Gå til innhold

Svindlet på finn


wiktorix

Anbefalte innlegg

Hei, var på utkikk etter en mobil og kom borti en Samsung s10+. Kontaktet selgeren og han sa at 2500kr + frakt var greit. Sa da sa han at 2000kr nå og resten når jeg får mobilen. Da sendte jeg pengene og han sa at han mottok de og sender mobilen på kvelden. To dager går og får ingen svar. Begynner å ringe han fra forskjellige nummer men han svarer ikke. Jeg betalte med vipps og han var en verifisert finn bruker med bankid. Den eneste informasjonen jeg hadde om han var tlf nummer, adresse, vipps. Spørsmålet er om jeg kan få tilbake de pengene? Dekker forsikringen det? Betaler banken, vipps, Finn, osv tilbake pengene mine? Hjelper det å anmelde? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (7 minutter siden):

En verifisert bruker har mye å tape på å ikke ordne opp etter seg. Stemmer også for at du tar kontakt med kundeservice. Politiet pleier å henlegge slike saker grunnet kapasitet, men det registreres på personen, så skjer det mange nok ganger så har de oversikt på rullebladet.

Tja størst sansynlig riskerer de utestengelse fra finn i verstefall, men pengene er vel lite sikkert om personen har økomiske problemer. Tror ikke finn betaler egne midler for å dekke tapet, burde brukt løsning med finn betalingsgaranti eller kredittkort så man har vertfall noe sikkerhet.

Man kan jo gå til forbrukerrådet eller domstolen i verstefall, men totalsett er det nok en del kostnader og ulemper å måtte følge opp saken sammenlignet tiden man bruker på det.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (6 minutter siden):

Bli kriminell for usle 2500 kr, skikkelig smarting dette.

Tja største problemet er poltiet ikke følger opp, så er finn og kjøperen som må sitte med problemet og risikoen, er jo samme hvis mobilen er falsk, er mye falske mobiler til under 1000 kr så en god grunn finn betaling bør gjelde eller bør man betale med paypal, men alikevel er man ikke sikret 100% problemfri handlet, for er selgeren profesjonel svinderer koster det ikke mye med sporingsnummer 159 kr så desverre er lite å gjøre hvis selger vil være vanskelig. For begge parter kan jo beskylde hverandre for svindel, desverre er det de som har best bevis som vinner. Så man vil nok etterhvert se folk blir utestengt på feil grunnlag.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, wiktorix said:

Hei, var på utkikk etter en mobil og kom borti en Samsung s10+. Kontaktet selgeren og han sa at 2500kr + frakt var greit. Sa da sa han at 2000kr nå og resten når jeg får mobilen. Da sendte jeg pengene og han sa at han mottok de og sender mobilen på kvelden. To dager går og får ingen svar.

Hvordan ble den sendt? Har du sporingsnummer eller ble den sendt som brev? Det kan ta opptil 1-2 uker i frakt, så vent noen dager før du gjør noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, wiktorix said:

Spørsmålet er om jeg kan få tilbake de pengene? Dekker forsikringen det? Betaler banken, vipps, Finn, osv tilbake pengene mine? Hjelper det å anmelde? 

Vipps er som å gi fra seg kontanter. Hverken Vipps, banken eller finn kan gjøre noe med det. Ingen forsikring dekker svjv dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OPL skrev (På 20.2.2021 den 12.32):

Var nylig en svindler på finn i byen her som ble tatt og dømt.Så jo politiet tar noen av de hvertfall

 

freddy85 skrev (På 20.2.2021 den 10.17):

Bli kriminell for usle 2500 kr, skikkelig smarting dette.

Anmeldte Chanel-svindel for 50.000 kroner - henlagt av politiet Mia og Cecilie ble lurt for over 50.000 kroner da de kjøpte hver sin Chanel-veske som de trodde var ekte, men som viste seg å være falsk. Begge anmeldte selgeren. Begge sakene ble henlagt.

Så er vel ikke så vanskelig å finne saker i media, at risikoen for å bli dømt er liten slik corona bøtene er,

synd å si det, men både finn og ligdene tjeneste bør vel begynne med finn betalings garanti igjen. Eller bruke paypal.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 20.2.2021 den 12.34):

Vipps er som å gi fra seg kontanter. Hverken Vipps, banken eller finn kan gjøre noe med det. Ingen forsikring dekker svjv dette. 

Fordelen med verifisert bruker på finn og vipps er at hvis de bruker egen innlogging så vet jo de nøyaktig hvem det er. Det burde kunne brukes for å ta tak i saken.

Hvis finn, vipps eller politiet ikke tar tak i dette ville jeg vurdert å ta med noe kompiser å møte opp på døra, hvis det ikke er for langt å reise. Hvis loven svikter så må man ta eget grep. Ikke la de slippe unna.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...