Gå til innhold

Over 80 000 fans krever at Sony lager Days Gone 2


Anbefalte innlegg

Geir T skrev (16 timer siden):

Hvorfor ikke sjekke dette selv? TLOU2 ble hyllet nesten over alt i mainstream (spill)pressen. Anmeldelsene blant vanlige spillere var langt mer lunkne (og ofte direkte negative), som for øvrig er en interessant trend innenfor dagens såkalte  "journalistikk" - dvs. avstanden mellom meningene til journalister og vanlige borgere øker stadig. 

Jeg lurte mer på dette "sammensuriumet av woke ideologi" som du refererer til. Det husker jeg ikke fra spillet. Kan du utdype?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Iki skrev (19 timer siden):

Hvordan vet man om det er en vanlig spillet eller noen som reviewbomber spillet?

Dette spillet er et kjent offer for reviewbombing, så det er vel ikke så rart at anmeldelser blir slettet, da de som skriver dem ikke har prøvd spillet.

Eller kanskje det var trollfabrikkene til Putin som skrev dårlige anmeldelser? Dette blir jo også påstått av mainstream media for å bortforklare kritikken, og for å dekke over at de store selskapene lager politiserte og agendadrevne filmer og spill som splitter publikum. NB: Det er både positiv og negativ review bombing, og de positive får gjerne stå i fred. Så med over 70 000 Google anmeldelser som er overveldende negative (selv etter at mange ble slettet), er det et tydelig signal på at noe skurrer.

Når det gjelder gode salgstall, så er ikke det rart med den enorme reklamekampanjen TLOU2 fikk i media. Etter brukeranmeldelsene å dømme, så var det mange som ikke var fornøyd med spillet de hadde kjøpt. Det første spillet i serien er jo også veldig bra, som hjalp med salgstallene til oppfølgeren. Husker godt hvordan NRK og co i MSM var iøynefallende opptatt av å dekke TLOU2 og hyllet det opp i skyene, nyhetsaktører som ellers viser en generelt laber interesse for dataspill.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (1 time siden):

Eller kanskje det var trollfabrikkene til Putin som skrev dårlige anmeldelser (ja, dette blir påstått i media for å bortforklare legitim kritikk)? Pressen villeder sine lesere, for å dekke over at de store selskapene lager politiserte og agendadrevne filmer og spill som splitter publikum. Da er det greit å ha noe å skylde på. NB: Det er både positiv og negativ review bombing, og de postive får gjerne stå i fred. Så med over 70 000 Google anmeldelser som er overveldende negative (selv etter at mange ble slettet), er det et tydelig signal på at noe skurrer.

Når det gjelder gode salgstall, er ikke det rart med den enorme reklamekampanjen TLOU2 fikk i media. Etter brukeranmeldelsene å dømme, så var det mange som ikke var fornøyd med spillet de hadde kjøpt. Det første i serien er jo også veldig bra, som hjalp med salgstallene til oppfølgeren. NRK og co i MSM hyllet spillet opp i skyene, nyhetsaktører som ellers viser en generelt laber interesse for dataspill. Her fikk vi servert et "woke" produkt, og da ble journalist-aktivistene veldig opptatt av å promotere spillet.

Når det hagler inn med brukeranmeldelser kun minutter etter at spillet er lansert så vil jeg påstå at dette ikke er fra brukere som har spilt nok til at de kan gi en god omtale av spillet og kun baserer seg på at de har bestemt seg for at de ikke liker det på grunn av lekkasjene som kom i forkant av spillet. Jeg tror heller ikke at omtalene som er mer eller mindre kopiert og limt inn med annet navn er reelle.

Reviewbombing skjer enten du innrømmer det eller ikke. For meg er det totalt likegyldig om det er positivt eller negativt, begge deler ødelegger tiltroen jeg har til brukeranmeldelser. Negativ review bombing er et problem fordi vi blir ikke tatt seriøst lengre. Vi har kastet bort muligheten til å bli hørt av både utviklere og andre spillere. Når jeg ser at spillere generelt er kritiske til et spill mens spillpresse er positiv så tenker jeg automatisk at dette skyldes reviewbombing og at brukeranmeldelsene ikke kan stoles på. Da velger jeg heller å høre på anmeldelser fra personer jeg vet vanligvis bruker å ha lik smak som meg, mens brukeranmeldelser blir glemt, jeg kan ikke stole på dem, spillutviklere bør heller ikke stole på dem, de bør ikke endre seg basert på det vi kritiserer fordi vi har bevist at vi er ikke modne nok til å akseptere at 1 person = 1 brukeranmeldelse. Det er det jeg liker med brukeranmeldelser på Steam. Jeg kan enkelt se at en person eier spillet og hvor lenge han har spilt. Dette er ikke perfekt heller, men det er bedre enn Metacritic som dessverre har mistet mye av sin nytteverdi.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stemmer at Days gone fikk litt dårlige reviews på release (71 på Metacritic) men har jevnt over bedre reviews fra spillere (8.3 på Metacritic). Selv synes jeg det var kult og er en av de få spillene jeg rundet det året.

