Gå til innhold

Fine det egentlig gode mennesker?


Anbefalte innlegg

Jovia skrev (2 minutter siden):

Jo. Det er menneskeofring. Han drepte sin egen sønn. Gud altså. Fordi han skjønte at han hadde vært for hevnlysten og skadefro. Det står i gamle testamentet. Så ofrer han sin egen sønn. Det er jo sannheten. Det er menneskeofring. Og nattverden er å spise Guds kjøtt og drikke hans blod. Jeg syns det er skrekkelig. 

Hadde ikke kristne trodd Jesus sto opp fra de døde og vi trodde på en som forble død, så hadde du kanskje hatt et poeng. Men Jesus overvant døden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Engel1 skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke kristne trodd Jesus sto opp fra de døde og vi trodde på en som forble død, så hadde du kanskje hatt et poeng. Men Jesus overvant døden.

Men hvorfor måtte han lide så mye? Han hadde ikke gjort noe galt?  Han døde faktisk på korset.  Gud drepte han. Det er jo sant. 

Men så vekket han til liv igjen. Etter all lidelsen han overhodet ikke fortjente. Nei altså. Alt skurrer. 

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (1 minutt siden):

Les bibelen, den er brutalt ærlig og er ikke særlig morsom lesning hvis du prøver å være din egen Messias. Du vet hva ondskap er og etter den definisjonen så er du som alle vi andre skyldige.

Jeg har min mening om hva ondskap er ja. Tror ikke den fraviker fra de fleste andres. Og jeg kjenner ingen onde mennesker. Vi er ikke skyldige i noe annet enn å være mennesker. De aller fleste av oss:-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jovia skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor måtte han lide så mye? Han hadde ikke gjort noe galt?  Han døde faktisk på korset.  Gud drepte han. Det er jo sant. 

Men så vekket han til liv igjen. Etter all lidelsen han overhodet ikke fortjente. Nei altså. Alt skurrer. 

Han HADDE ikke gjort noe galt, derfor sto han og opp fra de døde. Jesus er god tvers igjennom og det er HAN jeg ber deg stole på. Han tok den straffen DU fortjener på seg selv, for syndens lønn er døden, og ga DEG sitt syndefrie liv i arv så du har adgang til Gud. Ikke fordi du fortjener det men fordi Gud elsker deg. Det eneste krav er at du tror på ham og tar imot.

Lenke til kommentar

Ondskap og godhet er noe som lever i oss alle. Det hele dreier seg om hva vi legger mest vekt på av det som er iboende i oss alle. Den indre kampen er alltid der. Utviser vi skadefryd når en dårlig nabo som har voldet oss mye vondt har problemer? Eller hjelper vi?

Mange som har lagt mest vekt på godheten i seg kan bli bittre av å oppleve all onsdkapen og egoismen i samfunnet. Det å være bitter gjør en ikke likevel ond men det unnskylder ikke dårlige handlinger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (Akkurat nå):

Han HADDE ikke gjort noe galt, derfor sto han og opp fra de døde. Jesus er god tvers igjennom og det er HAN jeg ber deg stole på. Han tok den straffen DU fortjener på seg selv, for syndens lønn er døden, og ga DEG sitt syndefrie liv i arv så du har adgang til Gud. Ikke fordi du fortjener det men fordi Gud elsker deg. Det eneste krav er at du tror på ham og tar imot.

Hvorfor fortjener jeg straff? Det er det ene jeg lurer på. Jeg kan digge Jesus fordi han var helt hippie og ville alle godt 🙂 men jeg tviler særs mye på at han var Guds sønn. Jeg vet ikke hva og hvem Gid er 🙂 i mitt hode er han en veldig narssisistisk "person"  Du må jo se det? 

 

Syndens lønn er døden?  Jeg syns sånt er så ekstremt å si og mene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jovia skrev (3 minutter siden):

Jeg har min mening om hva ondskap er ja. Tror ikke den fraviker fra de fleste andres. Og jeg kjenner ingen onde mennesker. Vi er ikke skyldige i noe annet enn å være mennesker. De aller fleste av oss:-) 

Bibelen sier hvis du hater din bror er du skyldig i. mord. Du har potensiale til å drepe i deg, fordi du som alle andre er onde av natur. Det er den naturen som får deg til å juge sladre stjele hate ha skadefryd, misunne andre etc. Det finnes INGEN som er gode.

Lenke til kommentar

Det finnes kanskje ingen som er gjennomgående gode. Men det finnes helt klart de som er vesentlig mer gode eller onde. Man legger ofte mest merke til de som har mest ondskap i seg da de har en tendens til å prege oss mest.

Vi er alle takknemlig for en god nabo men en ondskapsfull nabo kan bryte oss ned.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Det finnes kanskje ingen som er gjennomgående gode. Men det finnes helt klart de som er vesentlig mer gode eller onde.

Det hjelper ikke, for det er ingen gråsoner i evigheten ovenfor en evig Gud. Har du har fortalt en løgn, så er du for altid en løgner. Er du ærlig med deg selv, så er det veldig lett å søk tilgivelse, for det var derfor Jesus kom. Hans liv dekker ditt liv og din stilling ovenfor Gud avhenger av hva han har gjort, dermed er han din øversteprest for Gud.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Engel1 said:

Det hjelper ikke, for det er ingen gråsoner i evigheten ovenfor en evig Gud. Har du har fortalt en løgn, så er du for altid en løgner. Er du ærlig med deg selv, så er det veldig lett å søk tilgivelse, for det var derfor Jesus kom. Hans liv dekker ditt liv og din stilling ovenfor Gud avhenger av hva han har gjort, dermed er han din øversteprest for Gud.

