Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med en moderator som kaller seg Øystein. Han sensurerer/stenger meg ute. Vi hadde en diskusjon tidligere, hvor han kanskje ble fornærmet, og jeg mistenker at dette er grunnen. Ellers har vi ulike politiske ståsteder. Påskuddet for å stenge meg ute sist var avsporing av debatten, noe jeg på ingen måte gjorde. Det skjedde 6 januar i tråden "Trump-supportere stormer Capitol". 

Jeg kjenner en del brukere av diskusjon.no, og vi snakker sammen. Hvis moderatorene tar hevn ved å stenge oss ute etter diskusjoner, eller blokkerer meninger som ikke er politisk korrekte, går vi kanskje andre steder. Ikke begå den feil å tro at det ikke finnes konkurranse.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hjelper mer å ta en direkte prat med [email protected], evt PM til den aktuelle moderator eller admin om det skulle være noe, enn å diskutere dere imellom. Får ikke så mye utav det. 

2. Øystein er admin og leder, ikke moderator. Han er den som behandler evt brukerklager en moderator evt skulle få eller saker som moderatorer er innblandet i, men han drar også lasset sammen med oss og  gjør også moderatorarbeid innimellom, evt behandler rapporter som angår for eksempel misbruk av AB, krangling på PM og evt andre ting moderatorer ikke har tilgang til å sjekke ut. 

3. Tror jeg har til gode å høre om at noen av oss har opplevd oss krenket. Om vi moderatorer blir behandlet dårlig av forummedlemmer, eller en aktiv selv i noen tråder, så er ikke oss selv eller med moderatorer som behandler disse rapportene/tilfellene. Da er det admin som behandler på grunn av inhabilitet. Selv erklærer jeg meg inhabil selv i tvilstilfeller.  Vi tar kun rapporter hvor vi anser oss som nøytral, utenforstående part. Ofte tar vi beslutninger i fellesskap, spesielt gråsoner-saker. Vi kan ha forskjellig syn på ting, men diskuterer oss frem til enighet. Det er grunnen til at det kan ta litt tid på noe av de rapporterene som kommer inn, vi trenger å diskutere de sammen. Vi forholder oss til retningslinjene, samt behandler saker i lys av advarselhistorikk. Vi legger vekt på veiledning i stedet for straff, når man først få straff så har man ikke tatt til seg veiledning og/eller så har man gjort prekære ting som trengs å reageres på. Vi jobber masse for at forumet skal være et sted hvor alle føler seg velkommen, også de som har begått feil. Folk er mennesker, det viktigste er at man tar seg sammen når man får feedback og oppfører seg i henhold til våre retningslinjer.  

Som nevnt er det bedre å ta ting opp ned oss, fordi enkelte ganger kan det faktisk være at vi tar feil og da hjelper det ikke å sutre seg imellom, vi må vite for å vurdere om vi har gjort feil eller kunne gjort ting annerledes. Man kommer langt med en velformulert, saklig henvendelse, gjerne med eksempler på hvordan vi skulle reagerert annerledes 

Det er frivillig å være her, folk er stort sett veldig fornøyd med oss, da vi har svært stor takhøyde og lite politisk korrekthet hos oss. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (6 minutter siden):

1. Hjelper mer å ta en direkte prat med [email protected], evt PM til den aktuelle moderator eller admin om det skulle være noe, enn å diskutere dere imellom. Får ikke så mye utav det. 

Dette er noe jeg alltid har mislikt med diskusjon.no. Kritikere av admin og moderatorer blir ofte henvist til lukkede rom. Er det ikke bedre å ta en del av det i det åpne? Ikke alt egner seg i offentligheten, men åpenhet er å fortrekke så langt det er mulig. 

Lenke til kommentar
Flin skrev (3 minutter siden):

Dette er noe jeg alltid har mislikt med diskusjon.no. Kritikere av admin og moderatorer blir ofte henvist til lukkede rom. Er det ikke bedre å ta en del av det i det åpne? Ikke alt egner seg i offentligheten, men åpenhet er å fortrekke så langt det er mulig. 

Jeg er uenig i det. Moderatorer/admin skal slippe belastninga det er å diskutere med alt som kan krype og her inne over avgjørelser som blir tatt. Det kommer til å ta ekstremt mye tid om alle skal mene noe om dette.

