Gå til innhold

Test: BMW iX3 konkurrerer med Norges mest solgte bil på original og overbevisende måte


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Har ikke sagt at folk kjører slike avstander ofte. Poenget mitt er at når de gjør det, gjerne i forbindelse med hyttetur eller ferie, eller kurs/seminar, så foretrekker folk å ta elbilen. Men man liker ikke unødvendige stopp, så en 4-5-timers tur tas gjerne i en strekk. En 6-timers tur derimot vil deles i to. OM som sagt ikke andre passasjerer har noe de mener om dette. 

Men klar over at det også finnes en god del som synes 2 timer i strekk er i overkant lenge. Dog, har bilen lang nok rekkevidde, så gidder man ikke plugge i, om man ikke tror man vil få liten margin eller det ikke finnes lademulighet der man kommer.

Hvordan det er på din arbeidsplass, kan, men trenger ikke indikere noe om hva som er mest vanlig. Det kommer helt an på hvilket spekter av arbeidstakere man har, og om alle de som har arbeid der, har parkeringsplass. Det er ikke uvanlig at mesteparten av de ansatte er henvist til kollektivtrafikk, mens de privilegerte har både parkeringsplass og lademulighet på plassen. Men har man ikke så lang reisevei, og har bil med lang rekkevidde, så lader man bare unntaksvis på jobb.

På arbeidsplassen min har de klart å sette opp ladere til de fleste som har fast plass, uavhengig av om den som disponerer plassen har elbil eller noe annet, mens fleksiplassene for arbeidstakere uten fast plass, men som må ta bil pga avtaler i løpet av dagen (som må bookes) ikke har fått en eneste lader tilgjengelig, foruten 4 plasser med treg schuko, der tilstanden på disse er slik at man lurer på om disse er trygge eller ei.

Og alle de som føler de må bruke bil til jobb til tross for at vi holder til til nært trafikknutepunkt, men som ikke kvalifiserer til fast plass, må gjerne ut og flytte bilen hver andre eller tredje time, alt etter hvor lenge man kan stå uten å ha beboerparkering for denne bydelen. I området her er det svært tynt med offentlige ladere, selv om området har endel hurtigladere og 1 eller 2 lynladere tilgjengelig. De er det dog endel trykk på.

Ser jeg på ladeplassene i Oslo, så varierer det veldig hvor mye de er brukt, og til hvilken tid, og mye endret seg når man fikk tidsbegrensning på 3 timer, og ikke kunne stå parkert hele arbeidstiden. Har man derimot beboerparkering for området, så står man gjerne parkert så lenge man kan, og flytter gjerne bil til og fra ladeplikt-plasser og andre parkeringsplasser.

 

Der jeg jobber er det gratis parkering og de fleste kjører bil. vil tippe at de 3-400bilene som står der er rimelig representative for norge. Som sagt de fleste el bilene står parkert som de andre. Mange modell 3 og e golf. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TYWJX6VU skrev (9 timer siden):

Nesten stor nok til en banan kasse, men ikke brukbart plass dessverre.

Banankasser er fine når du flytter og det gjør du ikke ofte. ;)

Det var ganske mye plass under det dekselet som kunne vært mye bedre utnyttet om de bare hadde prøvd. Denne bilen har redusert plass i bagasjerommet på grunn av elektromotoren så da er det litt underlig at BMW ikke benytter anledningen til å hente inn den plassen foran. Selv om det kanskje bare vil tilsvare 10% av bagasjeplassen gjør det bilen mer fleksibel og gir ekstra valgmuligheter for hvordan du organiserer bagasjen din. Litt som å ha en ryggsekk med kun et stort rom kontra en med sidelommer i tilegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Der jeg jobber er det gratis parkering og de fleste kjører bil. vil tippe at de 3-400bilene som står der er rimelig representative for norge. Som sagt de fleste el bilene står parkert som de andre. Mange modell 3 og e golf. 

En enkelt arbeidsgiver/arbeidplass er ikke statistisk signifikant, med såpass få personer og biler involvert. Det er nok mange til at man kan innbille seg dette, men det blir fremdeles ikke sant.