Når det gjelder LoU2 forstår jeg ikke alt hatet. Et teknisk imponerende spill med (for meg) engasjerene og til tider opprivende historie (som er et tegn på kvalitet). Dette var for meg helt klart en av de beste spillene laget på PS4. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente at det var det for meg i sammenheng av dette spillet. For meg er dette en av faktorene som gjorde spillet så bra. Det å synse om hvorfor de gjorde det (for å være "i tiden")  synes jeg ikke er så interessant, jeg er opptatt av resultat og opplevelsen det ga meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Yopaz skrev (På 28.4.2021 den 13.09):

Når det hagler inn med brukeranmeldelser kun minutter etter at spillet er lansert så vil jeg påstå at dette ikke er fra brukere som har spilt nok til at de kan gi en god omtale av spillet og kun baserer seg på at de har bestemt seg for at de ikke liker det på grunn av lekkasjene som kom i forkant av spillet. Jeg tror heller ikke at omtalene som er mer eller mindre kopiert og limt inn med annet navn er reelle.

Reviewbombing skjer enten du innrømmer det eller ikke. For meg er det totalt likegyldig om det er positivt eller negativt, begge deler ødelegger tiltroen jeg har til brukeranmeldelser. Negativ review bombing er et problem fordi vi blir ikke tatt seriøst lengre. Vi har kastet bort muligheten til å bli hørt av både utviklere og andre spillere. Når jeg ser at spillere generelt er kritiske til et spill mens spillpresse er positiv så tenker jeg automatisk at dette skyldes reviewbombing og at brukeranmeldelsene ikke kan stoles på. Da velger jeg heller å høre på anmeldelser fra personer jeg vet vanligvis bruker å ha lik smak som meg, mens brukeranmeldelser blir glemt, jeg kan ikke stole på dem, spillutviklere bør heller ikke stole på dem, de bør ikke endre seg basert på det vi kritiserer fordi vi har bevist at vi er ikke modne nok til å akseptere at 1 person = 1 brukeranmeldelse. Det er det jeg liker med brukeranmeldelser på Steam. Jeg kan enkelt se at en person eier spillet og hvor lenge han har spilt. Dette er ikke perfekt heller, men det er bedre enn Metacritic som dessverre har mistet mye av sin nytteverdi.

Jeg skrev i mitt innlegg som du siterer, at det finnes både positiv og negativ review bombing. Men du svarer med at jeg ikke vil vedkjenne at review bombing eksisterer. Kanskje du burde lese hva jeg har skrevet, før du begynner å argumentere imot fiktive påstander som en Don Quijote. Dette kalles «stråmannargumentasjon», som tydeligvis har også gått over hodet til minst tre andre her.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Geir T said:

Jeg skrev i mitt innlegg som du siterer, at det finnes både positiv og negativ review bombing. Men du svarer med at jeg ikke vil vedkjenne at review bombing eksisterer. Kanskje du burde lese hva jeg har skrevet, før du begynner å argumentere imot fiktive påstander som en Don Quijote. Dette kalles «stråmannargumentasjon», som tydeligvis har også gått over hodet til minst tre andre her.

Av hele innlegget til Yopaz er det bare den første, korte setningen på andre avsnitt du svarer til? Hovedpoenget til Yopaz var vel neppe at du mener at reviewbombing ikke eksisterer. Poenget hans var simpelthen at det ødelegger troverdigheten til brukeranmeldere; noe jeg er enig i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hvis folk liker TLOU2, og fikk noe meningsfylt ut av spillet, flott det. På samme måte som NRK og co hyllet Star Wars: The Last Jedi, og at det finnes folk som synes dette er en god film. En film med et svakt manus og skadefro dekonstruering av klassiske heltekarakter. Men her ble også argumentet om "russiske troll" og "falske anmeldelser"  brukt av MSM for å tåkelegge legitim kritikk fra fansen.

Poenget mitt står, som er at TLOU2 er langt mindre populært og unisont hyllet av vanlige spillere (især pga. den populærkulturelle trenden spillet representerer), sammenliknet med omtalen i MSM. Å kun avfeie dette med "review bombing" og russiske troll, er enten naivt eller uærlig. Jeg kunne gått inn på en lang diskusjon om historiefortellingen til TLOU2, men det faktum at den venstreradikale aktivisten Anita Sarkeesian ble brukt som rådgiver til manuset sier det meste. Ja,  spillet rent teknisk sett er imponerende. Det nihilistiske manuset og karaktergalleriet derimot...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (17 timer siden):

Må legge til at hvis folk liker TLOU2, og fikk noe meningsfylt ut av spillet, så er det flott. Dette på samme måte som at NRK og co hyllet Star Wars: The Last Jedi, og at det finnes folk som synes dette er en god film osv.

Eh .. , hva er egentlig sammenhengen mellom TLOU2 og The Last Jedi, egentlig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...