Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Forskere jubler over tall ifra Israel -Viser vei ut av pandemien.


Thorny

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41LwPo/nye-tall-fra-israel-vaksine-hindrer-smittespredning

"Foreløpig er 1,8 millioner israelere fullvaksinerte med to doser. 3 millioner har fått sin første dose. Totalt har da over halvparten av den israelske befolkningen fått et stikk av coronavaksinen. Til sammenligning har 115.000 doser blitt satt i Norge"

"Av én million fullvaksinerte, ble under tusen coronasmittet"

"– Disse tallene tyder absolutt på at vaksinen beskytter også mot smittespredning, selv om man ikke har undersøkt eksplisitt at vaksinerte faktisk smitter færre, sier Spurkland."




Det ser ut til at flokkimmuniteten allerede begynner å få effekt i Israel hos de mest utsatte gruppene. Selv om langt ifra de fleste er vaksinert, så er rundt 85% av de eldste det og det blir spennende å følge antall dødsfall i Israel fremover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, hekomo said:

Hvordan klarer de å vaksinere en så stor andel av befolkningen så raskt?



 

"Ahead of elections this March, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu has cast himself as the face of the country’s vaccination campaign (he got Israel’s first COVID-19 shot) and its dealmaker in chief, negotiating directly with Pfizer’s CEO and reportedly paying Pfizer-BioNTech and Moderna top dollar to receive doses quickly and at scale when global supplies are tight.

Netanyahu recently announced an agreement with Pfizer that will send hundreds of thousands of vaccine doses to Israel per week. Israel, in turn, will serve as something of a national clinical trial—or, in the prime minister’s words, a “global model state for the rapid vaccination of an entire country.” It will send Pfizer anonymized medical information about the effects of the vaccine on the population and on curbing the epidemic. The statistical data could yield lessons not only for Pfizer and other pharmaceutical companies as they continue to develop COVID-19 vaccines, but also for other countries and international organizations working on their own vaccination campaigns."

Lenke til kommentar

Og folk i covid trådene ga meg så mye pepper fordi jeg sa at når alle over 45år er vaksinert samt de under i risikogrupper kan man begynne åpne store deler av samfunnet.

Må le av hvor ignorante folk er til statistik og forskning når det passer dem i de trådene her.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Og folk i covid trådene ga meg så mye pepper fordi jeg sa at når alle over 45år er vaksinert samt de under i risikogrupper kan man begynne åpne store deler av samfunnet.

Må le av hvor ignorante folk er til statistik og forskning når det passer dem i de trådene her.

 

 

Vaksinert betyr ikke i det sekundet de setter den føste dosen men noen uker etter at de har satt den andre. Det er mange som desverre tror at bare man får et nålestikk første gangen er det bare å røske av seg munnbindet og ta første buss til puben og drite i alle smittevernregler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Vaksinert betyr ikke i det sekundet de setter den føste dosen men noen uker etter at de har satt den andre. Det er mange som desverre tror at bare man får et nålestikk første gangen er det bare å røske av seg munnbindet og ta første buss til puben og drite i alle smittevernregler.

Nei de fleste tror ikke det, at moderatorer her lar deg styre fram som du gjør er helt latterlig.

Ta deg selv i nakken a..

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Nei de fleste tror ikke det, at moderatorer her lar deg styre fram som du gjør er helt latterlig.

Ta deg selv i nakken a..

 

Hva mener du med det? Tolket du at det var rettet mot deg? Isåfall beklager jeg hvis du oppfattet det slik. Jeg skrev at "mange tror "; jeg skrev ikke og mente ikke at det var snakk om deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Og folk i covid trådene ga meg så mye pepper fordi jeg sa at når alle over 45år er vaksinert samt de under i risikogrupper kan man begynne åpne store deler av samfunnet.


Israels statsminister hevder det samme, men de fleste som faktisk har en relevant utdannelse og jobber innen feltet, er uenige.

Det blir litt som deg som mener alt er tipp-topp når alle eldre er vaksinert, og alle ekspertene som hevder at COVID fremdeles vil være et problem så fremt smitten sprer seg blant den yngre befolkningen.

Du kan ønske deg gjenåpning av treningssenteret ditt i den ene hånden, å drite i den andre hånden, å se hvem du får mest i?

https://www.timesofisrael.com/experts-reject-netanyahus-claim-israel-is-almost-done-with-covid/

 

Sitat

Doctors and health experts have been pouring cold water on Prime Minister Benjamin Netanyahu’s claim that Israel may soon be “done with COVID, period” due to the success of the vaccination operation.

