Gå til innhold

Selge og kjøpe på ebay


Gjest 88cbc...fa3

Anbefalte innlegg

Gjest 88cbc...fa3

Jeg har angst for å registrere meg rett og slett. Jeg føler at penger trekkes av konto, men skjønner jo det er en slags illusjon. Men er det noen her som er erfaren med å selge på eBay? Når noen kjøper, så dekker disse automatisk frakt ikke sant? Det står at selger må betale et gebyr til eBay hver gang et produkt selges. Skjer det automatisk eller må du gjøre det manuelt? Er gebyret det samme hele tiden?

 

Og hva er sjansen for at det jeg kjøper på eBay er ekte? Jeg har lyst på noe fra Bath & Body works men det eksisterer ikke i Norge. Det meste er mye dyrere å kjøpe der+frakt enn på butikken. Ligger på sånn 300+ men så kon jeg over samme vare til 160,- ca og så stør det «Free shipping». Ok? 

Anonymous poster hash: 88cbc...fa3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 88cbc...fa3 skrev (6 minutter siden):

Og hva er sjansen for at det jeg kjøper på eBay er ekte? Jeg har lyst på noe fra Bath & Body works men det eksisterer ikke i Norge. Det meste er mye dyrere å kjøpe der+frakt enn på butikken. Ligger på sånn 300+ men så kon jeg over samme vare til 160,- ca og så stør det «Free shipping». Ok? 

Anonymous poster hash: 88cbc...fa3

Ekte varer på ebay, det er ofte lite sannsynlig. Litt mer sannsynlig med ekte varer på bruktmarked.

Har handlet på ebay i 10 år. Fortsatt ikke fått noe ekte, selv om det er reklamert som ekte. En del selgere forsvinner etter ett halvt år. Les mer på nett om råd for ebay. 

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt MYE på eBay, og det har aldri vært noe problemer, bortsett fra en gang for mange år siden da jeg kjøpte en brukt Turbo fra en privatperson i USA, som brukte flere uker på å sende i veien delen, og som skulle ha mer penger fordi han mente frakt osv ble dyrere.

Skulle du mot formodning bli svindlet på eBay så er du dekket av PayPal.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest 88cbc...fa3
plankeby skrev (10 minutter siden):

Ekte varer på ebay, det er ofte lite sannsynlig. Litt mer sannsynlig med ekte varer på bruktmarked.

Har handlet på ebay i 10 år. Fortsatt ikke fått noe ekte, selv om det er reklamert som ekte. En del selgere forsvinner etter ett halvt år. Les mer på nett om råd for ebay. 

Hvor får de tak i disse falske identiske tingene ? Og hvordan vet de hvordan man lager det? Parfymer liksom

Anonymous poster hash: 88cbc...fa3

Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 timer siden):

Ekte varer på ebay, det er ofte lite sannsynlig. Litt mer sannsynlig med ekte varer på bruktmarked.

Har handlet på ebay i 10 år. Fortsatt ikke fått noe ekte, selv om det er reklamert som ekte. En del selgere forsvinner etter ett halvt år. Les mer på nett om råd for ebay. 

Noe av det dummeste jeg har lest. Hva er det du har kjøpt da?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

eBay har vært med på VOEC-ordningen til Tolletaten siden dag en (01.04.2020), så toll og mva betaler du der og da til eBay som sender dette videre til Skatteetaten (ja, pengene Tolletaten drar inn, både mva og toll, går til Skatteetaten og deres budsjetter).

Så lenge du holder deg under 3000 Norske kroner så trenger du mao ikke bekymre deg for andre avgifter når pakken skal hentes. Hvis speditør prøver seg og du betaler for å få ut varene så må du sende klage til både speditøren og Skatteetaten (Alltinn) separat, og ha i minnet at Skatteetaten kun tilbakebetaler krav over en hvis størrelse (hundrelapp eller noe hvis jeg husker rett).

Kjøper du fra netthandler som ikke er på VOEC-listen (som er jævla lang blitt) så er det store sjanser for at pakken ikke blir plukket ut i stikkprøve, men selv da er det noen hundrelapper til speditør og Skatteetaten som worst case scenario.

I dagens post-situasjon så vil jeg også anbefale folk å ikke være for snille med eBay-selgeren som skylder på Covid-19. Det er 13+ mnd siden første pasient med SARS-COV2 ble identifisert og det er eBay selgerene sin jobb å oppdatere sine estimater på når pakken ankommer. Husk, når siste datoen de oppgav i shipping-mailen er ute, så har du kun 30 dager på deg for å åpne request for refund/replacement. Etter dette har du ingen beskyttelse fra eBay, da står du kun igjen med PayPal og VISA/MasterCard. Så hvis pakken din ikke kommer (selv hvis tracking sier den er sendt, bare stuck somewhere) innen fristen, kontakt selger og stå på ditt.

Lenke til kommentar

For det første, så selges det enorme mengder piratvarer på eBay, men det aller meste kommer fra Kina.
Det finnes dog selgere både i USA og i Europa, som også selger piratvarer, dog så selger de fleste større butikker ekte vare.

Det er normalt trygt, det blir ikke plutselig trukket beløp fra kontoen eller noe slikt.
Dersom du selger på eBay, så må du betale gebyrer, som er skyhøye, disse må du selv betale inn hver måned.
PayPal tar derimot sine gebyrer rett fra summen.

