Gå til innhold

Switch for bonding av 2x1GbE frå NAS til 2.5GbE+


Anbefalte innlegg

Finnest det ein liten switch for dette formålet?


Har ein eldre DS2413+ NAS som har 2 stk 1GbE portar som støttar Link Aggregation og kunne tenke meg å bruke den eine Cat5e kabelen som er trekt gjennom vegg for å få 2.5GbE til PC og andre ting i stova.
Så langt eg forstår så vil ein Cat5e kabel fint klare 2.5GbE når det kun er snakk om maks 10-15 meter.

Alle switchar eg finn med over 1GbE er store og dyre, så håpar noko veit om ein mindre modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på hva du synes er stort og dyrt, men jeg har fått sansen for ZyXEL XGS1210-12.  Koster like i overkant av 2000, men da får du også med 2x10gig SFP+ porter i tillegg til 2x2.5 og 8x1.  Dessverre mangler den PoE, som ellers hadde gjort dette til et perfekt kjøp.

OpenWrt-støtte kommer også mest sannsynlig.  Det jobbes med saken.

Lenke til kommentar

Kan legge til at i stova så har eg litt meir enn berre PC, har ein surround receiver, gammal WDTV boks og ein IPTV + ein Asus Dark Knight router som kun er der for å få nok portar i dag.

Asus ruteren er kopla til fiberuteren saman med IPTV boksen. PC, WDTV, receiver og bluray spelar når den er i bruk går til Asus ruteren.
Fiberuteren er DHCP server.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Gazer75 said:

Vel, der NAS står har eg jo kun bruk for 3 portar totalt, så den virka jo litt stor.

Mulig det, men den minste jeg vet om. QNAPs QSW-1105-5T kunne vært et marginalt mindre alternativ, men jeg tror ikke du kan gjøre link aggregation med den.

EDIT: ble nysgjerrig nok til å sjekke og ser at jeg tok feil.  QNAP-switchen er faktisk 26% større i volum selv om den har under halvparten så mange porter.

50 minutes ago, Gazer75 said:

Er alle som støttar link aggregation managed?

Må vel være det?  Hvordan skal du ellers fortelle switchen hvilke porter som skal aggregeres?

Endret av bmork
Lenke til kommentar
1 hour ago, Janvik said:

En enkelt pc vil nok være begrenset til 1 gbit til/fra NAS uansett hvordan dette blir gjort. 

Ja, er nok det jeg også mistenker. I hvert fall per "operasjon", men mulig man ved flere parallelle sessions vil kunne treffe forskjellige nettverkskort på NAS-en og da få mer enn 1 Gbps. Mulig SMB Multichannel kan være et alternativ her hvis det er filoverføringer det er snakk om at man ønsker høyere ytelse på?

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (22 timer siden):

SMBv3 klarar fint over 1Gbps. Og iSCSI har heller ingen problem der ;)

Det stemmer nok helt sikkert, men her er nok spørsmålet om du klarer å utnytte begge linkene inn til NAS.
Dette kommer an på hvordan switchen gjør last-balanseringen. Dette skjer typisk ved at switchen lager en hash av en eller flere felter i en frame. Hvilke felter som benyttes, avhenger av switch, sw, konfigurasjon.
Feltene kan typisk være, src-mac, dst-mac, src-ip, dst-ip.
Skal du få utnyttet begge linkene ved overføring mellom stue-pc og nas, så er du avhengig av å kjøre flere SMBv3-sesjoner parallelt. I tillegg er du avhengig av at lastbalanseringen din benytter src-port som en faktor i lastbalanseringen.

Endret av sk0yern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...