Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

noen som har peiling på reguleringsplaner?


Femtekolonne

Anbefalte innlegg

I reguleringsplanen her er det satt 1etg på husene. Det for å gi luft og lys. Boligfeltet er bygget ut på 70-80 tallet hovedsakelig, men ett par boliger fra begynnelsen av 90 tallet. Av 10 hus er 3 i såkalt 1,5 etg og ett nylig bygget om til 2 fulle etasjer. Disse har alle den egenskapen at de legger all skygge på egen tomt. 

Grensende til min tomt ligger det tre hus i 1etg. Den ene av disse ønsker nå å bygge i høyden, opp til 8,6m mønehøyde og 7,8m gesimshøyde. Det er ett ganske stort avvik fra reguleringsplanen hvor huset nå er under 6m mønehøyde.

Saken er den at det er greit iom at skyggen vil havne på min innkjøring og asfalt. Ett tap jeg kan leve med. Men spørsmålet er da ikke om neste nabo, med identisk hus og plassering mot tomtegrense vil få automatisk rett til å gjøre det samme etter "får en så får alle" prinsippet? Det vil i såfall stjele 50% av sol i min hage. 

Noen som vet? Helst ikke synsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste nabo har ikke noen automatisk rett på å få bygge like høgt nei, men neste nabo kan argumentere med at reguleringsplanen har mistet sin funksjon som styringsverktøy om "alle" likevel bygger to etasjer - dette gir han likevel ikke noe rettskrav på å kunne bygge et hus i to etasjer. Hvis noen skal bygge i strid med reguleringsplanen, så er det i utgangspunktet nødvendig med dispensasjon, endring av plan eller en ny reguleringsplan...

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Naboer kan klage på dispensasjoner. Det forutsetter at de vet om prosjektene. Virker som det bare blir sendt nabovarsler til de aller nærmeste naboene, og slik kan sånne påbygg "ete" seg bortover boligfeltet.

Her ble det sagt nei til et påbygg utenfor Trondheim: https://bydelsnytt.no/2020/03/18/far-ikke-bygge-pa-huset-med-ekstra-etasje/

Men det er nok bare et tidsspørsmål før slike påbygg tillates der også. 

En litt interessant diskusjon, der diskusjonen til slutt dreier seg mot trådstarter. https://byggebolig.no/byggesoknad-saksbehandling/nye-naboer-skal-bygge-pa-en-ekstra-full-etasje/?all

Virker som unge folk også fjerner gjerder ved husene, så det bare blir små betongkanter igjen. Til og med gjerder som ligger ovenfor skråninger. Som sjåfør kan du lure på hvor du egentlig er hen, siden betongkanten på høyre side ikke er synlig fra sjåførplassen på venstre side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...