Gå til innhold

Norsk vindkraft­produksjon er omtrent som en flau bris – og for liten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finn det litt rart at ikke TU tar opp Thorium som en fornybar energikilde. Norge har enorme forekomster av Thorium som kan gi Norge AS arbeidsplasser og inntekter samt teknologiutvikling. Forekomstene er estimert til å dekke Norges behov totalt sett i 2000 år. Ikke å forveksle med standard kjernekraft som har Plutonium som «avfall « som benyttes i atomvåpen. Tar mye mindre plass og mindre materialer som betong per kWt enn vind/sol energi. Kan bli den «neste oljen» om bare vi tør å ta tak i muligheten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (56 minutter siden):

Det er gladsak at det ble produsert 16 TWh mer vannkraft. Vannkraft, dvs. magasinert vannkraft, er mer verd enn annen kraft. Den kan selges når prisene er høye og om vi er riktig heldige og dyktige, kan vi selge kraften som "reguleringskraft" for balansere kraftmarkeder i Nord-Europa - det får vi enda bedre betalt for.

Det har blitt påstått at den ikke kunne økes flere ganger her inne. Jeg har tippet 20twh opp fra 145 ved å utnytte de stadig bedre overføringslinjene bedre. Det ser jo ut som om det er realistisk. Svært mange kraftverk er bygget for lokale effekt behov. Det er ikke så viktig lenger. Det betyr at større generatorer og turbiner kan monteres for å utnytte lokale vannresurser mye bedre. Magasin kan utnyttes bedre slik at de samler opp lokale nedbørsperioder bedre. Dette ved at relativt fulle magasin kan kjører raskere ned for å samle opp kommende nedbør. Det blir raskt twh av å tenke nytt og ha utstyr med større effekt. Helt begredelig at alle disse vindgreiene som har ødelagt mange naturperler nesten ikke produserer noe som monner.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Redaktøren er tilhenger av vindkraft som ødelegger natur og menneskeliv I et omfang aldri tidligere sett i Norge. Lurer på om redaktøren synes det er greit at mennesker blir fratatt livskvaliteten, helsen og økonomiske verdier helt unødvendig. Som redaktør synes jeg det er rart at man ikke har en mer helhetlig og human innfallsvinkel. Vi vet at vindkraft er unødvendig naturødeleggelser. Vi har så mange langt bedre og bærekraftige alternativer som ivaretar naturen, mennesker og samfunnet. Vindkraft er jo historiens desidert største tyveri av samfunnets og enkeltmenneskers verdier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Helt begredelig at alle disse vindgreiene som har ødelagt mange naturperler nesten ikke produserer noe som monner.

Nedkortet ref

 

Da har Du muligens taller på netto avgitt kraft fra vindturbiner:

For er det slik at den er under 50%, at man må bygge 2 turbiner for å netto sitte att med kraften 1 leverer ?

 

Og at man muligens i dag må regne å ha balansekapasitet (litium batterier øker vel bare diferansen) bare for 50% om vann magasiner blir for fulle ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Produksjonen var rekordstor i 2020. Forbruket var stabilt. Med den konsekvens att verdien på kraftproduksjonen var redusert med 30 millliarder samanlikna med 2019. Snittprisen havna litt under 10 øre/kwt. 14 TWh rann over magasina og på havet. Redaktøren ynskjer seg meir av dette. ... Det kan då vere på sin plass med sitatet "drep meg herre konge men ikkje med graut" .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man for diskusjonens skyld sier at vindkraften var verdt 10 øre per kWh(den var sannsynligvis verdt mindre) så ble det i 2020 produsert vindkraft med en verdi på 1 milliard kroner.  Jeg har ikke funnet hvor mye som er investert i vindkraft i Norge, men det skulle forundre meg om dette beløpet er i nærheten av å dekke drift, vedlikehold og avskrivninger.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Hvis man for diskusjonens skyld sier at vindkraften var verdt 10 øre per kWh(den var sannsynligvis verdt mindre) så ble det i 2020 produsert vindkraft med en verdi på 1 milliard kroner.  Jeg har ikke funnet hvor mye som er investert i vindkraft i Norge, men det skulle forundre meg om dette beløpet er i nærheten av å dekke drift, vedlikehold og avskrivninger.  

