Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leve normalt med fedme?


Gjest e49e9...b67

Anbefalte innlegg

Gjest e49e9...b67

Jeg er en kvinne i midten av 20--årene. 177cm og veier over 150kg. Jeg har vært sykelig overvektig siden 17-18-års alderen, og har ligget mellom 140-150kg de siste fem årene. Jeg har aldri møtt på problemer pga vekten og bortsett fra at visse fysiske aktiviteter tar litt lengre tid, så lever jeg så og si et helt normalt og godt liv. Jeg har aldri hatt helseproblemer relatert til vekten, men tenker jo at på sikt kan det bli vanskeligere. Jeg har ingen motivasjon for vektnedgang, men tenker selvsagt at når dagen kommer at jeg får problemer, så må noe gjøres. 

Jeg har vedlagt bilde av en fetish-modell med ganske lignende kropp som meg. Jeg lurer på, ift kropp, alder og vekt, ligger jeg trygt an i flere år enda, eller begynner tiden å gå ut når det gjelder å ha en bra helse? Hva er mest sannsynelig for plager? Er det forsvarlig å ligge på nåværende vekt fremover, eller bør jeg gjøre noe allerede nå?

Tilsvarende kropp (bilder)

Anonymous poster hash: e49e9...b67

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skandinav skrev (1 time siden):

 

Dette var et godt skrevet innlegg. Jeg er forkjemper for at vi alle skal elske kroppen vår uansett hvordan den ser ut. Vi lever bare en gang og vi har kun en kropp, og vi må gjøre det beste ut av det. Og det beste vi kan gjøre for kroppen vår er å ta vare på den. Når du lider av fedme tar du ikke vare på kroppen din. 

Jeg har selv levd med fedme i noen år og jeg klarer virkelig ikke forstå hvordan det er mulig å ikke ignorere faresignalene. Hverdagsaktivitet er tungt, bare det å ta husvasken sliter en ut, å gå i trapper er anstrengende og tiltak. Å gå seg en tur kjennes ut som å ha løpt et maraton. Nå er jeg heldigvis i bedre form og har gått ned litt i vekt (and still going), og jeg merker allerede hvor bedre hverdagen har blitt nå som jeg har tatt tak i mine helseproblemer. Det å kunne bevege seg og gjøre normale ting uten å bli utslitt er veldig godt. 

Andre farer med slik fedme er at du kan utvikle diabetes. Å ha diabetes er ingen dans på roser. Jeg har vært redd lenge for at jeg skal utvikle det, men heldigvis har det gått bra (foreløpig). Du er i faresonen for mange typer kreft. Det sies at man velger sine kamper, men vil man virkelig gå disse skjebnene i møte? 

Dette med overvekt er veldig vanskelig, og fedme er komplekse saker. Det er lurt å søke god hjelp for å få bukt med problemene sine. Ofte er man overvektig som følge av underliggende årsaker, som for eksempel psykisk sykdom (*rekker opp hånda*). Snakk med fastlegen din om alternativer. Der finnes psykologer, ernæringsfysiologer, rehabiliteringssentre/overvektsklinikker, slankeoperasjoner og lignende. Der er hjelp og få. Det er kanskje ikke for sent. 

Redigert: må også legge til at bare det å gå ned 30-40 kg vil gi deg en enormt stor helsegevinst. Forskere og leger anbefaler at man går ned i vekt når man lider av alvorlig fedme, men målet trenger ikke å være normal vekt for din høyde, ettersom dette i stor grad kan være urealistisk for noen som har vært sykelig overvektig hele sitt liv. Men så klart må du gå ned en betydelig mengde om det skal lette på dine helseproblemer. Bare å komme under 100 kg for deg ville gitt deg mange fordeler og kanskje reddet deg fra mye elendighet senere i livet. Å være lettere overvektig er på ingen måter helseskadelig. Å være farlig overvektig er livsfarlig. 

Endret av Lakrisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e49e9...b67 skrev (2 timer siden):

 

Tilsvarende kropp (bilder)

Anonymous poster hash: e49e9...b67

En slik kropp kaller man en utgift for staten og skattebetalere.

