Gå til innhold

Lurer Tibber forbrukerne?


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

Eg er blitt kunde hos Tibber, dette fordi dei i epost og reklame som eg har motatt reklamerer med innkjøpspris på strøm + eit lite påslag.

Det dei reklamerer med er:

  • Nord Pool spotpris
  • Max 1 øre/kwh i påslag
  •  39 kr mnd pr bolig

Når eg trykker meg inn på kundesidene deres står det følgende:

 

  • Spotpris fra Nordpool + 0,79 øre kwh til å dekke elsertifikat, opprinnelsesgarantier og kostnad for å dekke innkjøp av strøm
  • 39 kr måneden i abonnement som gir deg tilgang til både analyser og Power-ups

39 kr måneden er no grei å forholda seg til, men den andre delen. Spotprisen akkurat nå er 0,56 øre kwh.

Betaler eg då 0,56+0,01 = 0,57 øre per kilowatt eller betaler eg 0,56+0,79 = 1,35 kr per kilowatt?

Om det er 1,35 så vil jo Tibber være "veldig" dyre i forhold til mange andre, de i toppen på strømprisene ligger nå på rundt 0,60 øre per kwt.

Er det nokon som greie på dette og kan bekrefte/avkrefte at min utrekning stemmer?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har regnet med 79 øre i stedet for 0,79 øre
Edit: ser du blander sammen kroner og øre flere steder der.
Men er spotpris 0,56kr og tillegget på 0,79 øre(0,0079kr) blir prisen din på 0,5679kr. Eller avrundet til 0,57kr eller 57 øre om du vil.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (3 minutter siden):

Eg er blitt kunde hos Tibber, dette fordi dei i epost og reklame som eg har motatt reklamerer med innkjøpspris på strøm + eit lite påslag.

Det dei reklamerer med er:

  • Nord Pool spotpris
  • Max 1 øre/kwh i påslag
  •  39 kr mnd pr bolig

Når eg trykker meg inn på kundesidene deres står det følgende:

 

  • Spotpris fra Nordpool + 0,79 øre kwh til å dekke elsertifikat, opprinnelsesgarantier og kostnad for å dekke innkjøp av strøm
  • 39 kr måneden i abonnement som gir deg tilgang til både analyser og Power-ups

39 kr måneden er no grei å forholda seg til, men den andre delen. Spotprisen akkurat nå er 0,56 øre kwh.

Betaler eg då 0,56+0,01 = 0,57 øre per kilowatt eller betaler eg 0,56+0,79 = 1,35 kr per kilowatt?

Om det er 1,35 så vil jo Tibber være "veldig" dyre i forhold til mange andre, de i toppen på strømprisene ligger nå på rundt 0,60 øre per kwt.

Er det nokon som greie på dette og kan bekrefte/avkrefte at min utrekning stemmer?

 

 

Tror du blander mellom kroner og øre her. Spotprisen må være 56 øre, 0,56 kr, slik at påslaget på 0,79 øre gir en totalpris på 56,79 øre eller 0,5679 kr.

Lenke til kommentar

Når jeg ble oppringt av et lokalt strømselskap for litt siden og jeg svarte at jeg brukte tibber ble det plutselig ikke spørsmål om å få meg over som kunde hos de lenger men heller et spørsmål om de kunne ringe meg opp igjen om et halvt års tid når de skulle prøve ut et lignende system som tibber har.

Så noe riktig må de gjøre vil jeg tro, det som de vertfall reklamerer med er at de ikke tar seg en øre betalt for strømmen i seg selv og at de prøver å handle billigst mulig strøm fra flere leverandører, eneste du betaler som går inn i kassa hos tibber er 39 kr som du betaler som et månedlig abonnement. Også litt kult å få følge med live i appen på strømforbruket ditt med tibbe pulse 🤓

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (2 timer siden):

Du har regnet med 79 øre i stedet for 0,79 øre
Edit: ser du blander sammen kroner og øre flere steder der.
Men er spotpris 0,56kr og tillegget på 0,79 øre(0,0079kr) blir prisen din på 0,5679kr. Eller avrundet til 0,57kr eller 57 øre om du vil.

Meget mulig at det er litt blanding av både det eine og det andre her. Så er nok veldig mulig at din konklusjon er korrekt. Den prisen gjer iallefall meir meining.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Når jeg ble oppringt av et lokalt strømselskap for litt siden og jeg svarte at jeg brukte tibber ble det plutselig ikke spørsmål om å få meg over som kunde hos de lenger men heller et spørsmål om de kunne ringe meg opp igjen om et halvt års tid når de skulle prøve ut et lignende system som tibber har.

Så noe riktig må de gjøre vil jeg tro, det som de vertfall reklamerer med er at de ikke tar seg en øre betalt for strømmen i seg selv og at de prøver å handle billigst mulig strøm fra flere leverandører, eneste du betaler som går inn i kassa hos tibber er 39 kr som du betaler som et månedlig abonnement. Også litt kult å få følge med live i appen på strømforbruket ditt med tibbe pulse 🤓

Det er ikkje så lett å samanlikne dagens tilbod, men strompriser.no er ein start, og der kjem ikkje Tibber best ut pga. fastbeløpet. Det er interessant å samanlikne historiske prisar, og der er det nyttig at Tibber har ein oversikt over sine prisar dei siste 12 månadane. For min del med GE Markedskraft Lavpris YS så var Tibber nokre øre billegare kvar månad, men ikkje store beløp. GE har litt lågare fastbeløp, så netto er det nok ikkje dei store forskjellane.

Så lenge ein har ein spotavtale utan for mykje lureri så er det nok ikkje så veldig mykje å spare på straum.

Thomas_H skrev (2 timer siden):

Yes, tror jeg har betalt mer for nettleie enn faktisk strømforbruk de siste 2-3 månedene. 

Eg håpar då det. Nettleia er jo stort sett den største delen av utgiftene. Dei siste månadane er gjerne eit unntak sidan det har vore veldig høge straumprisar, men normalt er nettleia dyrast. Prisen vil variere etter kvar i landet ein bur.

I 2020 var 23,8% av utgiftene mine i straum og 76,2% i nettleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...