Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker slik at resten av PC-en koster 10 ganger mer enn de 4000 opp til 5950X derfor taper man på å gå for 5800X.

image.png.fbf900224eb0cb7112763177630d0f9e.png

Problemet mitt er at den jævla 5950X ikke kommer. Jeg har snart ikke råd til å vente mer og må kanskje gå for 11900K. Smart som jeg var så solgte jeg alle mine 10900K og hovedkort fordi jeg trodde at bekreftet 10 Desember for 5950X betydde nettop det. Så nå sitter jeg her med 10400 og forsøker å arbeide på hjemmekontor med noe som går i sirup.

Med ditt bruksområde er nok 5950X en bedre deal enn 5800X helt klart, men det er en annen diskusjon, 10900K er nok og et bedre valg enn 11900K da du gamer, streamer (om jeg husker rett?). Argumentet mitt var at 5800X gav mer ytelse for pengene enn 11700K og er den eneste 5000 cpuen det er lett å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, BadCat said:

Så nå sitter jeg her med 10400 og forsøker å arbeide på hjemmekontor med noe som går i sirup.

Å gå fra 6 kjerne 10400 opp til 8 kjerne 11900K vil vel ikke gi deg så mye mer. Med 10900K får du iallefall 4 kjerner mer. Hva med å mase på Nizzen om å kjøpe hans 5900X da? :p

Lenke til kommentar

Ja, jeg spiller, men det er viktigere å ha multithread-ytelse når jeg jobber

Tror dere at det kommer inn 11900K om to uker eller bør man gå for 11700K? Jeg orker ikke få beskjed om man må vente i mange måneder.

5900X er ikke et alternativ for jeg får ikke hovedkortet da det er bestilt sammen med prosessoren. Hovedkortet er reservert grønn men prosessor bare drar ut i sanden.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Uten at jeg har satt meg så veldig inn i Intels 11. generasjon, så virker det som de rettogslett har gitt opp kampen med AMD mht. multitasking / flere kjerner, og heller satset mer på å ha den beste CPU-en til spill, og kun det.

Standardstøtte for raskere RAM (DDR4 3200 MHz etter hva jeg forsto, opp fra 2933 MHz) synes ikke å være så spesielt spennende, utover at Intel har fjernet sin "Performance Plan" (Intels OC forsikring), siden å aktivere XMP har teknisk vært overklokking i deres øyne og nektet retur på CPU-er der XMP har vært aktivert.

Vente litt til nå, så kanskje totalen på Asus ROG Strix Z590-E Gaming WiFi + 10900K (nei, ikke 11900K - jeg ønsker de ekstra kjernene) kommer bedre ut prismessig enn promo combo-tilbudet som tydeligvis varer frem til 13. april.
Et tilbud som ikke overraskende fungerer automatisk hos de fleste andre enn Komplett (ikke noe problem hos Proshop og Dustin - automatisk 20 % fratrekk i handlevognen).

Etter at Asus ROG Maximus XII Hero Z490 spratt opp 1000 Kr. over natten er visst et Z590-kort det beste alternativet likevel. Begge hovedkortene har dual-LAN og klarer 2stk. NVMe M.2 (gen 3) + 4 stk. SATA-enheter som er hva jeg er ute etter.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
1 hour ago, PaladinNO said:

Vente litt til nå, så kanskje totalen på Asus ROG Strix Z590-E Gaming WiFi + 10900K (nei, ikke 11900K - jeg ønsker de ekstra kjernene) kommer bedre ut prismessig enn promo combo-tilbudet som tydeligvis varer frem til 13. april.
Et tilbud som ikke overraskende fungerer automatisk hos de fleste andre enn Komplett (ikke noe problem hos Proshop og Dustin - automatisk 20 % fratrekk i handlevognen).

Det funker ikke som det skal hos ProShop. De kan ikke regne der for de kommer frem til at 20% av 5590 blir 932 kr når det burde bli 1118 kr.

image.png.8f5c326d2c27f03ea5bf22c681ba6829.png

Det føles som om jeg lever i en episode av "The Twilight Zone" for det er ingen ting som funker som det skal mer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Det funker ikke som det skal hos ProShop. De kan ikke regne der for de kommer frem til at 20% av 5590 blir 932 kr når det burde bli 1118 kr.

Bekreftes. Jeg sjekket med en 11900K og et Strix Z590-E (4290 Kr.) - Proshop kalte 20 % 715 Kr. istedet for 858 Kr.

Det var veldig rart, for jeg sjekket i hos Proshop morges og da fungerte det som det skulle.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (47 minutter siden):

Uten at jeg har satt meg så veldig inn i Intels 11. generasjon, så virker det som de rettogslett har gitt opp kampen med AMD mht. multitasking / flere kjerner, og heller satset mer på å ha den beste CPU-en til spill, og kun det.

Standardstøtte for raskere RAM (DDR4 3200 MHz etter hva jeg forsto, opp fra 2933 MHz) synes ikke å være så spesielt spennende, utover at Intel har fjernet sin "Performance Plan" (Intels OC forsikring), siden å aktivere XMP har teknisk vært overklokking i deres øyne og nektet retur på CPU-er der XMP har vært aktivert.

