Gå til innhold

Er det greit at Israel dreper sivile (barn) i Gaza?


Anbefalte innlegg

Finner det veldig rart om Hamas skal ha brukt dette bygget til noe som direkte og umiddelbart truet Israels sikkerhet, og at det var derfor de «måtte» bombe det sønder og sammen nå. Har lest flere ekspertuttalelser og de mener angrepet mot mediebygget har andre årsaker. Jeg tror grunnen er at de vil minimere medierapportering fra bakken inne i Gaza, som jo er noe som skader Israels omdømme.

Det virker også svært merkelig om verdens største mediebedrifter skulle ha holdt til i et Hamas-mål i en årrekke, spesielt med de sikkerhetskravene amerikanske AP har i sine operasjoner.

Et målrettet angrep på den frie pressen bør ha en helt ekstremt god grunn selv i en krig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

On May 13, 2013, the Associated Press announced telephone records for 20 of their reporters during a two-month period in 2012, had been subpoenaed by the U.S. Justice Department and described these acts as a "massive and unprecedented intrusion" into news-gathering operations.[73][74] The AP reported that the Justice Department would not say why it sought the records, but sources stated that the United States Attorney for the District of Columbia's office was conducting a criminal investigation into a May 7, 2012 AP story about a CIA operation that prevented a terrorist plot to detonate an explosive device on a commercial flight.[75] The DOJ did not direct subpoenas to the AP, instead going to their phone providers, including Verizon Wireless.[76] U.S. Attorney General Eric Holder testified under oath in front of the House Judiciary Committee that he recused himself from the leak investigations to avoid any appearance of a conflict of interest. Holder said his Deputy Attorney General, James M. Cole, was in charge of the AP investigation and would have ordered the subpoenas.[77]

Mulig det er lignende forhold.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tåkefyrste said:

Bortsett fra at Israel ikke ønsker å utrydde palestinerne da, i motsetning til hamas som ønsker å utrydde staten Israel (og drepe alle jødene om mulig).

Nei jeg holder en knapp på originalen jeg gitt.

Men så sammenlignet du også hele konflikten med manglende betalingsvilje i forbindelse med husleie da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Men så sammenlignet du også hele konflikten med manglende betalingsvilje i forbindelse med husleie da...

Nei kun denne runden med opprør. Viser bare at det ikke skal så mye til å fyre opp et folk som er hjernevaska til å hate israel fra fødselen av.

Og det er forøvrig ikke mine ord. Vi vet at utkastelsen fyret opp opptøyene, og det står svart på hvitt i den lenken på forrige side at palestinerne nekter å betale husleie fordi de føler de har krav på å få bo der gratis.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (4 timer siden):

Har de lagt frem noe bevis på det? For meg framstår det mer for å kutte all dekning og info spredning, først og fremst til sivile. 

 

Til de som ikkje fikk det med seg. Nylig har Israel sagt at de skulle gå med bakkestyrker for å lure palestinere i forsvarsposisjoner. Før de bombet de med 160 fly. Fikk mye kritikk fra hele verden, da det er på grenesn til krigsforbrytelse. 
"- Vi driver ikke psykologisk krigføring og har i oppgave å formidle korrekt informasjon ut til folket, sa IDFs talsmann Jonathan Conricus" - men han lot være å forklare kvifor de sa i fra om bakkeangrepp, gjorde ikkje det og trakk den info 2 timer senere, ettet ar bombingen var over. 

Krig handler om å manipulere, overraske, lure fienden. Det ligger til krigens vesen. Det at Israel har truet med bakkeinvasjon, for å lure palestinerne i forsvarsposisjoner, for så å bombe dem med fly, er neppe noe vi kan moralisere over, slik jeg ser det. Palestinerne vil også forsøke å lure motstanderen. Bruke overraskelsesmomentet, gjøre noe uventet etc. Vi ser f eks at palestinerne er slu og utspekulert når det gjelder bruk av propaganda. De forstår at mange journalister står til venstre politisk, og derfor sympatiserer med Palestina. De bruker vestlig media som et våpen mot Israel. Løgn, bedrag, manipulasjon og propaganda er en del av alle kriger. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere her har nok sett denne Prinsen av Hamas stå opp for Israel i FN, men kun i dag fant jeg denne enkle analysen, og la merke til at kamera viser Palestinas reaksjon, som taler mye for seg selv.
Faren hans har avvist sønnen og leder Hamas fortsatt.
Noen som vet hvilke land de 2 foran han representerer?