Her har du hva som ble investert i 2019 i alle fall:

Nå har vindkraftnæringen større omsetning enn vannkraft - Tu.no

Lenke til kommentar
Geir Ove Olsen skrev (5 timer siden):

Redaktøren er tilhenger av vindkraft som ødelegger natur og menneskeliv I et omfang aldri tidligere sett i Norge. Lurer på om redaktøren synes det er greit at mennesker blir fratatt livskvaliteten, helsen og økonomiske verdier helt unødvendig. Som redaktør synes jeg det er rart at man ikke har en mer helhetlig og human innfallsvinkel. Vi vet at vindkraft er unødvendig naturødeleggelser. Vi har så mange langt bedre og bærekraftige alternativer som ivaretar naturen, mennesker og samfunnet. Vindkraft er jo historiens desidert største tyveri av samfunnets og enkeltmenneskers verdier.

"Vi vet at vindkraft er unødvendig naturødeleggelser." 

Det vet vi ikke, da vindkraft på havet ikke ødelegger natur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1SNGGEPG skrev (43 minutter siden):

Hvor mye av økningen i vannkraft skyltes utbygginger og moderniseringer? Og hvor mye skyltes et svært nedbørsrikt år?

Per tredje kvartal 2020 var det lite utbygginger og moderniseringer (bortsett fra vindkraft) meldt inn til NVE som satt i drift. (Omtrent 0,75 TWh "normalproduksjon").

 

Til sammenligning er det meldt inn nesten 3 TWh "normalproduksjon" vindkraft satt i drift ila 2020 per 3dje kvartal.

 

Det vil si at økningen innen vannkraftproduksjonen trolig stammer fra hydrologiske forhold pluss muligens "bedre styring" uten at jeg vet hvordan akkurat det kan måles.

 

Siste rapport fra NVE:

http://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/201202014/3340866

 

Når det gjelder artikkelen i TU så er det greit for meg at TU elsker vindkraft (mindre greit at TU har gitt opp petroleumsindustrien, som er en annen diskusjon), men jeg registrerer at det ikke er noen forslag til hvordan vi kan få mer [aksept for] vindkraft i Norge.

Er det i det hele tatt realistisk med fortsatt vindkraft på land i Norge? Jeg er for, men opplever å være i et stille mindretall.

Endret av joakimb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at en redaktør i et teknisk ukeblad ikke forstår det enorme konfliktnivået vindkraften har skapt i Norge. På Nasjonal ramme forslaget kom det inn 5000 negative høringsinnspill. Det var et rungende nei til vindkraft. Sjelden eller aldri har det norske folk sagt så klart fra i en sak. Likevel klarer ikke mange redaktører og politikere å ta dette inn over seg. Dette er bekymringsverdig ikke bare i et energipolitisk perspektiv, men enda værre er det for demokratiet når de som styrer nekter å ta inn over seg folkets tilbakemelding.

 

Lenke til kommentar

"For nesten 80 prosent av den nye kraften som ble produsert i Norge i fjor, kommer fra andre kilder enn vindkraft. Investeringer i ny kraftproduksjon og oppgradering av eksisterende anlegg bidrar til høyere kraftproduksjon over tid, forklarer SSB".

Grunnen til den økte produksjonen i Norge er rett og slett at 2020 (inkludert høste 2019) var et spesielt vannår med mye større nedbør enn normalt. Omtrent ingen ting av produksjonsøkningen kan tilskrives endringer/oppgraderinger av vannkraft dette året eller forgående år. En kan ha fått full effekt av tidligere oppgraderinger, for eksempel kraftige oppgraderinger ved vannverket i Sarpsborg (Glomma) der nye turbiner ble installert for for å bedre å utnytte den totale vannmengden (unngå å måtte slippe enorme mengder av vann forbi ved ekstraordinær høy vannføring). Slike turbiner med kanskje 20% utnyttelse er bra for å utnytte energien fullt ut, men forholdsvis dyrt.

