Gå til innhold

Esa gir grønt lys for momsfritak på elbiler i to år til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strålande!

 

Eg lurer forresten på kva ESA seier om alle subsidiane til oljesektoren. Dei får alle elbilfordelar til å bleikne. Berre verdien av redusert avgift på CO2- og NOX-utslepp utgjer 6,92 mrd kroner i 2020. Null mva på elbilar utgjer til samanlikning 6,7 mrd i 2020. I tillegg kjem null elavgift og skattesubsidiar som resten av næringslivet kan sjå langt etter.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, [email protected] said:

Du glemmer andre enden av "oljesubsidene" - nemlig at inntektene beskattes langt hardere enn inntekter 'på land'. 22% mot 78% inntektsskatt - Petroleumsskatt...

Det stemmer ikkje lenger.  Stortinget har vedteke at oljeselskapa skal ha 24% friinntekt.  Dermed vert den effektive inntektsskatten 56%.  Ca det same som for ein personleg næringsdrivande på land.  Staten betaler 90% av investeringane oljeselskapa gjer på sokkelen.  Ein personleg næringsdrivande får berre vanleg frådrag på skatten, og det tek mykje lenger tid å få frådraget pga lenger avskrivingstid.  Alle avgiftsfritaka oljesektoren har får heller ikkje den personleg næringsdrivande på land.

 

Før var skatteopplegget til oljesektoren nøytralt.  Staten ga og fekk etter ca same prosentsats.  No er det ikkje lenger nøytralt: https://filternyheter.no/tidligere-oljebyrakrater-og-naeringslivstopper-na-er-norge-i-praksis-et-av-verdens-storste-oljeselskap-2/

Quote

Netto tilføres jo som kjent Staten litt penger fra olje og gass næringen. Elbiler betaler (enda?) ikke inntektsskatt. Så sammenlikningen er litt merkelig.

Etter dei siste endringane er ikkje lenger oljenæringa meir lønsam enn andre næringar.  Oljenæringa har vorte avhengig av høge subsidiar.  Staten brukar òg ein del rekneskapsmessige triks for å få oljenæringa til å verke meir lønsam enn ho er.  Avgiftslettene vert til dømes ikkje rekna med i netto-inntekta frå oljesektoren, men vert finansiert med høgare skattar og avgifter frå anna næringsliv og privatpersonar.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 timer siden):

Det stemmer ikkje lenger.  Stortinget har vedteke at oljeselskapa skal ha 24% friinntekt.  Dermed vert den effektive inntektsskatten 56%.

Nedkortet ref.

 

Nei,  et beløp som tilsvarer 24 % av det investerte beløp er skattefritt. Resten av nettointekten blir å skattlegge med 78 %.

Så eg kan ikke gi tommelen opp.

 

Systemet som sådann oppfordrer til å flytte risikoen ut av selskapet som selger oljen, den som bærer risikoen vil jo ha en legetim rett til å fakturere hardt inn. Har vel gått noen saker på det, og hvor skal man sette renten på toppfinansiering 20 - 50 %

Man inretter seg altså slik at finansieringen blir dårligst mulig.

 

Man må jo gjærne være for batterier, men ikke for enhvær pris og dei må lades.

Og Staten gav vel et tilskudd på 2,2 mrd for å finansiere noe vindmølle greier på sokkelen til 10 mrd = > fullfinansiering enda man vel trenger spillvarme fra turbiner og må ha dobbelt opp. Om dette tilskuddet beskattes på vanlig måte går investeringen i + før det er tatt i bruk med knappe 2 mrd (24% av 10 mrd som ikke blir beskattet). Resultat ca 120% finansiering.

Men man kan heller ikke se bort fra at det er gitt skattefritt, og da altså

 

Det kan være tvilsomt om CO2 utsleppa går ned, og ja man fakturerer. Og bare kontollregn, det har lett for å snike seg inn feil (og man er jo motivert på hvær sin måte)

 

Når man først snakker om å være miljøvenlig. Fergene som går til utlandet ønsker både strømm og spillvarme når dei ligg ved kai i Osloet, eg tviler på at det lønner seg (gjeld også for miljøet)

 

Noe etter 2025 blir nok personlig batteribil å anse for å være en miljøversting, for da kommer autonome små flåtebiler og kan ta 12 pasasjerer. Da gjør dei langt over 10 gangeren for miljøet i forhold.

