Gå til innhold

Rasisme og mangfoldstiltak - har det rabla for Netflix?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel få land i verden som har hatt et like stort skille mellom mennesker basert på hvor man kommer fra, som USA. Selv om vi mennesker kun er en rase. Så kalles dette "raseskille" - selv om man umulig kan skille mellom en enkelt rase. Så jeg tror ikke nordmenn evner å se denne "nye" bevegelsen som har startet i USA. Jeg skriver nye i hermetegn, fordi denne kampen for alvor startet i 1963 med "I have a dream" fra Martin Luther King. 

USA er så dobbeltmoralske som de kan bli. Det finnes knapt et mer rasistisk land i verden; der svarte og hvite er avskilt i så godt som alle samfunnslag men også geografisk. Du har svarte bydeler, hvite bydeler. Hvor mange hvite er i fengsel sammenliknet med svarte? Det er ganske få. Ikke fordi svarte er mer kriminelle enn hvite. Men de blir ikke integrert like bra i samfunnet; mtp jobber - studier og alt der i mellom. Går du på en (nesten) hvilken som helst campsite på et universitet i USA ser du at de hvite henger samme og de svarte henger sammen. Stiller du spørsmål om dette, får du KRAFTIGE svar om at "neida, jeg har MANGE svarte venner jeg...."

Leste at Coca Cola skal fjerne isbjørnen de har brukt i markedsføringen sin - fordi bjørnen er "for hvit". Nå er det tydeligvis populært å vise så mye mangfold som mulig i næringslivet. På TV er sitter det jo alltid en svart, en hvit og en med asiatisk utsende og leser opp nyheter, dekker sportssaker eller tilsvarende. Må ha "en av hver" - selv om vi alle er av samme ulla. 

Golden Globe, Oscar, Emmy og det greiene der legger nok litt ekstra poeng i potten til serier og filmer med stort "mangfold". Så da er det vel naturlig at film og tv-selskapene også fokuserer mye på dette. Det er mote. Akkurat som "plus size" i motemagasiner gir ekstra poeng for å vise "mangfold".

De kunne heller starte med å fokusere på de latterlig store lønnsforskjellene blant mannlige og kvinnelige skuespillere. Samt gitt flere kvinner ledende roller i film og tv. Skal man drive med likestilling er det en fin og tilsynelatende enklere ting å begynne med. 

Netflix er vel kjent for å være dobbeltmoralske. 
Ta "Little Cuties" som eksempel. Ta en 11 år gammel jente og seksualiser henne på film. Samtidig som man gir en offentlig uttalelse på at "neida, vi støtter ikke pedofile...." øhhhh... Henger det på greip?


 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Tøys. Vestlige land, inkludert USA er de minst rasistiske landene i verden. Det er ikke uten grunn alle mennesker i alle slags farger ønsker å flytte til vestlige land, det er fordi de får det mye bedre der enn landene de kommer fra.

Absolutt. Jobber på sjøen og har hatt ganske mange nasjonaliteter som kollegaer. De fleste hadde blitt sjokkert over hvor rasistiske de fleste asiatere er.

Tror ikke Netflix taper penger på dette. Men de mister ganske mange kunder i vesten, som bare er en liten del av verdensbefolkningen. Jeg er absolutt for mangfold, men lag nye historier. Det finnes helt sikkert mye gode og ukjente historier fra verdensdeler hvor det blir helt naturlig med fargede skuespillere. Noen av de beste eventyrene kommer fra midtøsten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (38 minutter siden):



Leste at Coca Cola skal fjerne isbjørnen de har brukt i markedsføringen sin - fordi bjørnen er "for hvit".


 

Hæh? Seriøst? Det MÅ være en spøk. Eller; det ville ikke overraske meg. Ingenting overrasker meg lenger i det galehuset av en planet vi lever på. Isbjørner er rasistiske? Skal bilder av snø også forsvinne? Fordi det er rasistisk? Denne koko-ideologien som oppstod på amerikanske campuser og ikke har noen verdens ting med å være mot rasisme å gjøre, men minner mer om tvangstanker og OCD har spinnet fullstendig ut av kontroll.

Multinasjonale selskaper er forresten noen j*vla hyklere når de prøver å fremstille seg som "woke" og "åh så inkluderende" men selv på det groveste utnytter hva som praktisk talt er slavearbeidere i den tredje verden.

https://www.theweek.co.uk/103869/amazon-accused-of-treating-workers-like-slaves

https://olhardigital.com.br/en/2020/12/29/news/Apple-supplier-Amazon-and-Tesla-accused-of-using-slave-labor/

Og Biden-administrasjonen er "åh så woke og inkluderende" samtidig som de fortsetter den rasistiske utenrikspolitikken med bomber og droner over mørkhudede menneskers land. Men der det tidligere var tegnet inn "God Bless America" og det amerikanske flagget på bombene og dronene er det kanskje bomber og droner det står "Black Lives Matter" og har regnbueflagget tegnet inn som dreper og lemlester fattige og mørkhudede mennesker i den tredje verden i friheten og demokratiets navn.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (19 minutter siden):

Tøys. Vestlige land, inkludert USA er de minst rasistiske landene i verden. Det er ikke uten grunn alle mennesker i alle slags farger ønsker å flytte til vestlige land, det er fordi de får det mye bedre der enn landene de kommer fra.

