrupper som ikke har full frihet over når og hvor de jobber.

Tidligere så prøvde du å late som om du er en ekspert i hvordan utviklere jobber. Jeg forsto fort at du egentlig ikke er en utvikler fordi du skrev tull som at webutviklere kan debugge for apputviklere, du forsto ikke hvordan man løser bugs uten å forandre kode, du har ikke fått med deg at man har byttet ut apk med aab og du trodde man kan slippe ut kode etter en dag. Bare å få godkjennelse fra Apple tar minst 1 - 2 dager. Det er tydelig at du har ikke mye erfaring i programmering utenom å skrive noen scripts og du ser ned på de som driver med apputvikling. Du skrev

"apputvikling (du vet, noen har lengre utdanning enn det som tilsvarer en boot camp). Jeg driver med programmering (delvis), men i helt andre språk, og folk ansetter meg ikke for min programmeringskompetanse, men min matematikkkompetanse." 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 hours ago, Camlon said:

Man svarer på spørsmål med ja eller nei, og så en forklaring. Men ingenting er tydelig lett med deg.

Spørsmål har ikke kun ja/nei-svar, nei. Det burde du kanskje vite? Du har forsåvidt ikke svart på mitt spørsmål: "Forstår du forskjellen på nødvendig og tilstrekkelig betingelse?"

 

Quote

Jeg trenger ikke noe indirekte svar fra deg, du har allerede gitt meg et indirekte svar. Du skrev  
"En kan fint få betalt for alle timer en arbeider, ha mulighet for hjemmekontor OG ta ferie når en vil -- gitt at en har god nok kompetanse til å få en slik jobb."

Logisk sett så mener du at de som ikke kan få en slik jobb, mangler kompetanse. 

Nå siterer du ut av kontekst. Det var snakk om at du trodde du måtte jobbe gratis på kvelden for å få hjemmekontor og mulighet til flyttbar ferie. Jeg svarte at det er lett å alle deler (underforstått: Gitt at en alt har hjemmekontor og mulighet til ferie når en vil) gitt at en har god nok kompetanse. Underforstått: Hvis en har kompetanse som det ikke er stor konkurranse om, er det naturlig at arbeidsgiver ikke gir så gode goder alltid.

 

Quote

Det var egentlig ment som selvskryt,

Nei, det var det egentlig ikke. Det er rimelig absurd å tro at litt spisskompetanse som er ettertraktet nok til å få ganske standard goder i norske arbeidsforhold er selvskryt.

 

Quote

men det du glemte er at du angriper også hele arbeidsgrupper som ikke har full frihet over når og hvor de jobber.

Nei, siden det var, som jeg allerede har skrevet, allerede underforstått for folk hvor det var aktuelt med hjemmekontor og ferie når en vil.
 

Quote

Tidligere så prøvde du å late som om du er en ekspert i hvordan utviklere jobber.

Jeg har aldri saqt eller antydet at jeg er ekspert på utvikling. Men man trenger ikke være ekspert for å forstå at en bus factor på 1, som du beskrev med stolthet, er idiotisk. Jeg lurer litt på om du egentlig kan noe om utvkling?

 

Quote

Jeg forsto fort at du egentlig ikke er en utvikler fordi du skrev tull som at webutviklere kan debugge for apputviklere, 

Det var ikke akkurat det jeg sa, men jeg forstår at du misforstår. Jeg sa at i en vakttelefonordning kan webutviklere ta første del av arbeidet med debugging av en app i en liten bedrift. Dette innebærer å finne ut om det kundne prøver å gjøre og forvente er det en skal forvente fra appen, eller ikke. Jeg sier ikke at det er perfekt, men jeg sier det er et godt første steg på en kveld en kunde ringer inn. Veldig ofte kan en slik bug egentlig kun dreie som en misforståelse av hvordan noe kan fungere, og det kan da løses av folk som har lite eller ingen direkte innsikt i koden.  Så kan personene som har bedre innsikt i appen gjøre resten av debuggingsjobben neste dag. Forstår du det nå?