Gatene blir så å si tomme og utbygging av E18 stoppet.

Kansje bare 5% klimaavtrykk i forhold til dagens 50% for matpakke - batteribil - kjørere. Ja, ja når olja og gassen tar slutt må vi brenne torv fra Sibir intil man får nok atomkraft.

 

Fremtiden er nok kompaktbolig på hjul med / kjøl, dop, TV spill og elektrisk muskelstimulering.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Uinteressant, dette er helt i tråd med forventningene og vurderingene gitt ved tidligere "godkjenninger".

Det som er interessant er hvordan Norge skal innføre mva. på el-biler. Regjering/storting bør ila. H1 2021 være klare på hvordan mva. skal gjeninnføres gradvis.

Hvorfor gradvis ?

 

Man sparer jo i dag over 150 000,- om VW E-up hadde Moms i forhold til å kjøpe en bensin Polo  

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

Gradvis for ikke å "forstyrre" markedet mer enn nødvendig og skape forutsigbarhet.

Du som er slik tilhenger av det «gradvise», hvordan tenker Du deg å gradvis gjøre ICE (fosile) personbiler forbudt i 2025 ?

 

Det er jo bare semantikk dette Du kommer med. Batteribil er jo superbillig i Norge pr i dag, selv med MVA

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Du som er slik tilhenger av det «gradvise», hvordan tenker Du deg å gradvis gjøre ICE (fosile) personbiler forbudt i 2025 ?

Jeg har aldri ment at forbrenningsmotorer skal bli forbudt. Myndighetene har en målsetning om at det kun skal selges såkalte nullutslippsbiler i 2025, veien dit er massiv subsidiering. Men for noen segmenter er batteridrift fullstendig utopi selv med de mest lovende spådommene ang. energitetthet for batterier. Jeg anser forbud mot ICE som en umulighet da konsekvensene ville være at stort sett all veigående transport vil bli nedlagt i 2025. Det passer Norge dårlig og vil selvfølgelig ikke skje.

2 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Det er jo bare semantikk dette Du kommer med. Batteribil er jo superbillig i Norge pr i dag, selv med MVA

Det er få som er enige med deg.

Quote

The TØI 2020report further projectsthat in 2025,when including taxesand assuming a continuation of the current tax regime,the costfor BEVs in all segments will be lower thanfossil fuel cars. However, the report also findsthatwhen taxes are excluded from the cost estimates, BEVs werea substantiallymorecostly alternative in 2019 and would continue to be more expensive in 2025.

Batteribiler er dyrt og kostnadene av eierskap på sikt er høyst usikre da batteriet antagligvis må byttes minst en gang ila. bilens økonomiske og tekniske levetid. Du kan lese mere her:

https://www.eftasurv.int/cms/sites/default/files/documents/gopro/College Decision 148 20 COL - State aid - Norway - Prolongation of zero VAT rating for zero-emission vehicles 2021-.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Batteribiler er dyrt og kostnadene av eierskap på sikt er høyst usikre da batteriet antagligvis må byttes minst en gang ila. bilens økonomiske og tekniske levetid.

Dei fleste bilprodusentar har batterigaranti på 800.000 km eller meir.  Eksosbilar tek som regel kvelden etter 250-300.000 km.  Dersom batteriet må bytast fordi elbilen varer lenger (ikkje usannsynleg pga mykje færre slitedelar som etter kvart kostar meir å skifte enn bilen er verd), er ikkje det nokon ulempe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Jeg har aldri ment at forbrenningsmotorer skal bli forbudt. Myndighetene har en målsetning om at det kun skal selges såkalte nullutslippsbiler i 2025, veien dit er massiv subsidiering. Men for noen segmenter er batteridrift fullstendig utopi selv med de mest lovende spådommene ang. energitetthet for batterier. Jeg anser forbud mot ICE som en umulighet da konsekvensene ville være at stort sett all veigående transport vil bli nedlagt i 2025. Det passer Norge dårlig og vil selvfølgelig ikke skje.

Det er få som er enige med deg.

Batteribiler er dyrt og kostnadene av eierskap på sikt er høyst usikre da batteriet antagligvis må byttes minst en gang ila. bilens økonomiske og tekniske levetid. Du kan lese mere her:

https://www.eftasurv.int/cms/sites/default/files/documents/gopro/College Decision 148 20 COL - State aid - Norway - Prolongation of zero VAT rating for zero-emission vehicles 2021-.pdf

Hvorfor skal folk være enig.

