Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite kjølevæske


Odinski

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

 

 

Har en nissan primera gt p10 med sr20 motor. 

Bilen blir varm.

Har akkurat byttet olje på den, Og det så ikke ut som om det var noe vann i den.

Har fylt på kjølevæske nesten full 2 ganger i uka nå i det siste. Har ikke merka noe fjusking. Kan der forsatt være toppakning? Eller lekkasje?

 

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutes ago, Odinski said:

Hei. 

 

 

Har en nissan primera gt p10 med sr20 motor. 

Bilen blir varm.

Har akkurat byttet olje på den, Og det så ikke ut som om det var noe vann i den.

Har fylt på kjølevæske nesten full 2 ganger i uka nå i det siste. Har ikke merka noe fjusking. Kan der forsatt være toppakning? Eller lekkasje?

 

 

 

Fyller du hele ekspansjonstanken?

Skrevet

Du har en lekkasje et sted. Standard prosedyre ville vært å pumpe opp trykk i kjølesystemet med kald motor og se og lytte etter lekkasjer. Å lete etter lekkasjer med varm motor og/eller motoren i gang kan være både håpløst og farlig.

Du kan også se rundt slanger og koblinger om de er fulle av guffe. Det er ofte et tegn på lekkasje.

Skrevet (endret)

Vi hadde tilsvarende på vår Audi A3. Der var det hull i radiatoren, antakeligvis pga steinsprut.
Men det kan jo også være gåen toppakning

Endret av Drogin
Skrevet

Dersom kjølevæske er missfarget eller lukter eksos, da er det gjennomslag ett eller annet sted, typisk toppakning. Det kan boble eksos også ut i ekspansjonstank og ut overtrykksventil. Eller så lekker det et annet sted, typisk radiator eller vannpumpe. Som 

sedsberg skriver, trykktest. Biltema selger veldig ok utstyr til det. 

Skrevet
1 hour ago, Luske_Ludvig said:

Dersom kjølevæske er missfarget eller lukter eksos, da er det gjennomslag ett eller annet sted, typisk toppakning. Det kan boble eksos også ut i ekspansjonstank og ut overtrykksventil. Eller så lekker det et annet sted, typisk radiator eller vannpumpe. Som 

sedsberg skriver, trykktest. Biltema selger veldig ok utstyr til det. 

Det er bra, men 1700,- er en del penger hvis man bare får bruk for det én gang. Jeg kjøpte det selv og supplerte med påfyllingssettet. Å bytte kjølevæske blir en lek med dette.

Skrevet

Et sted må man begynne og typisk står verktøy ubrukt 99.9% av tiden.

Men skal man mekke dette  selv, trenger man mer enn en trefjøl og en rund stein og kanskje får man brukt vertøyet flere ganger, helst ikke på samme bil. 

Skrevet

Dersom man fyller opp fullt to ganger i uka, å det blir tomt, så er det nok lekkasje, en såpass stor lekkasje bør man kunne se med det blotte øye dersom det er eksternt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...