Gå til innhold

Er det greit at Israel dreper sivile (barn) i Gaza?


Anbefalte innlegg

Aiven skrev (3 minutter siden):

Palestinerne er like beslektet, så ser ikke poenget egentlig.

Det er ikke relevant for poenget mitt, som er at Palestina var det naturlige stedet for en jødisk stat. Jeg sa ikke noe om at ikke arabernes kulle få noen stat. Det gjorde de jo - Jordan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (3 minutter siden):

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-57125479

"In a statement released shortly afterwards, the Israeli military said the building housed military assets belonging to Hamas, the Palestinian militant group that rules Gaza."

Så med andre ord, Hamas har null problem med å bruke også internasjonal presse som menneskelige skjold.

Det er fullt mulig, men hvorfor stole på det israeliske militæret? De dreper jo konstant palestinske journalister, så er en rød tråd her.


 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Det er ikke relevant for poenget mitt, som er at Palestina var det naturlige stedet for en jødisk stat. Jeg sa ikke noe om at ikke arabernes kulle få noen stat. Det gjorde de jo - Jordan.


Og Palestina...

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (33 minutter siden):

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-57125479

"In a statement released shortly afterwards, the Israeli military said the building housed military assets belonging to Hamas, the Palestinian militant group that rules Gaza."

Så med andre ord, Hamas har null problem med å bruke også internasjonal presse som menneskelige skjold.

Jeg så nettopp uttalelsen på Twitter fra det israelske militæret. De sier at Hamas brukte bygningen til å gjemme militært materiell. Hvis det stemmer er jeg skeptisk til om «bare det» bør være nok til å forsvare det å angripe internasjonale mediers kontorer. Terskelen for å bombe journalister bør være ekstremt høy.

Hadde det vært slik at Hamas for eksempel brukte bygget til å skyte raketter eller angripe Israel ville det vært noe helt annet, men da er det vel også svært tvilsomt om store, internasjonale mediehus ville brukt bygget som sine hovedkvarterer i en årrekke.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Live paneldebatt 21:00 i kveld med

Jeremy Corbyn MP Former leader of the Labour Party
Dr Mustafa Barghouti Member of the Palestinian Legislative Council & Secretary General of Palestinian National Initiative
Linda Sarsour Palestinian American Activist & Co-Founder of the Women's March
Andrew Feinstein Former South African MP & Author

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det meldes nå i alle medier at Israel nettopp har bombet høyblokka hvor amerikanske Associated Press, britiske BBC og andre internasjonale mediehus som Al Jazeera holder til. Eieren av bygningen mottok en advarsel en time før om at det kunne komme til å skje, og nå er altså mediebygningen jevnet med jorda. Det var også noen boliger i blokka.

Noen som forstår hvorfor? Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hvorfor det skulle være nødvendig å angripe internasjonale medier og presse, det er jo svært alvorlig å angripe den frie pressen. Kan det ha vært en høytstående Hamas-leder i nærheten eller noe slikt? Når man målrettet bomber pressen bør man ha en fryktelig god grunn.

EDIT: Bygget har også vært norske TV2s kontorer.

Satt selv å så på mye av det som foregår i Gaza i går kveld og deler av natten. En tragedie men samtidig synes jeg det er lite hensiktsmessig Al Jazeera hele tiden avbryter en israeler man intervjuer som forsøker å svare på kritiske spørsmål.
 

Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg tar ikke side med noen. Krig hører ikke hjemme noe sted og er et forferdelig uhyre.

Konflikten er også et ekstremt vepsebol å forstå godt og selv om jeg har forsøkt å forstå alle aspekter i over 30 år lærer jeg stadig noe nytt. Jeg synes denne tittelen er dårlig "debunking the lie". Men jeg husker selv flere av disse tingene.

Sivile i Gaza fortjener ikke å bli bombet og ei heller sivile i Tel Aviv.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jolieber skrev (19 minutter siden):

Tenkte jeg måtte dele noe jeg fant på et annet nettforum

I tillegg til å vise at Israel er like overlegne sin fiende strategisk, taktisk og teknologisk som det NATO-soldater er når de kriger mot lignende terrorgrupper som Hamas, så viser det jo også med all tydelighet at israelske grensesoldater gjør omtrent hva som helst for at liv ikke skal gå tapt ved Hamas sine voldelige grenseopptøyer:

image.png.4f622504a7a3a42e3d516746f0d5f846.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jolieber skrev (12 minutter siden):

Latterlig konklusjon

Er det? Dersom en islamistisk gruppering hadde hisset opp en folkemengde og avfyrt skarp ammunisjon, raketter, brannballonger osv svært nærme og mot Kina eller USA sin grense, tror du noe tilnærmet 99% av de som prøvde seg på det ville endt opp som bare "skadet"? Har du lest deg opp om hva som skjer når Hamas har forsøkt seg på Egypt sin grense fra Gaza? Da ender dem stort sett opp i grava, det er svaret på det.

