Gå til innhold

Fine det egentlig gode mennesker?


Anbefalte innlegg

Husker forresten noen waffen SS soldater i en tv serie om frontkjempere, flere var enda tydeligvis nazister og virket svært hyggelige.
Kanskje du kunne tenke deg å bli nazist hvis det er det du går etter? Men hvis det er det dette handler om for deg, så blir du kristen av feil grunn. Du blir ikke kristen fordi kristne er hyggelige, du blir kristen fordi det er sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Engel1 skrev (9 timer siden):

Husker forresten noen waffen SS soldater i en tv serie om frontkjempere, flere var enda tydeligvis nazister og virket svært hyggelige.
Kanskje du kunne tenke deg å bli nazist hvis det er det du går etter? Men hvis det er det dette handler om for deg, så blir du kristen av feil grunn. Du blir ikke kristen fordi kristne er hyggelige, du blir kristen fordi det er sant.

Hvor i denne tråden tenker du at det er nazist jeg går etter å bli?  I all verden. Du går langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Engel1 said:

Husker forresten noen waffen SS soldater i en tv serie om frontkjempere, flere var enda tydeligvis nazister og virket svært hyggelige.
Kanskje du kunne tenke deg å bli nazist hvis det er det du går etter? Men hvis det er det dette handler om for deg, så blir du kristen av feil grunn. Du blir ikke kristen fordi kristne er hyggelige, du blir kristen fordi det er sant.

Hvis du tror du klarer å beholde det gode mennesket i deg under en blodig krig så tar du nok alvorlig feil.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jovia skrev (På 14.5.2021 den 21.33):

De som vil kjempe for andre. De som vil hjelpe andre og støtte andre. Uten å få noe igjen for det selv. Fine det så gode mennesker?

De eneste jeg kommer til å tenke på er Leger uten grenser. 

Ellers så er vi egoistiske små kryp som ønsker oppmerksomhet på grunn av falske og uærlige statuser her og der på FB, Twitter osv. 

Eller er vi bare sykt deprimerte alle sammen? 

Vedrørende Uten å få noe igjen for det verken økonomisk belønning eller annet. Da tenker jeg at de fleste har nok med seg selv og mangler både tid og overskudd, utover er den faste jobben som man må ha til Livets opphold. 

Jeg tror egentlig mange ønsker å føle seg både hjelpsom og nyttig utover pliktene og firkantboksen man er påført. Håper det da. 

Endret av xrays
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

De som vil kjempe for andre. De som vil hjelpe andre og støtte andre. Uten å få noe igjen for det selv. Fine det så gode mennesker?

Selvsagt finnes de. Det man får igjen for det er følelsen av å gjøre noe godt for andre som trenger hjelp. Disse finner du både blant de fattigste og mest trengende (eks. uteliggere) og hele veien opp til de rikeste.

Men joda en betydelig andel mennesker er egoistiske rasshøl på kanten til motbydelige i sin egoisme.

Hvis man fronter seg selv i sosialt media med "Se jeg hjalp en eldre dame over veien" eller løper til avisen for få skrevet en artikkel om at man hjalp noen i nød så har man fortsatt hjulpet andre men hensikten er kanskje ikke like ren eller god. I andre tilfeller ønsker man å dokumentere ovenfor andre at gode gjerninger forekommer og inspirere andre til det, hvor man ikke har ønsket å fremme seg selv i dette.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jovia skrev (9 timer siden):

Hvor i denne tråden tenker du at det er nazist jeg går etter å bli?  I all verden. Du går langt. 

Siden de var så hyggelige så hørtes det ut som det er et argument for å bli nazist. Hvor mange nazister kjenner du egentlig?

For min del hjelper det ikke om de er så hyggelige at jeg blir der en uke i strekk. Ta det som et tips om å være mindre overfladisk og søke sannheten istedet.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (2 timer siden):

Siden de var så hyggelige så hørtes det ut som det er et argument for å bli nazist. Hvor mange nazister kjenner du egentlig?

For min del hjelper det ikke om de er så hyggelige at jeg blir der en uke i strekk. Ta det som et tips om å være mindre overfladisk og søke sannheten istedet.

Argument for å bli nazist? Er du seriøs?? 

Du som tror at menneskeofring er veien å gå, bør jeg vel egentlig bare overse.  Jeg klarer ikke å forholde meg til alt du kommer med. 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

Men joda en betydelig andel mennesker er egoistiske rasshøl på kanten til motbydelige i sin egoisme.

Jepp, de går som regel under navnet et eller annet religiøst...  :) For det religiøse egnetlig sitter å pusser når de ber og tilber er intet annet enn deres eget ego... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker mennesker i utgangspunktet står seg selv nærmest, slik at vi er egoistiske av natur. Samtidig har vi evne til medfølelse og sympati, og hjelper gjerne lidende mennesker. Noen personer synes å være selvoppofrende og altruistiske, og setter andre mennesker - eller samfunnet som helhet - over seg selv, og kanskje kan dette kalles godhet. Andre personer har knapt evne til medfølelse i det hele tatt, og setter alltid egne behov og ønsker først. 

Det blir ofte sagt at uten ondskap, eksisterer heller ikke godhet. Det er vel noe i det. Det er som lys og skygge, det ene kan ikke finnes eller forstås uten det andre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 5/14/2021 at 9:33 PM, Jovia said:

Finnes det egentlig gode mennesker?

Egentlig finnes det bare ett godt menneske Jesus Kristus. Men siden han lever sitt evige liv gjennom millioner av andre mennesker som har gitt ham rom i sine liv, finnes det millioner av gode mennesker, millioner av små Kristuser.

Endret av IHS
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Engel1 skrev (På 5/15/2021 den 13.45):

Det eneste krav er at du tror på ham og tar imot.

Her er et av de største moralske problemene i Bibelen belyst. Den handler ikke om moral, godhet eller hva som er rett - den handler om lydighet og tro. Lydighet ovenfor Gud, foreldre, slaveeierene, mydigheter osv. Alt annet er sekundæret.

Du brukte Hitler som eksempel på fortjent straff tildigere men hvis han tok imot Jesus på sin dødsseng og angret oppriktig sine synder vil han ifølge skiften bli tilgitt og få et evig liv i herligheten. Om derimot en "god" person var offer for Hitlers konsentrasjonleire som også angret oppriktig på alle sine synder men IKKE trodde på Jesus (noe de fleste ikke gjorde), vil denne personen bli dømt til evig pine. 

De eneste ultimate krav er lydighet, tro og gudommelig intervensjon på "syderens" vegne. Min mening er at påskebudskapet oppsummerer denne guden på en god måte: En gud som ofrer seg selv, til seg selv slik at han selv kan tilgi er i overkant selvopptatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...