Gå til innhold

Test: BMW iX3 konkurrerer med Norges mest solgte bil på original og overbevisende måte


Anbefalte innlegg

syar2003 skrev (25 minutter siden):

Savner det ikke og har ikke noen av deres behov.
Bare så dere vet det er flere enn "Trestein"  og jeg "har" faktisk kjøpt meg en BMW IX# og er kjempeførnøyd med "ALT"

 

Takker. Som jeg har skrevet både i denne og tidligere diskusjoner, det finnes selvsagt forskjellige vurderinger av dette. Er ikke alle som har en "use case" som gir behovet.

Og det er helt greit, så lenge man og aksepterer at andre vurderer dette helt annerledes. Det klarer jeg rett og slett ikke se at går inn hos @Trestein, og han tar sitt synspunkt som eneste gyldige. Derfor blir det en lengre diskusjon, som burde vært usannsynlig mye kortere. 

BMWen din er en flott bil som leverer på mange områder. Du vil sikkert være fornøyd med den siden den passer din bruk og dine behov. Og den virker å være "småspist" med energi med tanke på både formen og størrelsen. Er glad i BMW selv, så skjønner deg godt.

Og så får det være min rett til å mene at den hadde blitt langt bedre med bedre utnyttelse av motorrommet, og da med en inkludert frunk, som det er god plass til. Men det er selvsagt vurdert ut fra mitt ståsted og min bruk.

Kos deg med nydelig bil!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (45 minutter siden):

Takker. Som jeg har skrevet både i denne og tidligere diskusjoner, det finnes selvsagt forskjellige vurderinger av dette. Er ikke alle som har en "use case" som gir behovet.

Og det er helt greit, så lenge man og aksepterer at andre vurderer dette helt annerledes. Det klarer jeg rett og slett ikke se at går inn hos @Trestein, og han tar sitt synspunkt som eneste gyldige. Derfor blir det en lengre diskusjon, som burde vært usannsynlig mye kortere. 

 

Har du alt glemt at jeg skrytte av Ford sin 150 frunk? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Har du alt glemt at jeg skrytte av Ford sin 150 frunk? 

Nei, ikke glemt, men har heller aldri  påstått at du er superkonsistent. Dette er det berømmelige unntaket fra regelen.

Men på den bilen er frunken mer eller mindre et helt bagasjerom på 400 liter, i stedet for bare en liten forsenkning under panseret der det knapt er plass til mer enn ladekablene. Og alternativet er å legge ting på det åpne planet. Og derved får det på en måte en helt ny funksjon. Det er det vanskelig å ikke bli imponert av.

Frunken på andre biler varierer mellom 24-25 liter og opp til 100-120 liter på TMS/TMX med bare frontmotor. Rivian er vel den første som går en god del over dette, med 311 liter frunk. I tillegg har den "gear tunnel" på 328 liter.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Nei, ikke glemt, men har heller aldri  påstått at du er superkonsistent. Dette er det berømmelige unntaket fra regelen.

Men på den bilen er frunken mer eller mindre et helt bagasjerom på 400 liter, i stedet for bare en liten forsenkning under panseret der det knapt er plass til mer enn ladekablene. Og alternativet er å legge ting på det åpne planet. Og derved får det på en måte en helt ny funksjon. Det er det vanskelig å ikke bli imponert av.

Frunken på andre biler varierer mellom 24-25 liter og opp til 100-120 liter på TMS/TMX med bare frontmotor. Rivian er vel den første som går en god del over dette, med 311 liter frunk. I tillegg har den "gear tunnel" på 328 liter.

 

 

Et av mine første bilminner var campingtur med mine foreldre. 2voksne og 4 barn i en 62 modell vw boble. Den hadde frunk.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 24.5.2021 den 13.30):

Det var en spørreundersøkelse fra BMW  i primærmarkedet.
AWD var ikke viktig/vektlagt.
Frunk var ikke viktig/vektlagt..
BMW hørte på disse i forkant.

Du vet hva Henry Ford sa til det, 'om jeg skulle spurt folk hva de ville ha ville de svart raskere hest'. ;)

Jeg kjenner en 'BMW-familie' som kikket litt på denne men avstår siden den ikke har AWD så det er tydelig at det er forskjell på folk. Bra du er fornøyd med din da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (38 minutter siden):

Du vet hva Henry Ford sa til det, 'om jeg skulle spurt folk hva de ville ha ville de svart raskere hest'. ;)

Jeg kjenner en 'BMW-familie' som kikket litt på denne men avstår siden den ikke har AWD så det er tydelig at det er forskjell på folk. Bra du er fornøyd med din da. :)

Bor de i sentraleuropa? Tror nok denne bilen er skipet over for å ta del i den tyske subsidiefesten. Den er nok laget for og av kinesere. BMW har solgt x3 med kun bakhjulstrekk i Norge også. Så for noen er ikke det en stor sak. Ville nok heller hatt denne enn id4 om jeg hadde trengt en slik bil. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Du vet hva Henry Ford sa til det, 'om jeg skulle spurt folk hva de ville ha ville de svart raskere hest'. ;)

Jeg kjenner en 'BMW-familie' som kikket litt på denne men avstår siden den ikke har AWD så det er tydelig at det er forskjell på folk. Bra du er fornøyd med din da. :)

Jamførelsen din til Henry Ford er bare teit ;)

Jeg har ikke behov for AWD. Hadde bakhjulstrekk på forrige BMW også.
Kjøreglad bil

IX3 er en perle om man evner å se forbi bias og fordommer mot BMW og tyske premium produsenter.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Bor de i sentraleuropa? Tror nok denne bilen er skipet over for å ta del i den tyske subsidiefesten. Den er nok laget for og av kinesere. BMW har solgt x3 med kun bakhjulstrekk i Norge også. Så for noen er ikke det en stor sak. Ville nok heller hatt denne enn id4 om jeg hadde trengt en slik bil. 

