Gå til innhold

Hareide kutter i Nasjonal Transportplan: – Mange vil bli skuffet


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (42 minutter siden):

Så transport må tvinges gjennom Oslo sentrum? Det gjør jo problemet bare enda verre! Nei, bygg bro og få gjort det skikkelig.

Nei, ikke tvinges gjennom Oslo. De får et valg mellom 2 ruter hvis de skal mellom øst og vest, i stedet for 3. De velger selvsagt korteste eller billigste rute.

Hvor ser du for deg bru? Oslofjordtunellen er dimmensjonert for det antallet personbiler som kjører gjennom der og det ville fungert helt greit dersom man begrenset den til kun personbiler. Bru lengre nord blir bare idiotisk dyrt. Bru lengre sør er uaktuelt pga svært mange arealkonflikter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig skaper veitransport verdier. Ellers ville ingen være villig til å betale for den.

Transport er en utgift, som en moms på varen. Det er per definisjon en kostnad for både produsent av varene og for kunden.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Hadde blitt dårlig med varetransport og persontransport i det omfang vi har nå, om vi ikke hadde hatt veier. F.eks. ville fersk fisk til markedet i Europa i løpet av en dag eller to, vært umulig om ikke hadde hatt veier ut til fiskebrukene.

@Nervi sin uttalelse må i beste tilfelle være en glipp, for jeg tviler på at han egentlig mente det. Dog, intet forundrer meg lengre...

Påstanden er av prinsipiell, om jeg skal være helt presis. Transport er en kostnad man har for å bringe varen til kunden. Kortreiste produkter er jo best. Men veinettet er selvfølgelig nødvendig infrastruktur for å knytte landet sammen. Det er likefullt ingen inntektskilde for samfunnet.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (6 minutter siden):

Påstanden er av prinsipiell, om jeg skal være helt presis. Transport er en kostnad man har for å bringe varen til kunden. Kortreiste produkter er jo best. Men veinettet er selvfølgelig nødvendig infrastruktur for å knytte landet sammen. Det er likefullt ingen inntektskilde for samfunnet.

Å kjøpe inn råvarer er og en kostnad, men det er en kostnad til inntekts ervervelse. Mange bedrifter i utkanten bygger derfor private veier om de kan legge ut for kostnaden, men klarer å regne den inn. Lokalsamfunn har bygget mange av veiene, før de er blitt overtatt av det offentlige.

F.eks. har min egen far, sammen med sine sambygdinger, vært med på å bygge veien fra hans hjembygd, over et fjellparti, og til der de kunne koble seg til det eksisterende veinettet. Veien gjorde at turen nå kunne gjøres på noen timer med hest og kjerre, fremfor dagstur med robåt eller gjerne 2 døgns tur ved å vandre over fjellveien i vanskelig terreng og gjerne ikke uten stor fare å gå i mørket. I dag er kjøreturen til byen gjort på en halvtime hver vei.

Dog, i nyere tid ville man nok satset på at veien ble hel eller delfinansiert av det offentlige, men en liten bygd som de er og var, ville nok stilt langt bak i bevilgningskøen. For samfunnet er veier viktig for å legge til rette for handel og bedriftsetableringer, som vil betale seg ved økte skatteinntekter, og gjerne flere skattebetalende ansatte som velger å bosette seg lokalt.

Jeg er derfor uenig i at det å bygge veier kun er å betrakte som en kostnad for samfunnet. En god del veiprosjekter går jo nå på å kutte både reisevei og reisetid for å bedre forholdene for eget næringsliv, som er det mest avgjørende. Det kan selvsagt føre til at man og må bygge mer lokale veier, eller bedre sådanne, for å gjøre seg attraktive for de som skal jobbe for de lokale bedriftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, NERVI said:

Transport er en utgift, som en moms på varen. Det er per definisjon en kostnad for både produsent av varene og for kunden.

Ja, og så? Typisk blir den varen som transporteres mer verdt.

Oljen under nordsjøen får sin verdi ved at den transporteres opp og til et marked. En kjøpmann øker verdien av varen han selger ved å hente de nærmere kunden - typisk gjennom veitransport - og kunden betaler for det gjennom en pris som er høyere enn hos vareprodusenten. Ferieukene til mange blir mer verdt ved at de transporteres til ønsket feriested istedenfor å sitte hjemme.

Og så kan man fortsette.

Ingen som lever av transport kunne overleve hvis ikke transporten vedkommende utfører var av verdi til noen.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Listen over prosjekter er så lang fordi Norge har underinvestert i infrastruktur i mange tiår. (bortsett fra regjeringen til Solberg som faktisk har investert ganske bra) Jeg ser ingen grunn til å ta noen prosjekter ut, det er ingen prosjekter der som ikke trengs. Er det for mye på en gang kan man utsette noen.

Eneste område som Norge er dårligere på enn nesten alle andre land er kvaliteten på vei og jernbane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1SNGGEPG skrev (3 timer siden):

Listen over prosjekter er så lang fordi Norge har underinvestert i infrastruktur i mange tiår. (bortsett fra regjeringen til Solberg som faktisk har investert ganske bra) Jeg ser ingen grunn til å ta noen prosjekter ut, det er ingen prosjekter der som ikke trengs. Er det for mye på en gang kan man utsette noen.

Eneste område som Norge er dårligere på enn nesten alle andre land er kvaliteten på vei og jernbane.

Sosial-økonomene i AP mente (og gjør det kanskje enda) at det er kun inflasjonsdrivende å bygge infrastruktur internt i landet. Det var kun eksport som var bærekraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1SNGGEPG skrev (22 timer siden):

Listen over prosjekter er så lang fordi Norge har underinvestert i infrastruktur i mange tiår. (bortsett fra regjeringen til Solberg som faktisk har investert ganske bra) Jeg ser ingen grunn til å ta noen prosjekter ut, det er ingen prosjekter der som ikke trengs. Er det for mye på en gang kan man utsette noen.

Eneste område som Norge er dårligere på enn nesten alle andre land er kvaliteten på vei og jernbane.

Men det er et problem at sentrale politikere bruker taktikk for å fremme trasevalg som ikke er i flertallet sine interesser, hvor kryssingen av Romsdalsfjorden og Storfjorden i M&R er gode eksempler.

Selv om traseen i Nasjonalt Transportplan er den dårligste, når en vurderer sikkerhet, brukervennlighet, lengde og økonomi så presser sentrale høyrepolitikere på for ikke å miste plassen i prioriteringskøen.

E39 i Nordfjord er også et eksempel, hvor sentrale politikere har presset på for å beholde fergene Lote-Anda og Folkestad-Volda fordi de ønsker Nordfjordeid som knutepunkt i regionen. Hadde brukerne av E39 fått bestemt hadde det vært laget tunnel gjennom Utvikfjellet samtidig med Kvivsvegen, og vi hadde hatt 2 ferger mindre på E39. Selv i dag, med elendig vei over fjellet kjører de fleste denne veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...