Derfor bruker jeg eget arbeidssted som motpol for å vise at virkeligheten er litt anderledes hos oss. Heller ikke det er statistisk signifikant selv om det er flere ganger så mange ansatte hos oss, men det viser altså at A ikke er lik B, og derved heller ikke lik C etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

En enkelt arbeidsgiver/arbeidplass er ikke statistisk signifikant, med såpass få personer og biler involvert. Det er nok mange til at man kan innbille seg dette, men det blir fremdeles ikke sant.

Derfor bruker jeg eget arbeidssted som motpol for å vise at virkeligheten er litt anderledes hos oss. Heller ikke det er statistisk signifikant selv om det er flere ganger så mange ansatte hos oss, men det viser altså at A ikke er lik B, og derved heller ikke lik C etc.

Har du sjekket dette? Registrert fordelig sjekket med kjøretøystattestikk osv eller er det bare løse påstander?

Som sagt så tror jeg medtatt ladekabel er som reservekannene vi kjørte rundt med på 70tallet. På vei ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en spørreundersøkelse fra BMW  i primærmarkedet.
AWD var ikke viktig/vektlagt.
Frunk var ikke viktig/vektlagt..
BMW hørte på disse i forkant.

Det medfølger både ladekladd (shuko) og 3-fas type 2 kabel.
Disse får plass under gulvet i bagasjerommet hvor vippelokket åpnes kun i bakkkant. Så det er ikke noe problem om man ikke har fullstappet bagasjerom helt ut til støtfanger.

Det er forøvrig samme plass som ordinær X3 fra gulvet og opp. Det er kun under gulvet man har mindre rom. X3 30e derimot har mistet endel plass i bagasjerommet over gulvet og har ikke noe lem/lokk.

Har har IX3 Fully Charged i litt over i 1 måned nå og er kjempefornøyd. IX3 innfrir alle «mine» forventninger. Ikke minst på kvalitet/finish.
Litt eldre dash layout enn 330e 2020 jeg kom fra , men det er gjennomført og funksjonelt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Har du sjekket dette? Registrert fordelig sjekket med kjøretøystattestikk osv eller er det bare løse påstander?

Som sagt så tror jeg medtatt ladekabel er som reservekannene vi kjørte rundt med på 70tallet. På vei ut.

Mener du virkelig at jeg må sjekke om DIN arbeidsgiver/arbeidsplass med 3-400 biler er representativ? Se på antallet. Se på hvilke typer arbeidstakere man har. Se på hvilken bransje man representerer.

Om det er noen som bør sjekke, så er det jo du. Det er du som mener at din arbeidsplass er i nærheten av å representere hele norges bilpark, innbyggere, bo og reisemønster. Tross alt er det din påstand jeg betviler, rett og slett basert på at antallet er alt for lavt.

Norges bilpark består av over 2,8 millioner personbiler, hvorav 340 K biler er elbiler, per 25. mars. Dvs antall elbiler utgjør nå 12 % av bilparken. 340 biler tilsvarer altså 0,012% av bilparken, og er altså ikke statistisk signifikant.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det egentlig å la være å pakke ladekabelen under alt det andre man tar med seg på tur? Er det noe verre enn andre ting som man vil ha rask tilgang til mens man reiser som niste, ytterjakke og annet? Eller bør man ha et eget rom for det også slik at man unngår å finne ut at matpakka ligger flatklemt under hele flyttelasset?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Hvor vanskelig er det egentlig å la være å pakke ladekabelen under alt det andre man tar med seg på tur? Er det noe verre enn andre ting som man vil ha rask tilgang til mens man reiser som niste, ytterjakke og annet? Eller bør man ha et eget rom for det også slik at man unngår å finne ut at matpakka ligger flatklemt under hele flyttelasset?

 

Hvorfor er det sånn motstand mot frunk, når så mange finner det veldig hjelpsomt og fornuftig? Om du ikke liker det, så er det jo bare å la være å bruke det? Det koster nødvendigvis ikke mye mer å utnytte hulrommet som naturlig oppstår.

Plass skal brukes fornuftig, så sløsing med plass er jo dårlig design, så hvorfor skulle ikke det være mer ønskelig enn det motsatte? Nettopp av samme grunn mener jeg at bagasjerommet skal være tilgjengelig til når jeg skal bruke det, og ikke må flytte på ting og tang først. Ting som naturlig bør følge med bilen, skal derfor ha en dedikert plass, uten å ta av bagasjeplassen.