Hvilke tror du de har spurt. Kina er p.t et av de største markedene for BMW sammen med USA. IX3 er ikke lansert i u.s.

BMW-kundene i Tyskland faktisk :
https://www.tv2.no/a/11782450/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (43 minutter siden):

Hvilke tror du de har spurt. Kina er p.t et av de største markedene for BMW sammen med USA. IX3 er ikke lansert i u.s.

BMW-kundene i Tyskland faktisk :
https://www.tv2.no/a/11782450/

Sitt: Den er nok laget for og av kinesere.

De har sikkert spurt dem også.

Ladekabelen kommer nok til å ligge under matta i bagasjerommet 99%av tiden. Når bilen lader 150KW blir AC lading bare tull. 

Om det hadde vert en sak burde bilfabrikantene lage en løsning med snelle som på en støvsuger.

 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Jamførelsen din til Henry Ford er bare teit ;)

Jeg har ikke behov for AWD. Hadde bakhjulstrekk på forrige BMW også.
Kjøreglad bil

IX3 er en perle om man evner å se forbi bias og fordommer mot BMW og tyske premium produsenter.

 

De færreste har et forhold til frunk, på sammen måte som hesteeiere ikke hadde noe forhold til bil for 100 år siden. Om du skal tilby noe nytt er meningsmålinger ikke nødvendigvis særlig nyttig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

De færreste har et forhold til frunk, på sammen måte som hesteeiere ikke hadde noe forhold til bil for 100 år siden. Om du skal tilby noe nytt er meningsmålinger ikke nødvendigvis særlig nyttig.

veit du hva en av verdens mest produserte bilmodeller hadde? Det var vel en kjent leder med asbergers som fikk den laget.

Frunk er ikke noe nytt. poenget er at det blir mere plass av å forlenge bilen der den er høyest og ikke har hjul som skal svinge.

Bmw har beholder for spylerveske i frunken. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (58 minutter siden):

De færreste har et forhold til frunk, på sammen måte som hesteeiere ikke hadde noe forhold til bil for 100 år siden. Om du skal tilby noe nytt er meningsmålinger ikke nødvendigvis særlig nyttig.

Man tilbød noe kundegruppen i Tyskland sa de ville ha.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Når bilen lader 150KW blir AC lading bare tull. 

Ikke helt enig i den. Som oftest når jeg lader utenfor kjøpesenter og slikt bruker jeg ladekabelen og en AC lader istedenfor hurtigladeren.

Grunnen er at jeg som oftest er der en stund og ikke ønsker å stresse ut å flytte bilen etter en halvtime når den er ferdigladet, og AC lading er vesentlig billigere.

Hversin bruk da. Noen kjører vel mye på langtur og vil alltid lade raskest mulig.

Frunken i min bil bruker jeg alltid til handleposer. Det er kaldere der i vinterhalvåret og frysevarer holder seg lenger.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Frunk er ikke noe nytt. poenget er at det blir mere plass av å forlenge bilen der den er høyest og ikke har hjul som skal svinge.

Nå henger du ikke helt sammen synes jeg. Poenget er altså at på *denne* modellen er det ubenyttet plass under panseret som godt kunne blitt brukt som en frunk.

Trestein skrev (8 timer siden):

Bmw har beholder for spylerveske i frunken.

Hvilken frunk? Mener du 'panseret'?

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ikke helt enig i den. Som oftest når jeg lader utenfor kjøpesenter og slikt bruker jeg ladekabelen og en AC lader istedenfor hurtigladeren.

Grunnen er at jeg som oftest er der en stund og ikke ønsker å stresse ut å flytte bilen etter en halvtime når den er ferdigladet, og AC lading er vesentlig billigere.

Hversin bruk da. Noen kjører vel mye på langtur og vil alltid lade raskest mulig.

Frunken i min bil bruker jeg alltid til handleposer. Det er kaldere der i vinterhalvåret og frysevarer holder seg lenger.

Det er et dårlig og lite relevant poeng fra deg som at du ikke har lading hjemme og baserer hele ditt elbil hold på bortelading.

Lenke til kommentar
3 hours ago, syar2003 said:

Det er et dårlig og lite relevant poeng fra deg som at du ikke har lading hjemme og baserer hele ditt elbil hold på bortelading.

Rart jeg sjelden er alene om å velge AC laderne da.

Mange tar til takke med 22kW for 1\3 av prisen når man alikevell skal være der en stund.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...