Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil - dyrt vedlikehold?


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Det der er ekstremt sjeldne tilfeller, selv for VW. Lett å unngå. Ikke kjøp VW.

Bremsene på min 9 år gamle Leaf er like fine, og seiler gjennom EF-kontrollen. Resten du nevner er så sjeldne tilfeller at det ikke er noe man kan bekymre seg for.

Ikke før kostnaden kommer nei, men man vet aldri når ting ryker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kriteriene for å kjøpe elbil er enkle i mitt hode

1. Du må ha hjemmelader, ellers blir livet knotete. 
2. Du bruker ikke mer enn 80%+ av batteriet t/r jobb

Utover det, har jeg aldri hatt et så enkelt bilhold som elbil. 

Leaf er en klasseløs bil, som etter min erfaring fungerer sømløst med lite feil. Som flere påpeker, handler rekkevidde 90% om hvor ofte du må lade, all den tid 90% av kjøringen er i lokalområdet. Kjøp en elbil som passer hvordan bilen brukes i det daglige. Lading på langturer som skjer 2 ganger i året, løser seg ganske greit. Du kan tom låne en en fossil bil som går mye lengre dersom du skal nordover eller ned på østlandet i ferier dersom det er tilfelle. 

Jeg har eid en leaf og har en Jaguar I-Pace. Lader 99% av tiden hjemme. 

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, og plass ikke hadde vært et issue, ville jeg sett mot TM3 SR, VW I.D4, eller Polestar. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, PanserJohan said:

Kriteriene for å kjøpe elbil er enkle i mitt hode

1. Du må ha hjemmelader, ellers blir livet knotete. 
2. Du bruker ikke mer enn 80%+ av batteriet t/r jobb

Utover det, har jeg aldri hatt et så enkelt bilhold som elbil. 

Leaf er en klasseløs bil, som etter min erfaring fungerer sømløst med lite feil. Som flere påpeker, handler rekkevidde 90% om hvor ofte du må lade, all den tid 90% av kjøringen er i lokalområdet. Kjøp en elbil som passer hvordan bilen brukes i det daglige. Lading på langturer som skjer 2 ganger i året, løser seg ganske greit. Du kan tom låne en en fossil bil som går mye lengre dersom du skal nordover eller ned på østlandet i ferier dersom det er tilfelle. 

Jeg har eid en leaf og har en Jaguar I-Pace. Lader 99% av tiden hjemme. 

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, og plass ikke hadde vært et issue, ville jeg sett mot TM3 SR, VW I.D4, eller Polestar. 

når du sier plass ikke er issue så vil jeg si id3 er bedre kjøp enn id4 spesielt nå som de har senket prisen en del på id3 og ikke noe særlig på id4, evt sett på seat born som ser kulere ut enn id3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, olafm said:

Samme gamle leksa.

Nevn 3 argument for å kjøpe el-bil:

Penger

Penger

Penger

 

Er spent på den dagen når alle kjører el-bil. Hvem skal da ta kostnadene med infrastrukturen her i landet?

Når "alle" kjøper elbil er det innført helt ordinære avgifter på elbil og. Så du kan slappe helt av, og spare deg for den voldsomme bekymringen for infrastrukturen i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
olafm skrev (På 31.5.2021 den 12.34):

Samme gamle leksa.

Nevn 3 argument for å kjøpe el-bil:

Penger

Penger

Penger

 

Er spent på den dagen når alle kjører el-bil. Hvem skal da ta kostnadene med infrastrukturen her i landet?

Vi som kjøper el-bil, gjør bare det sammen som "alle" gjør når de kjøper bil. Vi kjøper etter lommeboka. 

Vi nordmenn har opplevd noe helt spesielt for misunnelses-landet Norge de siste 10 årene; rabatt på biler med heftig ytelse og sportslig utseende. Det har aldri skjedd før, og vil nok aldri skje igjen. Markedet og prisene er like for alle, og det er opp til hver enkelt å benytte seg av gjeldende regelverk. Jeg gjorde en stor tabbe da jeg i 2017 kjøpte BMW 5-serie fremfor Tesla MS, "rettet" opp tabben et par år etter og kjøpte I-Pace. 

