Gå til innhold

Fine det egentlig gode mennesker?


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (Akkurat nå):

Kan man kun være stolt eller "god" hvis man har hatt et lett liv?

Nei, men det er gjerne en konsekvens av det. Men det er altid unntak, det er f.eks mange muslimer som er ekstremt høye på pæra selv om de lever i totalt raserte land og all logikk burde tilsi at de er kulturelt fullstendig ute og sykler, fordi koranen forteller dem at de er allahs beste, mens vi vantro er de værste av allahs skapninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Engel1 said:

Nei, men det er gjerne en konsekvens av det. Men det er altid unntak, det er f.eks mange muslimer som er ekstremt høye på pæra selv om de lever i totalt raserte land og all logikk burde tilsi at de er kulturelt fullstendig ute og sykler, fordi koranen forteller dem at de er allahs beste, mens vi vantro er de værste av allahs skapninger.

Etter min erfaring er det ikke alltid slik. Ofte vil de som har hatt et lett liv ha mindre empati og forståelse for andres lidelse og kamp i livet. Spesielt når de ikke klarer å forstå kompleksiteten eller årsaken til andres lidelse når de selv har hatt det så "lett". Et eksempel på dette er mennesker i Norge som har hatt en god og trygg oppvekst og som dermed ikke tror vi har lidelse i dette landet (med unntak av når sykdom, ulykke, rusmidler og misbruk er involvert) men må se til  land eller områder med større lidelse for å klare å se det som lidelse.

Hvordan man blir påvirket av de tragedier og traumer som rammer én har dog stor betydning for hvordan man utvikler seg videre. Man kan like gjerne utvikle seg i retning ond som i retning god men dette er ikke nødvendigvis ene og alene basert på miljø og arv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (15 minutter siden):

Ja det er han. Men Gud er absolutt. Han er kjærlighet, men han er også en Gud som dømmer ondskap. Hvis du tror du er god, da er du stolt og har høye tanker om deg selv, og stolthet er faktisk en av de største syndene du kan ha, for du tar ære fra Gud og det var Gud som velsignet deg så mye at du har hatt et lett 

Han er en Gud som dømmer ja. Alle de av oss som ikke følger alle urimelige påbud og regler. Det viktigste viser er å elske sin neste. Og der feiler mange troende. Da se dømmer sin neste. 

Og jeg undres på, hvor er de troendes ydmykhet?  Det er mye moral og pekefingre. Men lite ydmykhet . Det virker som om det viktigste er glemt  Man er ikke bedre enn noen. Ydmykhet er en nødvendighet. Vær nesteklærlug. 

Hm. Lite av der å lese her i tråden ihvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kristendom forteller oss at vi alle fortjener Guds vrede, ingen av oss er "gode" og ingen av oss kan fortjene frelse, vi kan kun ta imot ved tro og si takk for alt du har gjort for oss, Gud. Det er det som skiller kristendom fra religiøsitet, for religiøsitet handler om ritualer og gjerninger og er egentlig et utrykk for stolthet. "HEI, SE PÅ MEG ALLE SAMMEN, NÅ BER JEG, IKKE BARE EN MEN HELE 5 GANGER I DAG, MENS JEG HAR PÅ MEG RELIGIØSE KOSTYMET MITT OG DANSER JUJU-DANSEN. Ja jeg er flink, for se på MEG.... MEN SE PÅ DE ... DE EKLE, MØKKETE NEANDERTHALERNE, SE HVORDAN DE TER SEG, SE PÅ DEN USOFISTIKERTE GANGEN DERES OG DET LATTERLIGE ANSIKTSUTRYKKET.... TAKK FOR AT JEG IKKE ER SOM DEM!!!"

Da stoler man på sine egne gjerninger. Det religiøse egentlig er opptatte av, er seg selv, ikke Gud. .

Bibelen beskriver akkuratt dette i Lukas 18:

"9Han fortalte også denne lignelsen til noen som stolte på seg selv at de var rettferdige, og foraktet de andre: 10To menn gikk opp til templet for å be. Den ene var en fariseer og den andre en toller. 11Fariseeren sto for seg selv og ba slik: Gud, jeg takker deg fordi jeg ikke er som andre mennesker: røvere, urettferdige, horkarer - eller som denne tolleren. 12Jeg faster to ganger i uken og gir tiende av alt jeg tjener. 13Men tolleren sto langt borte. Han ville ikke engang løfte øynene mot himmelen, men slo seg for sitt bryst og sa: Gud, vær meg synder nådig! 14Jeg sier dere: Denne gikk rettferdiggjort hjem til sitt hus, ikke den andre. For hver den som opphøyer seg selv, skal fornedres. Men den som fornedrer seg selv, skal opphøyes."

Og tror du at du selv er god, ja da tenker du såklart at du må være bedre enn andre, for da sier jo også at andre er dårligere enn deg, sånn at du kan være "god".

Lenke til kommentar
Jovia skrev (2 minutter siden):

Han er en Gud som dømmer ja. Alle de av oss som ikke følger alle urimelige påbud og regler. Det viktigste viser er å elske sin neste. Og der feiler mange troende. Da se dømmer sin neste. 