Videre er såvidt jeg vet diskusjon.no privateid og alle her har godtatt vilkårene for medlemskap. Da burde man forsøke å holde seg såpass sakelig at man ikke blir stengt ute eller moderert. 

Jeg har virkelig vondt for å tro at moderatorer driver å sensurerer folk helt uten grunn, eller fordi de "føler seg krenka".

Her tror jeg vi heller har med en å gjøre som ikke klarer å følge beskjeder som blir gitt. Jeg har også blitt moderert og fått innlegg fjerna. Det er enten fordi det er så off topic som det går an eller fordi man blir litt vel ivrig. Har aldri følt behovet for å sende vedkommende som modererer tilbakemelding. Hver gang har det blitt gjort med rette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså du må ikke tolke innlegget mitt som en støtteerklæring til trådstarter. Som oftest er moderasjonen god her på forumet og jeg vil tippe at trådstarter fått som fortjent, men det blir ren spekulasjon fra min side.

Jeg tror ikke det ville tatt for mye tid. Det er åpenbart at ikke alt er verdt å diskutere, men det er ikke åpenbart at ingen ting burde diskuteres. Man må finne en balanse og jeg mener at forumledelsen heller litt for mye mot et lukket system.

At man har godtatt noen vilkår betyr ikke at man ikke kan, eller burde, diskutere de vilkårene. Åpenhet vil også her være en fordel.  

Lenke til kommentar
Juggel skrev (27 minutter siden):

Jeg er uenig i det. Moderatorer/admin skal slippe belastninga det er å diskutere med alt som kan krype og her inne over avgjørelser som blir tatt. Det kommer til å ta ekstremt mye tid om alle skal mene noe om dette.

Videre er såvidt jeg vet diskusjon.no privateid og alle her har godtatt vilkårene for medlemskap. Da burde man forsøke å holde seg såpass sakelig at man ikke blir stengt ute eller moderert. 

Jeg har virkelig vondt for å tro at moderatorer driver å sensurerer folk helt uten grunn, eller fordi de "føler seg krenka".

Her tror jeg vi heller har med en å gjøre som ikke klarer å følge beskjeder som blir gitt. Jeg har også blitt moderert og fått innlegg fjerna. Det er enten fordi det er så off topic som det går an eller fordi man blir litt vel ivrig. Har aldri følt behovet for å sende vedkommende som modererer tilbakemelding. Hver gang har det blitt gjort med rette.

Du tar feil. Jeg ble sensurert/utestengt uten gyldig grunn. Du kan jo selv oppsøke tråden, og sjekke innleggene mine, hvis du ikke tror meg. 

Nå er dette bare en enkelt sak, men det finnes en trend. Personer som har politisk korrekte meninger blir ikke sensurert, hverken på diskusjon.no, Facebook eller andre steder. Det er noe annet for oss som står til høyre politisk, som har konservative meninger, eller synspunkter som faller utenfor det sosialdemokratiske eller liberale. Vi blir ofte utestengt og sensurert, og må nå og da ta opp saker som dette. Denne trenden har tiltatt de siste årene, særlig på Facebook. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flin skrev (58 minutter siden):

Dette er noe jeg alltid har mislikt med diskusjon.no. Kritikere av admin og moderatorer blir ofte henvist til lukkede rom. Er det ikke bedre å ta en del av det i det åpne? Ikke alt egner seg i offentligheten, men åpenhet er å fortrekke så langt det er mulig. 

Vi har taushetsplikt og kan dermed i veldig liten grad diskutere slikt åpent.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

1. Hjelper mer å ta en direkte prat med [email protected], evt PM til den aktuelle moderator eller admin om det skulle være noe, enn å diskutere dere imellom. Får ikke så mye utav det. 

2. Øystein er admin og leder, ikke moderator. Han er den som behandler evt brukerklager en moderator evt skulle få eller saker som moderatorer er innblandet i, men han drar også lasset sammen med oss og  gjør også moderatorarbeid innimellom, evt behandler rapporter som angår for eksempel misbruk av AB, krangling på PM og evt andre ting moderatorer ikke har tilgang til å sjekke ut. 