Oppsummert mener jeg det er opp til hver enkelt å utnytte dette smutthullet som for en gangs skyld gagner folk som synes bil med litt ytelse gjør hverdagen litt mer morsom. 

Dersom mva grensen blir 600K, skal jeg klare å finne en artig bil innen for den rammen også. TMY, Crossover Polestar eller en annen som legger seg akkurat under 600K grensen. 

Edit: MVA avsnittet

Endret av PanserJohan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/31/2021 at 12:34 PM, olafm said:

Samme gamle leksa.

Nevn 3 argument for å kjøpe el-bil:

Penger

Penger

Penger

 

Er spent på den dagen når alle kjører el-bil. Hvem skal da ta kostnadene med infrastrukturen her i landet?

Er mange flere fordeler med elbil enn bare penger. 

De blir varme med en gang - hærlig på vinteren.

De er helt lydløse (jada flott lyd av gromme motorer, men en 2 liters diesel med 100 hester har ikke fin lyd og det er dette man hører mest av) 

Man slipper å puste inn all eksosen

De fleste er ganske sprek kontra tilsvarende fossilbil, og har en mye bedre gassrespons. Praktisk til forbikjøringer eller knappe luker i kryss.

Bedre bagasjeplass. Siden det ikke trenger å være noe motor under panseret kan man enten gjøre det kortere og forlenge baken på bilen, eller man kan benytte tomrommet der som ekstra bagasjerom.

Slipper å bruke tid på bensinstasjoner om man bare lader hjemme/på jobb.

Vektfordeling er ofte mye bedre. All vekten ligg i gulvet av bilen, og man har da mye større sjanse for at bilen havner på hjulene etter å ha rullet rundt.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Normal drift er rimelig så sant man kan lade hjemme til eneboligpriser for strømmen. 

Reparasjon og vedlikehold er noe rimeligere enn bensinbil i utgangspunktet. De fleste med elbil tilbringer noe mer tid på verkstedet kontra en bensinbil. Dette fordi bilen trenger oppdatering av software for å få elektronikken til å virke tilfredsstillende. Bremser er et gjengående problem på elbil, og det kan hende man får større kostnader her enn ved en bensinbil som bruker bremsene mer.

Det er ikke bare dieselbiler som kan få store reparasjonskostnader da det er dyre kompontenter til elbil som kan ryke. Det må også påregnes kostnader til installasjon av lader og vedlikehold/reparasjon av denne og kablene. Feilsøking på bil, lader og i eneboligen er ikke uvanlig, og håndverkerne skyller på hverandre og finner ikke feilen.

Levetiden på bilen er trolig kortere enn en bensinbil som følge av batteridegradering, og siden dette punktet er noe usikkert er det vanskelig å finne fasit. Men om man regner 10 år på både bensin og elektrisk så kan alt annet være et pluss. Det er uansett kjedelig å kjøre samme bil år etter år.

Når det kommer til Zoe har den dårlig kvalitet i hjulopphenget og det må byttes slitedeler ofte. Den krever egen trafo-stasjon om man har 230V og den er ineffektiv og ikke feilfri.

Har man app-tikobling vil denne koste penger å drifte etter x-antall år, litt avhengig av hva man ønsker og om appen i det hele tatt virker.

Lenke til kommentar

Min erfaring med reparasjonskostnader fra forsikringsbransjen, hvor jeg jobbet lenge:

Dyre elbiler, er ditto dyre å reparere. Stort sett det samme ser vi hos fossilbiler. 
Et eksempel er alle sensorene til Tesla. En fender-bender på en Tesla, kan bety utskifting av sensorene som hjelper med autopiloten/selvkjøringen. Det koster penger vs en Toyota Corolla hvor denne prosessen er billigere. 
Et annet eksempel er lykthuset på en Jaguar I-Pace, som ligger på 50.000kr. 