Har du vært i USA?

Folk ønsker seg til USA fordi det er lett å få en dårlig betalt svart jobb der. Det gir en helt annen trygghet og sikkerhet enn mange andre plasser. Det skal ikke så mye til for veldig mange å få et bedre liv. Rasismeproblematikken er flisespikkeri å regne i det store bilde - de gir vel blanke faen i om det er for mange hvite folk på tv, eller om de må bo i en "svart" bydel. Det betyr ikke at USA ikke er et rasistisk land. Norge er også et rasistisk land. Ikke i like stor grad som i USA. Men vi har rasisme her i Norge i ganske utbredt grad. Forskjellen er at denne rasismen ofte er skjult. Mens i USA ser du den åpenlyst i det daglige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_the_United_States

https://www.kff.org/racial-equity-and-health-policy/press-release/poll-7-in-10-black-americans-say-they-have-experienced-incidents-of-discrimination-or-police-mistreatment-in-lifetime-including-nearly-half-who-felt-lives-were-in-danger/

7 av 10 har følt på rasisme og halvparten har følt seg truet på livet pga rasisme minst en gang i livet
Så skriver du at USA er et av de minst rasistiske landene i verden? Henger ikke på greip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kris85 said:

Har du vært i USA?

Jeg har bodd i USA, og kan si at svarte og hvite kommer mye bedre overens enn det du konstant hører om i nyhetene. Joda rasisme finnes, men at det er det verste landet i verden er bare tull.

Her er fakta: https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2013/05/15/a-fascinating-map-of-the-worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

  

9 minutes ago, Kris85 said:

7 av 10 har følt på rasisme og halvparten har følt seg truet på livet pga rasisme minst en gang i livet
Så skriver du at USA er et av de minst rasistiske landene i verden? Henger ikke på greip.

Ja, da kan du bare tenke deg hvor rasistisk andre land er i forhold.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Kris85 said:

Det finnes knapt et mer rasistisk land i verden; der svarte og hvite er avskilt i så godt som alle samfunnslag men også geografisk.

Det finnes mange langt mer rasistiske land. 
Visste du at Kina har drevet med utstrakt og åpen diskriminering mot svarte etter covid-19. Ikke det, nei. 

Quote

Hvor mange hvite er i fengsel sammenliknet med svarte? Det er ganske få.

Det er omtrent like mange. Er det diskriminering å havne i fengsel fordi man begår alvorlige forbrytelser? 🙄

Quote

De kunne heller starte med å fokusere på de latterlig store lønnsforskjellene blant mannlige og kvinnelige skuespillere. Samt gitt flere kvinner ledende roller i film og tv. Skal man drive med likestilling er det en fin og tilsynelatende enklere ting å begynne med. 

Hvem tror du tjener mest, en ukjent mannlig skuespiller eller Jennifer Aniston?... 
Skuespillere tjener mer jo mer ettertraktet og kjente de er. 
Mener det seriøst er et problem om en kvinnelig skuespiller får $2M  for en rolle som den mannlige skuespilleren fikk $4M for? 
Det finnes viktigere problemer enn styrtrike skuespillere... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (19 minutter siden):

Sludder. Det finnes rasistiske personer i både Norge og USA, men ingen av landene er rasistiske i seg selv. 

Nettopp! Det ligger mange lag av subjektsforvirring i en del innlegg. Land, byer, (identitets)grupper, etc. er ikke handlende, tenkende, følende subjekter. 

Endret av WitNo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får være enige om å være uenige.

Så godt som alle land med en spredt befolkning av ulik bakgrunn, religion eller farge - har rasisme som problem, i stor eller liten grad. Det er ikke like enkelt å være afrikaner som det er å være en hvit og blond nordmann. Fordi stigmatiseringen rundt hudfargen avgjør mye hvor du blir plassert i et overfladisk sosialt hierarki. Jo mer fremmedfrykt som finnes, desto mer av denne stigmatiseringen møter du. Fordommer basert på stigmatisering jevnes ut jo tettere man kommer på dem; og man innser at det ikke var noe å frykte allikevel. Enten man er muslim, svart, gul, grønn, lilla. Men man vil alltid møte "rester" av rasismen i samfunnet man befinner seg i. Det er alltid noen som dømmer deg - kanskje ikke hele tiden; men det finnes. Det kan du føle på.

Det er klart at det er lettere for en afrikaner å integrere seg i USA enn i en gammel sovjetstat. Besøk Russland og Ukraina og du kan gå i mange timer uten å se en eneste mørk person. Det samme gjelder selvfølgelig Kina. Reis utenfor bykjernen - da er det stor sannsynlighet for at en mørk person får profiler av ymse slag. Men hadde jeg fått det, som hvit og blond? Neppe. Kanskje hadde jeg blitt ranet; men du kan banne på at de lokale tenker annerledes om meg. Hvorfor? Det handler i bunn å grunn kun om historie.

