Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Rudde skrev (3 timer siden):

Jeg har også lagt merke til at en tråd jeg har deltatt i åpenbart har blitt sensurert uten noen form for melding fra moderator om at "X antall innlegg har blitt fjernet, tilbakemeldinger tas på PM" som jeg er vandt til å se.

Er dette noen nye profil forumet skal modereres etter som vi ikke har fått informasjon om?

Hva er det som skjer?

Se og lær folkens! Dette er godt eksempel på god, saklig og konkret henvendelse ^

Dette synes jeg at vi kan bli bedre på, ja. Ta med alle momenter i moderatornotisen. Som hvor mange innlegg, kort hvorfor hvordan man kan kontakte ved spørsmål og kommentarer, hva som skal til for å unngå fjerning av innlegg eller andre konsekvenser. Men, noen ganger unnlater man bevisst moderatornotis, spesielt når diskusjonen har gått videre på rett spor. Da pleier vi som regel å ta kontakt på PM direkte med de de gjelder heller, som har fått fjernet sitt. Det er også en liten utfordring å unngå at moderatornotisen tar for mye plass, jeg føler selv at mine egne blitt litt lange, men samtidig så føler jeg også at de er utfyllende. Det er balansegang mellom å komme med nok informasjon uten at moderatornotisen selv blir et støymoment/tar for mye plass i tråden.

Derfor er slike tilbakemeldinger om savn av mer informasjon som du kommer med her gull verdt, og her har vi forbedringspotensial.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her blir brukere utestengt dersom de bryter retningslinjene våre over tid. (De eneste brukerene som ryker med engang, er spambots, og evt dobbelkontoer, naturlig nok). De andre brukerkontoene som ryker har det blitt gjort en vurdering tatt i fellesskap blant moderatorer og admins, flere mods og/eller admins har gitt veiledning over tid og man har diskutert flere sider av en sak. Ytringsfriheten står høyt hos oss, og vi har i svært mange tilfeller fullført rapporter som kommer med "intet å reagere på/rapport ferdigstilles uten reaksjon", også på på meninger vi personlig kan være uenige i fordi tråden/innlegget ikke bryter med retningslinjene.

Det er større bekymring at brukere selv forsøker å kneble debatten/meningsmotstandere gjennom å rapportere tråder/innlegg som ikke bryter med retningslinjene. Dette oppleves som spam og misbruk, og er minst like ille som å stadig avspore eller å komme med personangrep. Fordi slikt unødvendig ekstraarbeid flytter fokuset vårt fra de innleggene og trådene som trenger moderering. Riktig bruk av modereringspanelet er derimot gull verdt for oss. Når man sender inn en rapport er det kjempefint med en kort begrunnelse om hva, hvorfor man rapporterer og på hvilken måte en mener det bryter med retningslinjene. Konkrete eksempler er gull. 

Husk også, moderering handler om mer en agere på brudd på retningslinjene, moderering handler også om å fremme gode brukerbidrag. Her kan dere brukere også være litt på og hjelpe oss i modereringarbeidet. Kommer dere over gode innlegg/tråder så blir vi glad for å bli oppmerksom på dette slik at vi kan fremheve saklige innlegg/tråder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...