Gå til innhold

Tesla og Mobileye gikk gjennom et bittert brudd. Da mistet bilene mye funksjonalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen "glemte" å nevne at det var MobilEye som avsluttet samarbeidet og hvorfor de gjorde det.

"Mobileye MBLY.N broke ties with Tesla Motors TSLA.O because the Silicon Valley firm was “pushing the envelope in terms of safety” with the design of its Autopilot driver-assistance system, Mobileye’s chairman said on Wednesday."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 minutter siden):

Artikkelen "glemte" å nevne at det var MobilEye som avsluttet samarbeidet og hvorfor de gjorde det.

"Mobileye MBLY.N broke ties with Tesla Motors TSLA.O because the Silicon Valley firm was “pushing the envelope in terms of safety” with the design of its Autopilot driver-assistance system, Mobileye’s chairman said on Wednesday."

 

uname -l skrev (4 minutter siden):

Artikkelen "glemte" å nevne at det var MobilEye som avsluttet samarbeidet og hvorfor de gjorde det.

"Mobileye MBLY.N broke ties with Tesla Motors TSLA.O because the Silicon Valley firm was “pushing the envelope in terms of safety” with the design of its Autopilot driver-assistance system, Mobileye’s chairman said on Wednesday."

Svarer seg å lese artikkelen, dette står i korte trekk i fakta bokse

Endret av Salvesen.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Svarer seg å lese artikkelen, dette står i korte trekk i fakta bokse

Det så jeg ikke. Man må faktisk klikke på faktaboksen for å få innblikk i denne vesentlige informasjonen. I resten av artikkelen står det bare "avsluttet samarbeidet" og i grafikken så antydes det at at det var Tesla som brøt samarbeidet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -l said:

Artikkelen "glemte" å nevne at det var MobilEye som avsluttet samarbeidet og hvorfor de gjorde det.

"Mobileye MBLY.N broke ties with Tesla Motors TSLA.O because the Silicon Valley firm was “pushing the envelope in terms of safety” with the design of its Autopilot driver-assistance system, Mobileye’s chairman said on Wednesday."

Bruddet var ganske gjensidig. Tesla satte i gang å erstatte AP1 datamaskinen som hadde EyeQ brikkene med hardware fra Nividia og egenutviklet SW, men ønsket å fortsette å benytte EyeQ brikkene i en overgangsperiode, inntil sin egen SW var klar. Så nektet MobilEye å fortsette å levere sin løsning i overgangsperioden. (AP2 hardwaren hadde faktisk plasser på kretskortet der EyeQ brikkene skulle vært monterte.)

Altså ganske enkelt, om MobilEye ikke hadde avsluttet samarbeidet på det tidspunktet de gjorde, så ville Tesla ha gjort det kanskje 1-2 år senere.

Det premature bruddet med MobilEye skapte en del kluss for Tesla, men de fant utav det til slutt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Tok bare 5 år å få AP2 opp på AP1 nivå :p 

Samt fortsetter de å herme Mobileye fremdeles. Det var Mobileye som hadde som utgangspunkt at HD-kart og Lidar ville bli for vanskelig i starten, noe EM tok til sin kjeft og doblet seg opp på. Mobileye har for lengst snudd angående HD-kart, mens EM har nektet å innrømme uttalelser basert på ignoranse tidligere og har til og med svindlet aksjonærene med å hente penger på teknologi de aldri vil utnytte. Autonomy day 2019 FSD videoen ble laget med lagrede HD kart, og idag er FSD Beta ute for å samle mer informasjon til dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, uname -l said:

De har ennå ikke klart å få til regnsensor eller cruise-kontroll på nivå med pottit-biler fra tildig 2000-tall.

Men overlegent techselskap.

Det med regnsensor har ingenting med Mobileye å gjøre. De valgte å fjerne den dedikerte regnsensoren på biler med AP2, og gikk over til en løsning som benytter kameraene til å vurdere når viskerne skal gå. Det fungerer sånn tålelig greit, men dedikert regnsensor er fortsatt bedre. Personlig syns jeg Tesla bør bare gå tilbake til en dedikert regnsensor, når de ikke har klart å få det til å fungere bedre. Den femtilappen eller hva enn kan de ta seg råd til. Men dette er nok desverre ikke veldig prioritert - det er bare noe man med leve med på en bil designet i California. (De har knapt regn.)

