Gå til innhold

Porsche lager luksuriøst ladenettverk – kun for egne biler


Anbefalte innlegg

Hvis de hadde tenkt litt lenge enn nesen rekker så hadde tenkt førsteprioritet for egne kunder og deretter latt andre bruke nettverket.

Sannsynligvis skjer dette over tid når de merker den økonomiske realiteten, selvfølgelig til en dyrere prislapp enn nødvendig.

Hadde bransjen vært smart hadde de tenke det beste for kundene samlet og standardisert dette og raskere fått folk til å konvertere fordi det er tryggere med mye backing, men dette er foreløpig på simpelt ego-nivå enn så lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg stoppet på en nyåpnet CirkleK i sommer med 8 av CirkleK sine egen ladere. 50/50 fordelt på 50kW og 150kW. Det var ingen ledige plasser og typisk nok sto det flere 'feilplasserte' biler der. En e-tron på 50kW-lader, en e-golf på en 150kW lader osv.

Om du kommer med egolfen din og laderen som blir ledig er på 150kW, er det forventet at du gir plassen til noen med 'bedre' bil og venter på en 50kW lader?

20kr er kanskje ikke mye penger men om laderne ellers er like ser jeg ingen grunn til å kaste bort 20kr..

Alle beskrivelsene dere har av normal situasjoner på ladestasjonene får meg til å grøsse med tanken av å kjøre el-bil på langtur. Tror jeg beholder rekkesekseren i noen tiår til..
 

Lenke til kommentar
Joooakim skrev (1 time siden):

Alle beskrivelsene dere har av normal situasjoner på ladestasjonene får meg til å grøsse med tanken av å kjøre el-bil på langtur. Tror jeg beholder rekkesekseren i noen tiår til..
 

Dette var CirkleK som var åpen for alle, jeg har fått høre i etterkant at det var billig/gratis lading siden stasjonen akkurat hadde åpnet. ikke akkurat normalsituasjon men jeg har hørt at det er mye kø på de åpne stasjonene ja. 

Teslas Superladere har mye bedre kapasitet. Dessuten kan du se i bilen om det er fullt og bare ta neste lader. Jeg har av og til sett kø men aldri stått i en selv. ;)

Usikker på hvor god kapasitet Ionity egentlig har men etter en billig introduksjonsperiode har de økt prisen kraftig for alle uten avtale. De med avtale *bør* derfor ikke oppleve kø altfor ofte. Sikkert noen her som kan fortelle mer om det..

Lenke til kommentar

I Tyskland er det ganske mange velstående bilister. Det er også ikke uvanlig for dem å kjøre lange distanser på motorveien til og fra jobbmøter. Dette er hovedkundene til Audi, BMW, M-B og Porche, og mange av dem kjører toppmodellene i under ett år før de bytter. De er ofte grunnen til at det er så godt utbud av disse bilene som bruktbiler. De er veldig fokusert på å ha det aller nyeste. Mange av dem har sjåfør, andre foretrekker å kjøre selv.

Hvis man er på de store flyplassene i Tyskland, kan man legge merke til egne lounger for første klasse. Lufthansa tilbyr også å bli hentet hjemme eller på jobb og så kjørt rett til gate med noen av de ovenfor nevnte biler. Ingen har sagt dette heller er gratis. Dette er kunder som ønsker effektivitet og betaler for det. De ønsker også å slippe å blande seg for mye med normale mennesker.

Dette er bakteppet for egne lounger for Porsche og sikkert også for de andre når toppmodellene skal eletrifiseres. Disse kundene ønsker rett og slett ikke å stå i ladekø eller vase omkring for å få deg en matbit, finne et toalett eller noe å drikke. Jeg gjetter at slike steder også vil kunne forhåndsbestilles via navigasjonssystemet, slik at man er sikker på å slippe kø.

Lenke til kommentar
On 3/20/2021 at 8:27 PM, vidor said:

Det står jo dem fritt til å verne om sine kunder, men da må de tåle å få hele regningen også.

 

Porsche tar jo ikke regningen selv, den skyver de jo over på kundene på et vis. Enten i form av høyere priser på lading, abonnement ordning eller bare legger på prisen på selve bilen. For kundene spiller det neppe noen rolle om de må betale en høyere pris for ladingen enn hos andre, feks Ionity. For lader de på en stasjon som kun er for porsche så slipper de sikkert kø. Men det blir neppe så mange av disse porsche laderne rundt forbi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...