Gå til innhold

Gel eller fett for å gjøre kontakter motstandsdyktig mot vann og korrosjon


Anbefalte innlegg

Biligvvs.no har noe de kaller S.A.N.® glidemiddeL og hvor det angis at det er

Sitat

meget velegnet som glidemiddel ved montage af plastmufferør, gummilister og -pakninger, ved trækning af installationskabler i rør og som fugtisolation af strømførende dele

Clas Ohlson har Armaturfett som kan være en mulighet. Alternativt Glidemiddel.

Batteripolfettet (til Biltema) som nevnes over skal inneholde Litium og er dermed strømledende. Middelet i tuben pleier å skille seg over tid (år!); det renner ut noe med en oljeaktig konsistens når tuben åpnes etter lang tid. Fettet som er igjen i tuben virker å være i orden.

Hvis det er snakk om en kontakt (skjøt) hvor man mekanisk (eks. med en plastkappe eller plassering,) kan hindre kontakt med andre ledere/jord så tenker jeg at batteripolfettet er en god kandidat; ikke-ledende midler vil jo påvirke (prosent/promille?) (ehm.) ledningsevnen negativt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er sikkert mye som kan brukes her. Så langt har jeg LITT tro på Biltema sin. jeg trodde den skulle være LITT tykkere i konsistensen, men samtidig gjør dette at middelet trenger seg bedre inn. 

jeg har i skrivende stund hengt den på garasjestolpen som er utsatt for all slags vær og der skal den henge. Her i Fredrikstad regner det omtrent hver dag nå og de ter fuktig i luften. 

Overlever den vinteren og frem til sommeren uten at kontakten missfarges så vil jeg si det er godkjent. 

Man henger jo uansett ikke en kontakt som dette under åpen himmel i utgangspunktet så jeg antar at dette er en ganske fin test. Jeg tror at så lenge ikke fettet blir blåst/regnet av kontakten så vil det beskytte. 

Det er jo kaldere ute enn inne i kjelleren så jeg skal sjekke om konsistensen er noe stivere senere i dag etter å ha hengt ute i rundt 5 grader i 12 timer. Er konsistensen noe tykkere så synes jeg dette er positivt. 

Uansett, så kjøpte jeg dette middelet for bruk inne i kontakter med plastkappe etc. og der tror jeg konsistensen er perfekt. Jeg kunne vertfall ikke se at den ble nevneverdig tynnere når jeg holdt den rett forran ovnen, eller sendte ca. 12V og 6 ampere gjennom den i fem minutter. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 minutter siden):

Den vil uansett legge igjen et silikonbelegg omtrent som om du hadde sprayet med silikonspray men for å fylle hulrom for å hindre vanninntrengning så vil jeg si den er helt uegnet.

Den er sikkert helt topp på f.eks. slike:

s-l300.jpg.44b7128ad5e62a1182a3ab2661f7aef2.jpg

Ja, det er nettopp det jeg tenker på. Å bruke slike som viser bilde av :) 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (På 18.12.2020 den 8.24):

Vaselin har blitt brukt i jordkabler for telefoni helt siden 60-tallet. Vistnok HELT ren vaselin. Innomhus så er det imidlertid litt fy-fy med slike kabler da det vil renne vaselin ut av dem når det er varmt i rommet (særlig om kabelen kommer ovenfra og inn i en fordeler).

Kult ^^ Så når man sitter og spiser ved middagsbordet og det er 35 grader om sommeren, så kan det plutselig begynne å renne vaselin ned i hodet på gjestene ^^ jeg mener, ut av taklame-kontaktene ^^ hehe, morsomt.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 timer siden):

Kult ^^ Så når man sitter og spiser ved middagsbordet og det er 35 grader om sommeren, så kan det plutselig begynne å renne vaselin ned i hodet på gjestene ^^ jeg mener, ut av taklame-kontaktene ^^ hehe, morsomt.

Nå er det ikke vanlig å bruke jordkabel for telefoni ut til taklampene da. Faktisk ikke vanlig brukt innomhus i næringsbygg heller. Både Telenor og Forsvaret har/hadde interne regler om at slik kabel skal skjøtes over til tørr kabel like innenfor grunnmuren (alternativt skjøtes over til tørr og vanntett kabel utenfor grunnmuren). Men ja, det finnes cowboyer i alle bransjer, så det kan nok forekomme telefordelere som er tilgriset med seig gugge. Problemstillingen er like reell for fiberkabler selv om det da ofte brukes en form for olje i tubene.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Den er "best" fordi den brukes av profesjonelle aktører. Vi bruker det f.eks. der jeg jobber. Selv om vi bokstavlig talt holder til 2 minutter fra Biltema.

Min mening er at produkter brukt av profesjonelle slett ikke bør være det beste. Jeg er mye på Biltema og ser stadig lokale og sentrale kjemte firmaer handle der rett som det er. Jeg har selv opplevd t feks. Prsisjonskutteren til Knipex ikke er verdt fem flate øre. Jeg kan bevise at denne er uhorvelig dårlig i forhold til mine lngt eldre avbitere fra Clasern og Biltema. 

Faktisk blir jeg nesten litt lettere irritert når jeg hører folk mene at det profesjonelle bedrifter bruker automatisk blir det beste. Veldig ofte stemmer ikke dette overhodet. 
 

Jeg har mange spesifikke eksempler og komme med etter å ha jobbet i rørlegger industrien i mine tidligere år. Bedriften hadde konto hos Tools, men handlet kftere ig oftere på Biltema for å spare penger. Verksmesteren mente også at mye var minst like bra på Biltema. Men ikke alt selvsagt. 

hvilket merke som står på pakken spiller liten trille. Hvordan og hvor det er laget er derimot mer interresant. 

