Gå til innhold

Kryptovaluta mining med skjermkort diskusjonstråd.


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, DuffyKey said:

Nei, det har de utelatt å nevne. Derfor er det lurt å gå rett til kilden, altså Skatteetaten. Hva Smartepenger sier endrer ikke gjeldende lover. Linken som Badcat delte over her, gir en mye grundigere gjennomgang og forklaring.

Selv er jeg siviløkonom, så for min del er det litt interessant å holde på med slikt. ;)

Er mye man kan trekke av på skatten om man driver med aksjer og/eller mining. Finansaviser, abonnementer, andel av nettlinjeforbruk, osv. (kapitalkostnader) :)

Så vet du om  mining er kapital inntekt eller arbeidsinntekt ?

Lite motiverende å prøve på mining om jeg må skatte 49% av mining inntekter liksom...

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, BadCat said:

Vi burde starte ei forening for norske kryptominere og legge press mot myndighetene om å få oppdaterte og klare retningslingjer uten rom for egen tolkning. Det virker som at myndighetene har gitt blaffen i dette siden sist kryptonedtur, men like fult veier det et ansvar på den som miner.

Det må nok ett gruppesøksmål til før de får opp øynene, ja

Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (16 minutter siden):

Så vet du om  mining er kapital inntekt eller arbeidsinntekt ?

Lite motiverende å prøve på mining om jeg må skatte 49% av mining inntekter liksom...

Vet ikke om det klassifiseres som kapitalinntekt eller arbeidsinntekt. Det er jo en slags hybrid.

Men er jo fast skatt på 22%, så er den man kan forholde seg til. Man slipper jo i hvert fall oppjustering med en faktor på 1,44 med krypto, i motsetning til aksjer. Om jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
idleman_2 skrev (Akkurat nå):

Men hvor mange transaksjoner/overføringer får dere inn til wallet per uke ?

6 stk om dagen med Nicehash (42 per uke). Har bare holdt på i en uke med ett skjermkort, blir rig i løpet av en måneds tid når alt kommer.

Så det blir en del transaksjoner. Må nok finne meg en bedre løsning etterhvert.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, DuffyKey said:

6 stk om dagen med Nicehash (42 per uke). Har bare holdt på i en uke med ett skjermkort, blir rig i løpet av en måneds tid når alt kommer.

Så det blir en del transaksjoner. Må nok finne meg en bedre løsning etterhvert.

Da får du mange utregninger når du skal betale skatt. Inntil 2190 punkter du skal slå opp daverende verdi på osv.

Lenke til kommentar

Tenker at enkelte dramatiserer dette mer enn nødvendig.

For å ta et svært forenklet regneeksempel, der vi holder dagens tall konstante gjennom et helt år.
Du miner med 1 stk. RTX 3090, som klarer 120 MH/s ved 290 W. 
Det gir 15,83 USD/24 h i omsetning, dvs. 5778 USD/år.
Du finner deg en pool å mine på, f.eks. Ethermine. Default hos Ethermine er utbetaling på 0,1 ETH = ca. 200 USD. Så du skal ha ca. 29 utbetalinger ila. året, men la oss si at du har 52 utbetalinger heller, siden poolen uansett betaler ut minst 1 gang per uke. 
For hver utbetaling sender du ETH fra en hardware wallet til Miraiex for å selge ETH til NOK. Altså dobler vi transaksjoner til 104 i året.

Økt strømregning som knytter seg til mining dette året har vært på ca. 0,3 kW * 24 h/dag * 365 dager = 2628 kWh x 0,85 NOK/kWh = 2234 NOK.
RTX 3090 som kostet 22 000 NOK kan avskrives med 30 % årlig, dvs. du kan trekke fra 6600 NOK.

Omsetning: 5778 USD x 8,46 NOK/USD = 48 882 NOK.
Fradrag: 2234 + 6600 = 8834 NOK.
Fortjeneste: 40 048 NOK.
Skyldig skatt: 22 % * 40 048 = 8811 NOK.
Fortjeneste etter skatt: 31 237 NOK.

Hvis du synes jobben med 104 transaksjoner blir for tidkrevende, og heller vil gamble på at du ikke blir tatt og får straffeskatt på opptil 60 % (dvs. ca. 24 000 NOK), så får det være opp til deg.
Heller enn å gamble så hadde jeg betalt 1,5 % av min fortjeneste for å få skikkelig orden på dette. Da har jeg brukt Kryptosekken sin pris på 450 kr for opptil 1000 transaksjoner årlig, mulig det finnes andre som er billigere. Under 100 transaksjoner er gratis ser jeg, får se om det blir den jeg prøver når 2021 skal beregnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (34 minutter siden):

Da får du mange utregninger når du skal betale skatt. Inntil 2190 punkter du skal slå opp daverende verdi på osv.

I Nicehash kan man lage rapporter som gir deg hver utbetaling i BTC med tilsvarende kurs og verdi i NOK. 

Det gjør det enkelt å lage et enkelt regnskap i Excel.

Det eneste jeg måtte gjøre med rapporten var å kjøre en search-replace på tallverdiene for å bytte ut "." med ","

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Frank Drebin said:

Tenker at enkelte dramatiserer dette mer enn nødvendig.

For å ta et svært forenklet regneeksempel, der vi holder dagens tall konstante gjennom et helt år.
Du miner med 1 stk. RTX 3090, som klarer 120 MH/s ved 290 W. 
Det gir 15,83 USD/24 h i omsetning, dvs. 5778 USD/år.
Du finner deg en pool å mine på, f.eks. Ethermine. Default hos Ethermine er utbetaling på 0,1 ETH = ca. 200 USD. Så du skal ha ca. 29 utbetalinger ila. året, men la oss si at du har 52 utbetalinger heller, siden poolen uansett betaler ut minst 1 gang per uke. 
For hver utbetaling sender du ETH fra en hardware wallet til Miraiex for å selge ETH til NOK. Altså dobler vi transaksjoner til 104 i året.

Økt strømregning som knytter seg til mining dette året har vært på ca. 0,3 kW * 24 h/dag * 365 dager = 2628 kWh x 0,85 NOK/kWh = 2234 NOK.
RTX 3090 som kostet 22 000 NOK kan avskrives med 30 % årlig, dvs. du kan trekke fra 6600 NOK.

Omsetning: 5778 USD x 8,46 NOK/USD = 48 882 NOK.
Fradrag: 2234 + 6600 = 8834 NOK.
Fortjeneste: 40 048 NOK.
Skyldig skatt: 22 % * 40 048 = 8811 NOK.
Fortjeneste etter skatt: 31 237 NOK.

Hvis du synes jobben med 104 transaksjoner blir for tidkrevende, og heller vil gamble på at du ikke blir tatt og får straffeskatt på opptil 60 % (dvs. ca. 24 000 NOK), så får det være opp til deg.
Heller enn å gamble så hadde jeg betalt 1,5 % av min fortjeneste for å få skikkelig orden på dette. Da har jeg brukt Kryptosekken sin pris på 450 kr for opptil 1000 transaksjoner årlig, mulig det finnes andre som er billigere. Under 100 transaksjoner er gratis ser jeg, får se om det blir den jeg prøver når 2021 skal beregnes.

Ikke like enkelt for oss som ar utbetaling på 0,1 ETH annenhver dag ;)

Jeg fører dog opp alt manuelt atm, men utbetaling på 1 eller 5 ETH hadde vært greiere, blir nok å bytte pool på sikt k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...