For meg er det sannhet og i mine øyne er det du som er en løgner og for alltid løgner :)

EDIT:
Men nå er ikke jeg så opptatt av å stemple deg som hverken det ene eller det andre. Jeg er ingen fundamentalist.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (7 minutter siden):

Bibelen sier hvis du hater din bror er du skyldig i. mord. Du har potensiale til å drepe i deg, fordi du som alle andre er onde av natur. Det er den naturen som får deg til å juge sladre stjele hate ha skadefryd, misunne andre etc. Det finnes INGEN som er gode.

Så deprimerende. Og Gud er god? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Det finnes kanskje ingen som er gjennomgående gode. Men det finnes helt klart de som er vesentlig mer gode eller onde. Man legger ofte mest merke til de som har mest ondskap i seg da de har en tendens til å prege oss mest.

Vi er alle takknemlig for en god nabo men en ondskapsfull nabo kan bryte oss ned.

Godt poeng. 

Lenke til kommentar
Jovia skrev (57 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er noen vits i  🙂 muligens ikke. Ja, vi et i bunn og grunn egoister, men er det bra for andre, så må det være greit? Det syns jeg ihvertfall. 

Då er vi over på filosofi. Er det resultat eller tanken som teller? 

Ein person som har onde hensikter, men ender opp med å gjøre noe bra for alle - er det ein god person?
Eller ein person som har gode hensikter (med hele sitt hjertet), men ender opp med å gjøre noe ond?

Lenke til kommentar
Jovia skrev (13 minutter siden):

Så deprimerende. Og Gud er god? 

Ja det er han. Men Gud er absolutt. Han er kjærlighet, men han er også en Gud som dømmer ondskap. Hvis du tror du er god, da er du stolt og har høye tanker om deg selv, og stolthet er faktisk en av de største syndene du kan ha, for du tar ære fra Gud og det var Gud som velsignet deg så mye at du har hatt et lett liv.

Lenke til kommentar

Som du selv var inne på avler gode ting gode ting, og dårlige ting dårlige ting, uten at man dermed ér noen av delene, man kan godt påstå man er summen av sine handlinger, men da er jo heller ingen fullstendig gode eller dårlige.
For å sette det på spissen var både Hitler og Charles Manson opptatt av dyrs rettigheter. (Uten å påstå at det skal veie opp for noe, eller bør endre synet man har på disse, ei heller for å sammenligne dem forøvrig.)

Jeg mistenker at gode handlinger er litt mer kompliserte i sin natur enn dårlige, at det er vanskeligere å elske sin fiende, enn å drepe hen, og at dårlige handlinger gjerne lettere sprer negative ringvirkninger.
Jeg ser for meg at det er derfor man har lett for å kun se ulykke når man stiller slike spørsmål.

Også tror jeg du har rett når du sier vi er miljøskadd, at svært mange har funnet en slags addiktiv og kommersiell løsning for sin gledessøkning, som fks. å handle billige klær produsert under skammelige forhold, istedet for å fokusere på hvordan man kan minimere sitt bidrag til lidelse.
Man opplever jo riktignok denne plastikk-gleden som reell, og den fremstår slik i hodett også, men konsekvensene av slikt konsum er åpenbart negativt dersom man ser forbi pengene.
Med større fokus på alt levende vi har rundt oss, og en bevisstgjøring av hvordan man selv kan ta valg som fordrer bedring for alles livsgrunnlag, tror jeg mennesket i større grad ville vist seg fra sin beste side, og opplevd mindre tvil rundt egen godhet.

Det høres kanskje naivt og enkelt ut, men det blir lett komplisert når man setter seg ned med segselv og forsøker reflektere over hvilke aspekter av ens egen liv man kunne redigere slik at utfallet forhåpentligvis bidro til mindre lidelse.

Jeg annerkjenner at jeg svarer mer på hvordan kan vi bedre oss, enn problemstillingen, så da legger jeg til; Jeg tror ikke på en slik inndeling av gode eller dårlige mennesker, men jeg tror absolutt vi (oss som har all anledning til å oppfylle maslowpyramiden vår) har stor anledning til å kunne bedre oss ytterligere.
(Jeg mener ikke dermed å påstå at de med halvfull eller tom behovspyramide er nødt til å være dårlige folk, men problemstillingen deres har ulike utfordringer fra de i rike såkalte vestlige land.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

For meg er det sannhet og i mine øyne er det du som er en løgner og for alltid løgner :)

EDIT:
Men nå er ikke jeg så opptatt av å stemple deg som hverken det ene eller det andre. Jeg er ingen fundamentalist.

Hamsun skrev "om hundrede år er alting glemt", for da lever vi ikke lenger og generasjoner etter oss husker oss ikke mer, så nei, om du er ateist så tror du ikke at en som lyver for altid er en løgner, for minnet varer ikke spesielt lenge. Men en evig Gud glemmer aldri, dvs om han ikke VELGER å glemme om du søker forsoning med ham.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Engel1 said:

Ja det er han. Men Gud er absolutt. Han er kjærlighet, men han er også en Gud som dømmer ondskap. Hvis du tror du er god, da er du stolt og har høye tanker om deg selv, og stolthet er faktisk en av de største syndene du kan ha, for du tar ære fra Gud og det var Gud som velsignet deg så mye at du har hatt et lett liv.

Kan man kun være stolt eller "god" hvis man har hatt et lett liv? Jeg er forøvrig agnostiker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...