“This is a political, not a professional, statement,” Prof. Hagai Levine, epidemiologist and former head of Israel’s doctors union, told The Times of Israel.

... Hertz echoed the concern about young unvaccinated people and variants and called Netanyahu’s claim “completely untrue.”

He said: “We will be in better shape for sure, but we will still have many unvaccinated younger adults and children, and all of them may be infected.” Hertz added: “The situation is far worse than what he is trying to paint.”

The Hebrew University epidemiologist Prof. Ronit Calderon-Margalit called Netanyahu’s prediction “inaccurate,” and commented: “The virus will keep circulating in younger adults and children, some of whom will get severely ill, though numbers will be smaller.”

She is part of an interdisciplinary Hebrew University team that models coronavirus figures. The team’s statistician, Prof. Nadav Katz, said: “We agree that a rapid and extensive vaccination of the more susceptible population, especially 50-plus, is important, even critical. However, it will not solve the problem completely and we will need to establish safety measures for the younger population, especially in light of the new variants.”


Vaksinering av de eldre vil hjelpe, men å åpne opp alt, å satse på det beste, er neppe løsningen.
Økt smitte blant yngre vil også føre til flere unge som blir alvorlig syke, samt kan betydelig øke risikoen for mutasjoner osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Israels statsminister hevder det samme, men de fleste som faktisk har en relevant utdannelse og jobber innen feltet, er uenige.

Det blir litt som deg som mener alt er tipp-topp når alle eldre er vaksinert, og alle ekspertene som hevder at COVID fremdeles vil være et problem så fremt smitten sprer seg blant den yngre befolkningen.

Du kan ønske deg gjenåpning av treningssenteret ditt i den ene hånden, å drite i den andre hånden, å se hvem du får mest i?

https://www.timesofisrael.com/experts-reject-netanyahus-claim-israel-is-almost-done-with-covid/

 


Vaksinering av de eldre vil hjelpe, men å åpne opp alt, å satse på det beste, er neppe løsningen.
Økt smitte blant yngre vil også føre til flere unge som blir alvorlig syke, samt kan betydelig øke risikoen for mutasjoner osv.

De mutasjonene vil komme uansett, er ikke slik at vi får vaksinert tilstrekkelig mange for at det kan unngås. Corona smitter til å med dyr, så da må vi begynne å vaksinere de også. Regner med at man må årlig vaksineres på lik linje med influensa, også pga at det usikkert på hvor lenge virkningen av vaksinen vil vare og ikke kun pga mutasjoner.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 minutter siden):

De mutasjonene vil komme uansett ...


Desto flere smittede, desto større mulighet for mutasjon, det sier seg selv.

Å tro at man kan åpne opp fordi de gamle er vaksinert, er ønsketenkning.
Det vil uansett føre til mye sykdom og elendighet blant yngre, samtidig som det altså vil øke risikoen for mutasjoner når mange blir smittet, man trenger ikke være virolog for å forstå dette ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 minutter siden):


Israels statsminister hevder det samme, men de fleste som faktisk har en relevant utdannelse og jobber innen feltet, er uenige.

Det blir litt som deg som mener alt er tipp-topp når alle eldre er vaksinert, og alle ekspertene som hevder at COVID fremdeles vil være et problem så fremt smitten sprer seg blant den yngre befolkningen.

Du kan ønske deg gjenåpning av treningssenteret ditt i den ene hånden, å drite i den andre hånden, å se hvem du får mest i?

https://www.timesofisrael.com/experts-reject-netanyahus-claim-israel-is-almost-done-with-covid/

 


Vaksinering av de eldre vil hjelpe, men å åpne opp alt, å satse på det beste, er neppe løsningen.
Økt smitte blant yngre vil også føre til flere unge som blir alvorlig syke, samt kan betydelig øke risikoen for mutasjoner osv.

Din mening dette og absolutt ikke alle eksperter er enig med deg, ikke engang majoriteten.

De fleste klarer se statistik over hvem som blir innlagt og hvem som dør med tanke på alder.

Og hvem har sagt noe om å bli kvitt covid i noen tråder eller tilsvar ? Eller sagt noe om å åpne alt ? Og hvorfor tilegner du andre meninger og ting de ikke har sagt ? Desperat forsøk på vinne fram i debatter ?