Man kan fortsatt være stor må ikke være slank, men dessverre er sykelig overvekt nesten garantert en tidlig død og ikke minst noe verre en det er at du vil få mye sykdommer i tidlig alder som vil ødlegge for livskvaliteten din.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (4 minutter siden):

Skjerp deg. Psykisk syke, kreftsyke, de som røyker og snuser, alkoholikere, uføre, narkomane på gata og fattige er også en "utgift" for staten og skattebetalere. Vi er alle utgifter, også vi som betaler skatten vår. Å shame andre for deres kropp er virkelig ikke nødvendig, og fremfor å hjelpe så provoserer du bare og bidrar til at fettaktivistene har enda mer å slå i bordet med. Jeg skjønner dem faktisk litt også når jeg ser hvor tåpelige ting folk lirer av seg. 

 

Folk får da tåle høre hva de faktisk er og det er stor forskjell på kreftsyke og en som velger ikke gjøre en damn shit med sin sykelig overvekt, bare lire av seg noe sånt er helt lavmål.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

 

Folk får da tåle høre hva de faktisk er og det er stor forskjell på kreftsyke og en som velger ikke gjøre en damn shit med sin sykelig overvekt, bare lire av seg noe sånt er helt lavmål.

 

Hva folk skal tåle bestemmer faktisk ikke du, og å lire av seg piss bare fordi man mener folk fortjener å høre ditt og datt er uanstendig og idiotisk. Det sier mye om deg som person. Kreft og sykelig overvekt kan ikke sammenlignes på et medisinsk nivå men når du først er inne på dette med "utgifter for samfunnet" så trenger du å høre at det ikke bare er sykelig overvektige som er det. 

Selvsagt tolker du innlegget til trådstarter som lavmål når du ikke forstår at hun kanskje lever i fornektelse og ikke helt har skjønt alvoret. Om man tar alt fettaktivister og kroppspositivitister sier for god fisk, og ikke er kritisk til kildene sine så er det klart at man får feilinformasjon og ikke vet hva som er best. Fettaktivister har fått stor makt i sosiale medier og har stor påvirkningskraft, dessverre. Når man blir oppdratt som sykelig overvektig og får det inn med morsmelka er det vanskelig å kvitte seg med i voksen alder. Har man etablert dårlige spisevaner og takler problemer med mat når man er ung og tar med seg dette i puberteten og ut i voksen livet, så krever det mye arbeid å endre strategi. Dette er veldig enkle forklaringer på et komplekst og omfattende problem, også kjent som et samfunnsproblem ettersom flere og flere lider av fedme og får sykdommer og skader som følge av det. 

Poenget mitt er at slike genier som deg ikke er til hjelp i det hele tatt, tvert imot lager dere mer skade og skaper raseri fremfor vilje til å løse problemet. 

Endret av Lakrisen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Folk får da tåle høre hva de faktisk er og det er stor forskjell på kreftsyke og en som velger ikke gjøre en damn shit med sin sykelig overvekt, bare lire av seg noe sånt er helt lavmål.

Jeg sier ikke at sykelig overvektige ikke er en utgift for staten, men det kan jo tenkes at det på link linje med andre psykiske lidelser ikke alltid er like frivillig som du skal ha det til? Eller har du noe faglitteratur som sier noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (20 minutter siden):

 

Folk får da tåle høre hva de faktisk er og det er stor forskjell på kreftsyke og en som velger ikke gjøre en damn shit med sin sykelig overvekt, bare lire av seg noe sånt er helt lavmål.

 

 

 

Drøye 70 % av voksne i Norge er overvektige. Det er selvsagt ikke bare å "slanke seg". Overvekt er styrt og påvirkes av både genetikk, epigenetikk og miljø.

Til trådstarter: Lidelse vil treffe oss alle før eller siden, men å være sykelig overvektig tilnærmet garanterer deg et fremtidig liv med elendig livskvalitet, og selvsagt en tidlig død. Ta kontakt med legen din!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (29 minutter siden):


Poenget mitt er at slike genier som deg ikke er til hjelp i det hele tatt, tvert imot lager dere mer skade og skaper raseri fremfor vilje til å løse problemet. 