Ladekabler er såpass tunge at de uansett ikke bør ligge høyt oppe. De tar også endel plass, i tillegg til at man skal være forsiktig med å la andre tunge ting ligge oppå disse. Ergo må de lengre ned et sted. Man bruker ikke de så veldig ofte, men som med slepekabler og startkabler, når de trengs, ligger de gjerne der de er minst tilgjengelig. Man vil derfor ha de lett tilgjengelig.

Selvsagt går det å finne annen plassering av de, der de fremdeles er godt tilgjengelig. Men de spiser av annen lagringsplass om man ikke har frunk, og kan gjøre det vanskelig å pakke fornuftig, når man har flere ønsker å ta av. Og mange av dagens elbiler er ikke nødvendigvis mest romslig på lagringsplass.

Man ønsker derfor å utnytte plasser som naturlig åpenbarer seg. Motorrommet har ikke lengre en svær klump med bevegelige deler, eller er grisete av olje og diverse andre væsker. Når man så vet at fabrikantene kan designe bilene slik at man kan få en frunk, som utnytter en lagringsplass som ikke ellers har vært tilgjengelig, og som også er lett tilgjengelig, så ønsker man selvsagt å utnytte dette.

Flere fabrikanter mener det er en god idé å legge de under gulvet i de kriker og kroker som finnes der, men de som har fulgt dette og så hatt behov for kabelen, gjerne på langtur med fullt bagasjerom, har oppdaget at det var et lite gunstig sted å ha de.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Mener du virkelig at jeg må sjekke om DIN arbeidsgiver/arbeidsplass med 3-400 biler er representativ? Se på antallet. Se på hvilke typer arbeidstakere man har. Se på hvilken bransje man representerer.

Om det er noen som bør sjekke, så er det jo du. Det er du som mener at din arbeidsplass er i nærheten av å representere hele norges bilpark, innbyggere, bo og reisemønster. Tross alt er det din påstand jeg betviler, rett og slett basert på at antallet er alt for lavt.

Norges bilpark består av over 2,8 millioner personbiler, hvorav 340 K biler er elbiler, per 25. mars. Dvs antall elbiler utgjør nå 12 % av bilparken. 340 biler tilsvarer altså 0,012% av bilparken, og er altså ikke statistisk signifikant.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken

Poenget var vel at det er typisk 10% el biler på parkeringen. Du må ha en temmelig stor parkeringsplass for at den skal være statistisk signifikant. Poenget var at parkeringen representerer en helt typisk norsk miks av biler.  Der opplever jeg at få elbiler står med kabelen i. 

Om du kan vise til dokumentasjon/undersøkelser som viser at flere og flere elbileiere bruker medbrakt ladekabel daglig så skal jeg gi meg. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det sånn motstand mot frunk, når så mange finner det veldig hjelpsomt og fornuftig?

Ikke noe motstand mot frunk. Om man ikke har et rendyrket elbildesign fra bunnen av eller ikke vet hvordan man lager deformasjonssone så er det selvfølgelig greit at tomrommet brukes til noe. Imidlertid vil veldig mange med en gitt akselavstand prioritere kupe/bagasjerom i et design. Det er rett og slett mer optimal plassutnyttelse

Det jeg stusser på er den rent ut overdrevne problematiseringen av at det ikke er "frunk", spesielt fra folk som heier på bilmerker med denne kuriositeten. At det nesten er en umulighet å kjøre bil uten liksom. For ladekabelen brukes som kjent hele tiden og den ligger alltid under et lass med leca-blokker og to-tom-fire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 minutter siden):

Ikke noe motstand mot frunk. Om man ikke har et rendyrket elbildesign fra bunnen av eller ikke vet hvordan man lager deformasjonssone så er det selvfølgelig greit at tomrommet brukes til noe. Imidlertid vil veldig mange med en gitt akselavstand prioritere kupe/bagasjerom i et design. Det er rett og slett mer optimal plassutnyttelse

Det jeg stusser på er den rent ut overdrevne problematiseringen av at det ikke er "frunk", spesielt fra folk som heier på bilmerker med denne kuriositeten. At det nesten er en umulighet å kjøre bil uten liksom. For ladekabelen brukes som kjent hele tiden og den ligger alltid under et lass med leca-blokker og to-tom-fire.

