Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

16 og 14 åring


Gjest 50ba9...feb

Anbefalte innlegg

Gjest 50ba9...feb

Hei, kompisen min har bedt meg lage denne tråden for han får å få litt tilbakemeldinger.

Han er 16, født 2004, og har en dialog med en 14 åring, 2007, nylig blitt 14. De er ikke ute etter noe forhold, men har lyst til å ha samleie.
Noen som har noen forslag til om han burde unngå det eller ei?

Takk for svar på forhånd! 

Anonymous poster hash: 50ba9...feb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"nylig blitt 14" - noooooooooope!

Alle barneskoler har en helsesøster/helsestasjon man bør snakke med om slike ting. Dette er alt for tidlig - og man er slettes ikke moden eller knapt nok klar for det rent fysisk. Jenta kan risikere å blø kraftig, slik at det kan virke svært traumatiserende og ødeleggende. Barn på denne alderen har heller ikke den beste erfaring når det gjelder bruk av prevensjon.

Dessverre har unge folk i dag et veldig skrudd forhold til sex på grunn av sosiale medier og ymse. 

Så svaret er nei, nei og atter nei! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (9 minutter siden):

"nylig blitt 14" - noooooooooope!

Alle barneskoler har en helsesøster/helsestasjon man bør snakke med om slike ting. Dette er alt for tidlig - og man er slettes ikke moden eller knapt nok klar for det rent fysisk. Jenta kan risikere å blø kraftig, slik at det kan virke svært traumatiserende og ødeleggende. Barn på denne alderen har heller ikke den beste erfaring når det gjelder bruk av prevensjon.

Dessverre har unge folk i dag et veldig skrudd forhold til sex på grunn av sosiale medier og ymse. 

Så svaret er nei, nei og atter nei! 

Ingen grunn til å krisemaksimere helt. Så lenge de bruker prevensjon og er forsiktige med hverandre så blir det ikke en katastrofe og et blodbad.

Jeg er enig med deg @Kris85 at unge folk i dag blir eksponert for ting som ikke er bra for dem. Men på generelt grunnlag, så behøver det ikke være grunn til bekymring. At denne gutten i det hele tatt spør er et godt tegn.

Jeg vet ikke om TS sitt spørsmål er rettslig eller moralsk. Han blir ikke buret inne og moralsk sett så kommer det veldig an på personene involvert.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 minutter siden):

Ingen grunn til å krisemaksimere helt. Så lenge de bruker prevensjon og er forsiktige med hverandre så blir det ikke en katastrofe og et blodbad.

Jeg er enig med deg @Kris85 at unge folk i dag blir eksponert for ting som ikke er bra for dem. Men på generelt grunnlag, så behøver det ikke være grunn til bekymring. At denne gutten i det hele tatt spør er et godt tegn.

Jeg vet ikke om TS sitt spørsmål er rettslig eller moralsk. Han blir ikke buret inne og moralsk sett så kommer det veldig an på personene involvert.

Ja, er for så vidt enig. Nå har jeg jobbet i barnevernet i mange år. De fleste som gjør det så tidlig angrer i ettertid. Personlig syns jeg det er irriterende at barn fra 12 årsalderen blir veldig opptatt av dette med sex - samtidig som de får et helt feil bilde på hva dette er gjennom søppel-tv som Paradise og Ex on the beach (overraskende mange barn som liker å se på dette). Sosiale medier, TikTok og lignende. Man lærer fort at dersom man danser uten bh så får man 10x flere views o.l. Samfunnet vårt er gjennomgående seksualisert - derfor får man et veldig trist første møte med dette; som i utgangspunktet er en fin ting. Man ødelegger for seg selv. 

Det er ytterst få 13/14 åringer som er klare for sex. Det er også viktig med prevensjon. En typisk feil mange gutter gjør er at de enten tar på kondomen feil vei, eller at de ikke klarer å rulle den helt tilbake - glemmer å klemme ut luftbobla på toppen, slik at kondomen sklir ut av penis. I verste fall kan den ligge igjen i skjeden til jenta. Mange gutter kan være nervøse første gang, slik at man gjerne får tidlig utløsning eller ikke klarer å få penis stiv nok til at kondomen sitter skikkelig. Jeg tenker det er greit å få litt "undervisning" her først - men alt kan jo læres gjennom Youtube nå. Seksualundervisningen på skolen starter vel først når man er 15 tror jeg? 

