Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fukt i bolig


Mannen1

Anbefalte innlegg

Vi tenker å kjøpe rekkehus, men under salgsoppgaven står det at det målt noe utslag med en fuktindikator på gulv på nedre del av kjellerplan og på muren på nedre del av trapp. Virker som bygget er for gammelt til at man kan fikse det fra grunnen av. Også noe utslag på fukt på vaskerommet ved luke på gulv.  

Men utslag på fukt er ikke nødvendigvis det samme som fukt(synlig)? Og hvor skadelig er det? Hvis det sprer seg til mugg, er det vel først da det blir helseskadelig? Og da kan det vel fikses ? 

Ville dere brydd dere om dette når dere skal kjøpe bolig? Er jeg hysterisk nå? Var også noe råte på en skillevegg til naboen ute, men det er vel ikke så farlig siden man er utendørs?

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
  • Hårek endret tittelen til Fukt i bolig
Videoannonse
Annonse
Dobbeltabbe skrev (6 timer siden):

Store røde flagg. Regn med betydelige utgifter til drenering og legg til rom for ekle overraskelser. Fukt kan bli ordentlig dyrt!

Med tanke på byggeåret er det antatt ikke kapillærbrytende sjikt under betongsåle mot grunn. Dette kan gi kapillært oppsug av fukt fra grunnen. Grunnmur er innvendig utforet og kledd. Dette ble tidligere ansett for å være god metode, men i dag ansees det for å være en utsatt konstruksjon i den grad man ikke får inspisert bakenforliggende materialer.
 
Spørs om det kan fikses i det hele tatt hvis det blir mugg?
 
Lenke til kommentar

Hadde ikke kjøpt! Store røde flagg ang dette.

Om dere allikevel er så dristige kan en kraftig luftavfukter lindre noe av problemet. Det finnes også noen dinger som kan måle muggsporer og sopp i rommet. Kan være lurt å gå rundt i boligen med en slik måler. 

Fuktskader og alt som har med fukt, kondens, råte og dårlig inneklima å gjøre er noe av det viktigste jeg ser etter. Det kan også være vanskelig å oppdage. For eksempel må jo fukten fordampe, og da går den opp langs taket og kan forplante seg videre i bygget. Slike ting spøker man ikke med. 

Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (11 timer siden):

Ville dere brydd dere om dette når dere skal kjøpe bolig? Er jeg hysterisk nå? Var også noe råte på en skillevegg til naboen ute, men det er vel ikke så farlig siden man er utendørs?

Jeg fokuserer mest på husets yttervegger og taket, altså ikke inngangspartiet, eller balkongen, de beskytter eller bærer ikke noe viktig.
Ett pluss for meg er at huset har kaldt-loft, hvor jeg kan se bjelker og ytterpanel, så lekkasjer lett kan avdukes og lett kan fikses lokalt, jeg tror ikke på å bytte ett helt tak om det er en bitteliten flekk med fukt på takpanelet.
Ser du lekkasje på panel inne i varmen, er det ofte omfattende skader der.

Husk å ta svar her med 2 klyper salt.

Mitt amatørinntrykk er at fukt i kjeller er vanlig, og ufarlig med mindre du vil pusse opp, da skal du være forsiktig for ikke å stenge inne fukten, eller bruke materialer som ikke tåler fukt, dvs ting laget av spon eller gips.
Fellesnevneren for horror-stories jeg ser, er at folk er uforsiktige med oppussing av eldre bygg.
Derfor er mitt kriterie for eldre hus at det skal ha kaldt-loft så tak-lekasjer lett kan avdukes.

Fukt i kjeller er vel også en mulig indikasjon på at det har vært, og kan bli flom i kjelleren, dette er ille om kjelleren pusses opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil fremdeles ikke si at dette er store, røde flagg. Dette er noe som gjelder de aller fleste hus på den alderen, skal man da bare ta å rive alle sammen fordi de ikke er bygget etter dagens krav?

Vi vet alt for lite om boligen til å vite om man bør eller ikke bør kjøpe, men kun utifra opplysningene fra TS synes jeg fremdeles dette høres normalt ut gitt boligens alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...