Man må også ta høyde for at eBay holder igjen penger svært ofte, slik at det kan gå mange uker før du får betalt.
Det kan også være at noen klager på noe, da sitter du igjen med tidenes svarteper, å må betale frakten begge veier, pluss tilbakebetale salgssummen osv.

eBay er dog lagt til rette for kjøpere. Dersom du kjøper på eBay, så er du svært godt beskyttet, og vil normalt få tilbake pengene dine dersom det er problemer.

Som det nevnes ovenfor samler eBay nå direkte inn momsen i henhold til VOEC, på varer under 3000,- slik at man ikke trenger å bekymre seg for det.

Når det kommer til postgang, så er det en vanskelig situasjon nå. Jeg registrerer at enkelte mener det så langt ute i pandemien ikke er noe problem, men det er det.

Pakker kan ta alt fra noen dager til flere uker.
Selv pakker fra omtrent samme sted i USA, sendt til meg, har i det siste variert fra 4-5 dager til nesten to måneder (og fremdeles ikke ankommet), slik at det er nesten umulig for selgere å anslå levering akkurat nå, det er derfor de fleste som selger en del skriver at leveringsdato er usikker. Det samme gjelder innad i EU, noen ganger et par dager, andre ganger flere uker.

Hvorfor det er slik vet ikke jeg, men det er åpenbart at flytrafikken er langt mindre nå, selv om man skulle tro at transportfly går som normalt?

Lenke til kommentar
0laf skrev (22 minutter siden):

Som det nevnes ovenfor samler eBay nå direkte inn momsen i henhold til VOEC, på varer under 3000,- slik at man ikke trenger å bekymre seg for det.

Problemet er at dette er absolutt noe man bør bekymre seg for, og er en grunn til at jeg ikke lenger bruker eBay. Privatselgere har ikke peilig på hva VOEC er, og siden eBay er de som trekker avgiftene, så gidder ikke selgerne bry seg heller.

Jeg kjøpte et par solbriller derifra og måtte betale dobbelt opp med avgifter. Først betalte jeg mva hos eBay, så måtte jeg betale på nytt når jeg hentet pakken på Posten. Hvorfor? Fordi selgeren ikke har gjort papirarbeidet som er VOEC. Det å få pengene tilbake viste seg å være et skikkelig mas, og til slutt lot jeg bare pengene gå tapt. Har vært flere tråder på forumet angående nettopp dette.

 

Men når det kommer til kjøpserfaring på eBay har jeg aldri hatt problemer. Gjelder som alltid å kjøpe fra personer med gode referanser, og gjerne at de har vært på plattformen lenge :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 time siden):

Problemet er at dette er absolutt noe man bør bekymre seg for, og er en grunn til at jeg ikke lenger bruker eBay. Privatselgere har ikke peilig på hva VOEC er, og siden eBay er de som trekker avgiftene, så gidder ikke selgerne bry seg heller.


Aha, var ikke klar over det, jeg får alt sendt til adresse i EU, så det er i grunn ikke noe jeg har erfaring med.

Lenke til kommentar

Har fått mange pakker etter VOEC uten problemer

Ja det er mye kopier på Ebay, men det finnes "ekte" varer også, og mye som fort blir dyrt i Norge eller man må være firma for å kjøpe
Bare vær ekstra nøye på å lese beskrivelsen sånn at varen har rett størrelse. Mange som har blitt lurt der.

Betal med kredittkort, via paypal, dobbeltsikret 
Aldri bruk bankkonto på utenlandske nettbutikker

Lenke til kommentar
Gjest 88cbc...fa3
Dubious skrev (5 timer siden):

Har fått mange pakker etter VOEC uten problemer

Ja det er mye kopier på Ebay, men det finnes "ekte" varer også, og mye som fort blir dyrt i Norge eller man må være firma for å kjøpe
Bare vær ekstra nøye på å lese beskrivelsen sånn at varen har rett størrelse. Mange som har blitt lurt der.

Betal med kredittkort, via paypal, dobbeltsikret 
Aldri bruk bankkonto på utenlandske nettbutikker

Men du kan få en vare for 160 ca, uten frakt i tillegg. Mens de ligger stort sett på 210 så frakten minst 180 i tillegg. Forbanna synd den jævla butikken ikke sender hit, for de har 60% avslag på det jeg vil ha

Anonymous poster hash: 88cbc...fa3

Lenke til kommentar
Gjest 88cbc...fa3 skrev (23 minutter siden):

Forbanna synd den jævla butikken ikke sender hit, for de har 60% avslag på det jeg vil ha ...


Du kan bruke reshipping, finnes mange som tilbyr dette, som JetCarrier, reship dott com osv.
Det blir dog dobbel frakt, samt at du må ordne med moms osv. selv, men ofte er frakten innad i USA veldig billig.
 

Gjest 88cbc...fa3 skrev (24 minutter siden):

Derfor lurer jeg litt på hvorfor den er mye billigere og ingen frakt


At ting ikke sendes til Norge, eller til Europa osv. er ikke noe nytt, det kan være butikken har et agentur som gjelder kun i USA, ettersom internasjonale varemerker ofte ikke ønsker at billige nettbutikker i andre verdensdeler utkonkurrere deres offisielle distributører.
 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Lindsay said:

Gode erfaringer?

Tenker da å få kjøpt ting som en finner kun hos Amazon i USA.

Har bare brukt boxeeze en gang, kjøpte et solcellepanel til ryggsekken for å lade telefon og GPS på hardangervidda.

Fungerte ganske greit, det kostet 550 kroner og jeg betalte 800 (inkl toll/moms/osv)

Tror de har lager/kontor i Fredrikstad, hvor de importerer og fortoller alt selv.

Endret av J!nx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...