 

Quote

du forsto ikke hvordan man løser bugs uten å forandre kode,

Jo, takk, det forstår jeg, og jeg har allerede beskrevet en måte å løse det opp i avsnittet over.

 

Quote

du har ikke fått med deg at man har byttet ut apk med aab 

Ah, så i din verden er det eneste en utvikler programmerer app for smarttelefoner? Regneprogrammene som kjører på superdatamaskinene tror du skriver seg selv? Eller tror du en apputvikler gjør den jobben? Si meg, har du fått med deg hvilken kontainerteknologi som brukes på de moderne clusterene? Ikke? Du er ikke utvikler, altså?

 

Quote

du trodde man kan slippe ut kode etter en dag. Bare å få godkjennelse fra Apple tar minst 1 - 2 dage

Det er teknisk mulig å slippe koden etter en dag, bare ikke for apple (selv da er det muligheter hvis brukeren også har utviklerutstyr). Jeg skrev også ganske tydelig at dette er en utrolig dårlig ide.  Det du beskrev fikk det til å høres ut som om det var det dere gjorde, spesielt siden dere arbeidet med en bus factor på 1. 

 

Quote

Det er tydelig at du har ikke mye erfaring i programmering utenom å skrive noen scripts

Du tar ganske feil, og du konkluderer basert på tullete ting som å vite hva nyeste pakkeformat på android er, men det er du som har bestemt å gjøre denne diskusjonen til en persondiskusjon om meg. Si meg, vet du at det finnes andre utviklingsmiljø enn apputvikling og webutvikling? Har du hørt om folk som programmerer vitenskapelig programvare i C++, Python og Julia? 

Quote

og du ser ned på de som driver med apputvikling

Nei, igjen feil. Jeg ser derimot ned på folk som prøver å avdekke kompetanse i generell utvikling med å påpeke at pakkeformatet i Android har blitt endret nylig. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, quantum said:

Det er nok feil, dårlig planlegging og ressursmangel i bedriften er da årsaken.

Helt enig. Det er også et vanvittig paradoksalt eksempel. Hva hadde skjedd om @Camlon var på tur et sted uten internettdekning den kvelden? Da hadde de også tapt 10k. Eller hva om han hadde drukket? Han får det til å høre ut som om hvis han ikke er parat 24/7 for bedriften, så kan det være at de taper "store" summer (og han mister jobben ved neste nedbemanning)

Lenke til kommentar
55 minutes ago, PingEnt said:

Helt enig. Det er også et vanvittig paradoksalt eksempel. Hva hadde skjedd om @Camlon var på tur et sted uten internettdekning den kvelden? Da hadde de også tapt 10k. Eller hva om han hadde drukket? Han får det til å høre ut som om hvis han ikke er parat 24/7 for bedriften, så kan det være at de taper "store" summer (og han mister jobben ved neste nedbemanning)

Da har kunden tapt 10k.

Shit happens, og noen ganger kan det ikke unngås. Hvis man går tilbake i historien til enhver bedrift så vil man nok se feil som har kostet betydelig mer enn 10k. En alvorlig bug kan koste millioner av kroner.

Men jeg mener ikke at 10 minutter av min fritid er viktigere enn å hindre at kunden taper 10k.

 

Quote

Det var ikke akkurat det jeg sa, men jeg forstår at du misforstår. Jeg sa at i en vakttelefonordning kan webutviklere ta første del av arbeidet med debugging av en app i en liten bedrift. Dette innebærer å finne ut om det kundne prøver å gjøre og forvente er det en skal forvente fra appen, eller ikke.

Det er jobben til support, og man bruker ikke ordet debugging for dette. Support vil gjøre en mye bedre jobb enn en utvikler som ikke jobber med koden, fordi han har mer kjennskap til hvordan kundene bruker appen og hvordan man fikser enkle feil.