Vel, da har du en ny variant. Jeg har en elbil uten frunk, og savner det. Selv om jeg på en måte har mekket meg en løsning med noen deler og noe inspirasjon fra frunk.at.

https://www.frunk.at/produkt/frunk-standard-niro-schwarz/

frunk-1-12.jpg

Men det er ikke alle elbiler hvor det er mulig med en slik workaround. BMW iX3 er et stjerne-eksempel på at det finnes mer enn nok plass ved å forlenge og "re-route en eller to slanger/kabler. Sjekk gjerne ut Teslabjørn sin banan-eske-test av bilen, der han demonstrerer at den kunne fått plass tilsvarende en bananeske, og fremdeles er det enda mere plass tilgjengelig.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Men det er ikke alle elbiler hvor det er mulig med en slik workaround. BMW iX3 er et stjerne-eksempel på at det finnes mer enn nok plass ved å forlenge og "re-route en eller to slanger/kabler. Sjekk gjerne ut Teslabjørn sin banan-eske-test av bilen, der han demonstrerer at den kunne fått plass tilsvarende en bananeske, og fremdeles er det enda mere plass tilgjengelig.

Hadde jeg kjøpt iX3 så ville jeg gledet meg over at den hadde mer bagasjeplass enn min eksisterende bil, som i parentes bemerket er mer enn tilstrekkelig. Å kaste bort mental energi på å irritere seg over at den kunne hatt en "frunk" høres mer ut som en øvelse for de som ikke har til hensikt å kjøpe bilen uansett.

Har den AM-radio forresten? Litt i samme kategorien.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Trestein skrev (43 minutter siden):

Poenget var vel at det er typisk 10% el biler på parkeringen. Du må ha en temmelig stor parkeringsplass for at den skal være statistisk signifikant. Poenget var at parkeringen representerer en helt typisk norsk miks av biler.  Der opplever jeg at få elbiler står med kabelen i. 

Om du kan vise til dokumentasjon/undersøkelser som viser at flere og flere elbileiere bruker medbrakt ladekabel daglig så skal jeg gi meg. 

Hvor har jeg påstått at folk bruker ladekablene mer enn før? Nå må du slutte å finne på ting her, for det har jeg ikke påstått.

Det jeg har sagt, er at det finnes massevis av el-bil-eiere som bruker minst den ene av ladekablene, noen til og med begge typene, fordi det er det som funker der de bor, reiser til og parkerer ellers. Det man må regne med derimot, er at det blir flere som gjør dette, ettersom elbilandelen vokser. Men ikke nødvendigvis en større andel.

Dog, så sa jeg at når elbilene får tilstrekkelig rekkevidde, så vil det bli mindre andel av hurtiglading på tur, men mer av ladingen vil foregå som hjemme/destinasjonslading. Man stopper ikke for å lade, om man når helt frem uten. Fordi det vil bli mange flere som skaffer seg elbil, vil det likevel blir flere som hurtiglader, selv om jeg tror andelen går ned.

Selvsagt finnes det masse folk som har privat garasje eller parkeringsplass, der de forholdsvis trygt kan la kabelen ligge, og eventuelt ha en reservekabel liggende i bilen. Og de klarer i de fleste tilfeller seg med hurtiglading ellers på tur. Men de som velger å reise på langtur med både "nødladeren" og Type-2-laderen liggende hjemme, løper en stor risiko for å bli stående et sted de kunne ladet, men må likevel få assistanse fordi den rette kabelen lå hjemme.

Reisen mellom to faste steder som man uansett når enten uten lading, eller med en kjapp hurtigladepause, kan sikkert kjøre lenge uten å møte problemer,

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Hadde jeg kjøpt iX3 så ville jeg gledet meg over at den hadde mer bagasjeplass enn min eksisterende bil som i parentes bemerket er mer enn stort nok. Å kaste bort mental energi på å irritere seg over at den kunne hatt en "frunk" høres mer ut som en øvelse for de som ikke har til hensikt å kjøpe bilen uansett.