3. Tror jeg har til gode å høre om at noen av oss har opplevd oss krenket. Om vi moderatorer blir behandlet dårlig av forummedlemmer, eller en aktiv selv i noen tråder, så er ikke oss selv eller med moderatorer som behandler disse rapportene/tilfellene. Da er det admin som behandler på grunn av inhabilitet. Selv erklærer jeg meg inhabil selv i tvilstilfeller.  Vi tar kun rapporter hvor vi anser oss som nøytral, utenforstående part. Ofte tar vi beslutninger i fellesskap, spesielt gråsoner-saker. Vi kan ha forskjellig syn på ting, men diskuterer oss frem til enighet. Det er grunnen til at det kan ta litt tid på noe av de rapporterene som kommer inn, vi trenger å diskutere de sammen. Vi forholder oss til retningslinjene, samt behandler saker i lys av advarselhistorikk. Vi legger vekt på veiledning i stedet for straff, når man først få straff så har man ikke tatt til seg veiledning og/eller så har man gjort prekære ting som trengs å reageres på. Vi jobber masse for at forumet skal være et sted hvor alle føler seg velkommen, også de som har begått feil. Folk er mennesker, det viktigste er at man tar seg sammen når man får feedback og oppfører seg i henhold til våre retningslinjer.  

Som nevnt er det bedre å ta ting opp ned oss, fordi enkelte ganger kan det faktisk være at vi tar feil og da hjelper det ikke å sutre seg imellom, vi må vite for å vurdere om vi har gjort feil eller kunne gjort ting annerledes. Man kommer langt med en velformulert, saklig henvendelse, gjerne med eksempler på hvordan vi skulle reagerert annerledes 

Det er frivillig å være her, folk er stort sett veldig fornøyd med oss, da vi har svært stor takhøyde og lite politisk korrekthet hos oss. 

Hvis moderatorer blir krenket, skjer det nok typisk innen felt som politikk, samfunn, religion, som er verdibasert debatter hvor brukere blir følelsesmessig engasjert. 

Ja, dere har stor takhøyde, og det siste dere trenger er fjompenisser som stenger ute brukere de selv er uenige med. Skulle det bli en vane, vil ryktet spre seg og en del brukere forsvinner over til andre steder. 

 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (31 minutter siden):

Du tar feil. Jeg ble sensurert/utestengt uten gyldig grunn. Du kan jo selv oppsøke tråden, og sjekke innleggene mine, hvis du ikke tror meg. 

Nå er dette bare en enkelt sak, men det finnes en trend. Personer som har politisk korrekte meninger blir ikke sensurert, hverken på diskusjon.no, Facebook eller andre steder. Det er noe annet for oss som står til høyre politisk, som har konservative meninger, eller synspunkter som faller utenfor det sosialdemokratiske eller liberale. Vi blir ofte utestengt og sensurert, og må nå og da ta opp saker som dette. Denne trenden har tiltatt de siste årene, særlig på Facebook. 

 

 

 

Jeg tok deg på ordet og har sett noe av det du har postet. Du kan umulig være noe annet enn et troll.

Vil også anbefale alle andre å gjøre det samme så ser dere hvor seriøst dere skal ta denne her.

Gir meg med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (58 minutter siden):

Jeg tok deg på ordet og har sett noe av det du har postet. Du kan umulig være noe annet enn et troll.

Vil også anbefale alle andre å gjøre det samme så ser dere hvor seriøst dere skal ta denne her.

Gir meg med det.

Da bør ikke du bli moderator, hvis du mener det. Innleggene mine er ganske uskyldige. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
1 hour ago, Vaniman said:

Du tar feil. Jeg ble sensurert/utestengt uten gyldig grunn. Du kan jo selv oppsøke tråden, og sjekke innleggene mine, hvis du ikke tror meg. 

Nå er dette bare en enkelt sak, men det finnes en trend. Personer som har politisk korrekte meninger blir ikke sensurert, hverken på diskusjon.no, Facebook eller andre steder. Det er noe annet for oss som står til høyre politisk, som har konservative meninger, eller synspunkter som faller utenfor det sosialdemokratiske eller liberale. Vi blir ofte utestengt og sensurert, og må nå og da ta opp saker som dette. Denne trenden har tiltatt de siste årene, særlig på Facebook.