Og cruise-controllen er jo bedre enn Mobileyes løsning og andre dummere løsninger. Forskjellen er at Tesla har mye mer omfattende sikkerhetsfunksjonalitet, som noen ganger overreagerer. Om Tesla slo av disse sikkerhetsfunksjonene ville cruise controllen kunne oppføre seg mye likere Mobileyes løsning.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Det med regnsensor har ingenting med Mobileye å gjøre. De valgte å fjerne den dedikerte regnsensoren på biler med AP2, og gikk over til en løsning som benytter kameraene til å vurdere når viskerne skal gå. Det fungerer sånn tålelig greit, men dedikert regnsensor er fortsatt bedre. Personlig syns jeg Tesla bør bare gå tilbake til en dedikert regnsensor, når de ikke har klart å få det til å fungere bedre. Den femtilappen eller hva enn kan de ta seg råd til. Men dette er nok desverre ikke veldig prioritert - det er bare noe man med leve med på en bil designet i California. (De har knapt regn.)

De kunne lagt til en IR-regnsensor til 50 kroner. Alle ville tjent på det, inkludert Tesla som da kunne latt det de holder på med gå i "shadow-mode" med en ordentlig regnsensor som referanse. Kanskje de til og med kunne klart å få til noe som var bedre. Vanlige regnsensorer er heller ikke perfekte.

Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Og cruise-controllen er jo bedre enn Mobileyes løsning og andre dummere løsninger. Forskjellen er at Tesla har mye mer omfattende sikkerhetsfunksjonalitet, som noen ganger overreagerer. Om Tesla slo av disse sikkerhetsfunksjonene ville cruise controllen kunne oppføre seg mye likere Mobileyes løsning.

Dette har bare med at de ikke klarer å lage en ordentlig adaptiv cruisekontroll. Det er ingen ekstra sikkerhetsfunksjon i umotiverte bråbremsinger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -l said:

De kunne lagt til en IR-regnsensor til 50 kroner. Alle ville tjent på det, inkludert Tesla som da kunne latt det de holder på med gå i "shadow-mode" med en ordentlig regnsensor som referanse. Kanskje de til og med kunne klart å få til noe som var bedre. Vanlige regnsensorer er heller ikke perfekte.

Ja, som sagt, jeg syns de bør bruke den femtilappen. Om de ikke ønsker legge det til på alle bilene som selges i markeder uten vinter eller mye regn kunne de f.eks legge det inn i en vinterpakke, eller bare inkludere det i enkelte markeder.

13 minutes ago, uname -l said:

Dette har bare med at de ikke klarer å lage en ordentlig adaptiv cruisekontroll. Det er ingen ekstra sikkerhetsfunksjon i umotiverte bråbremsinger.

De umotiverte bråbremsningene kommer av at Tesla har sikkerhetsfunksjonalitet som forløpende ser etter farlige situasjoner, f.eks biler som krysser inn i ditt felt, biler som bråbremser, fotgjengere, syklister, osv. Når systemet oppdager situasjoner som den anser som farlige aktiveres bremsen. Fordelen med dette er at det reageres oftere og snarere i farlige situasjoner, ulempen er at det hender at systemet overreagerer, f.eks kan det tolke at et skilt over veien er en møtende bil. Fjern sikkerhetsfunksjonaliteten så vil slike nedbremsinger ikke skje.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Asbjørn Eliassen said:

Får man ettermontert/oppgradert hw1 til hw2/3 om man har en eldre bil?

Vil dette evt. være gunstig å gjøre samtidig som man tar den minnefeilen som eksisterer på de eldste bilene?

Oppgradering fra HW1 gjøres ikke. Det blir for dyrt. Da er det bedre å bare selge bilen og kjøpe tilsvarende litt nyere bil.

Man kan oppgradere fra HW2/HW2.5 til HW3. Stort sett bare datamaskinen byttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

De umotiverte bråbremsningene kommer av at Tesla har sikkerhetsfunksjonalitet som forløpende ser etter farlige situasjoner, f.eks biler som krysser inn i ditt felt, biler som bråbremser, fotgjengere, syklister, osv. Når systemet oppdager situasjoner som den anser som farlige aktiveres bremsen. Fordelen med dette er at det reageres oftere og snarere i farlige situasjoner, ulempen er at det hender at systemet overreagerer, f.eks kan det tolke at et skilt over veien er en møtende bil. Fjern sikkerhetsfunksjonaliteten så vil slike nedbremsinger ikke skje.

sikkerhetssystemet ditt forårsaker kjedekollisjoner. Det er som å i et fly ha et automatisk katapultsete som utløses uten saklig grunn.

Uansett, dette er ikke noe problem på andre biler. Så "buyer beware".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

sikkerhetssystemet ditt forårsaker kjedekollisjoner. Det er som å i et fly ha et automatisk katapultsete som utløses uten saklig grunn.

Nei, om man kjører i bilen foran så har man tilnærmet automatisk skylden. Så det er ikke sikkerhetssystemet som forårsaker ulykker, det er uoppmerksomme sjåfører.

6 minutes ago, uname -l said:

Uansett, dette er ikke noe problem på andre biler. Så "buyer beware".

Det er jo fordi andre biler ikke har tilsvarende sikkerhetsfunksjonalitet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...