Har den forresten AM-radio? Litt i samme kategorien.

Ikke sammenlignbart i det hele tatt, da AM stort sett er lagt ned over alt, og behovet er ikke der lengre. Likevel vil jeg tror at de støtter dette, for man orker ikke redesigne radiochippene til ikke å støtte de. Dog, dette har jeg altså ikke sjekket.

Selvsagt kan og skal man glede seg over bil med større lagringsplass. Det er dog ikke det som er det største problemet eller poenget, men å få lagt kablene på et trygt sted, der de ikke kommer i veien, og samtidig er lett tilgjengelig.

Og som vi begge vet, plass får man sjeldent eller aldri for mye av, med mindre plassen representerer noen kjære som ikke lengre finnes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Hvor har jeg påstått at folk bruker ladekablene mer enn før? Nå må du slutte å finne på ting her, for det har jeg ikke påstått.

Det jeg har sagt, er at det finnes massevis av el-bil-eiere som bruker minst den ene av ladekablene, noen til og med begge typene, fordi det er det som funker der de bor, reiser til og parkerer ellers. Det man må regne med derimot, er at det blir flere som gjør dette, ettersom elbilandelen vokser. Men ikke nødvendigvis en større andel.

Dog, så sa jeg at når elbilene får tilstrekkelig rekkevidde, så vil det bli mindre andel av hurtiglading på tur, men mer av ladingen vil foregå som hjemme/destinasjonslading. Man stopper ikke for å lade, om man når helt frem uten. Fordi det vil bli mange flere som skaffer seg elbil, vil det likevel blir flere som hurtiglader, selv om jeg tror andelen går ned.

Selvsagt finnes det masse folk som har privat garasje eller parkeringsplass, der de forholdsvis trygt kan la kabelen ligge, og eventuelt ha en reservekabel liggende i bilen. Og de klarer i de fleste tilfeller seg med hurtiglading ellers på tur. Men de som velger å reise på langtur med både "nødladeren" og Type-2-laderen liggende hjemme, løper en stor risiko for å bli stående et sted de kunne ladet, men må likevel få assistanse fordi den rette kabelen lå hjemme.

Reisen mellom to faste steder som man uansett når enten uten lading, eller med en kjapp hurtigladepause, kan sikkert kjøre lenge uten å møte problemer,

Det er jo dette jeg prøver å si!

Man bruker medbrakt ladekabel sjeldnere. Ergo betyr det ikke så mye om den ligger bak eller foran eller om bilen har frunk eller trunk. 

Når bilen har 80kwh batteri og 150KW lading blir 2kw lading på tur bare tull.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det er jo dette jeg prøver å si!

Man bruker medbrakt ladekabel sjeldnere. Ergo betyr det ikke så mye om den ligger bak eller foran eller om bilen har frunk eller trunk. 

Når bilen har 80kwh batteri og 150KW lading blir 2kw lading på tur bare tull.

AC-lading er mer enn <2 kW effekt lading. Det er og 11 og 22 kW for de laderne og bilene som støtter det, og alt mellom 2 kW og 22 kW.

Den dagen AC-laderne utstyres med fast ladekabel, eller biler og ladere kommer med induksjonslading, da skal jeg være enig med deg at det er tilnærmet unødvendig å ta med egen ladekabel, 

Men nå nærmer vi oss sommerferie, og selv om mange håper og drømmer om sydenferie eller Europaferie, så er det og mange av oss som planlegger norgesferie. Mange vil sannsynligvis gjøre som meg, og satse på å ta turen lengst nord, og det kan bli godt med kø på hurtigladerne. Da kan det være mange som får behov for å saktelade.

Og destinasjonslading kommer til å bli et must for å få en god tur, uten masse unødvendige pauser for lading, fordi man ikke fikk ladet der man overnatter. Det samme med å koble til der det taes pauser, uten at det nødvendigvis er hurtiglader tilgjengelig.

Men du bommer jo fremdeles på poenget. Det er når man trenger kabelen som mest at det blir et hat om den ligger lengst nede og under gulvet i bagasjerommet, og under all bagasjen. Mindre hassel, bedre tur.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

AC-lading er mer enn <2 kW effekt lading. Det er og 11 og 22 kW for de laderne og bilene som støtter det, og alt mellom 2 kW og 22 kW.