Her har israelske grensesoldater gjort nær sagt alt i sin makt for å ikke ta liv, men grensen må selvsagt forsvares. Sikkerheten kommer først. Den ble postet også i en annen tråd, men jeg takker for at dere får frem (noe ufrivillig kanskje) slike viktige moment ved konflikten.

Endret av Ka9nen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (30 minutter siden):

I tillegg til å vise at Israel er like overlegne sin fiende strategisk, taktisk og teknologisk som det NATO-soldater er når de kriger mot lignende terrorgrupper som Hamas, så viser det jo også med all tydelighet at israelske grensesoldater gjør omtrent hva som helst for at liv ikke skal gå tapt ved Hamas sine voldelige grenseopptøyer:

image.png.4f622504a7a3a42e3d516746f0d5f846.png

 

Når forholdstallet er 300 - 1, så viser det bare at den palestinske demonstrasjonen var primært fredelig, mens israelerne er hensynsløse og går inn for kollektiv avstraffelse øye for øye med hundregangen. Det lave antallet drepte skyldes nok mer at de har fått beskjed om ikke å drepe, for å skape minst mulig støy. Hvis du tror at det er kjekt å bli skutt, så kan du jo prøve det. Teknologi gir deg et visst fortrinn, men dersom palestinerne virkelig gikk inn for å angripe, så ville selvsagt tallet vært mye mer proporsjonalt. Tallene viser tydelig en organisert hær brukt mot sivilbefolkning.

Her ser du en t-skjorte som var populær blant israelske soldater på denne tida:

israeli_military_vows_to_discipline_sold

Kvinnens gevær er selvsagt for å symbolisere at alle palestinere er legitime fiendtlige mål, også gravide kvinner. En annen t-skjorte viser et barn med snikskytterrifle og påskriften "the smaller, the harder (to hit)".

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aiven skrev (32 minutter siden):

Når forholdstallet er 300 - 1, så viser det bare at den palestinske demonstrasjonen var primært fredelig

Jasså?

Terror fra Gaza mars 2018 - august 2019

- 1.932 raketter / mørtelbomber

- 841 bensinbomber 25 skudd

- 128 IED-er 2

- 155 branner antent av branndrager / ballonger 

- 8747 dekar land - jordbruksland, skog, naturreservater - brent

Dette er alt annet enn fredelige demonstrasjoner. Å kalle dette for "fredelige demonstrasjoner" er ett stort hån mot de/oss som får frem budskap uten voldsbruk og uten å ødelegge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (45 minutter siden):

Her ser du en t-skjorte som var populær blant israelske soldater på denne tida:

Og her var Hamas sitt budskap i denne "fredelige demonstrasjonen":

Da han talte til rundt 6000 palestinere som demonstrerte ved grensegjerdet til Israel fredag 12. juli oppfordret han til drap på jøder rundt omkring i hele verden, skriver Times of Israel.

“Vår tålmodighet har tatt slutt. Vi er på grensen til å eksplodere. Hvis denne blokaden ikke blir avsluttet, kommer vi til å eksplodere i ansiktet til våre fiender, med Allahs tillatelse og heder. Eksplosjonen kommer ikke bare i Gaza, men også på Vestbredden og i utlandet, hvis Allah vil. Vi må drepe alle jøder på planeten Jorden! Vi må slakte og drepe dem, med Allahs hjelp,” sa Hamad.

Så får du avgjøre hvem som er verst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (6 minutter siden):

Og her var Hamas sitt budskap i denne "fredelige demonstrasjonen":

Da han talte til rundt 6000 palestinere som demonstrerte ved grensegjerdet til Israel fredag 12. juli oppfordret han til drap på jøder rundt omkring i hele verden, skriver Times of Israel.

“Vår tålmodighet har tatt slutt. Vi er på grensen til å eksplodere. Hvis denne blokaden ikke blir avsluttet, kommer vi til å eksplodere i ansiktet til våre fiender, med Allahs tillatelse og heder. Eksplosjonen kommer ikke bare i Gaza, men også på Vestbredden og i utlandet, hvis Allah vil. Vi må drepe alle jøder på planeten Jorden! Vi må slakte og drepe dem, med Allahs hjelp,” sa Hamad.

Så får du avgjøre hvem som er verst.

Den som er verst er den som dreper og skader 300 ganger fler enn den andre parten. Hvis jeg hadde sett folk bli skutt og drept rundt meg, så hadde jeg nok fått tanker i denne retningen jeg også.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...