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Og hvem har sagt noe om å bli kvitt covid i noen tråder eller tilsvar ? Eller sagt noe om å åpne alt ? Og hvorfor tilegner du andre meninger og ting de ikke har sagt ? Desperat forsøk på vinne fram i debatter ?


Var det ikke deg som nettopp hevdet at andre var ignorante å ikke forstår forskning og statistikk, og at du mente store deler av samfunnet kunne åpnes så snart alle over 45 år var vaksinert.
 

DaniNichi skrev (2 timer siden):

Og folk i covid trådene ga meg så mye pepper fordi jeg sa at når alle over 45år er vaksinert samt de under i risikogrupper kan man begynne åpne store deler av samfunnet.

Må le av hvor ignorante folk er til statistik og forskning når det passer dem i de trådene her.


Mulig jeg misforstår dette, men det virker som om du ønsker å åpne opp store deler av samfunnet, ettersom det er nettopp det du bokstavelig talt skriver ?

DaniNichi skrev (8 minutter siden):

Din mening dette og absolutt ikke alle eksperter er enig med deg, ikke engang majoriteten.


Det høres bra ut, jeg tar gjerne en lenke til denne vitenskapen og statistikken som viser at majoriteten av forskere ønsker å åpne samfunnet når de gamle er vaksinert ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

 

 

Post noe statistikk selv fra steder som holder samfunnet åpent på hvorfor det skal bli noe ille hvis store deler av samfunnet åpner når de over 45år og de under i risikogruppen er vaksinert?

Hvor er alle de her døde 25åringen , hvor er alle de her innlagte 18-20-35åringene ? Hvor er de Olaf, jeg finner dem ikke i Sverige, jeg finner dem ikke Norge, Danmark, jeg finner dem ikke i et antall som tilsier at selv større mengde smitte blant den aldren skal tilsi noe som helst dommedag for sykehusene eller samfunnet generelt i forhold til å holde på de drakoniske tiltakene.

Hvor er antallet som tilsier at man ikke skal åpne opp for å unngå enda større skader på samfunnet ?

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (22 minutter siden):

Post noe statistikk selv fra steder som holder samfunnet åpent ...


Det er ingen som er så gærne lengre, selv svenskene skal nå innføre lover for å kunne stenge ned, mens regionene innfører krav til munnbind og unødvendig farting på kjøpesentre osv.
 

DaniNichi skrev (23 minutter siden):

Hvor er alle de her døde 25åringen , hvor er alle de her innlagte 18-20-35åringene ? Hvor er de Olaf, jeg finner dem ikke i Sverige, jeg finner dem ikke Norge, Danmark, jeg finner dem ikke i et antall som tilsier at selv større mengde smitte blant den aldren skal tilsi noe som helst dommedag for sykehusene eller samfunnet generelt i forhold til å holde på de drakoniske tiltakene.


Man trenger ikke nødvendigvis dø, Sverige sliter med store mengder yngre mennesker som har vært alvorlige syke, sykehus som er fulle, selv barna er ikke skånet

Över 200 barn drabbade av långtidscovid i Stockholm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Desto flere smittede, desto større mulighet for mutasjon, det sier seg selv.

Å tro at man kan åpne opp fordi de gamle er vaksinert, er ønsketenkning.
Det vil uansett føre til mye sykdom og elendighet blant yngre, samtidig som det altså vil øke risikoen for mutasjoner når mange blir smittet, man trenger ikke være virolog for å forstå dette ?

Det er sant.

Tiden får vise, men jeg trur vi må vaksineres årlig for covid uansett. Ihvertfall risikogruppene.

Lenke til kommentar
0laf skrev (35 minutter siden):


Det er ingen som er så gærne lengre, selv svenskene skal nå innføre lover for å kunne stenge ned, mens regionene innfører krav til munnbind og unødvendig farting på kjøpesentre osv.
 

 

Det var hva du klarte komme med?

 

Sitat

 

Post noe statistikk selv fra steder som holder samfunnet åpent på hvorfor det skal bli noe ille hvis store deler av samfunnet åpner når de over 45år og de under i risikogruppen er vaksinert?

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Det var hva du klarte komme med?


Ja, det er ikke lett å finne statistikk fra åpne samfunn med mye smitte, når slike samfunn ikke eksisterer, selv svenskene har hatt råd og anbefalinger i mange måneder nå, samt at de nå ser ut til å ønske å innføre nedstenginger.
 

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...