Den dagen AC-laderne utstyres med fast ladekabel, eller biler og ladere kommer med induksjonslading, da skal jeg være enig med deg at det er tilnærmet unødvendig å ta med egen ladekabel, 

Men nå nærmer vi oss sommerferie, og selv om mange håper og drømmer om sydenferie eller Europaferie, så er det og mange av oss som planlegger norgesferie. Mange vil sannsynligvis gjøre som meg, og satse på å ta turen lengst nord, og det kan bli godt med kø på hurtigladerne. Da kan det være mange som får behov for å saktelade.

Og destinasjonslading kommer til å bli et must for å få en god tur, uten masse unødvendige pauser for lading, fordi man ikke fikk ladet der man overnatter. Det samme med å koble til der det taes pauser, uten at det nødvendigvis er hurtiglader tilgjengelig.

Men du bommer jo fremdeles på poenget. Det er når man trenger kabelen som mest at det blir et hat om den ligger lengst nede og under gulvet i bagasjerommet, og under all bagasjen. Mindre hassel, bedre tur.

Vi er nok ulike. Tror ikke jeg har fått noe hat reaksjon ved å måtte ta ting ut av bagasjerom. Når jeg plutselig trenger fjellskoa eller dykkermaska blir jeg ikke rasende om jeg må flytte en ryggsekk. om jeg hadde visst at jeg trengte ladekabel hadde jeg nok lagt den i en pose lett tilgjengelig. Men jeg tror den hadde fått ligge i fred. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/23/2021 at 4:09 PM, Trestein said:

Det er rikelig med plass i bilen. man kunne nok fått plass til noen handleposer fremme,men hvem gidder å åpne panseret når bakluka er automatisk?

Jeg gidder! Faktisk bruker jeg nok frunken en god del mer enn jeg bruker bagasjerommet bak. Det er stort sett to hovedårsaker til det:

- Garasjen min passer best til å rygge inn i. Dette gjør at bagasjerommet kommer helt inntil veggen innerst i garasjen, sånn at alt som eventuelt ville ligget i bagasjerommet må tas ut før jeg rygger på plass. Ved å bruke frunk, kan jeg laste inn og ut av bilen mens den står i garasjen, og i 90% av tilfellene, har den mer enn nok plass til det jeg har med meg.

- Bilen min har stort bagasjerom bak. Når jeg er ute og handler noen få handleposer, har disse en tendens til å "flyte rundt" i bagasjerommet. I frunken står de rimelig stødig, enten det er en, to, tre eller fire poser, og jeg slipper at grønnsakene slenger rundt.

I tillegg kommer selvfølgelig sånt som at jeg noen ganger på tur har mat som skal holde seg kald (frunk er adskilt fra kupé, og får ikke varme derfra, samtidig som den kjøles av fartsvind), eller at jeg av en eller annen grunn ønsker å skille det som ligger i bagasjerommet fra det jeg har i frunken. Dette kan f.eks være når du er på tur rundt i landet, og ting skal tas ut og inn av bagasjerom flere steder på en tur, samtidig som du ønsker at overnattingsbag alltid skal være lett å få ut. Du KAN selvfølgelig ta hensyn til det hver gang du legger noe inn, eller tar ut av bagasjerommet, men det er selvfølgelig mye enklere når du slipper å ta hensyn til overnattingsbagen.

Ladekablene har ligget i bagasjerommet i de fem årene jeg har kjørt elbil, og der blir de nok liggende. Jeg personlig har svært sjelden behov for å ta ut kablene og bruke de. -Men selvfølgelig er dette veldig individuelt. Jeg lader i 95% av tilfellene i egen garasje med ladekabel som henger fast i ladestasjonen, og nesten alltid ellers på Supercharger. 