Tar den og lar svaret stå, greit at folk kan lese og ta lærdom av min idioti i tråden her spesielt det med hva folk skal tåle eller ikke av meninger.

Personlig bare hatt en del overvektig rundt meg som lever litt "  fat and proud, fråtser i Big Macs typen" så er nok farget av det og tenkte ikke nok over at for veldig mange kan det være nesten umulig gå noe særlig ned i vekt grunnet stoffskifte osv eller at det er psykisk betinget som nevnt over.

Beklager til Trådstarter.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Her var det jaggu meg mange frekke jævler! Av og til kan man lure på hvor moderatorene befinner seg...

For å svare TS: Ja, det er sikkert lurt å gjøre noe nå.Men ikke hør på de som sier at det allerede er for sent . Det blir som å si til noen som røyker at det ikke er vits i å slutte, fordi røyken allerede har gjort skade. Det er aldri for sent før det faktisk er for sent. Om du går ned i vekt før skaden skjer, er det heller ikke sikkert at den skjer. Men jo lenger tid, jo større blir sannsynligheten.

I mellomtiden bør du være stolt av deg selv, og ignorere slike idioter som enkelte av de som har svart her. Men jeg tror ikke Diskusjon.no er rette sted å søke helsehjelp uansett, spesielt ikke når det gjelder overvekt. Veldig mange "bedrevitere" her inne.

PS: Jeg er selv overvektig, sikkert nær eller rundt kategorien fedme, selv om jeg er noen titalls kilo lettere enn TS. Men jeg vet hvor vanskelig det er å finne motivasjonen til å gå ned i vekt, og det er ingenting som er mer demotiverende enn slike som @Skandinav og @DaniNichi. Men det kan jo hende målet deres er at vi skal bli så nedtrykte at vi tar selvmord eller dør av andre fedme-relaterte skader, slik at vi ikke lenger er "en utgift for staten og skattebetalere."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J!nx skrev (21 minutter siden):

En ting er å si hva man mener, noe ganske annet er hvordan man pakker det inn.

 

Rudde skrev (35 minutter siden):

Jeg sier ikke at sykelig overvektige ikke er en utgift for staten, men det kan jo tenkes at det på link linje med andre psykiske lidelser ikke alltid er like frivillig som du skal ha det til? Eller har du noe faglitteratur som sier noe annet?

Helt enig og har beklaget til trådstarter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (16 minutter siden):

Tar den og lar svaret stå, greit at folk kan lese og ta lærdom av min idioti i tråden her spesielt det med hva folk skal tåle eller ikke av meninger.

Personlig bare hatt en del overvektig rundt meg som lever litt "  fat and proud, fråtser i Big Macs typen" så er nok farget av det og tenkte ikke nok over at for veldig mange kan det være nesten umulig gå noe særlig ned i vekt grunnet stoffskifte osv eller at det er psykisk betinget som nevnt over.

Beklager til Trådstarter.

 

Dette var ydmykt og fint! Kudos til deg!! 

Det er dessverre en del sykelig overvektige som lever slik som du beskriver (fat and proud), de er også kjent som fettaktivister, og bør ikke ha så mye makt på sosiale medier som de har. De oppfordrer mennesker som lider av fedme til å ikke gjøre noe med problemet. Denne typen holdning til sykelig overvekt er ekstremt farlig og bør kritiseres og utfordres. Skjønner at man kan bli kritisk til folk som er opptrer ignorant ovenfor egne problemer, og at man lar seg provosere, men det er godt å se at noen lærer også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære TS - innlegget ditt bærer preg av at du faktisk har en liten indre motivasjon til å gå ned i vekt, men dørstokkmila er kanskje blitt veldig lang?

For å først sette ord på rene fakta om overvekt - det ER farlig, og sykdom relatert til dette utvikler seg langsomt over tid. Hjertesykdom, karsykdom, diabetes, høyt blodtrykk, hjerneslag, kreftrisiko, alle disse tilstandene er du i stor risiko for å gå - vi må faktisk anerkjenne at det er sånn. 