Og jeg undres på, hvor er de troendes ydmykhet?  Det er mye moral og pekefingre. Men lite ydmykhet . Det virker som om det viktigste er glemt  Man er ikke bedre enn noen. Ydmykhet er en nødvendighet. Vær nesteklærlug. 

Hm. Lite av der å lese her i tråden ihvertfall. 

...som er akkuratt det som var poenget mitt i det siste innlegget, for nå sier du: "SE PÅ DE DER JA... SE SÅ LITE NESTEKJÆRLIGHET DE HAR! FOR JEG ER YDMYK JEG.. DE SKULLE BARE VISST HVOR YDMYK OG NESTEKJÆRLIG JEG ER!!!"

Var du ydmyk, hadde du insett at du slettes ikke er ydmyk, og tatt imot Jesus.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Engel1 said:

...som er akkuratt det som var poenget mitt i det siste innlegget, for nå sier du: "SE PÅ DE DER JA... SE SÅ LITE NESTEKJÆRLIGHET DE HAR! FOR JEG ER YDMYK JEG.. DE SKULLE BARE VISST HVOR YDMYK OG NESTEKJÆRLIG JEG ER!!!"

Var du ydmyk, hadde du insett at du slettes ikke er ydmyk, og tatt imot Jesus.

Ydmykende saker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Engel1 said:

Kristendom forteller oss at vi alle fortjener Guds vrede, ingen av oss er "gode" og ingen av oss kan fortjene frelse, vi kan kun ta imot ved tro og si takk for alt du har gjort for oss, Gud. Det er det som skiller kristendom fra religiøsitet, for religiøsitet handler om ritualer og gjerninger og er egentlig et utrykk for stolthet. "HEI, SE PÅ MEG ALLE SAMMEN, NÅ BER JEG, IKKE BARE EN MEN HELE 5 GANGER I DAG, MENS JEG HAR PÅ MEG RELIGIØSE KOSTYMET MITT OG DANSER JUJU-DANSEN. Ja jeg er flink, for se på MEG.... MEN SE PÅ DE ... DE EKLE, MØKKETE NEANDERTHALERNE, SE HVORDAN DE TER SEG, SE PÅ DEN USOFISTIKERTE GANGEN DERES OG DET LATTERLIGE ANSIKTSUTRYKKET.... TAKK FOR AT JEG IKKE ER SOM DEM!!!"

Selv om jeg kanskje ikke ville sagt det helt på samme måte er vi for en gangs skyld enig om noe. Ser man på andre mennesker som undermennesker er man på ingen måte god. Mener man ikke-troende er mindre verdige mennesker er man selv et dårlig menneske. Men det gjør heldigvis ikke alle mennesker.

Ellers interessant at du nevner Neanderthalere. Nå er jeg ingen ekspert på temaet men jeg mener å huske noe forskning komme frem til at dette muligens var individer med stor omsorg for hverandre og at de er misforstått som krigerske og dumme. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jovia said:

Sorry. Jeg er veldig ambilavent her. Hvorfor er menneskeofring greit?  Og nattverd er å spise Jesu kjøtt og drikke hans blod. Jeg blir skremt av sånt.  For å være ærlig mot deg. 

Tja, menneskeofring og menneskeofring, er vel gudesønnen som ble menneske som ble ofret, skaperen selv, so to say, og han er vel det eneste menneskeofferet offeret som ble levende igjen i historien. Så så veldigt skummelt er det vel ikke. Bortsett fra Abraham med Isak som ble satt på prøve uten att noen offring ble foretatt er det ikke snakk om menneskeoffring i bibelen på annet vis enn å offre seg selv for andre, noe som er samme sak sett fra en annen side. Skal du ha blodige menneskeoffre må du nok se til  religionene.

Lenke til kommentar
Jovia skrev (17 timer siden):

De som vil kjempe for andre. De som vil hjelpe andre og støtte andre. Uten å få noe igjen for det selv. Fine det så gode mennesker?

De eneste jeg kommer til å tenke på er Leger uten grenser. 

Ellers så er vi egoistiske små kryp som ønsker oppmerksomhet på grunn av falske og uærlige statuser her og der på FB, Twitter osv. 

Eller er vi bare sykt deprimerte alle sammen? 

Selv folk som jobber for leger uten grenser har nok sine mørke sider.

Vil tro nesten alle mennesker har en mørk side og tror de som faktisk er klar over den/de sidene er de som lever best.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Selv om jeg kanskje ikke ville sagt det helt på samme måte er vi for en gangs skyld enig om noe. Ser man på andre mennesker som undermennesker er man på ingen måte god. Mener man ikke-troende ikke er mindre verdige mennesker er man selv et dårlig menneske. Men det gjør heldigvis ikke alle mennesker.

Ellers interessant at du nevner Neanderthalere. Nå er jeg ingen ekspert på temaet men jeg mener å huske noe forskning komme frem til at dette muligens var individer med stor omsorg for hverandre og at de er misforstått som krigerske og dumme. 