Et godt design når det gjelder bil, gir deg mer fleksibilitet til å finne DIN måte å løse dine behov på, og frunken gir MEG mer fleksibilitet med hvordan jeg vil laste bilen. Jeg vet ikke om mangel på frunk hadde vært en dealbreaker for min del, men med to ellers "like" kandidater, hadde jeg valgt den med frunk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Jeg gidder! Faktisk bruker jeg nok frunken en god del mer enn jeg bruker bagasjerommet bak. Det er stort sett to hovedårsaker til det:

- Garasjen min passer best til å rygge inn i. Dette gjør at bagasjerommet kommer helt inntil veggen innerst i garasjen, sånn at alt som eventuelt ville ligget i bagasjerommet må tas ut før jeg rygger på plass. Ved å bruke frunk, kan jeg laste inn og ut av bilen mens den står i garasjen, og i 90% av tilfellene, har den mer enn nok plass til det jeg har med meg.

- Bilen min har stort bagasjerom bak. Når jeg er ute og handler noen få handleposer, har disse en tendens til å "flyte rundt" i bagasjerommet. I frunken står de rimelig stødig, enten det er en, to, tre eller fire poser, og jeg slipper at grønnsakene slenger rundt.

I tillegg kommer selvfølgelig sånt som at jeg noen ganger på tur har mat som skal holde seg kald (frunk er adskilt fra kupé, og får ikke varme derfra, samtidig som den kjøles av fartsvind), eller at jeg av en eller annen grunn ønsker å skille det som ligger i bagasjerommet fra det jeg har i frunken. Dette kan f.eks være når du er på tur rundt i landet, og ting skal tas ut og inn av bagasjerom flere steder på en tur, samtidig som du ønsker at overnattingsbag alltid skal være lett å få ut. Du KAN selvfølgelig ta hensyn til det hver gang du legger noe inn, eller tar ut av bagasjerommet, men det er selvfølgelig mye enklere når du slipper å ta hensyn til overnattingsbagen.

Ladekablene har ligget i bagasjerommet i de fem årene jeg har kjørt elbil, og der blir de nok liggende. Jeg personlig har svært sjelden behov for å ta ut kablene og bruke de. -Men selvfølgelig er dette veldig individuelt. Jeg lader i 95% av tilfellene i egen garasje med ladekabel som henger fast i ladestasjonen, og nesten alltid ellers på Supercharger. 

Et godt design når det gjelder bil, gir deg mer fleksibilitet til å finne DIN måte å løse dine behov på, og frunken gir MEG mer fleksibilitet med hvordan jeg vil laste bilen. Jeg vet ikke om mangel på frunk hadde vært en dealbreaker for min del, men med to ellers "like" kandidater, hadde jeg valgt den med frunk.

Takk for et godt innlegg som poengterer det jeg sier, men som ikke vil gå inn hos @Trestein, nemlig at det finnes flere "use cases" enn bare hans egen.

Man er jo selvsagt vant med bil der slikt ikke er en mulighet, og ikke fantes det hos noen andre biler før heller. Da var det heller ikke et savn, og derved intet å lure på.

Men nå er jo det at ladekabler bør med uansett, da det er en risiko for at de trengs, og at man ser biler som har frunk, og man ser da disse mulighetene og bruksområdene. 

Da er det helt klart at mange av oss vil ha dette, og mener en modell uten, er en "dårligere" modell enn den kunne vært. Men dette er selvsagt individuelt, så man må selvsagt klare å se begge sider, og ikke utelukke at et annet synspunkt kan være gjeldende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Takk for et godt innlegg som poengterer det jeg sier, men som ikke vil gå inn hos @Trestein, nemlig at det finnes flere "use cases" enn bare hans egen.

Man er jo selvsagt vant med bil der slikt ikke er en mulighet, og ikke fantes det hos noen andre biler før heller. Da var det heller ikke et savn, og derved intet å lure på.

Men nå er jo det at ladekabler bør med uansett, da det er en risiko for at de trengs, og at man ser biler som har frunk, og man ser da disse mulighetene og bruksområdene. 

Da er det helt klart at mange av oss vil ha dette, og mener en modell uten, er en "dårligere" modell enn den kunne vært. Men dette er selvsagt individuelt, så man må selvsagt klare å se begge sider, og ikke utelukke at et annet synspunkt kan være gjeldende.

Savner det ikke og har ikke noen av deres behov.
Bare så dere vet det er flere enn "Trestein" som menter frunk er overfflødin i en slik bil.  Og jeg "har" faktisk kjøpt meg en BMW IX3 og er kjempeførnøyd med "ALT" så langt ved den.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...