 

Plugg in hybrider kommer nok for fult på større doninger (vil være i salg etter 2025), det er fordelaktig å regenerere. Og strøm bremser (telma, den er for tung uten regenerering) og oljebremser (Voith, olje kjøler seg mot motorens kjølesystem) har jo vært populært lenge. Batteri elektriske hjul «dollyer» er i salg for å hjelpe lastebiler og semier på større biler, utifra økonomien i det.

Likeledes vil en liten rekkeviddeforlenger på 10 kW ha fordeler i forhold til et noe stort batteri. 

 

Er bensin for dyrt (CO2 avgiften dekker jo lagring av CO2, om regjering vil det) så får man lade så ofte som råd da. Er jævla godt betalt å stikke i den pluggen, og ja ha varme batterier og kupe fra start.

 

Er det ikke en garantisak (defekter ved produksjon) lønner det seg nok ikke å bytte batteri. Tesla vil jo gi 1 million miles garanti på sin semi lastebil, det forteller litt. Men hurtiglading (høg overspenning) ødlegg jo batteri, og bør unngås i det daglige.

Båter sykler bare 20 - 80 % for å øke batterilevetid.

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Jeg har aldri ment at forbrenningsmotorer skal bli forbudt. Myndighetene har en målsetning om at det kun skal selges såkalte nullutslippsbiler i 2025, veien dit er massiv subsidiering. Men for noen segmenter er batteridrift fullstendig utopi selv med de mest lovende spådommene ang. energitetthet for batterier. Jeg anser forbud mot ICE som en umulighet da konsekvensene ville være at stort sett all veigående transport vil bli nedlagt i 2025. Det passer Norge dårlig og vil selvfølgelig ikke skje.

I 2025 er målet å ikkje lenger selje personbilar med eksosmotor.  Det er fullt oppnåeleg.  Berre 10% av nyregistrerte bilar no har kun eksosmotor.  I 2025 er nok heller ikkje tungtransport på diesel spesielt konkurransedyktig samanlikna med batteri, so dieselmotoren forsvinn nok fort frå all vegtransport.  (Då eg skreiv for fem år sidan at dieselbilar kom til å forsvinne frå marknaden var det mange som ikkje trudde meg, men no har berre 5% av nyregistrerte bilar dieselmotor.  Tippar vi er ca der for tyngre køyrety i 2025.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 timer siden):

I 2025 er målet å ikkje lenger selje personbilar med eksosmotor.  Det er fullt oppnåeleg.  Berre 10% av nyregistrerte bilar no har kun eksosmotor.  I 2025 er nok heller ikkje tungtransport på diesel spesielt konkurransedyktig samanlikna med batteri, so dieselmotoren forsvinn nok fort frå all vegtransport.  (Då eg skreiv for fem år sidan at dieselbilar kom til å forsvinne frå marknaden var det mange som ikkje trudde meg, men no har berre 5% av nyregistrerte bilar dieselmotor.  Tippar vi er ca der for tyngre køyrety i 2025.)

Det var da pokker så raskt. Bare 2 - 3 år etter at Tesla har rullet ut sin. Vel selger jo godt med batteri busser Chineseren, har vi 1 000 snart (og China 500 000) ? 

 

I US er det slik eg forstår noen lette lastebiler som går på bensin 8 - 10 liters saktegående, hva med propan - drift en stund.

 

Diesel har ingen ting i en personbil å gjøre, se på svenskene der er diesel dyrere enn bensin.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Hvorfor skal folk være enig.

Folk trenger ikke være enige, det holder å lese prislister for å innse at elektrisk bil er dyrere enn fossil.

7 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Plugg in hybrider kommer nok for fult på større doninger (vil være i salg etter 2025), det er fordelaktig å regenerere. Og strøm bremser og oljebremser (Voith) har jo vært populært lenge. Batteri elektriske hjul «dollyer» i salg for å hjelpe lastebiler og semier på større biler, utifra økonomien i det.

Å hybridifisere transport kan ha noe for seg men det er jo markedet som evt. må komme med løsninger her. Store lastebiler går med stor belastning og høy virkningsgrad mye av tiden i Norges topografi og SCR renser eksosen veldig bra. Antagligvis svært lite å hente på hybriddrift da det elektriske anlegget må takle høy effekt og dermed blir svært tungt.