Har direkte erfaring med dette fra KG. Der har de gått så langt som å skrive i reglene at "vaksinemotstand" ikke er lov, og de unnlater å definere hva de mener med det og bare hiver folk ut som de lyster. Ja, det er en trend. Var større takhøyde for noen år siden.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (2 timer siden):

Jeg er uenig i det. Moderatorer/admin skal slippe belastninga det er å diskutere med alt som kan krype og her inne over avgjørelser som blir tatt. Det kommer til å ta ekstremt mye tid om alle skal mene noe om dette.

Videre er såvidt jeg vet diskusjon.no privateid og alle her har godtatt vilkårene for medlemskap. Da burde man forsøke å holde seg såpass sakelig at man ikke blir stengt ute eller moderert. 

Jeg har virkelig vondt for å tro at moderatorer driver å sensurerer folk helt uten grunn, eller fordi de "føler seg krenka".

Her tror jeg vi heller har med en å gjøre som ikke klarer å følge beskjeder som blir gitt. Jeg har også blitt moderert og fått innlegg fjerna. Det er enten fordi det er så off topic som det går an eller fordi man blir litt vel ivrig. Har aldri følt behovet for å sende vedkommende som modererer tilbakemelding. Hver gang har det blitt gjort med rette

Så bra du er fornøyd med moderering, men vit at det bare er å ta kontakt på PM om det skulle være noe, legger jo til i moderatornotisen hvordan folk kan kontakte oss ved spørsmål eller kommentarer til moderering. Fikk nylig en PM fra en bruker som skrev til meg at jeg hadde oversett et innlegg i tråd da jeg ryddet den for off topic og personangrep. Og det hadde jeg, så var ganske takknemlig for å tilbakemelding fra bruker! 

Vaniman: Vi setter pris på meningsytringer på forumet. I blant hender det at vi har brukere som forsøker å sensurere hverandre, på grunn av meningsforskjeller. Vi er svært årvåkne på dette og jobber med å la passe godt på skille mellom meningsytringer og brudd på retningslinjene stå.

Vi er nødt til å agere på brudd på retningslinjene. For å uttale meg generelt: Når det kommer til for eksempel avsporing, er det viktig at vi tar tak i dette. Det er veldig irriterende og trøttende for andre brukere å måtte bla forbi masse støy, fordi det er der avsporing oppleves som, støy. Det er først og fremst brukerene sitt ansvar for å opprette nye tråder om de vil diskutere noe annet enn det som diskuteres i en opprinnelig tråd, men vi kan av og til bistå med utsplitting av innlegg. Om man får innlegg fjernet som følge av avsporing og ikke noe annet, kan man jo ta ansvar selv å skrive innlegg på nytt i en ny, egen tråd. Hvorvidt vi er enige eller uenige i brukers innlegg et irrelevant, fordi vi forholder oss til retningslinjene og fjerner aldri innlegg som ikke bryter med dem. Generelt nevnt:  Å få utestengelse på grunn av off topic eller annet, betyr at man ikke har endret atferd etter muntlig beskjed (gir ikke advarselspoeng) samt et par advarsler. En advarsel er hovedsakelig ment som veiledning på væremåten på forumet, men vi er nødt til å reagere med konsekvenser når atferden ikke bedres.  

Tylerdurden777: Hvem som eier diskusjon.no er ikke så relevant, fordi det er samme modereringscrew før og etter eierskifte. 

Alltid noen som ikke vil være enig med med moderering. Noen brukere er frustrerte fordi innlegg få stå fordi de ikke tåler andres meningsytringer og politiske synspunkter, andre roper sensur!!! Maktmisbruk!!! Over en lav sko når personangrep og avsporinger fjernes, når de ikke vet hvor heldige de er som er på forum med så stor takhøyde som oss, med så stort fokus på veiledning som vi har. Hadde vi ikke reagert på avsporing, så ville dette garantert skapt masse klager av brukerne som forsøker iherdig å la debatten handle om det den faktisk handler om og som gjør et godt forsøk på en saklig og høflig debatt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har også lagt merke til at en tråd jeg har deltatt i åpenbart har blitt sensurert uten noen form for melding fra moderator om at "X antall innlegg har blitt fjernet, tilbakemeldinger tas på PM" som jeg er vandt til å se.

Er dette noen nye profil forumet skal modereres etter som vi ikke har fått informasjon om?

Hva er det som skjer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...