MEN, du er ung, og dersom du begynner nå med tiltak for å gå ned i vekt, kan du unngå alle disse sykdommene. Disse sykdommene vil du nok ikke få de nærmeste årene - og disse årene ville jeg selv brukt tiden for å endre vekten slik at risikoen for sykdom går fra høy til lav. Men du skal ikke bare gå ned i vekt for å få lavere risiko for å få farlig sykdom, men også for å få et bedre hverdagsliv. Bedre utholdenhet, bedre humør, bedre søvn, mer overskudd - ja fordelene er mange.

Fra mitt ståsted må den største motivasjonen være at det IKKE er for sent, og at livet kommer til å bli så mye bedre med vektnedgang. Hvordan du velger å gjøre akkurat det, er helt opp til deg, men du bør finne ut av hva som kan glede deg i en slik prosess - noe som ikke innebærer mat. Musikk, opplevelser, gåturer, hobbyer.

Jo tidligere du går ned i vekt, jo bedre er det. Når du om 10 år kanskje er 35 år gammel, så vil du være enormt glad og takknemlig for at du tok tak i vekten for 10 år siden. Det kan utgjøre forskjellen på om du ble syk eller ikke.

Vær etterpåklok i dag og ta de valgene du tror du vil angre på at du ikke gjorde. 

En lite digresjon, mange har fått til dette før. Du får det til du også. https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/xPJqlR/lasse-berget-var-sengeliggende-paa-grunn-av-overvekt-saa-kom-vendepunkt 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest e49e9...b67 skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen motivasjon for vektnedgang, men tenker selvsagt at når dagen kommer at jeg får problemer, så må noe gjøres. 

Akkurat denne setningen reagerte jeg på. 

Om man har noen kilo for mye betyr absolutt niks og nada. Men forskjellen er sykelig overvekt - når man har en KMI på over 40. Du har en KMI på over 47. Kroppsfettet ditt presser på dine indre organer, samtidig som hjertet ditt må pumpe ganske hardt for å få sirkulasjonen til å gå rundt. For kvinner samler mye av fettet seg rundt rompe og lår, som gir stor belastning for hoftepartiet, samt knær og leddpartier. Du er fremdeles ganske ung, så du lever nok helt greit nå - men det skal ikke så mange år i en slik tilstand før du virkelig får kjenne på utfordringene ved fedmen. Men du har altså tenkt til å "vente til det er kritisk" - og da blir jobben 10 ganger verre, og du kan nesten forvente store psykiske utfordringer dersom du venter til din fysiske helsetilstand blir så dårlig at du "må gjøre noe". 

Det er så utrolig mye bedre om du er villig og motivert til å ta små skritt allerede i dag. Som kvinne har du kanskje lyst på barn en gang i fremtiden, og jeg er sikker på at du ønsker å se dem vokse opp og kanskje oppleve gleden av barnebarn når den tid kommer. Bare som mor har du store begrensninger i forhold til aktivitet og utholdenhet som begrenser hva som er mulig - som vil gjøre morsrollen din desto vanskeligere. Nå er det ikke alle som ønsker seg barn her i livet, og man velger seg det livet man ønsker her i livet. Så lenge du er alene skader du ingen utenom deg selv. Men jeg hadde tenkt litt lengre enn som så. 

Jeg kan forstå at det å "jage mot et perfekt kroppsideal" som kulturen vår, media og samfunnet hele tiden forer oss med gjennom alle mulige kanaler kan være kjedelig å bevege seg mot. Det er logisk at slike som deg som i bunn å grunn er fornøyd med seg selv ønsker å gå mot strømmen. Stadig oftere ser man store mennesker figurere i media som er "forbilde mot de store og fyldige" for å ufarliggjøre fedme. Det er vel å bra, i små porsjoner. Men i ditt tilfelle er det snakk om ekstremt sykelig fedme. Da er det noe helt annet enn bare fasaden det er snakk om. Det er din egen helse - og ditt eget liv! 