Det er først og fremst små personbiler som går på diesel vi vil bli kvitt. De forurenser laangt mer enn bensin men batteri er å foretrekke pga. bruksmønsteret. For større biler er det viktigere å gå over til bensin nå enn å vente i det uvisse på at noen skal komme med elektriske alternativer som vil ha svært høy vekt og høy pris. Halvering av mva. på bensinbiler hadde vært lurt mht. luftforurensing.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Sturle S said:

 I 2025 er nok heller ikkje tungtransport på diesel spesielt konkurransedyktig samanlikna med batteri, so dieselmotoren forsvinn nok fort frå all vegtransport.  (Då eg skreiv for fem år sidan at dieselbilar kom til å forsvinne frå marknaden var det mange som ikkje trudde meg, men no har berre 5% av nyregistrerte bilar dieselmotor.  Tippar vi er ca der for tyngre køyrety i 2025.)

Du mener altså at elektriske lastebiler som ikke finnes idag skal fullstendig ta over markedet innen 2025? Det er mer optimistisk enn bestillingsverkene fra TØI:

https://www.toi.no/forskningsomrader/transportteknologi-og-miljo/dyrt-og-krevende-men-mulig-a-na-nullutslippsmalene-article36025-1301.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 6RCURCGB said:

Du mener altså at elektriske lastebiler som ikke finnes idag skal fullstendig ta over markedet innen 2025?

Ja.  Kor mange av elbilane som sel som nybakt brød i dag eksisterte i 2015?  I 2025 kjem det til å kry av modellar.  Elektriske lastebilar er det som trengst for å presse ned kostnadane nok til at norske transportfirma kan vinne konkurransen mot utanlandske om transportoppdrag i Noreg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 timer siden):

Ja.  Kor mange av elbilane som sel som nybakt brød i dag eksisterte i 2015?  I 2025 kjem det til å kry av modellar.  Elektriske lastebilar er det som trengst for å presse ned kostnadane nok til at norske transportfirma kan vinne konkurransen mot utanlandske om transportoppdrag i Noreg.

Reknet på det hva angår Tesla semi, syntest den var svært lavt priset.

 

Forutsetning, kjøring til garanti utløper på en milion miles (1 600 000 km), og tall pr 10 km og uten MVA: 

[40 kr (dieselkostnad spart) - 12 kr (strøm kostnad)]  x 160 000 = 28 kr x 160 000 => 4 480 000 kroner spart.

Til fradrag kommer en dyrere bil, skal vi si 4 millioner spart, «betre bunnlinje der bilen passer»

 

For eigen del er det jo alt dette som er blitt hyllevarer som er intresangt, måten det kan kombineres og tilpasses. På en måte et LEGO inntog i større utgaver, eller vann-kraftverkets regulerbarheit og økonomi i småskala.

Og joda, gjærne en 500 ccm saktegående rekkeviddeforlenger som leverer 10 kW strøm, fra HONDA som har spillvarme å avgi også.

 

På tyngre utstyr er hybridisering på plass utfra økonomiske motiv, båt, skogsmaskiner, dumpere osv. Og småbåten kommer som amfibie utfra samme motiv, økonomi, infrastruktur og anvendlighet.

Kansje Kongsberg snuser på det, hvem vet. Men kultur og volumet som trenges er jo muligens et uoverstigelig problem for en slik småbedrift, selv om amfibier er vanlig i militære aplikasjoner.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det forbudt med personbiler, så vil folke kjøp lastebiler, da det ikke er noen planer om å forby de, men bransjen har bestemt at de skal være elektrisk fra 2040

Er heller ikke snakk om å forby fossilt, kun salg, så bilparken vil bare bli gammel igjen

Bilselgere kan uansett omgå forbudet ved å importere "brukte" biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Blir det forbudt med personbiler, så vil folke kjøp lastebiler, da det ikke er noen planer om å forby de, men bransjen har bestemt at de skal være elektrisk fra 2040

Er heller ikke snakk om å forby fossilt, kun salg, så bilparken vil bare bli gammel igjen

Bilselgere kan uansett omgå forbudet ved å importere "brukte" biler

Produsentene ønsker å produsere plugg - inn - hybrider, og dei blir ikke forbudt å selge med det første.

 

Du lager et problem ut av noe som er ikke eksisterende

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...