Og du skrev
Det er forskjell på enkel debugging som jeg vil forvente at selv en webutvikler vil kunne gjøre for en app og vice versa, og debugging som uansett vil ta mer enn en kveld (og betydelig mer arbeid enn å bare besvare en epost) å fikse og ikke kan løses på pletten.

Det finnes mye arbeid som en ikke-relevant utvikler ikke klarer å løse, som fortsatt kan løses fort av en relevant utvikler. 

 

Quote

Du tar ganske feil, og du konkluderer basert på tullete ting som å vite hva nyeste pakkeformat på android er, men det er du som har bestemt å gjøre denne diskusjonen til en persondiskusjon om meg. Si meg, vet du at det finnes andre utviklingsmiljø enn apputvikling og webutvikling? Har du hørt om folk som programmerer vitenskapelig programvare i C++, Python og Julia? 

Å ikke vite hva det nyeste pakkeformatet og mange andre ting viser at du mangler kompetanse om temaet vi prater om. Det er helt greit, vi kjenner til ulike fagfelt og kan ikke være ekspert på alt.

 

Quote

Men man trenger ikke være ekspert for å forstå at en bus factor på 1, som du beskrev med stolthet, er idiotisk.

Jeg bare beskrev at det kan være et problem.

Det er ikke slik at man ønsker en bus factor på 1, men i flere situasjoner så er det hva som skjer. Har man f.eks. 7 utviklere, og en av seniorutviklerene havner i en ulykke, så vil det ta litt tid for de andre utviklerene å sette seg inn i deres arbeid.

Du vil sikkert hevde, hvorfor kan man ikke ha kunnskapsoverføring sånn at alle vet alt. Fordi bedrifter i privat sektor har kunder å tilfredstille og hvis alt skal være perfekt så blir svært lite produsert. Du kan dra til hvilken som helst mellomstor privat IT-bedrift i Norge, og du vil se ansatte som vet ting andre ansatte ikke kjenner til.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 minutes ago, Camlon said:

Da har kunden tapt 10k.

Shit happens, og noen ganger kan det ikke unngås. Hvis man går tilbake i historien til enhver bedrift så vil man nok se feil som har kostet betydelig mer enn 10k. En alvorlig bug kan koste millioner av kroner.

Men jeg mener ikke at 10 minutter av min fritid er viktigere enn å hindre at kunden taper 10k.

Men det er ikke kun 10 minutter av din fritid, det er din tilgjengelighet gjennom hele din fritid som er problemet og hvorfor en har vaktordninger.

 

Quote

Det er jobben til support, og man bruker ikke ordet debugging for dette.

Jo, det gjør en faktisk. Se eg. https://www.cs.dartmouth.edu/~campbell/cs50/artofdebug.html

 

Quote

In the this lecture, we will carry on our discussion on the art of debugging.
(...)

Many times errors creep into system development because of some misunderstanding between what the customer wants and what the developers deliver. 

 

Quote

Det finnes mye arbeid som en webutvikler ikke klarer å løse som fortsatt kan løses fort.

Ja, det har jeg heller ikke sagt noe på, men det er også mye arbeid en webutvikler kan løse. Det handler om at man ikke kan ha et perfekt vaktsystem, men det er fortsatt bedre at en person har et dedikert ansvar i et avgrenset tidsrom, slik at de andre i teamet vet når de kan slappe av (eller dra på fylla, eller på fjelltur).

 

 

17 minutes ago, Camlon said:

Å ikke vite hva det nyeste pakkeformatet og mange andre ting viser at du mangler kompetanse om temaet vi prater om

Temeat vi snakket om var generell utvikling. Der vil jeg påstå at jeg har langt mer kompetanse enn deg.  Det virker som om du kun har kjennskap til utviling av web og apper?

 

Quote

Du uttaler deg om ting du kan veldig lite om.

Tøys.