Kjernen i religiøsitet er jo stolthet av seg selv oppsummert i utrykket: "holier than thou", veldig lett gjenkjennelig særlig i islam, mer sjult men likevel der i andre trosretninger. Dette kan selvfølgelig også dukke opp i kristendom, men da avviker man fra det bibelen lærer.

Neanderthalere har man bare funnet noen beinbiter av, de har forandret seg fra å se ut som aper til å se veldig like oss ut. Sånn de ser ut nå, kan du putte en "neanderthaler" inn i en folkemengde og han ville ikke skilt seg særlig ut.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar

  

8 minutes ago, DaniNichi said:

Selv folk som jobber for leger uten grenser har nok sine mørke sider.

Vil tro nesten alle mennesker har en mørk side og tror de som faktisk er klar over den/de sidene er de som lever best.

Vi har alle noen mørke sider. Alle mørke sider går dog ikke ut på å forårsake andre lidelse og de fleste av oss forsøker å motkjempe eller holde i sjakk de mørke sider som har potensiale til å forårsake lidelse. Noen bryr seg mindre om det og nærmest hyller sine mørke sider i offentlighetens lys. 

Noen mørke sider forårsaker kun oss selv lidelse som indirekte forårsaker de som er glad i oss lidelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Vi har alle noen mørke sider. Alle mørke sider går dog ikke ut på å forårsake andre lidelse og de fleste av oss forsøker å motkjempe eller holde i sjakk de mørke sider som har potensiale til å forårsake lidelse. Noen bryr seg mindre om det og nærmest hyller sine mørke sider i offentlighetens lys. 

Noen mørke sider forårsaker kun oss selv og/eller de som er glad i oss, lidelse

Johannes 3:19 - Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elsket mørket fremfor lyset, for deres gjerninger var onde. 20For hver den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli refset.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (6 timer siden):

...som er akkuratt det som var poenget mitt i det siste innlegget, for nå sier du: "SE PÅ DE DER JA... SE SÅ LITE NESTEKJÆRLIGHET DE HAR! FOR JEG ER YDMYK JEG.. DE SKULLE BARE VISST HVOR YDMYK OG NESTEKJÆRLIG JEG ER!!!"

Var du ydmyk, hadde du insett at du slettes ikke er ydmyk, og tatt imot Jesus.

Jeg syns du virker litt skremmende. 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 timer siden):

Selv folk som jobber for leger uten grenser har nok sine mørke sider.

Vil tro nesten alle mennesker har en mørk side og tror de som faktisk er klar over den/de sidene er de som lever best.

Hvorfor tror du de lever best? Er fortrenging nødvendigvis et onde? 🙂 det var noe med det Ibsen sa, at å ta livsløgnen fra noen. 

Lenke til kommentar
Jovia skrev (Akkurat nå):

Seriøst? Hvorfor skal man frykte Gud? Er ikke han bare god? 

Jo det er han men han er også rettferdig, han er både kjærlighet og en fortærende ild, spørsmålet er om du vil lære at han finnes som kjærlighet igjennom Jesus, eller forkaste Guds nåde og finne ut at han finnes som en fortærende ild når det er for seint. Derfor oppfordrer jeg deg til å ta det seriøst.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (1 minutt siden):

Jo det er han men han er også rettferdig, han er både kjærlighet og en fortærende ild, spørsmålet er om du vil lære at han finnes som kjærlighet igjennom Jesus, eller forkaste Guds nåde og finne ut at han finnes som en fortærende ild når det er for seint. Derfor oppfordrer jeg deg til å ta det seriøst.

For meg så er det lite logisk å tro på Gud. Det er så mange religioner, og mye å ha som ideal og tro på. Jeg tror alt bunner i at noe fins, og at vi ikke er bare kropp og hode. Jeg tror på en sjel.

Men ingen av de kristne menneskene jeg har møtt, unntatt noen få, har vært fine mennesker. Muslimer jeg har møtt, har ofte vært mye mer nestekjærlige. Men dette skal ikke bli en konkurranse mellom religiøse folk heller.

Jeg bare etterlyser godhet og omtanke for andre. Jeg syns det er litt lite av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jovia skrev (2 minutter siden):

For meg så er det lite logisk å tro på Gud. Det er så mange religioner, og mye å ha som ideal og tro på. Jeg tror alt bunner i at noe fins, og at vi ikke er bare kropp og hode. Jeg tror på en sjel.

Men ingen av de kristne menneskene jeg har møtt, unntatt noen få, har vært fine mennesker. Muslimer jeg har møtt, har ofte vært mye mer nestekjærlige. Men dette skal ikke bli en konkurranse mellom religiøse folk heller.

Jeg bare etterlyser godhet og omtanke for andre. Jeg syns det er litt lite av det. 

Ang islam burde du ta en titt quran. com og se på feks vers 9:29, 9:111, 9:39, 9:123, 5:33, 9:5, 8:12, 8:60, 47:4, 3:85, 8:65, 98:6, 8:55 etc for å lese litt om hva koranen sier om muslimsk omtanke og kjærlighet. Og der går det på religiøsitet igjen og å gjøre gode gjerninger som feks å drepe kafirer.

Du er ansvarlig for ditt eget liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...