Gå til innhold

Vekt pr hylle, TV bord i herdet glass


Anbefalte innlegg

Hvor mye vekt tåler en hylle av herdet glass på 10mm tykkelse? Jeg har et tv bord med 3 glasshyller likt det på bildet.

Jeg har kjøpt ny tv og lurer på om bordet tåler vekten. Tv'en veier 48 kg.
Jeg har hatt en annen type tv bord i glass tidligere som eksploderte en dag jeg lå på sofen og tok en liten lur. Jeg våknet rimelig fort kan du si. Så jeg er litt nervøs for å sette en så tung tv på det bordet jeg har nå.

Hvis det er sånn at topphylla tåler 50 kg for eksempel, Kan jeg sette noe på de andre 2 hyllene? Og hvor mye vekt kan jeg sette på de isåfall?  

Jeg mener også å ha hørt at styrken på herdet glass avtar med last over tid. Hvis toppplata tåler 50kg, er det sånn at den plutselig kan eksplodere pga last over tid? Da må det vel være tryggere med mdf kansje?

Problemet er at jeg sliter med å finne dype nok tv benker. De jeg har sett på som er dype nok tåler enten bare 40 eller 50 kg på topplata. Dette er da mdf plater. Tåler herdet glass mer enn mdf plater? Det kommer jo selvfølgelig ann på tykkelsen men. 

Jeg har funnet 2 stk,men ingen av de står øverst at det jeg ønsker meg liksom. Og de aller fleste tåler max 50 kg eller mindre. Hifiklubben har noen som er dype nok også, men de er jo svin dyre igjen så de er utelukket.

565_782422217.jpg.a343cf0c76b7027ebc240d85f4b5b818.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har disse målene 105cm x 54cm x 45cm (LxHxD). Jeg har eksakt samme bord som på bildet ja. Jeg fikk det gratis for noen år siden, så jeg vet ikke hvor det er kjøpt. Men jeg fant et lignende et akkurat nå på power, det tåler max vekt 60kg står det: https://www.power.no/tv-og-lyd/tv-tilbehoer/gulvstativ-og-tv-moebel/ateca-simply-140-av-moebel/p-1167349/ Så da går jeg utifra at mitt også tåler noen lunde samme vekt. Isåfall bude det gå fint med en tv på 48kg. 

Bordet jeg har nå er akkurat dypt nok til bena på tv'en, så hadde vært digg å slippe å kjøpe nytt tv bord. Selv om jeg er litt nervøs for at det skal eksplodere slik det forrige glassbordet mitt gjorde. Jeg har også en senterhøytaler  på hylle nr 2 som akkurat går inn der, så hvis det eksploderer så kansje tven ikke detter i gulvet med en gang,men lander på senterhøytaleren. Den er like dyp, bare litt kortere i lengden. 

Jeg ble litt mer beroliget når jeg fant det bordet på power og det sto max vekt 60kg. Men hadde vært jævlig kjipt om en ny tv på 85 tommer deiser i gulvet da. 

Lenke til kommentar
strike_ skrev (8 timer siden):

Men jeg fant et lignende et akkurat nå på power, det tåler max vekt 60kg

Du kan ikke basere deg på at ditt bord tåler det samme som et annet bord som åpenbart ikke er likt. Ved en rask sjekk finnes lignende bord som er oppgitt til å tåle tv'er på 80 kg og noen som er oppgitt til maks 45 kilo.

Det avgjørende er hva produsenten av ditt bord oppgir at det tåler.

Jeg vil egentlig anbefale at du skaffer deg et bord som åpenbart tåler din store tv. Det er surt å få egenandel på innboforsikringen og evt. avkorting av erstatning fordi du plasserte tv'en på et bord som kanskje ikke er oppgitt til å tåle så mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...