I det hele er oppgraderinger av vannkraft dyrt og man har naturligvis tatt de mest åpenbare og lønnsomme prosjektene tidligere. Vindkraft lar seg hele tiden bygge ut til en brøkdel av kostnaden av vannkraft og velges derfor (for det mest en brøkdel av ulempene for naturen også (med unntak av det estetiske ved urørt natur)). Dessverre lar norske politikere seg styre av en hysteribølge som går over Norge og gjør som strutsene, begraver hodene i bakken (og gir dermed f... i klimautfordringene vi står over for).

La oss håpe at fornuften vender hurtigst mulig tilbake og at vi ikke spiller ballen midt i fanget på strømprodusentene som for enhver pris ønsker en permanent underskuddssituasjon med hensyn til strøm (da går prisene til himmels, likt som de gjorde i 2020, da bare andre veien, til hel...). Ingen, verken produsenter eller forbrukere er tjent med en labil strømsituasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Det har blitt påstått at den ikke kunne økes flere ganger her inne. Jeg har tippet 20twh opp fra 145 ved å utnytte de stadig bedre overføringslinjene bedre. Det ser jo ut som om det er realistisk. Svært mange kraftverk er bygget for lokale effekt behov. Det er ikke så viktig lenger. Det betyr at større generatorer og turbiner kan monteres for å utnytte lokale vannresurser mye bedre. Magasin kan utnyttes bedre slik at de samler opp lokale nedbørsperioder bedre. Dette ved at relativt fulle magasin kan kjører raskere ned for å samle opp kommende nedbør. Det blir raskt twh av å tenke nytt og ha utstyr med større effekt. Helt begredelig at alle disse vindgreiene som har ødelagt mange naturperler nesten ikke produserer noe som monner.

Det meste du skriver her er tull. 1) I normale år utnyttes all nedbøren som kommer (altså 100%). En lar ikke vann strømme forbi turbinene unntatt for elvekraftverk (når det er ekstraordinær høy vannføring) 2) I normale år er det bare mer vann som gir høyere produksjon, altså flere vannbassenger må tas i bruk, eller nye turbiner i elvekraftverk som en unntaksvis kan utnytte (hadde vært fine i unntaksåret 2020).

Jeg har diskutert dette temaet med Trestein ganske utførlig før. Hans kongstanke er at at større turbiner gir mer strøm.

Det er sikkert mange som har samme oppfatning som Torstein, men en må anta at brukere av dette forum har et minimum av forståelse for teknologi og fysikk og derved umiddelbart skjønner meningsløsheten i troen på at større turbiner gir mer strøm!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (12 minutter siden):

Det meste du skriver her er tull. 1) I normale år utnyttes all nedbøren som kommer (altså 100%). En lar ikke vann strømme forbi turbinene unntatt for elvekraftverk (når det er ekstraordinær høy vannføring) 2) I normale år er det bare mer vann som gir høyere produksjon, altså flere vannbassenger må tas i bruk, eller nye turbiner i elvekraftverk som en unntaksvis kan utnytte (hadde vært fine i unntaksåret 2020).

Jeg har diskutert dette temaet med Trestein ganske utførlig før. Hans kongstanke er at at større turbiner gir mer strøm.

Det er sikkert mange som har samme oppfatning som Torstein, men en må anta at brukere av dette forum har et minimum av forståelse for teknologi og fysikk og derved umiddelbart skjønner meningsløsheten i troen på at større turbiner gir mer strøm!

Tror du på det du selv skriver? Har du aldri sett et vannmagasin renne over?

Kan vise til helt konkrete kraftanlegg her på vestlandet som har fått dobbelt så kraftige turbiner og kraftig øket årsproduksjon. Ålvik , evanger dale samnanger osv. Du kan umulig ikke ha oppdaget dette. Klart vi kan produsere mere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...