Lenke til kommentar

Siden vi som sagt holder til et par hundre meter fra Biltema så handler vi selvsagt ofte der. Men for visse ting så handler vi IKKE der fordi vi har prøvd visse produkter der tidligere og de holder ikke mål. Dette (silikonfett) er et av dem.

En annen ting er hva man kan stole på. Kjøper man kjente, profesjonelle produkter så vet man at sansynligheten er stor for at de fungerer tilfredsstillende. Hvis det er noe som kanskje skal brukes i produksjon, eller på en maskin til flere millioner, så tar man ikke den sjansen. Biltema-produktet (eller Clas eller whatever) fungerer kanskje OK det ene året, men neste år bytter de produsent og plutselig har man et havari.

Edit: Hjemmebrukere trenger selvsagt ikke bry seg så mye om dette.

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

Siden vi som sagt holder til et par hundre meter fra Biltema så handler vi selvsagt ofte der. Men for visse ting så handler vi IKKE der fordi vi har prøvd visse produkter der tidligere og de holder ikke mål. Dette (silikonfett) er et av dem.

En annen ting er hva man kan stole på. Kjøper man kjente, profesjonelle produkter så vet man at sansynligheten er stor for at de fungerer tilfredsstillende. Hvis det er noe som kanskje skal brukes i produksjon, eller på en maskin til flere millioner, så tar man ikke den sjansen. Biltema-produktet (eller Clas eller whatever) fungerer kanskje OK det ene året, men neste år bytter de produsent og plutselig har man et havari.

Edit: Hjemmebrukere trenger selvsagt ikke bry seg så mye om dette.

Å der er vi ved sakens kjerne tror jeg. (Det.du skrev som jeg uthevet). :) 

Når det er sagt så hadde jeg helt glemt den lille ledn8ngsstumpen jeg hang ut med silikonFett på for ett oar dager siden. Denne har hengt under åpen himmel og regn samt frost. Skal sjekke denne etterpå. :) 

Lenke til kommentar

Nå har den snart hengt tre døgn under åpen himmel med frost og varme om hverandre, samt at det har regnet og vært fuktig. Foreløpig ser kontakten like fin ut og silikonfettet er ikke borte eller har endret konsistens. Den er fortsatt ganske tynn men samtifig renner den ikke. 

Til bruk inne i kontaktklemmer etc. vil jeg tro silikonfettet fra Biltema er gull verdt. Den tåler både frost og varme uten at konsistensen endrer seg nevneverdig. 

Derimot tviler jeg på at den tåler en haglebyge siden konsistensen er litt tynn til at den klarer og overleve under åpen himmel. Men mer at dette er et ekstremtilfelle. Ingen med vettet i behold lager en åpen kontakt og monterer den under åpen himmel for så og beskytte den med silikon. 

 

Lenke til kommentar

Fire gøgn siden jeg hang ut kontakten med Silikonfett fr Biltema påsmurt. Den har hengt ute i så og si konstant regnvær under åpen himmel. 

Ingen tegne til at silikonfettet forsvinner eller renner av og ontakten er like fin som da jeg monterte den. Til det bruket jeg har tenkt, så vil silikonfettet til Biltema holde i bøtter og spann. 

Så får jeg se om det stemmer at silikonfettet blir flytende som "vann" over tid. Det tviler jeg på ut fra tester jeg nå har gjort med alt fra varme opp til 60-70 grader og ned til -5 grader, i tillegg til mye fuktighet etc.

Før og etter bilder av kontakten med silikonfett:

FØR:

2.thumb.JPG.71520a4b9e509e4afcbc94f3bc3e6a28.JPG

ETTER:

2106831340_2(2).thumb.JPG.7fa589fb419e58869f00a883aec0499b.JPG

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
jaknudsen skrev (7 minutter siden):

Fantastisk bra test, @Bjerknez 😃 Har du fått noen langtidserfaringer med silikonfettet?

Hehe, en stund siden dette nå, men denne blåste bort fra der jeg hang den opp og forsvant sporløst. Men etter en uke så husker jeg at kontaktflatene var like blanke og fine. Etter den første uken så forsvant den så da fikk jeg ikek sjekket noe mer... desverre. 

Men silikonfett eller alt som kapsler dem inn vil jo beskytte mot korrosjon. Så sant materialet man påfører ikke leder strøm. Da får man jo en form for kortslutning i en to-polet kontakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt så ser jeg ikke den helt store nytten av noe storforbruk av slikt middel til elektronikkbruk. Joda, det beskytter mot korrosjon, men da er det bedre og gjøre en bedre jobb fra starten av og kapsle inn kontakter etc. i vanntette beholdere og fordelingsbokser etc.

Silikon og annet fett tiltrekker seg også skitt og støv og det gjør bare ting mer klinete. Man skal ha et ganske spesigikt behov mener jeg for å bruke slikt fett. Vertfall er det ingen fullgod løsning mener jeg.

Selv slike superbillige solcellelamper fra Jula til 19.90,- for 3 stk. fungerer helt fint ett år eller to under åpen himmel (hvis batteriet ikke blir dårlig). Har flere eksempler på det. Disse er ikke engang vanntette.

Det blir jo korrosjon inne i disse også så klart, men skulle jeg fyllt opp disse med silikonfett hadde dette vært en større jobb enn å bare skru den opp og rens bort korrosjonen og fikse dem på skikkelig vis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...