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Krig handler om å manipulere, overraske, lure fienden. Det ligger til krigens vesen. Det at Israel har truet med bakkeinvasjon, for å lure palestinerne i forsvarsposisjoner, for så å bombe dem med fly, er neppe noe vi kan moralisere over, slik jeg ser det. Palestinerne vil også forsøke å lure motstanderen. Bruke overraskelsesmomentet, gjøre noe uventet etc. Vi ser f eks at palestinerne er slu og utspekulert når det gjelder bruk av propaganda. De forstår at mange journalister står til venstre politisk, og derfor sympatiserer med Palestina. De bruker vestlig media som et våpen mot Israel. Løgn, bedrag, manipulasjon og propaganda er en del av alle kriger. 

Det er noe som heter krigslov og krigsforbrytelse. Uansett, hver 3 drept av Israel er barn. 50% drepte er barn og/eller kvinner. 50% er menn, fleire av de er sivile. Det er FAKTA. Å påstå at israel driver "kamp mot terror" er så BS som det går an å få. israel driver med etnisk rensing. Rart, da de burde vite/forstå det bedre enn noen andre kor "feil" det er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mye støtte Israel hadde fått dersom det var snakk om at de tok over et annet land og kastet ut innbyggerne fra husene sine?

«VG intervjuer Jan Terje (59) fra Lier som nettopp har blitt kastet ut av huset farfaren hans bygde.»

Såvidt jeg vet fikk Israel halve Palestina og en del av Jerusalem i goodwill så de hadde et sted å bo. Nå har de okkupert rundt 45% til og sender raketter inn i resten.

Og dette er helt ok?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke hele bildet. Jeg ville satt meg ned å studere det bedre. Det er ikke alltid slik man kanskje tror.

Quote

 

What does "In war, truth is the first casualty" mean?

The quotation The first casualty of war is always the truth originated with the Saskatoon Star-Phoenix, Daily Starbeams, 1931.

Essentially this refers to the “fact” that truth takes a back seat to the propaganda put forth by both sides during the conflict. Both argue that their reasons for fighting are sound and valid. Both sell the citizens of their countries on the rightness of their cause. As that seeps down to the masses the justification, which almost always is biased, becomes believed.

In reality if the reasons for the conflict are studied, say 100 years or so after the conflict, the true reason for the conflict will lie somewhere between the arguments of the claimants, usually more on one side than the other but almost never truly the version that led to the conflict. Meanwhile most people still buy into what they are told rather than critically examining facts. As Luther Burbank once said, “the greatest torture in the world for most people is to think.

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke hele bildet. Jeg ville satt meg ned å studere det bedre. Det er ikke alltid slik man kanskje tror.

 

78 Palestinere ble fradømt hjemmene sine på grunn av over hundre år gamle  skjøter som plutselig dukket opp fra intet, såpass har vi fått etablert. Med mindre du har kilder på noe annet selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, aomt said:

Er det noen som er så dillusjonell at de trur Israel virkelig prøver å ungå at sivile blir drept?

Ja Israel ønsker ikke å drepe sivile, men Hamas ønsker at sivile palestinere dør så de får sympati og støtte. Det sier litt om hvor grotesk denne terrororganisasjonen er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aiven skrev (19 timer siden):

Påstanden om at palestinerne er en rase av kamikazekandidater som løper i døden med glede for å bli martyrer er rasistisk, feilaktig, hodeløs og hjerteløs propaganda. Jeg kan dessverre ikke godta wikipedia som en objektiv kilde, da Israel har en stor mengde propagandister som har wikipedia og andre online-arenaer som arbeidsplass.

Rase? Jeg har ikke sagt noe som helst om rase. Du er meget forvirret. Og forkaster fakta med vilje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jolieber skrev (18 timer siden):

Indianerstammene og føderasjonene hadde heller ikke noen nasjonalstat, det betyr ikke at det var riktig av USA å stjele landet deres. 

Dette er for øvrig noe som virker allment akseptert at var feil, til og med av USA, uten at det endrer på stort. Men allikevel er det nå, og har det vært, under USAs vakt at det samme skjer og skjedde i Midtøsten. 

Jødene i Palestina og europeerne i Amerika er ikke helt sammenlignbart. Jødene hadde hele tiden historiske, kulturelle og genetiske knytninger til Palestina, og det var mer enn nok ledig land der.

Europeerne hadde null tilknytning til det nye kontinentet. Men det var nok god plass til dem, så en løsning som den i Palestina kunne gått fint - europeerne dannet egne stater, og indianerne fikk også danne egne stater. (Akkurat som jødene fikk danne egen stat (Israel) og araberne egen stat (Jordan) i Palestina.)

I stedet for å gjøre som i Palestina - at gruppene delte området mellom seg - så valgte europeerne i Amerika å bare ta over hele greia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...