Gå til innhold

Kamera til å dokumentere naturopplevelser?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har lyst til å dokumentere naturopplevelsene mine. Dette innebærer for det meste vandring i skog og en del fisking. 

Primært er jeg interessert i å filme. Å ta bilder er ikke så viktig. 

Budsjettet mitt er smalt. Mest fordi jeg ikke vet om jeg vil like å bruke tid på å dokumentere i lengden. 

Så med et smalt budsjett har jeg sett for meg et par alternativer.

Sony RX100 ( eldre generasjoner, det sies at MK 1 fortsatt holder mål) 

Go Pro (usikker på hvilken modell) 

 

Tar gjerne i mot forslag til hva som vil lønne seg mtp bildekvalitet, brukervennlighet, stabilitet når man går, generelt bruk i skog/når man fisker og "bang for the buck".

 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Luske_Ludvig skrev (5 minutter siden):

Jeg vil faktisk anbefale telefon og helst Samsung-typen S9 eller bedre + en gimball https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/selfie-stick/texgear-gimbal-videostabilisering-for-profesjonelt-resultat-p57690

Jeg har pr dags dato en Huawei P20.  Har ikke peiling på telefon og hvordan den er sammenlignet med Samsung S9. 

 

Jeg tenker at batteritid på en mobil kan bli en utfordring i lengden. Kan selvsagt ta med powerbank. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt GoPro som eneste kamera. Det har nok mye av det du er ute etter, men du blir låst til en veldig vid vidvinkel. Det vil si at du kan glemme dyreliv og fjelltoppene i det fjerne.

Om du utelukkende er interresert i video så tror jeg et videokamera (camcorder) er det som egner seg best i et begrenset budsjett. Disse har ergonomi og knapper tilpasset video, ofte godt med zoom, ofte god stabilisering og ikke minst er enkel i bruk. Minuset er at de har liten sensor (= ikke uskarp bakgrunn og mer støy), og ikke minst at de rett og slett er ukul.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres jo ut som om Sony ZV--1 hadde vært nærmest perfekt, men den blir kanskje for dyr? På tilbud til 7k hos Elkjøp nå.

Ellers går det vel an å se på et eldre, brukt systemkamera som ikke tar opp så mye plass, f.eks. en Olympus E-PL7 eller noe slikt. Da får du muligheten til å bruke 45mm f/1,8 for portretter med tynn dybdeskarphet, og 40-150mm til forbipasserende beist. Største problemet med den er vel kanskje at den ikke går videre enn 14mm (som tilsvarer 28mm på fullformat) på kit-objektivet, som kanskje blir trangt or vlogging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...