 

Quote

Det er ikke slik at man ønsker en bus factor på 1, men i flere situasjoner så er det hva som skjer. Har man f.eks. 7 utviklere, og en av seniorutviklerene havner i en ulykke, så vil det ta litt tid for de andre utviklerene å sette seg inn i deres arbeid.

Du vil sikkert hevde, hvorfor kan man ikke ha kunnskapsoverføring sånn at alle vet alt. Fordi bedrifter har kunder å tilfredstille og hvis alt skal være perfekt så blir svært lite produsert. Du kan dra til hvilken som helst mellomstor IT-bedrift i Norge, og du vil se ansatte som vet ting andre ansatte ikke kjenner til.

Nå er det ikke slike ting jeg snakker om. Du nevnte spesifikt at passord og innlogging til diverse tjenester kun var hos én person! 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, PingEnt said:

Men det er ikke kun 10 minutter av din fritid, det er din tilgjengelighet gjennom hele din fritid som er problemet og hvorfor en har vaktordninger. 

Hvorfor skulle det være noe større problem enn at du også må være tilgjengelig for familiemedlemmer som kan kontakte deg?

 

Quote

Det er en forskjell mellom teori og praksis.

Folk bruker ikke ordet "debugging" for arbeid som support gjør, man bruker ordet "feilsøking".
 

 

Quote

Ja, det har jeg heller ikke sagt noe på, men det er også mye arbeid en webutvikler kan løse. Det handler om at man ikke kan ha et perfekt vaktsystem, men det er fortsatt bedre at en person har et dedikert ansvar i et avgrenset tidsrom, slik at de andre i teamet vet når de kan slappe av (eller dra på fylla, eller på fjelltur).

Vi kan slappe av, fordi det er ingen vaktordning. 

Om du er på fjelltur, så sjekker du av og til mobilen for meldinger fra familie og kjente. Da ser du en notification fra jobb og sjekker hva det er. Hvis det ikke er seriøst eller noen andre kan løse det, så bare sier du "jeg er på ferie, kontakt ... ". Hvis ikke så prøver man å hjelpe til sånn at problemet blir løst. 

Men det er ingen vaktordning, du blir ikke straffet om du ikke svarer, så resultatet er mer frihet, ikke mindre.

 

Quote

Ja, det har jeg heller ikke sagt noe på, men det er også mye arbeid en webutvikler kan løse. 

Hvorfor kontakte webutvikler, når support er i en bedre situasjon for å gi hjelp.

Hvis support ikke kan løse problemet, så er det lite trolig at en utvikler som ikke kjenner koden kan hjelpe.

 

Quote

Temeat vi snakket om var generell utvikling. Der vil jeg påstå at jeg har langt mer kompetanse enn deg.  Det virker som om du kun har kjennskap til utviling av web og apper?

Utvikling av web og apper er et enormt fagfelt. Som jeg sa, du ser ned på utviklere i andre fagfelt.

Og nei, vi snakket ikke om generell utvikling.

 

Quote

Nå er det ikke slike ting jeg snakker om. Du nevnte spesifikt at passord og innlogging til diverse tjenester kun var hos én person!

Slike ting fører til en bus factor på 1. Det er samme problem som passord.

At du ikke forstår hvorfor passord kan kortsiktig ha en bus factor på 1, viser igjen at du mangler erfaring. F.eks. i Google Play, så er det bare Account Owner som kan gjøre enkelte ting. Det er derfor ikke lov til å ha mer enn en konto, og av sikkerhetsmessige grunner så lar man ikke vanlige utviklere ha tilgang.

Da kan det gjerne være 2 personer som har kjennskap til passordet, en senior utvikler og admin. Hvis utvikleren ikke er der, så må man kontakte admin. Men igjen, de kan ikke gi bort passordet av sikkerhetsmessige grunner, og de vet ikke hvordan de gjør det selv og vil da velge å vente til personen kommer tilbake fra ferie. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

Hvorfor skulle det være noe større problem enn at du også må være tilgjengelig for familiemedlemmer som kan kontakte deg?