Du gjør deg selv en tjeneste ved å starte allerede nå. Jeg hadde satt meg selv små delmål, og et langtidsmål om å komme under 100 kg. 

Grensen din for sykelig fedme ligger på 110 kg. Er du under 110 kg - er du ikke lengre å regne som høyrisiko mtp fedmen. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (29 minutter siden):

Her var det jaggu meg mange frekke jævler! Av og til kan man lure på hvor moderatorene befinner seg...

For å svare TS: Ja, det er sikkert lurt å gjøre noe nå.Men ikke hør på de som sier at det allerede er for sent . Det blir som å si til noen som røyker at det ikke er vits i å slutte, fordi røyken allerede har gjort skade. Det er aldri for sent før det faktisk er for sent. Om du går ned i vekt før skaden skjer, er det heller ikke sikkert at den skjer. Men jo lenger tid, jo større blir sannsynligheten.

I mellomtiden bør du være stolt av deg selv, og ignorere slike idioter som enkelte av de som har svart her. Men jeg tror ikke Diskusjon.no er rette sted å søke helsehjelp uansett, spesielt ikke når det gjelder overvekt. Veldig mange "bedrevitere" her inne.

PS: Jeg er selv overvektig, sikkert nær eller rundt kategorien fedme, selv om jeg er noen titalls kilo lettere enn TS. Men jeg vet hvor vanskelig det er å finne motivasjonen til å gå ned i vekt, og det er ingenting som er mer demotiverende enn slike som @Skandinav og @DaniNichi. Men det kan jo hende målet deres er at vi skal bli så nedtrykte at vi tar selvmord eller dør av andre fedme-relaterte skader, slik at vi ikke lenger er "en utgift for staten og skattebetalere."

Dette er jo bare svada. @Skandinav kom med et veldig bra og informativt innlegg som ikke var preget av fordommer, hets eller diskriminering. Men du mener det er skrevet av en frekk jævel? Kan du begrunne hvorfor? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (37 minutter siden):

[...] det er ingenting som er mer demotiverende enn slike som @Skandinav og @DaniNichi. Men det kan jo hende målet deres er at vi skal bli så nedtrykte at vi tar selvmord eller dør av andre fedme-relaterte skader, slik at vi ikke lenger er "en utgift for staten og skattebetalere."

Mitt svar på TS sine spørsmål var ikke å motivere til vektnedgang. TS ba heller ikke om å bli motivert. I følge henne selv, har hun det bare bra. TS ba om svar på noen helserelaterte spørsmål. Disse svarte jeg på. At du spekulerer i at det kan hende at jeg har som hensikt å trykke ned TS med mål om selvmord eller fedmerelatert død, vil jeg ha meg frabedt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (3 minutter siden):

Dette er jo bare svada. @Skandinav kom med et veldig bra og informativt innlegg som ikke var preget av fordommer, hets eller diskriminering. Men du mener det er skrevet av en frekk jævel? Kan du begrunne hvorfor? 

Han begynner innlegget sitt med at det allerede er "for sent". Da har han lagt listen for resten av innlegget, uansett hvor informativt det er. Om man har noen form for depresjon eller psykiske problemer spiller ikke resten av teksten så stor rolle, skaden har allerede skjedd i starten av innlegget.

Nå tror jeg verken Skandinav eller DaniNichi mente noe vondt med det de skrev (sistnevne har til og med beklaget), men når det gjelder slike teamer er det ofte lurt å trø litt varsomt. Jeg vet også hvilken holdning en god del av brukerne her inne har til overvektige, og jeg tilla kanskje Skandinav denne holdningen litt prematurt.

Skal man motivere noen til å gå ned i vekt er det siste man bør gjøre å spamme dem med alskens fakta om hvor livsfarlig overvekt er. Det fungerer nok for noen, men for mange (meg inkludert) gjør det oss bare mindre motivert. Det finnes også de som rett og slett ikke ønsker å gå ned i vekt. Dersom noen velger denne veien, bør det være helt og holdens vedkommendes valg. Man bestemmer over egen kropp, både på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...