 

Etter at Asus ROG Maximus XII Hero Z490 spratt opp 1000 Kr. over natten er visst et Z590-kort det beste alternativet likevel. Begge hovedkortene har dual-LAN og klarer 2stk. NVMe M.2 (gen 3) + 4 stk. SATA-enheter som er hva jeg er ute etter.

Ingen grunn til å vurdere Z590 med en 10.-generasjon CPU, da kjøper du heller et brukbart Z490-hovedkort som Z490 Ace

Vær obs på at verken Z590-E eller Z490-E har kompensasjonsløsningen for Vcore-overvåkning, så du får helt feil verdi fra VCore på disse hovedkortene (VCore vil alltid vise høyere verdi enn den faktisk er, og dess høyere last dess mer bommer den).
MSI og Gigabyte lar HWiNFO lese fra selve VRM-kontrolleren, og der kan du se på VR VROUT.
Maximus-kortene har noe ASUS kaller "differential sensing" der de mater korrekt spenning til SuperIO-brikken slik at VCore rapporteres rimelig korrekt.

 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Hvordan får du så mye rabatt? Det er vel lenge til påske, hvorfor skulle det ikke komme frem?

Jeg fikk ikke 20% rabatt på hovedkortet uten å måtte kontakte kundeservice, og da jeg hadde fått et pristilbud kunne jeg legge inn 10% Komplett Club-fordel?

30. mars er to dager etter palmesøndag, det er ingen garanti for at det kommer frem før påske om den blir sendt den 30.

Lenke til kommentar

Etter at ryzen 3600 og 3300X (+ et rimelig B450/B550-hk med heatsink på vrm og B-die til 1400, 3500 for alt) kom har jeg konsekvent anbefalt de for budsjettgaming/bang for bucks, men jeg vil nok heller anbefale i5 11400F+Asus B560m K+billig B-die (4300 for alt). B560m har nå støtte for eam oc og Asuskortet har heatsink på vrm, 2 slot ram (5000MHz støtte) samt Asus bios og koster bare 1200. Ryzen 5600X+B550+B-die ender i beste fall på 5900 og gir trolig bare noen få prosent bedre ytelse. Så for første gang siden i5 8400/9400F er Intel på toppen ab BFB igjen! 

Et lite forbehold er om Intel kun støtter ram oc med ulåste CPUer på B-kort, isåfall blir i5 11600KF prismessig og ytelsesmessig trolig svært lik 5600X-komboen. Håper B-kort støtter ram oc på låste CPUer! 

Lenke til kommentar

Man skal vel ikke spare seg til fant og kjøpe uten IGP nå som det koster 4-5k for et 1660 Ti/S og lignende? Det er mange situasjoner hvor folk ikke trenger mer enn integrert grafikk eller at man vil bruke hovedkort og prosessor til noe annet senere uten å måtte kjøpe et elendig grafikkort som koster mer enn hovedkort og prosessor tilsammen.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Man skal vel ikke spare seg til fant og kjøpe uten IGP nå som det koster 4-5k for et 1660 Ti/S og lignende? Det er mange situasjoner hvor folk ikke trenger mer enn integrert grafikk eller at man vil bruke hovedkort og prosessor til noe annet senere uten å måtte kjøpe et elendig grafikkort som koster mer enn hovedkort og prosessor tilsammen.

Da kan man kjøpe 11400 non F. Koster 200 mer og gir fin iGPU-ytelse. Så lenge du har heatsink på vrm vil nok et B560 takle en 11700 fint og ;) Største argumentet mitt var 2 ram slotter som gjør minne oc klart enklere enn daisy chain og t-top. Ser Asrock har et H570 itx med 2 slotter og heatsink til 1500, grei deal det og. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (2 timer siden):

Etter at ryzen 3600 og 3300X (+ et rimelig B450/B550-hk med heatsink på vrm og B-die til 1400, 3500 for alt) kom har jeg konsekvent anbefalt de for budsjettgaming/bang for bucks, men jeg vil nok heller anbefale i5 11400F+Asus B560m K+billig B-die (4300 for alt). B560m har nå støtte for eam oc og Asuskortet har heatsink på vrm, 2 slot ram (5000MHz støtte) samt Asus bios og koster bare 1200. Ryzen 5600X+B550+B-die ender i beste fall på 5900 og gir trolig bare noen få prosent bedre ytelse. Så for første gang siden i5 8400/9400F er Intel på toppen ab BFB igjen! 

Et lite forbehold er om Intel kun støtter ram oc med ulåste CPUer på B-kort, isåfall blir i5 11600KF prismessig og ytelsesmessig trolig svært lik 5600X-komboen. Håper B-kort støtter ram oc på låste CPUer! 

Hvis man kan se kobberbanene er det små sjanser for at monneoverklokkingen blir spesielt bra, uansett topologi. Det burde ikke være noe problem å nå 4000 MHz, men jeg tviler på at B560M K vil være betraktelig bedre enn 4DIMM-kort. B560M K har forøvrig MOSFETs for iGPU-delen, og da hadde jeg ikke blitt overrasket om det er MOSFETs under kjøleribben også.

 

Jeg vil heller anbefale TUF-modellene fra ASUS, de har 6-lags PCB og en VRM som er et steg opp fra PRIME-modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...