Gå til innhold

Ny pensjonsordning fra 1. januar


Poutine Gravy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
14 hours ago, Salvesen. said:

Har alt i nordea i dag, da jobben bruker dette. Digger appen deres hvor en kan simulere pensjon osv. Men, blir nok Nito sin ordning nå pga de ekstremt lave gebyrene. Jeg er relativt ung så slikt kommer til å utgjøre en god del når vi kommer dertil.

 

Ditto, foruten at jeg har Storebrand i dag. De har også en meget fin, enkel og oversiklig app (Mine Penger). Ser ikke ut til at Danica sin er så mye å trakte etter, men er vel ok så lenge man får sett beholdningen sin og utvikling... Blir nok Danica (NITO) på meg også ser det ut til.

Å gå fra 4000 kr i året i kostnad til 450 kr, over 37 år, gir meg faktisk en ekstra pensjon på rundt en halv million kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (12 minutter siden):

Ditto, foruten at jeg har Storebrand i dag. De har også en meget fin, enkel og oversiklig app (Mine Penger). Ser ikke ut til at Danica sin er så mye å trakte etter, men er vel ok så lenge man får sett beholdningen sin og utvikling... Blir nok Danica (NITO) på meg også ser det ut til.

Å gå fra 4000 kr i året i kostnad til 450 kr, over 37 år, gir meg faktisk en ekstra pensjon på rundt en halv million kroner.

Ja det er ekstreme forskjeller! Fant dog ikke 0,15% avtalen til Dancia. Gikk for en som virket lovende til 0,25.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Salvesen. said:

Ja det er ekstreme forskjeller! Fant dog ikke 0,15% avtalen til Dancia. Gikk for en som virket lovende til 0,25.

Det er ett spesifikt fond som har 0.15%, det heter Danske Invest Index Global AC Restricted. Man må altså ikke benytte en av de ferdigdefinerte "spareavtalene", men kun velge dette fondet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (14 timer siden):

Det er ett spesifikt fond som har 0.15%, det heter Danske Invest Index Global AC Restricted. Man må altså ikke benytte en av de ferdigdefinerte "spareavtalene", men kun velge dette fondet.

Er det noen fordeler å velge f.eks Danica Balanse, Offensiv (noe høyere forvaltningsgebyr, 0,25%, men kanskje også høyere forventet avkastning.)

Lenke til kommentar

Er det skatt på avkastning i innskuddspensjon, kvar og når blir den eventuelt trukket?

Du betalar skatt på inntektspensjon når den blir tatt ut, men blir avkastningen du får underveis beskatta i tillegg? Avkastning eg har i ASK blir til dømes skatta når ein tar det ut, men ikkje innskuddet. Korleis er dette for innskuddspensjon ein har i fond?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Er det skatt på avkastning i innskuddspensjon, kvar og når blir den eventuelt trukket?

Du betalar skatt på inntektspensjon når den blir tatt ut, men blir avkastningen du får underveis beskatta i tillegg? Avkastning eg har i ASK blir til dømes skatta når ein tar det ut, men ikkje innskuddet. Korleis er dette for innskuddspensjon ein har i fond?

Innskuddspensjon skattlegges når den utbetales. Det gjelder både det opprinnelige innskuddet og avkastning. Det er altså ingen skatt på avkastning underveis, men alt skattlegges som pensjonsinntekt når det en gang utbetales.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Innskuddspensjon skattlegges når den utbetales. Det gjelder både det opprinnelige innskuddet og avkastning. Det er altså ingen skatt på avkastning underveis, men alt skattlegges som pensjonsinntekt når det en gang utbetales.

Takk skal du ha. Dvs. at når ein brukar ein kalkulator for pensjonsinntekt så er det beløpet ferdig etter all skatt, og den skil ikkje på kor stor del av beløpet som ev. er avkastning.

Eg vil legge alt inn i eit rekneark for å få litt oversikt, og då må eg vite om litt sånt.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 minutter siden):

Takk skal du ha. Dvs. at når ein brukar ein kalkulator for pensjonsinntekt så er det beløpet ferdig etter all skatt, og den skil ikkje på kor stor del av beløpet som ev. er avkastning.

Eg vil legge alt inn i eit rekneark for å få litt oversikt, og då må eg vite om litt sånt.

Nei kalkulatoren gir deg brutto utbetaling. Det skal så skattes av som du gjør med inntekt i dag.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Nei kalkulatoren gir deg brutto utbetaling. Det skal så skattes av som du gjør med inntekt i dag.

Kalkulator for pensjonsinntekt altså, ikkje pensjonsinnskudd og kva det potensielt kan bli.

Eg tenker på ein som dette: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3581-skatteberegning-pensjoner-2021

Edit: Trur eg har spurt om det før på forumet, men for å få forventa verdi av ein sum 30 år fram i tid, justert for inflasjon til dagens kroneverdi, tar eg berre vekk to prosentpoeng frå venta avkastning i formelen? Td. 4% i staden for 6% i eit fond.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...