Gå til innhold

intel 11900K/11700K/11600K


magnusavr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (46 minutter siden):

Det koster mindre for den øverste CPU-en pluss Hero hovedkort enn for RTX 3070. Nå forventer du vel mye. Du har et valg og det er nytt eller gammelt. 10900K er satt ned med tusen kroner hos Dustin Home.

https://www.dustinhome.no/product/5011180113/core-i9-10900k

Hvis den var til meg så er prisene slik (11. gen priser hos Komplett):

11700K + Hero XIII: 8.962 Kr.
11900K + Hero XIII: 10.462 Kr.

10900K + Hero XII: 8.798 Kr. (og en bedre magefølelse for valg av deler)
Vil heller bestille HK for 200 Kr. mer hos Proshop enn å kjøpe på Deal.no.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det koster mindre for den øverste CPU-en pluss Hero hovedkort enn for RTX 3070. Nå forventer du vel mye. Du har et valg og det er nytt eller gammelt. 10900K er satt ned med tusen kroner hos Dustin Home.

https://www.dustinhome.no/product/5011180113/core-i9-10900k

Det har jo ingenting å si.

Maximus XIII Hero er forøvrig skikkelig overpriset om man ikke skal ha ASUS Safe Boot eller er opptatt av at VCore rapporteres som die sense framfor socket sense. Strix Z590-E mangler bare Flexkey og VCore-måling, ellers er det praktisk talt Maximus XIII Hero.

 

Med mindre du allerede sitter på custom loop vannkjøling, dual rank B-die, og er fast bestemt på 11900K, og skal overklokke minne, gir det svært lite mening ytelsesmessig å oppgradere fra et billigere hovedkort som Z590 Tomahawk: https://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-MAG-Z590-TOMAHAWK-WIFI-Hovedkort-Intel-Z590-Intel-LGA1200-socket-DDR4-RAM-ATX/2923657

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
Betroz skrev (5 minutter siden):

Du får 10900KF til 4319 kr her : https://www.computersalg.no/i/6182157/intel-core-i9-10900kf-3-7-ghz-10-kjerners-20-strenger-20-mb-cache-lga1200-socket-boks

Eller vente til Ryzen 5900X kommer på lager :)

Takker, men er ikke interessert i en F-chip. Den integrerte grafikken har hjulpet meg med feilsøking av skjermkort mer enn en gang. :)

Og AMD har jeg slått fra meg.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Hvis den var til meg så er prisene slik (11. gen priser hos Komplett):

11700K + Hero XIII: 8.962 Kr.
11900K + Hero XIII: 10.462 Kr.

10900K + Hero XII: 8.798 Kr. (og en bedre magefølelse for valg av deler)
Vil heller bestille HK for 200 Kr. mer hos Proshop enn å kjøpe på Deal.no.

11700K + Z590-E: 8.174 kr på Proshop

Z590-E har samme dual LAN som M13 Hero

EDIT: 11700 ikke-K sparer deg ytterligere 800 kr, men du mister potensielt 400-600 MHz all core (avhengig av kjøling) om du skal overklokke CPU.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 20.3.2021 den 13.04):

11700K + Z590-E: 8.174 kr på Proshop

Z590-E har samme dual LAN som M13 Hero

Du husket at jeg ønsket dual-LAN - takker. :)

Skal sjekke om det kortet også støtter 2 stk. M.2 NVMe + 4x SATA som jeg også trenger.
Ja, skal overklokke CPU (dog kun multiplier).

Forventes det en nedgang i mulighet for multitasking med 2 kjerner mindre, 10900K vs 11700K / 11900K?
F.eks. spilling + Youtube stream / se på film + videoenkoding + bakgrunnsprogrammer samtidig?
Videoenkoding er et sporadisk sideprosjekt, og ikke en prioritet som gjør AMD aktuelt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
3 minutes ago, PaladinNO said:

Forventes det en nedgang i mulighet for multitasking med 2 kjerner mindre, 10900K vs 11700K / 11900K?
F.eks. spilling + Youtube stream / se på film + videoenkoding + bakgrunnsprogrammer samtidig?

Ja, men det kommer selvsagt an på ditt behov. Siden du nevner det der, så ville jeg valgt 10900K fremfor en 11900K var jeg deg.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Ja, men det kommer selvsagt an på ditt behov. Siden du nevner det der, så ville jeg valgt 10900K fremfor en 11900K var jeg deg.

PC-en, dvs. min 9700K med sine 8 kjerner og 8 tråder (som jeg ironisk nok trodde var plenty oppgradering fra forrige 3770K for overskuelig fremtidig bruk), var lite happy når jeg prøvde å spille Cyberpunk mens jeg fulgte en Youtube-veiledning for hvordan gjøre et oppdrag (uten å bugge hele greia) samtidig som jeg drev å komprimerte et tidligere opptak gjort med OBS.

Spesielt når jeg kom borti opptaksknappen for nytt opptak samtidig med alt det andre. Jeg kunne like gjerne fått opp en popupmelding som sa "bruh, dafuq you smokin'!?"

Så ja, flere kjerner OG høy klokkehastighet er så absolutt ønsket.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, BadCat said:

Kan du ikke bruke encode på grafikkortet så slipper du unna med noen få prosent, typisk 1-2, bruk av CPU?

NVENC du tenker på? Ja den skal være bra, men til hans bruksområde blir vel selv 8 CPU tråder med en 9700K litt lite... Skal han først oppgradere bør det bli 10900K eller 5900X mener da jeg.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Takker, men er ikke interessert i en F-chip. Den integrerte grafikken har hjulpet meg med feilsøking av skjermkort mer enn en gang. :)

Og AMD har jeg slått fra meg.

Er grunnen til at du ikke skal ha AMD mangelen på integrert grafikk, eller noe annet? Siden du ikke overklokker minnet kommer jo strengt tatt AMD best ut i spill også...

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (3 minutter siden):

Er grunnen til at du ikke skal ha AMD mangelen på integrert grafikk, eller noe annet? Siden du ikke overklokker minnet kommer jo strengt tatt AMD best ut i spill også...

Mangel på integrert grafikk, ja, men også personlig smak og behag uten egentlig objektive argumenter.

Jeg henger fortsatt igjen på det gamle "skal man spille, så er Intel best", og selv om det sikkert endret seg fullstendig, så er ikke det noe jeg har lyst til å gamble med. Jeg "kjenner" Intel, og vet hva jeg får med dem.

Og hva spill angår, så henger jeg fortsatt igjen rundt 2010 der, med eldgamle spill som ikke bruker mer enn 2 kjerner uansett (men som liker høy klokkehastighet).

Jeg har gjort en grundig sammenlikning og fant egentlig ikke noen grunn til IKKE å velge AMD med min bruk av maskinen, men argumentet som hang igjen var smak og behag, og der var ikke fordelene med AMD store nok til å overtale meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...