Er du seriøs nå? Må du virkelig spør hva som er forskjellen for å være tilgjengelig for familiemedlemmer og for jobben på fritiden?!

Quote

Det er en forskjell mellom teori og praksis.Folk bruker ikke ordet "debugging" for arbeid som support gjør, man bruker ordet "feilsøking".

Debugging og feilsøking overlapper. La meg sitere wikipedia:

Quote

Feilsøkingsmetoder kan involvere ...

Mulig du ikke er oppdatert på norsk språk for utvikling når du jobber i utlandet?

Quote

Vi kan slappe av, fordi det er ingen vaktordning. 

Om du er på fjelltur, så sjekker du av og til mobilen for meldinger fra familie og kjente. Da ser du en notification fra jobb og sjekker hva det er. Hvis det ikke er seriøst eller noen andre kan løse det, så bare sier du "jeg er på ferie, kontakt ... ". Hvis ikke så prøver man å hjelpe til sånn at problemet blir løst.

Når jeg er på fjelltur er det gjerne steder uten internettforbindelse. Har du vært i den norske fjellheimen noen gang? Skal ikke langt inn i nasjonalparkene før det blir et problem. 

Quote

Men det er ingen vaktordning, du blir ikke straffet om du ikke svarer, så resultatet er mer frihet, ikke mindre.

Løgn fra deg igjen. Du har allerede ymtet frempå at en blir sparket ved neste nedbemanning hvis en ikke svarer på slike ting ofte nok.

Quote

Hvorfor kontakte webutvikler, når support er i en bedre situasjon for å gi hjelp.

Utviklerene blir kontaktet av support, ikke av kundene direkte. 

Hvis dere har support-team kan de gjøre deler av jobben, men det er ikke urealistisk å forvente at en web-utvikler vet mer om appen enn support teamet. Det kan for eksempel være at appen deler noe logikk med web-delen. 

Quote

Utvikling av web og apper er et enormt fagfelt. Som jeg sa, du ser ned på utviklere i andre fagfelt.

Feil, jeg ser ikke ned på utviklere i andre fagfelt. Jeg ser ned på utviklere som prøver å bedømme kompetansen til andre via et par kommentarer.

 

Quote

Og nei, vi snakket ikke om generell utvikling.

Løgn igjen.

Quote

Slike ting fører til en bus factor på 1. Det er samme problem som passord.

At du ikke forstår hvorfor passord kan kortsiktig ha en bus factor på 1, viser igjen at du mangler erfaring. F.eks. i Google Play, så er det bare Account Owner som kan gjøre enkelte ting. Det er derfor ikke lov til å ha mer enn en konto, og av sikkerhetsmessige grunner så lar man ikke vanlige utviklere ha tilgang.

Da kan det gjerne være 2 personer som har kjennskap til passordet, en senior utvikler og admin. Hvis utvikleren ikke er der, så må man kontakte admin. Men igjen, de kan ikke gi bort passordet av sikkerhetsmessige grunner, og de vet ikke hvordan de gjør det selv og vil da velge å vente til personen kommer tilbake fra ferie. 

Dette er ting som kan løses. For eksempel ser jeg dev-consolen til google play lar deg legge til brukere som kan endre apps: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/9844686?hl=en

Lenke til kommentar

Er enig, hjemmekontor engang iblant er digg men har hele livet jobbet i åpent landskap, gud så digg det er med litt fred og ro, deilig å slippe den fulle t-banen og bussen og.

Drømmen hadde vært eget kontor og privat sjåfør men jeg er ikke leder eller politiker så det blir med drømmen 😝

Lenke til kommentar
12 minutes ago, PingEnt said:

Når jeg er på fjelltur er det gjerne steder uten internettforbindelse. Har du vært i den norske fjellheimen noen gang? Skal ikke langt inn i nasjonalparkene før det blir et problem. 

Isåfall sier du ifra før du drar sånn at de vet at de ikke vil få tak i deg.