At rasisme ikke finnes i vesten er en naiv løgn. 

Ang USA og det å være svart. Handler selvfølgelig mye om hvor du bor.

Sitat

States with the highest percentages of White Americans, as of 2007:[55]

States with the highest percentages of non-Hispanic Whites, as of 2007:[56]

Dette her syns jeg er ganske sykt til å være et land av mangfold, som USA angivelig skal være. 
Det finnes en mengde stater der de aller fleste, mer enn 90% Er hvite - og det motsatte. Snakk om klasseskille. Hvorfor er det slik? Tilfeldigheter? Neppe. I liberale stater som NYC spiller det pent lite rolle om hvilken farge du har på huden. Der er ikke rasismen like tydelig som i mange andre stater. Besøk West Virgina, og folk vil flytte seg på bussen og ta veska på fanget om du som svart kommer om bord. En slik stemning kan man ta å føle på. Men; det skjer jo ikke så ofte - når 95% av de som bor der er hvite. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (41 minutter siden):



Det er klart at det er lettere for en afrikaner å integrere seg i USA enn i en gammel sovjetstat. Besøk Russland og Ukraina og du kan gå i mange timer uten å se en eneste mørk person. Det samme gjelder selvfølgelig Kina. Reis utenfor bykjernen - da er det stor sannsynlighet for at en mørk person får profiler av ymse slag. Men hadde jeg fått det, som hvit og blond? Neppe. Kanskje hadde jeg blitt ranet; men du kan banne på at de lokale tenker annerledes om meg. Hvorfor? Det handler i bunn å grunn kun om historie.
 

I Kina eller et annet øst-asiatisk land? Definitivt! Og det skjer også.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

@Kris85 Poenget er at land ikke kan være rasistiske, noe mer enn de kan være sultne eller bli sinte. Det blir det samme som at Oslo ikke kan bli koronasmittet, men at menneskene der kan pådra seg smitte. Slå opp subjektsforvirring. Du kan gjerne hevde at rasisme er mer utbredt i den amerikanske befolkningen enn i, la oss si den Malaysiske.

Det egentlige poenget er at det er en dårlig ide å peke på en gruppe og si at de er sånn eller slik. Det er logikken rasisme er laget av. Men der tror jeg i grunnen at vi er enige 😉

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 minutter siden):

I Kina eller et annet øst-asiatisk land? Definitivt! Og det skjer også. Hvis du tror kaukasoider har høy status hos nasjonalistiske han-kinesere er du latterlig uvitende.

I hele Asia. Finnes vel ikke et mer rasistisk kontinent enn Asia. 
Hyggelig at du kaller meg for latterlig uvitende før jeg rekker å svare. :) Jeg er en meget bereist kar - som er litt over middels interessert i historie og kultur. Så tror du skal være forsiktig med å undervurdere meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (28 minutter siden):

I hele Asia. Finnes vel ikke et mer rasistisk kontinent enn Asia. 
Hyggelig at du kaller meg for latterlig uvitende før jeg rekker å svare. :) Jeg er en meget bereist kar - som er litt over middels interessert i historie og kultur. Så tror du skal være forsiktig med å undervurdere meg. 

FYI

Du diskuterer med mennesker som nærmest mener at fargede mennesker er genetisk underlegne hvite mtp IQ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (52 minutter siden):

I hele Asia. Finnes vel ikke et mer rasistisk kontinent enn Asia. 
Hyggelig at du kaller meg for latterlig uvitende før jeg rekker å svare. :) Jeg er en meget bereist kar - som er litt over middels interessert i historie og kultur. Så tror du skal være forsiktig med å undervurdere meg. 

Jeg innrømmer at jeg var litt rask der. Og jeg sletter "bråkjekke" kommentarer som blir skrevet mens man er litt for ivrig. Jeg er ydmyk for at jeg kan ta feil og kanskje uttrykke meg for bastant om ting. Jeg har reist en del i Asia selv. Har ikke inntrykk av at folk er spesielt hatsk slik man kanskje ser hos vestlige rasister, men ekstremt sjåvinistiske definitivt. Og at de gjør det klart at du ikke er hjemme når du er i deres land og at her er det vi som setter reglene.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Morromann said:

Men om noen skulle poste noe slikt, som ER rasistisk per definisjon så regner jeg med at slikt blir slettet fordi det er brudd på norsk lov å komme med påstander om forskjell i IQ mellom menneskegrupper.

Eh, nei.
Det er fakta at ulike etniske grupper har ulik IQ, og det har ingenting med rasisme å gjøre. 
For eksempel har østasiatere 106 i gjennomsnittlig IQ, og afrikansk-amerikanere 85 ifølge forskning. 

Fikk sterke politisk korrekte vibber her. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...