Jeg er gjennomgående negativ fordi jeg mener barn er utsatt for et for stort press gjennom media og vår kultur. Men mine personlige meninger her er nok litt sterke på grunn av litt "yrkesskade". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selv debuterte jeg som 13-14-åring og var happy med det. Jenta var jevnaldrende og vi hadde der fint. Personlig hadde jeg vært klar for sex i flere år innen den tid.

Sex er ikke noe magisk eller mystisk. Det er naturlig, godt og gøy. Personlig tror jeg det er mye bedre å få et jordnært og avslappet forhold til sex tidlig fremfor å få et absurd kunstig og anstrengt forhold til kropp og sex slik som mange får.

To år er mye i den alderen. Når jeg var 16 var det høyst uvanlig om noen av oss hang med 14-åringer. En slik person ville nok kjapt blitt latterliggjort i kretsen jeg vanket i. Maktforholdet er sannsynligvis skjevt. Selv om aldersforskjellen ikke er spesielt uvanlig eller pervers ville jeg anbefalt å debutere med noen jevnaldrende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (1 time siden):

To år er mye i den alderen. Når jeg var 16 var det høyst uvanlig om noen av oss hang med 14-åringer. En slik person ville nok kjapt blitt latterliggjort i kretsen jeg vanket i. Maktforholdet er sannsynligvis skjevt. Selv om aldersforskjellen ikke er spesielt uvanlig eller pervers ville jeg anbefalt å debutere med noen jevnaldrende.

TS skrev "nylig fylt 14" og gutten er 16. Så det er mer mot 3 år enn 2 i forskjell. Er enig i at dette er mye på den alderen. I den alderen bør man holde seg til jevnaldrende. Stor forskjell på 13, 14, 15 og 16 år. Uansett hvor "moden" man måtte være. (Som er et flåsete utrykk).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 03a1d...37b

Syns ikke det var stor alders forskjell. Men kan jo variere veldig på jenter hvor moden de er. 

Jeg var 18 å ble ilag med en som var 14. JEG syns det var veldig stor alders alders forskjell. Men hun var veldig moden for alderen. Hun hadde sex første gang når hun var 11. Jeg hadde ikke hatt sex enda den gangen. 

Vi er fortsatt ilag den dag idag, hun er 26 og jeg er 30 nå. 

 

Når det er sakt, hvis jentungen min får seg type som er 4 år eldre når hun er 14, så hadde jeg reagert på alders forskjellen. 

Anonymous poster hash: 03a1d...37b

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest 5f9b6...bc7

Jeg var 16 og hadde sex med en 13 åring begge var villige.

 

Men tro meg, du kommer til å angre og føle deg som en overgrepsmann

Anonymous poster hash: 5f9b6...bc7

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest fe657...b10
Gjest 50ba9...feb skrev (På 3.2.2021 den 17.20):

Hei, kompisen min har bedt meg lage denne tråden for han får å få litt tilbakemeldinger.

Han er 16, født 2004, og har en dialog med en 14 åring, 2007, nylig blitt 14. De er ikke ute etter noe forhold, men har lyst til å ha samleie.
Noen som har noen forslag til om han burde unngå det eller ei?

Takk for svar på forhånd! 

Anonymous poster hash: 50ba9...feb

Å ha sex så tidlig er ikke det beste, desverre, og kan bli en dårlig opplevelse. I tilegg er det også ulovlig,  og man vet aldri om det kommer ut, og foreldre feks reagerer med anmeldelser ol, og da blir man siktet for sex med mindreårig. Synes kompisen din burde vise han er eldre og forstår at dette blir feil, og setter seg ned og sier det til jenta på 14 år. Jeg har barn på helt lik alder, og det er en stor forskjell på 14 år og 16 år, eller 17 år som han blir iløpet av året, om han er 04 modell... 

Anonymous poster hash: fe657...b10

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...