 

Quote

Løgn fra deg igjen. Du har allerede ymtet frempå at en blir sparket ved neste nedbemanning hvis en ikke svarer på slike ting ofte nok.

Du blir ikke straffet for en enkelt hendelse som i en vaktordning.

Men du er ikke alltid et sted uten internettforbindelse på fritiden, og hvis du oppfører deg som om du er det, så er sjansen høy for at du må gå først ja.

 

Quote

Feil, jeg ser ikke ned på utviklere i andre fagfelt. 

Hvis du ikke ser ned på andre utviklere, hvorfor har du 2 ganger skrevet nedsettende kommentarer om app og webutviklere? Du har skrevet at deres utdannelse tilsvarer en bootcamp og spurte meg om jeg bare har kjennskap til app og web.

 

Quote

Dette er ting som kan løses. For eksempel ser jeg dev-consolen til google play lar deg legge til brukere som kan endre apps

Som jeg sa, du vet ikke hva du prater om.

Det er visse API-er som bare account owner kan skape.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Isåfall sier du ifra før du drar sånn at de vet at de ikke vil få tak i deg.

Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Og det er litt av verdien med å ha en vaktordning for slike ting, da blir det mye ryddigere. Det samme kan gjelde at en vil ut på byen en kveld, for eksempel. 

 

Quote

Du blir ikke straffet for en enkelt hendelse som i en vaktordning.

Men du er ikke alltid et sted uten internettforbindelse på fritiden, og hvis du oppfører deg som om du er det, så er sjansen høy for at du må gå først ja.

Se der ja, igjen kommer du med slike påstander. Det er tegn på en vanstyrt bedrift at man opererer slik.

Quote

Hvis du ikke ser ned på andre utviklere, hvorfor har du 2 ganger skrevet nedsettende kommentarer om app og webutviklere?

De var ikke nedlatende. Det er ikke noe negativt å bare ha en boot camp. Noen utrolig flinke utviklere har ingen formell utdanning. Det gjør en derimot mer utsatt i et presset arbeidsmarket at en ikke har mer spisskompetanse enn å kun kunne utvikle apper. Det er ikke noe nedlatende med det, det er bare realiteten.

Quote

Du har skrevet at deres utdannelse tilsvarer en bootcamp og spurte meg om jeg bare har kjennskap til app og web.

Du uttaler deg om min generelle utviklingskompetanse, og det virker som om du kun har kjennskap til denne lille biten av utvikling, derfor undrer jeg meg. 

Quote

Som jeg sa, du vet ikke hva du prater om.

Det er visse API-er som bare account owner kan skape.

Det tviler jeg ikke på, men er det noe en trenger ASAP til enhver tid slik du beskriver det? Jeg tviler.

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Det er jo det jeg har sagt hele tiden. Og det er litt av verdien med å ha en vaktordning for slike ting, da blir det mye ryddigere. Det samme kan gjelde at en vil ut på byen en kveld, for eksempel. 

Kundene trenger ikke svar midt på natten. Mer relevant er at du får en melding kl 5, en time etter at du har forlatt jobb. 

Om du skal på byen senere i kveld, så har du internettforbindelse.

 

Quote

De var ikke nedlatende. Det er ikke noe negativt å bare ha en boot camp. Noen utrolig flinke utviklere har ingen formell utdanning. Det gjør en derimot mer utsatt i et presset arbeidsmarket at en ikke har mer spisskompetanse enn å kun kunne utvikle apper. Det er ikke noe nedlatende med det, det er bare realiteten.

Det er absolutt nedlatende. Og det samme gjelder andre vei, du har ikke kompetansen som kreves for å lage en god app. Du kan få det over tid, men apputviklere kan gjøre det samme for Phyton og C++. Tross alt, det er vanlig å bruke de språkene på universitet.

 

Quote

Du uttaler deg om min generelle utviklingskompetanse, og det virker som om du kun har kjennskap til denne lille biten av utvikling, derfor undrer jeg meg. 