Kostnadene på kaskoskader på en Leaf er normalt sett billigere enn på tilsvarende klasse fossilbil. 

Levetiden på batterier har vel overgått forventningene bransjen hadde i 2010/12. 

Alt jeg har ramset opp nå, er uansett kaskoskader hvor en som eier av bilen, betaler egenandel og opplever ikke kostnaden på samme måte. 

Når det kommer til vedlikehold, er min erfaring at billige elbiler er billigere å vedlikeholde enn billige fossilbiler. Dyre elbiler/fossilbiler vil jeg uansett ikke ha etter garantitiden er over. Det har jeg brent meg på før. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 6.6.2021 den 10.05):

Vektfordeling er ofte mye bedre. All vekten ligg i gulvet av bilen, og man har da mye større sjanse for at bilen havner på hjulene etter å ha rullet rundt.

OG mye MINDRE sjanse for at den faktisk ruller rundt ved en ulykke. Lavt tyngdepunkt er GULL trafikksikkerhetsmessig. SUV'er med bensin- eller diesel-motorer er verstinger i så måte. Høye tyngdepunkt, og ruller rundt ved en liten trøkk i sida eller på skrå foran eller bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (På 6.6.2021 den 10.22):

Et eksempel er alle sensorene til Tesla. En fender-bender på en Tesla, kan bety utskifting av sensorene som hjelper med autopiloten/selvkjøringen. Det koster penger vs en Toyota Corolla hvor denne prosessen er billigere. 
Et annet eksempel er lykthuset på en Jaguar I-Pace, som ligger på 50.000kr. 

Og dette er IKKE tilfelle på dyre eksosbiler liksom?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hanhijnn said:

Og dette er IKKE tilfelle på dyre eksosbiler liksom?

Selvfølgelig. En del tror jo at alle disse avanserte duppedittene på elbiler av en eller annen grunn bare finnes på elbil. Som om elbil er noe helt annet.

Eneste ulempen er at reservedeler på elbil er momsbelagt, mens bilen ikke er det, noe som medfører større sannsynlighet for at bilen blir vraket i stedet for fikset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man får vel knapt kjøpt en elbil uten alle duppedingsene, noe som gjør forsikring ganske dyrt i forhold til en normal fossilbil. Man velger å skrote bilen istedet for å reparere. Vektfordelingen er ofte veldig ugunstig på vinteren på elbiler.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Nidar2 said:

Man får vel knapt kjøpt en elbil uten alle duppedingsene, noe som gjør forsikring ganske dyrt i forhold til en normal fossilbil. Man velger å skrote bilen istedet for å reparere. Vektfordelingen er ofte veldig ugunstig på vinteren på elbiler.

Får du tak i biler uten parkeringssensorer? Frontradar er vel kanskje litt mer sjeldent, men det er jo en del av nødbremsautomatikken, og biler uten nødbrems scorer vel kanskje ikke så høyt i NCAP.

Ellers er vel den andre store utgiften matriselykter, men det er jo plenty med elbiler uten matriselys.

Vil og tippe at du også finner kjipe elbiler uten noe som helst av slikt ekstrautstyr.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
On 6/6/2021 at 10:05 AM, Complexity said:

De blir varme med en gang - hærlig på vinteren.

Man slipper å puste inn all eksosen

De fleste er ganske sprek kontra tilsvarende fossilbil, og har en mye bedre gassrespons. Praktisk til forbikjøringer eller knappe luker i kryss.

1; Gjelder vel i hovedsak de med varmepumpe
2; Hvilken fossilbil mener du har eksos rett inn i bilen? :rofl:

3; Hysj, vi har nok elbil kamikazepiloter på veiene allerede, du trenger ikke tipse resten av dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...