Enda en nedlatende kommentar om app og webutviklere.

App og webutvikling er et enormt fagfelt, mye større enn hva enn du driver på med.

 

Quote

Det tviler jeg ikke på, men er det noe en trenger ASAP til enhver tid slik du beskriver det? Jeg tviler.

Så hvis API-ene feiler, så kan det ikke ha seriøse konsekvenser?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Camlon said:

Kundene trenger ikke svar midt på natten. Mer relevant er at du får en melding kl 5, en time etter at du har forlatt jobb. 

Om du skal på byen senere i kveld, så har du internettforbindelse.

 

Men du kan ha fått så mye alkohol innabords at du ikke er egnet til å jobbe. Jeg vil påstå at promillegrensen i et system kunder bruker bør være 0.

Quote

Det er absolutt nedlatende. Og det samme gjelder andre vei, du har ikke kompetansen som kreves for å lage en god app. Du kan få det over tid, men apputviklere kan gjøre det samme for Phyton og C++. Tross alt, det er vanlig å bruke de språkene på universitet.

Du tror jeg snakker om kompetanse som å kunne skrive et program i Python eller C++? Jeg snakker om kompetanse i hvordan man lager programmer som gjør matematiske tilnærminger. For eksempel hvordan en programmerer en løser for væskeflyt, eller hvordan man regner ut materialstress. Det er ting som krever kjennskap til et programmeringsspråk, på samme måte som det å skrive en masteroppgave i filosofi krever at en kan et menneskelig språk. Hvordan ville du løst PDEen u_t-(u²)_x=0 på en PC?

 

Quote

Enda en nedlatende kommentar om app og webutviklere.

App og webutvikling er et enormt fagfelt, mye større enn hva enn du driver på med.

Det er en liten bit av et mye større fagfelt som er utvikling. Det er så mange andre deler av utviklingen som du helt overser.

Quote

Så hvis API-ene feiler, så kan det ikke ha seriøse konsekvenser?

 

Hvis det kan ha seriøse umiddelbare konsekvenser så finner en en løsning på å få delt passordet blant flere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hjemmekontor er det beste som kunne hendt verden på lang tid. 
Det vil spare enormt med penger for bedriften (billigare varer) og ikkje minst miljøet. De som "savner noen å prate med" kan fint kos seg med venner etter jobben? Ta in lunchpause med kollegaer. Evt ha 1 timers daglig møte "face2face"? 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, PingEnt said:

Men du kan ha fått så mye alkohol innabords at du ikke er egnet til å jobbe. Jeg vil påstå at promillegrensen i et system kunder bruker bør være 0.

For å være ærlig, så drikker jeg meg ikke dritings hele tiden, og jeg vil anbefale deg å slutte hvis du gjør det.

En ting er jobb, men du er heller ikke istand til å håndtere andre nødsituasjoner.

 

Quote

Du tror jeg snakker om kompetanse som å kunne skrive et program i Python eller C++? Jeg snakker om kompetanse i hvordan man lager programmer som gjør matematiske tilnærminger. For eksempel hvordan en programmerer en løser for væskeflyt, eller hvordan man regner ut materialstress. Det er ting som krever kjennskap til et programmeringsspråk, på samme måte som det å skrive en masteroppgave i filosofi krever at en kan et menneskelig språk. Hvordan ville du løst PDen u_t-(u²)_x=0 på en PC?

Man kjenner til ulike ting. Hvordan ville du løst en kunde som trenger en app til å dokumentere data relevant til væskeflyt og materialstress.

Du vil ikke klare det, og vil være avhengig av et team av app og webutviklere. 

 

Quote

Hvis det kan ha seriøse umiddelbare konsekvenser så finner en en løsning på å få delt passordet blant flere.

Ikke akseptabelt å dele passord til account owner rundt. 

Sikkerhet er viktigere enn å unngå forsinkelser.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...